Créditos ECTS Créditos ECTS: 4.5
Horas ECTS Criterios/Memorias Horas de Titorías: 4.5 Clase Expositiva: 13.5 Clase Interactiva: 18 Total: 36
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Máster RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Historia da Arte
Áreas: Historia da Arte
Centro Facultade de Xeografía e Historia
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable | 1ro curso (Si)
1.- Coñecer amplamente a diversidade artística e a súa capacidade de adaptación a contextos e situacións culturais diferentes.
2.- Seleccionar coñecementos avanzados dos principais métodos de investigación aplicables ao ámbito de traballo ou de aprendizaxe na práctica profesional.
3.- Enumerar os métodos e os procesos para facer fronte a aspectos, situacións e fenómenos complexos do campo de estudo
4.- Expresar unha comprensión crítica e uns coñecementos altamente especializados, unha parte dos cales se sitúan na vangarda das correspondentes disciplinas artísticas e patrimoniais.
5.- Confeccionar unha conciencia crítica e creativa das posibilidades interdisciplinares entre diferentes campos e disciplinas.
6.- Recoñecer os criterios de actuación para a adaptación dos proxectos artísticos e patrimoniais en situacións de cambio a partir do coñecemento das dinámicas e do papel dos distintos axentes do sector cultural.
Sesións expositivas:
1. Introdución ao deseño e xestión de proxectos en torno ao patrimonio cultural. 4-5 febr.
1.a.- Marco institucional e económico.
1.b.- O proxecto como idea.
2. Estratexias de planificación. 11-12 febr.
2.a.- Xestión e márketing.
2.b.- Visitantes e oferta.
2.c.- Esquemas dun proxecto.
3. Da teoría á práctica. 18-19 febr.
3.a.- Definición e produción.
3.b.- Patrocinio e distribución.
4. Presentación, plan de difusión e actividades paralelas. 25-26 febr.
4.a.- Comunicación e difusión.
4.b.- Plan estratéxico.
5. Seguimento e avaliación do proxecto. 4 de marzo.
Sesións interactivas:
1.- Aula investida para análise de casos. 5 e 11 de marzo.
2.- Seguimento de traballos. 12 e 18 de marzo.
3.- Exposición individual de traballos. 19 de marzo, 8, 9, 15 e 16 de abril.
Bibliografía básica:
Alejandro Cappella. Diseño y gestión cultural. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos, ISSN-e 1853-3523, ISSN 1668-0227, Nº. 201, 2023, págs. 67-77.
Bonet, Ll., Castañer, X., Font Sentias, J.. Gestión de proyectos culturales: análisis de casos. Ariel España, 2006. ISBN 84-344-6799-2.
Melendo Cruz, A. La gestión cultural: proyectos y empresas. Córdoba : El Granado Ediciones Digitales, 2010. ISBN 978-84-614-2596-9
Padula Perkins, J.E. Aproximaciones a la gestión cultural. Trea, 2015. ISBN 978-84-9704-891-0.
Bibliografía complementaria
Ander Egg, Ezequiel; Aguilar Idañez, María José. Cómo elaborar un proyecto. Guía para diseñar proyectos sociales y culturales. Ed. LUMEN/HVMANITAS, Buenos Aires. 13º edición, 1996.
Antoine, Cristian. Políticas Culturales y Formación en Gestión Cultural en Chile. El estado de la cuestión a propósito de la preparación de nuevos cuadros profesionales. Documento de Trabajo. Santiago, 2003.
Bocco Nieto, E.Mª., Miralles González-Conde, Mª.A. El fundraising, los Proyectos Culturales y la gestión reputacional de las empresas. I Congreso Internacional de Investigadores en Relaciones Públicas: Facultad de Comunicación de la Universidad de Sevilla, 17 y 18 de noviembre de 2004 / coord. por María Teresa Otero Alvarado, 2004, págs. 117-132
Brenda Patiño Rosa, A, Amiama Ares, C. Condicionantes para la aplicación de metodologías ágiles en proyectos públicos de gestión del patrimonio cultural. Comunicaciones presentadas al XXV Congreso Internacional de Ingeniería de Proyectos: celebrado en Alcoy del 6 al 9 de julio de 2021, 2021, ISBN 978-84-09-34228-0.
