Créditos ECTS Créditos ECTS: 3
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 51 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 9 Clase Interactiva: 12 Total: 75
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Máster RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Lingua e Literatura Españolas, Teoría da Literatura e Lingüística Xeral
Áreas: Literatura Española
Centro Facultade de Filoloxía
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable | 1ro curso (Si)
Común ás dúas partes da materia:
-Proporcionar aos estudantes o coñecemento da terminoloxía e as ferramentas teóricas e técnicas para a edición de “borradores” e textos literarios de autores españois contemporáneos.
-Capacitar aos estudantes para afrontar a lectura e desciframiento dos manuscritos de autores contemporáneos.
-Instruír aos estudantes sobre distintos métodos filolóxicos orientados ao estudo e edición de “borradores” e textos literarios de autores españois contemporáneos.
-Instruir a los estudiantes para afrontar la fijación de los textos literarios contemporáneos, así como a súa interpretación.
PRIMEIRA PARTE IMPARTIDA POLA PROFª MARGARITA SANTOS ZAS (1,5 c)
GARCIA DE LA HUERTA (1737-1787): DE MANUSCRITOS E IMPRESOS
1. Vicente García de la Huerta e o teatro do seu tempo.
1.1. A polémica sobre o teatro: a Poética (1737) de Luzán
1.2. As ideas de Huerta sobre o teatro: o prólogo (1786) ao Theatro Hespañol (sic).
2. García de la Huerta, dramaturgo.
2.1. A súa tarefa como adaptador: Agamenón vengado e La Fe triunfante del Amor y Cetro o Xaira.
2.2. Obra orixinal: a traxedia Raquel. Panorama editorial.
2.3.2. Xénese e data de composición.
2.3.3. Estrea e recepción contemporánea.
2.3.4. Antecedentes e fontes literarias (Apéndice)
2.3. Obra orixinal: a comedia pastoril: Lisi desdeñosa o El bosque del Pardo. [s.d.]
2.3.1. Describir, transcribir e editar manuscritos: critique génétique
2.3.2. Data de composición de Lisi desdeñosa. Datos para unha hipótese.
2.3.3. A poética do xénero “pastoril” e a súa praxe concreta.
Obras de lectura:
•Ignacio de Luzán, Poética (selección). Ed. de Russel P. Sebold.
•Pasaxes do Prólogo á Theatro español (selección en campus virtual);
•Raquel. Tragedia. Eds. R. Andioc (Madrid: Castalia, 1971 e ss.); J. Fucilla (Madrid: Cátedra, 1974 y ss.) e J. A. Ríos Carratalá (Madrid: Cátedra, 1988 e ss.).
• Pasaxes de Lisi desdeñosa (selección en campus virtual). Ed. Cañas Murillo (2019)
SEGUNDA PARTE IMPARTIDA POLA PROFª CRISTINA PATIÑO EIRÍN (1,5 c)
A EDICIÓN E ANOTACIÓN DOS TEXTOS DE EMILIA PARDO BAZÁN (1851-1921)
1. A obra literaria de Emilia Pardo Bazán e a súa transmisión textual.
2. Especificidades da edición e anotación de textos de Emilia Pardo Bazán.
3. A transcrición dos seus manuscritos. Algúns casos prácticos: cartas e outros paratextos, contos...
4. A fixación textual de El Cisne de Vilamorta, novela sen antetextos.
5. Como conformar un aparato crítico-xenético: o caso de La Tribuna.
6. A anotación de La Revolución y la Novela en Rusia.
Obras de lectura:
Los Pazos de Ulloa, precedidos de unos "Apuntes autobiográficos" (Barcelona, Cortezo y Cía,. 1886).
Edición de la autora en Obras completas: La Tribuna, El Cisne de Vilamorta, Los Pazos de Ulloa, La Revolución y la novela en Rusia.
Edicións modernas dos títulos antecitados.
PARA A PRIMEIRA PARTE IMPARTIDA POLA PROFª MARGARTIA SANTOS ZAS
BIBLIOGRAFÌA BÁSICA
1.- Repertorios
AGUILAR PIÑAL, F., “Bibliografía de Vicente García de la Huerta”, Revista de Estudios Extremeños, 1988 (vid. infra), páxs. 491-498.
___. Bibliografía de Autores Españoles del siglo XVIII, Madrid: CSIC, 1981-2001 (10 vols).
LAMA, M. A., “La Bibliografía de Autores Españoles del siglo XVIII (recensión y aprovechamiento)”. En Anuario de Estudios Filológicos, X, 1987, páxs. 177-194 (engade á de Aguilar Piñal a localización dos impresos de García de la Huerta (páx. 181) do fondo “Rodríguez Moñino” da Biblioteca Pública de Cáceres ye do Complejo Cultural “Santa Ana” en Almendralejo, Badajoz.
