Créditos ECTS Créditos ECTS: 3
Horas ECTS Criterios/Memorias Horas de Titorías: 2 Clase Expositiva: 15 Clase Interactiva: 7 Total: 24
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Máster RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Química Física
Áreas: Química Física
Centro Facultade de Química
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable | 1ro curso (Si)
O estudo dos medios naturais supón un importante reto xa que abarca contidos de diferentes áreas que se solapan. O principal obxectivo da materia é proporcionar unha visión dos principais procesos químicos e interaccións que se producen nas augas naturais e no solo. O estudo destes sistemas só será posible empregando as leis e métodos das ciencias (química, física e matemáticas) aplicados a procesos específicos nos que outras áreas científicas (bioloxía, xeoloxía, xenética…) están tamén implicadas.
A formulación que se seguirá para alcanzar o obxectivo é comezar polo estudo da composición dos medios naturais. Isto proporcionará as bases para entender mellor os principais procesos químicos que controlan devanditos medios, para deseñar os métodos adecuados para a súa análise e para identificar e corrixir problemas de contaminación que poidan alterar o seu estado de referencia.
Os contidos que se desenvolverán durante o curso son os contemplados de forma sucinta nos descritores desta materia no plan de estudos do Máster en Investigación Química e Química Industrial.
O programa da materia está dividido en temas, cada un deles consta dunha parte teórica e outra parte práctica.
Composición química dos medios naturais
• Auga: propiedades que lle confiren a súa importancia, composición química, …
• Solo: composición química, caracterización, capacidade de intercambio catiónico…
• Disolucións de electrólitos: teorías, coeficientes de actividade, forza iónica
• Especiación en medios naturais: compoñentes e especies, balances de materia e de carga, constantes de equilibrio
• Visual MINTEQ: Manexo de programas de especiación
Físico-química da auga en medios naturais (augas naturais e disolución do solo):
• Equilibrios ácido-base: balance protónico, equilibrios do CO2 e H2S en auga, determinación do pH, alcalinidade
• Complexación: pares iónicos, complexos, constantes de estabilidade
• Reaccións de disolución e precipitación: carbonato cálcico en augas superficiais e subterráneas, diagramas de estabilidade
• Equilibrios redox: potenciais na escala do H (EH), actividade do electrón (pE), diagramas pE-pH, intervalos de estabilidade do H2O (para os principais sistemas en medios naturais)
• MINTEQ: exemplos de especiación en augas naturais, pH en augas naturais (efecto do CO2 e calcita)
Materia orgánica (MO) natural
• Sustancias Húmicas: ácidos húmicos, ácidos fúlvicos, humina
• Resto de materia orgánica
• Reactividade da NOM en medios naturais
• MINTEQ: Exemplos de complejación de ácidos húmicos e fúlvicos con ións metálicos. Comparación con ácidos orgánicos sencillos, por ejemplo, ácido cítrico ou ascórbico.
x
Química de superficies e reaccións de adsorción.
• Superficies minerais
• Carga superficial
• Interacción mineral + MO
• Isotermas de adsorción
• MINTEQ: Exemplos de adsorción de cobre sobre minerais e adsorción de anións (PO4, AsO4, CrO4 sobre goetita)
Básica
• Manahan, S.E. (2009) Environmental Chemistry. 9ª edición. Boca Ratón, CRC-Press. ISBN: 9781420059205
Sinatura ETSE: A200 15 B
• White, W.M (2013) Geochemistry. Nueva York, Wiley-Blackwell. ISBN: 9780470656686
Sinatura Química: QCR 242
Complementaria
• Andrews, J.E., Brimblecombe, P., Jickells, T.D., Liss, P.S., Reid, B. (2004) An introduction to Environmental Chemistry, 2ª edición. Wiley-Blackwell. ISBN 9781118685471
Sinatura Bioloxía: A EMA 697
BÁSICAS E XENERAIS
CB6- Posuír e comprender coñecementos que acheguen unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación.
CB7- Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornas novas ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo.
CB10- Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun modo que haberá de ser en gran medida autodirixido ou autónomo.
CG8- Valorar a dimensión humana, económica, legal e técnica no exercicio profesional, así como o impacto da química no medio ambiente e no desenvolvemento sostible da sociedade.
TRANSVERSAIS
CT1 - Elaborar, escribir e defender publicamente informes de carácter científico e técnico.
CT2 - Traballar en equipo e adaptarse a equipos multidisciplinarios.
CT3 - Traballar con autonomía e eficiencia en la práctica diaria de la investigación o de la actividade profesional.
ESPECIFICAS
CE2 - Propoñer alternativas para a resolución de problemas químicos complexos das diferentes especialidades químicas.
CE5 - Avaliar correctamente os riscos e o impacto ambiental e socioeconómico asociado ás substancias químicas especiais.
CE7 - Operar con instrumentación avanzada para a análise química e a determinación estrutural.
CE8 - Analizar e utilizar os datos obtidos de maneira autónoma nos experimentos complexos de laboratorio relacionándoos coas técnicas químicas, físicas ou biolóxicas apropiadas, e incluíndo o uso de fontes bibliográficas primarias.
A través da plataforma de aprendizaxe Moodle empregarase a aula Virtual da USC. Nela subiranse, ademais de toda a información referente ao curso (profesorado, horarios e programación), diversos materiais de apoio ao estudo e ao traballo persoal. Artigos científicos, presentacións PowerPoint das clases, vídeo-titoriais sobre manexo de programas de especiación, vídeos de interese para a materia, documentos de consulta, actividades para o traballo persoal, etc.
Nas clases expositivas presentarase a maior parte dos contidos detallados no temario e o resto de contidos prepararano os alumnos como parte do seu traballo persoal, que será considerado como parte da avaliación continua.
As clases de seminario dedicaranse á resolución de problemas, discusión de temas relacionados coa materia e resolución de exercicios empregando o software libre Visual MINTEQ.
Durante o curso desenvolveranse actividades que serán avaliadas como parte da avaliación continua.
Avaliación continua (70%): resolución de exercicios, manexo do programa Visual MINTEQ, traballo individual. Ao estar baseada no traballo persoal do alumno, realizarase da mesma maneira nos tres escenarios. Os alumnos entregarán e/ou presentarán exercicios e traballos.
Exame (30%): Avaliaranse contidos e competencias adquiridas durante o curso.
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións.
Na táboa que indica o número de horas dedicadas a cada tipo de actividade.
Actividade Horas
Teoría 15
Seminarios 7
Titorías 2
Estudio persoal 51
Para cursar esta materia é recomendable ter unha serie de coñecementos básicos en Química que resultan de importancia para entender todos os procesos que se estudan e para poder resolver problemas relacionados con eles.
Para conseguir un rendemento óptimo na materia resulta aconsellable que o alumno teña unha serie de coñecementos adicionais: dominio do idioma Inglés a nivel de lectura e coñecementos de aplicacións informáticas a nivel usuario ( Word, Excel, uso de correo electrónico, consulta de páxinas web, manexo da aula virtual).
Maria Mercedes Parajo Montes
Coordinador/a- Departamento
- Química Física
- Área
- Química Física
- Teléfono
- 881814212
- Correo electrónico
- mmercedes.parajo [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Contratado/a Doutor
Sarah Fiol Lopez
- Departamento
- Química Física
- Área
- Química Física
- Teléfono
- 881816042
- Correo electrónico
- sarah.fiol [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Catedrático/a de Universidade
Venres | |||
---|---|---|---|
11:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 3.42 |
09.01.2025 10:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aula Química Inorgánica (1º andar) |