Cancino Garín, B. Gestión del Patrimonio Cultural como base de la sustentabilidad. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos, ISSN-e 1853-3523, ISSN 1668-0227, Nº. 181, 2023 (Ejemplar dedicado a: Sostenibilidad y Protección del Diseño), págs. 69-82
Cappella. A. Diseño y gestión cultural. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos, ISSN-e 1853-3523, ISSN 1668-0227, Nº. 201, 2023, págs. 67-77
Di Girólamo, Claudio. Conferencia Ciudadanía Cultural: una carta de navegación hacia el futuro. Estocolmo, Suecia, 1998.
Esteban Curiel, J. de, Antonovica, A., Mercado Idoeta,. C., Rodríguez Herráez, B. El proyecto cultural para la gestión de museos. Caracterización inicial. Turismo cultural y gestión de museos / coord. por Victoria Eugenia Sánchez García, Arta Antonovica; Javier de Esteban Curiel (dir.), 2013, ISBN 978-84-9031-564-4, págs. 49-60
Froufe, Sindo y Gonzáles, Margarita. Para comprender la animación sociocultural. Editorial Verbo Divino. Navarra, 1995.
García Canclini, Néstor, Políticas Culturales y crisis de desarrollo: un balance latinoamericano. En Políticas Culturales en América Latina. México, Grijalbo, 1987. Pág. 25
Giacchero, A. Roselló Cerezuela. D. Diseño y evaluación de proyectos culturales. Ariel España, 2004. ISBN 84-344-6721-6.
Gilabert González, L. Mª. Museos, gestión y patrimonio cultural: El proyecto de la ciudad de Oporto. Pasos: Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, ISSN-e 1695-7121, Vol. 13, Nº. 1, 2015, págs. 93-11.
Irene Aballay, S. Gestión cultural: entre conceptos lejanos y realidades cercana. Universidad Nacional de Villa María, Eduvim, 2010. ISBN 978-987-1518-96-8
Marcé, Xavier.; Martinell S., Alfons. Perfiles y Formación de Gestores Culturales en España. Ministerio de Cultura, Madrid, 1995.
Martinell S., Alfons. La Gestión Cultural: Singularidad profesional y perspectivas de futuro (Recopilación de Textos). Girona, Cátedra Unesco de Políticas Culturales y Cooperación, 2001.
Montesinos H. David. Los otros. Dedicado a quienes nos evidencian la realidad. En Revista de Cultura Pensar Iberoamerica, Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura.
Nirenberg, Olga; Brawerman, Josette; Ruiz, Violeta. Evaluar para la transformación. Innovaciones en la evaluación de programas y proyectos sociales. Paídos, Buenos Aires 2000.
Olmos, Héctor Ariel y Santillán Guemes, Ricardo, Educar en Cultura. Ensayos para una acción integrada. Ediciones Ciccus, Buenos Aires, 2003.
Olmos, Héctor Ariel. Cultura: el sentido del desarrollo. Colección Intersecciones, Consejo Nacional para la Cultura y las Artes/ Instituto Mexiquense de Cultura, México, julio 2004.
Padró Wern.er, J. Territorio y gestión creativa del patrimonio cultural y natural. Abaco: Revista de cultura y ciencias sociales, ISSN 0213-6252, Nº 34, 2002 (Ejemplar dedicado a: Paisaje, arte y patrimonio), págs. 55-60
Pereira Sales, J.M., Lopes de Souza, M. Nuevas perspectivas de experimentar la gestión cultural. Culturas: Debates y perspectivas de un mundo en cambio, ISSN-e 2362-5538, ISSN 1515-3738, Nº. 16, 2022 (Ejemplar dedicado a: Culturas)
Roselló Cerezuela, D. Diseño y evaluación de proyectos culturales: de la idea a la acción. Ariel España, 2017 (10 ed.) . ISBN 978-84-344-2683-2
Roselló Cerezuela, D. El diseño de proyectos como herramienta de trabajo del gestor cultural. PH: Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, ISSN 2340-7565, Año nº 8, Nº 32, 2000, págs. 81-87
Roselló Cerezuela, D., Colombo, A. Una lectura transversal. Análisis de la gestión de los proyectos culturales. Gestión cultural: estudios de caso / coord. por Alba Colombo, David Roselló Cerezuela, 2008, ISBN 978-84-344-2226-1, págs. 295-301
Roselló Cerezuela, D., Diseño y evaluación de proyectos culturales. Estudios Económicos: Argentina, ISSN 0425-368X, ISSN-e 2525-1295, Vol. 27, Nº. 55, 2010, págs. 89-92
Ruiz Ayuso, S. Nuevo enfoque de gestión de proyectos para una nueva realidad. Capital humano: revista para la integración y desarrollo de los recursos humanos, ISSN-e 2253-8453, ISSN 1130-8117, Nº 361, 2021 (Ejemplar dedicado a: Transformación cultural: el factor x de las empresas)
Serrano Blanquer, J. La gestión pública y privada de proyectos culturales de servicio público. Una visión desde la Administración local. Público y privado en la gestión cultural: I Jornadas sobre Iniciativa Privada y Sector Público en la Gestión de la Cultura / Roberto Gómez de la Iglesia (dir.), 2000, ISBN 84-921274-2-2, págs. 31-44
Valdés, Gloria y Sandoval, Brenda, Introducción a la gestión cultural. Editorial CA&C, Santiago, 2001.