2.- Sobre García de la Huerta
AGUILAR PIÑAL, F., “Las primeras representaciones de la Raquel de García de la Huerta”, RLi, 63-64, 1967, páxs. 133-135.
ANDIOC, R., “Introducción2 a su ed. Raquel, Madrid: Castalia, 1987 (4ª ed.), páxs. 7-63.
CAÑAS MURILLO, J. (ed.): García de la Huerta. Teatro completo. Gijón: Instituto Feijoo de Estudios del siglo XVIII. Ediciones Trea, 2019. Edición crítica, prólogo y notas de Cañas Murillo.
FUCILLA, J. G., “Introducción” a su ed. de Raquel, Madrid: Cátedra, 1984, páxs. 11-33.
LAMA HERNANDEZ, M. A., “La poesía de Vicente García de la Huerta: mimetismo, recreación y originalidad”, Revista de Estudios Extremeños, 1988 (cit. Infra), páxs. 423-448.
________. La poesía de Vicente García de la Huerta. Cáceres: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Extremadura, 1993.
_________ (ed. crítica). Poesías de Vicente García de la Huerta. Editora Regional de Extremadura, 1997.
RIOS CARRATALÁ, J. A., Vicente García de la Huerta (1734-1787). Badajoz: Publicaciones de la Diputación, Col. “Rodríguez Moñino”, 1987.
_________. “García de la Huerta y la polémica teatral del siglo XVIII”, Revista de Estudios Extremeños, 1988 (vid. infra), páxs. 449-465.
_________. “Lisi desdeñosa, comedia pastoril de García de la Huerta”, Revista de Estudios Extremeños, XLI, II, 1985, páxs. 387-392.
________. “Introducción” a su ed. de Raquel, Madrid: Cátedra, 1988, páxs. 11-55
SANTOS ZAS, Margarita: “De Zaïre de Voltaire a Xayra de García de la Huerta”. En Homenaxe ó Profesor Camilo Flores. Santiago: Servicio de Publicacións da Universidade, vol. I, 1999, pp .457-479.
_________. “Lisi desdeñosa, comedia inédita de García de la Huerta: datos para una hipótesis”, Boletín de la Biblioteca Menéndez Pelayo, LXXXIV, 2008, páxs. 1-22.
VV. AA., Revista de Estudios Extremeños, “Actas del Bicentenario de García de la Huerta", t. XLIV, 2, 1988.
VV.AA. Vicente García de la Huerta y su obra (Simposio Internacional) Madrid, Visor, 2015. Ed. de Cañas Murillo.
BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA
ÁLVAREZ BARRIENTOS, Joaquín: “La teoría dramática en la España del siglo XVIII”. Teatro: revista de estudios teatrales, 1, 1992 (Ejemplar dedicado a: Las teorías teatrales), págs. 57-74.
ANDIOC, René: Teatro y sociedad en el Madrid del siglo XVIII. Madrid: Castalia, 1976 (del original francés, 1970).
________. Del siglo XVIII al XIX: estudios histórico-literarios. Zaragoza: Prensas Universitarias, 2005.
ARCE, J., Poesía del siglo ilustrado, Madrid: Alhambra, 1981, páxs. 229-237.
CID DE SIRGADO, I. M. (Ed.), Ignacio de Luzán, Poética o Reglas de la poesía. Madrid: Cátedra, 1977.
CASO GONZALEZ, J. M., Los conceptos de Rococó, Neoclasicismo y Prerromanticismo en la literatura española del siglo XVIII, Oviedo: Cátedra Feijoo, 1970, páxs. 16-22 (recogido en La poética de Jovellanos, M., Prensa Española, 1972, páxs. 15-41).
LÓPEZ ESTRADA, Francisco. “La comedia pastoril en España”. En Actas del Congreso Origini del dramma pastorale in Europa (Viterbo 31 de Maggio-3 Giugno 1984), ed. de M. Chiabo y F. Doglio. Viterbo: Centro Studi sul Teatro Medioevale e Rinascimentale, 1985.
RODRÍGUEZ RODRÍGUEZ, J., La comedia pastoril española en el siglo XVI. Madrid: Universidad Complutense, 1990, 2 vols. (tesis doctoral).
RUBIO JIMÉNEZ, J., El Conde de Aranda y el teatro. Zaragoza: IberCaja, 1998
SEBOLD, R. P. (Ed.), Ignacio de Luzán, La Poética o Reglas de la poesía en general, y de sus principales especies. Primera edición con ambas ediciones dieciochescas (1737-1789), Barceloina: Labor, 1977.
__________. El rapto de la mente. Poética y poesía dieciochescas (1970). Barcelona: Anthropos, 1989, páxs. 303-319 (García de la Huerta).
URQUIZA, José Ignacio. Comedia pastoril española, Cáceres: Universidad de Extremadura, 1982
VV.AA. Coloquio internacional sobre el teatro español del siglo XVIII (Bolonia, 15-18 octubre de 1985), Abano Terme, Piovan Editore, 1988.
PARA A SEGUNDA PARTE IMPARTIDA POLA PROFª PATIÑO EIRÍN
BIBLIOGRAFÍA BÁSICA E COMPLEMENTARIA
Bellemin-Noël, Jean, Le texte et l’avant-texte, Paris, Larousse, 1972.
Benito, Lorenzo, “El cisne de Vilamorta”, Revista contemporánea, Año XI, Tomo LVIII, xullo-agosto de 1885, pp. 5-15.
Blecua, Alberto, Manual de crítica textual, Madrid, Castalia, 1986.
Botrel, Jean-François, “La poética periodística de Clarín: el ejemplo de los cuentos”, en Javier Serrano Alonso e Amparo de Juan Bolufer (coords.), e Claudio Rodríguez Fer, Cristina Patiño Eirín, Luis Miguel Fernández y Ana Chouciño Ferández (eds.), Literatura hispánica y prensa periódica (1875-1931). Actas del Congreso Internacional (Lugo, 25-28 de noviembre de 2008), Santiago de Compostela, Servizo de Publicacións da Universidade, 2009, pp. 115-135.
—, “De la idea al libro: los avatares del cuento periodístico”, en Nathalie Ludec e Aránzazu Sarría Buil (ed.), La morfología de la prensa y del impreso: la función expresiva de las formas. Homenaje a Jean-Michel Desvois, Pessac, PILAR/ Presses Universitaires de Bordeaux, 2010, pp. 27-45.
Clemessy, Nelly, “En torno al realismo de El cisne de Vilamorta de Emilia Pardo Bazán”, Iris, 1988/1, pp. 37-51.
Giner, Francisco, “Últimas novelas. El cisne de Vilamorta, de doña Emilia Pardo Bazán”, Boletín de la Institución Libre de Enseñanza, 1885, Tomo IX, 1886, pp. 216-219.
Grésillon, Almuth, Éléments de critique génétique. Lire les manuscrits modernes, Paris, Presses Universitaires de France, 1994.
Hay, Louis, éd., La naissance du texte, Paris, Corti, 1989.
Lissorgues, Yvan, Leopoldo Alas, Clarín, en sus palabras (1852-1901), Oviedo, Ediciones Nobel, 2007.
Orlando, “Revista literaria. El cisne de Vilamorta”, Revista de España, Tomo XIV, mayo y junio de 1885, pp. 618-627.
Pardo Bazán, Emilia, Cuentos completos, Edición de Juan Paredes Núñez, A Coruña, Fundación Pedro Barrié de la Maza, 1990, 4 vols.
—, Obras completas, Edición de Darío Villanueva y José Manuel González Herrán, Madrid, Fundación José Antonio Castro, 12 volúmenes, 1999-2015.
__, Los Pazos de Ulloa, edición, introducción e notas de E. Penas Varela, Madrid, RAE, 2017.
__, Insolación, edición, introducción e notas de E. Penas Varela, Madrid, Cátedra, 2001.
Patiño Eirín, Cristina, “El Cisne de Vilamorta de Pardo Bazán: los mimbres románticos de su realismo”, Foro Hispánico. Revista Hispánica de los Países Bajos. “Asimilaciones y rechazos: Presencias del Romanticismo en el Realismo español del siglo XIX”, nº 15, septiembre de 1999, pp. 31-38.
—, “Historia, génesis y transmisión de los textos de Emilia Pardo Bazán”, en Emilia Pardo Bazán: estado de la cuestión, Edición de J. M. González Herrán, C. Patiño Eirín e E. Penas Varela, A Coruña, Real Academia Galega-Fundación Caixa Galicia, 2005, pp. 67-112.
—, “Operaciones de reescritura de La Tribuna, de Pardo Bazán”, Individuo y sociedad en la literatura del XIX, Edición de Raquel Gutiérrez Sebastián y Borja Rodríguez Gutiérrez, Santander, Tremontorio Ediciones, 2012, pp. 399-422.
__"Editar la periferia del texto. La experimentaciónn (para)textual en Emilia Pardo Bazán", en Perspectivas críticas para la edición de textos de literatura española, edición de E. Penas, Santiago de Compostela, Universidade, 2013, pp. 233-270.