1.- Traballar de maneira autónoma e con finalidades profesionais.
2.- Conceptualizar, desenvolver e difundir proxectos artísticos e culturais
3.- Efectuar as actividades propias con responsabilidade social, honestidade intelectual e integridade científica
4.- Xestionar e transformar contextos de traballo ou de estudo complexos e imprevisibles que demandan novas formulacións estratéxicas.
5.- Organizar proxectos e/o equipos actuando con autonomía individual e/o liderado cando sexa necesario.
6.- Avaliar as responsabilidades respecto a os resultados do estudo ou traballo propios ou
doutras persoas, e ao desenvolvemento profesional de persoas e grupos.
A.- Interrelacionar a teoría e a práctica na creación de de traballos persoais que sexan innovadores e avanzados do campo de estudos.
B.- Propoñer novas alternativas de forma autónoma e creativa.
C.- Demostrar un uso adecuado da metodoloxía, os materiais básicos e os procedementos necesarios para a investigación baseada na práctica e/o a teoría
D.- Xestionar proxectos artísticos e culturais na contorna profesional.
E.- Liderar propostas nas que se establezan conexións culturais entre diferentes épocas, territorios e estilos artísticos, sabendo articulalas nun discurso artístico e/o patrimonial coherente.
O curso desenvolverase no segundo cuadrimestre. As sesións serán de dous tipos: expositivas (13,5 horas) e interactivas (18 horas).
As primeiras terán un carácter máis teórico e consistirán na exposición dos contidos por parte do profesorado e na participación activa do alumnado a través de cuestións relacionadas co contido de cada unha delas.
As clases interactivas serán prácticas e consistirán na discusión de lecturas, casos prácticos e reflexións achegadas polos estudantes:
Recursos do proceso ensino-aprendizaxe
Presentacións en power-point.
Material elaborado polo profesorado que será facilitado ao alumnado a través do Campus Virtual.
Referencias bibliográficas de carácter técnico-profesional.
Páxinas Web institucionais, empresariais e profesionais.
Publicacións periódicas, informes e estatísticas que se proporcionarán no Campus Virtual.
A avaliación da aprendizaxe debe comprender tanto o proceso como o resultado obtido. O rendemento do estudante na materia cursada depende, entre outros, da combinación de dous factores: o esforzo realizado e a capacidade do propio estudante. O exame avalía o resultado obtido, pero non permite avaliar con exactitude o proceso de aprendizaxe. Este proceso, a través dos créditos ECTS, axústase a unha avaliación continua que debe contribuír de forma decisiva a estimular ao alumnado para seguir o proceso e a involucrarse
máis na súa propia formación.
A avaliación levará a cabo mediante tres actuacións conxuntas e complementarias: avaliación continua, proba teórico-práctica final e traballo obrigatorio individual.
A primeira desenvolverase coa valoración periódica das interactivas, con exposicións públicas e participación activa tanto en aulas teóricas como seminarios, alcanzado un peso na valoración final ata o 20%:
Aula investida para estudo de casos dun proxecto de xestión do patrimonio cultural.
A proba final, que será teórica e práctica, terá un peso do 40% da valoración final. Nesta proba deberá alcanzarse unha cualificación superior a 1 sobre 4. Dita proba consistirá nun exame tipo test a desenvolver a través da aula virtual de forma presencial coas seguintes características: 40 preguntas, navegación secuencial, 1 intento, 90 minutos de duración.
Traballo final individual de 8.000 palabras (aprox. 15 páxinas, estafes new roman 12, interlineado 1,5), 40% da cualificación. Nesta proba deberá alcanzarse unha cualificación superior a 1 sobre 4.
No caso de que algún estudante non puidese cumprir na oportunidade de maio cos requisitos establecidos para a avaliación continua, previa xustificación das razóns que o impiden, fixaráselle o procedemento singularizado a través do cal poder cubrir esa parte da
cualificación final a través dos materiais, traballos e lecturas arbitrados polo profesorado.
Devanditos materiais deberán ser entregados coa debida antelación para a súa correspondente avaliación na aula virtual, cinco días antes da data fixada para a realización do exame.
Leste mesmo procedemento aplicarase a aqueles estudantes que non puidesen cumprir na convocatoria de xullo cos requisitos establecidos para a avaliación continua, sempre previa xustificación das razóns que o impiden. Neste caso devanditos materiais de entregarán no día e hora en que se fixou o exame da devandita convocatoria para a materia.
Asistencia:
#De acordo con o Regulamento de Asistencia a clase nos ensinos oficiais de grao e #máster da Universidade de Santiago de Compostela, (CG do 25/11/2024) a asistencia a clase será perceptiva para superar a materia e para realizar o exame. Para ter dereito ao exame o alumnado deberá contar cunha porcentaxe de presencialidad nas actividades docentes programadas do 75%, tanto nas sesións expositivas (6) como nas interactivas e prácticas de campo (7). Antes da proba final publicarase unha listaxe do estudantado que satisfaga este requisito para poder examinarse.
Dispensa:
O alumnado ao que lle sexa concedida dispensa de asistencia a clase (Regulamento de Asistencia a clase nos ensinos oficiais de grao e #máster da Universidade de Santiago de Compostela, (DG do 25/11/2024), avaliarase cun exame final específico que supoñerá o 100% da cualificación.
Realización fraudulenta de exercicios ou probas:
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recolleito na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións.
Actividade formativa mediante horas de clases na aula:
- Clases expositivas: 13,5 horas.
- Clases interactivas: 18 horas.
- Titorías individuais: 4,5 horas.
- Traballo persoal do alumando: 76,5 horas.
Os alumnos e as alumnas dispoñerán na aula virtual de todo o material necesario para o seguimento da materia, así como documentación complementaria ás sesións expositivas.
Temporización curso 2025-2026:
Sesións expositivas:
Febreiro: 4, 5, 11, 12, 18, 19, 25,26.
Marzo: 4.
Sesións interactivas:
Aula investida para estudos de casos:
Marzo: 5 e 11. O material docente poñerase ao dispor do alumnado a través do Campus Virtual da USC.
Traballo final individual:
Marzo: 12, 18, 19, 25, 26.
Abril: 8, 9, 15, 16.
Programaranse outras actividades complementarias para un desenvolvemento máis completo da materia: prácticas de campo, visitas a museos e exposicións temporais, asistencia a conferencias etc.
Os alumnos e as alumnas dispoñerán na aula virtual de todo o material necesario para o seguimento da materia, así como documentación complementaria ás sesións expositivas.
O material docente poñerase ao dispor do alumnado a través do Campus Virtual da USC.
Programaranse outras actividades complementarias para un desenvolvemento máis completo da materia: prácticas de campo, visitas a museos e exposicións temporais, asistencia a conferencias etc.
Begoña Fernandez Rodriguez
- Departamento
- Historia da Arte
- Área
- Historia da Arte
- Teléfono
- 881812715
- Correo electrónico
- begona.fernandez [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Juan Manuel Monterroso Montero
Coordinador/a- Departamento
- Historia da Arte
- Área
- Historia da Arte
- Teléfono
- 881812716
- Correo electrónico
- juanmanuel.monterroso [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Catedrático/a de Universidade
Martes | |||
---|---|---|---|
18:30-20:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 15 |