__, El encaje roto. Antología de cuentos de violencia contra las mujeres, edición, prólogo e notas de C. Patiño Eirín, Zaragoza, Contraseña, 2018.
Penas, Ermitas, “El Cisne de Vilamorta, de E. Pardo Bazán, los modelos vivos y la intencionalidad lectora”, Revista Hispánica Moderna, LII, 1999, pp. 341-349.
__, "Sobre la edición de textos de nuestros clásicos realistas-naturalistas del siglo XIX", en Perspectivas críticas para la edición de textos de literatura española, edición de E. Penas, Santiago de Compostela, Universidade, 2013, pp. 191-208.
Pérez Priego, Miguel Ángel, La edición de textos, Madrid, UNED, 2000.
Richmond, Carolyn, “Gérmenes de La Regenta en tres cuentos de Clarín”, en Actas del octavo Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas: celebrado en Brown University, Providence Rhode Island, del 22 al 27 de agosto de 1983, vol. II/ 2, Madrid, Ediciones Istmo, 1986, pp. 499-506. Disponible en la Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.
Valis, Noël M., “Pardo Bazán’s El Cisne de Vilamorta and the Romantic Reader”, Modern Languages Notes, Marzo 1986, pp. 299-324.
-Que os estudantes coñezan a terminoloxía propia do estudo e edición de textos e borradores literarios contemporáneos.
-Que os estudantes se familiaricen con diferentes métodos filolóxicos e diferentes tradicións nacionais para estudar e editar textos e borradores literarios contemporáneos.
-Que os estudantes teñan a capacidade de descifrar manuscritos de autores contemporáneos.
-Que os alumnos comprendan o significado das notas editoriais
-Que os alumnos comprendan a relación entre a fixación do texto e a súa interpretación.
-Que os estudantes coñezan a historia editorial dos textos literarios contemporáneos
-
Común ás dúas partes da materia:
A primeira e segunda parte deste seminario combinan as clases expositivas e interactivas e nelas proporcionaráselle ao alumno a información, os instrumentos teórico-críticos e os materiais de traballo (tamén dispoñibles na aula virtual) que lles permitan afrontar os contidos da materia e o desenvolvemento do traballo práctico previsto.
Cada unha das partes desta materia será valorada por avaliación continua. A tal fin, terase en conta a asistencia participativa e informada dos estudantes nas sesións de clase, a realización das lecturas previamente indicadas e outras tarefas puntuais, explicadas oportunamente (20% da cualificación final). Así mesmo, prevese a realización de traballos escritos (10-12 páxinas) e/ou expostos oralmente fose ou dentro da aula (15-20 minutos), acordados por cada unha das profesoras que imparten a citada materia (80% da cualificación final).
Teniendo en cuenta que a media das notas de cada parte desta materia equivale ao 50%, da súa cualificación global, a nota final obterase realizando a media matemática entre ambas as partes.
A asistencia é obrigatoria, e un número de ausencias sen xustificar, que supere o 25% das horas de docencia, implicará o suspenso final.
En caso de non superarse a avaliación continua, o estudante dispoñerá dunha segunda oportunidade, na data do calendario oficial da Facultade, que consistirá nunha proba/exame de carácter teórico-práctico, cuxas condicións (uso e consulta de materiais ad hoc) poden requirir a súa realización fose da aula, polo menos parcialmente.
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recolleito na "Normativa de avaliación do rendemento académico dous estudantes e de revisión de cualificacións".
Común a ambas as partes da materia:
1. Estudo e preparación de actividades programadas na aula: 15 horas.
2. Realización de traballos e/ou probas escritas: 30 horas
3. Lecturas: 20 horas.
4. Preparación e presentación de exposicións orais: 35 horas.
(común a ambas as partes da materia):
1.- Coñecemento e uso de conceptos e terminoloxía crítica tanto na súa aplicación a manuscritos como a textos literarios.
2.- Lectura previa ás sesións teórico-prácticas dos textos recomendados.
3.- Coñecemento dunha segunda lingua.
Cristina Patiño Eirin
Coordinador/a- Departamento
- Lingua e Literatura Españolas, Teoría da Literatura e Lingüística Xeral
- Área
- Literatura Española
- Correo electrónico
- cristina.patino [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Margarita Santos Zas
- Departamento
- Lingua e Literatura Españolas, Teoría da Literatura e Lingüística Xeral
- Área
- Literatura Española
- Teléfono
- 881811808
- Correo electrónico
- margarita.santos [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Emérito LOU
Luns | |||
---|---|---|---|
16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | C03 |
Mércores | |||
18:15-20:15 | Grupo /CLE_01 | Castelán | C03 |
Xoves | |||
16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | C03 |
23.01.2025 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | B05 |
17.06.2025 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | B05 |