Créditos ECTS Créditos ECTS: 3
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 51 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 9 Clase Interactiva: 12 Total: 75
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Máster RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Lingua e Literatura Españolas, Teoría da Literatura e Lingüística Xeral
Áreas: Literatura Española, Teoría da Literatura e Literatura Comparada
Centro Facultade de Filoloxía
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable | 1ro curso (Si)
As duas partes que integran esta materia teñen obxectivos e competencias complementarios
1. Valoración das diferenzas semiolóxicas entre os discursos narrativos, fílmicos e literarios.
2. Leer críticamente o cine e as obras literarias.
3. Comprender e aplicar os conceptos narratolóxicos aos textos singulares.
4. Analizar o guion cinematográfico como hipotexto e como hipertexto
5. Estudar a relación entre textos escollidos da narrativa universal e outros textos artísticos (cinematográficos, televisivos)
6. Analizar a interrelación dos textos co contexto social, económico, cultural e político no que foron escritos (obras literarias / guións cinematográficos ou televisivos) e foron producidos (cine/ tv).
7. Aplicar as técnicas utilizadas para a análise de textos narrativos e audiovisuais
8. Analizar as diferentes fases do proceso de creación dun texto literario no seu contexto histórico, enfocado á teoría e praxe de autores concretos.
1) Parte impartida polo Prof. Villanueva: "O guión cinematográfico como xénero literario" (1,5c).
1.- O guion como xénero narrativo.
2.- O guion adaptado como hipotexto e hipertexto.
3.- Os textos narrativos do cinema.
4.- A adaptación cinematográfica da novela.
5.- A estructura do guion adaptado.
6.- Caso práctico: La familia de Pascual Duarte de Camilo José Cela y Pascual Duarte de Ricardo Franco.
OBRA DE LECTURA OBLIGATORIA: Camilo José Cela, La familia de Pascual Duarte, edición de Darío Villanueva, Barcelona, Vicens Vives, 2014.
2) Parte impartidas pola profª Santos Zas: "Da crónica de guerra á a ficción novelesca:'La Media Noche' (1917) de Valle-Inclán (1,5c):
1. Prensa e propaganda na I Guerra Mundial (1914-1918).- Correspondentes de guerra. O papel dos intelectuais. Catro testemuñas: Valle-Inclán, Pérez de Ayala, Maeztu e Palacio Valdés.
2. Valle-Inclán, correspondente de prensa na I Guerra Mundial. Documentación.
3. Un manuscrito de Valle-Inclán: o diario dun correspondente de guerra.
4. Do diario á “crónica” xornalística: a versión de El Imparcial (1916-1917).
5. La Media Noche. Visión estelar de un momento de guerra (1917):
5.1. A “Breve Noticia”: ver e contar a guerra.
5.2. Da ollada da testemuña á visión estelar: implicacións estruturais e técnicas.
6.- A innovación de Valle-Inclán frente a Maeztu, Pérez de Ayala e Palacio Valdés
OBRA DE LECTURA OBRIGATORIA: Ramón del Valle-Inclán, La Media Noche. Visión Estelar de un momento de guerra (1917) e Un día de guerra Visión estelar (El Imparcial, 1916-1917)
1) Parte impartida polo Prof. Darío Villanueva
BIBLIOGRAFÍA BÁSICA
Baldelli, Pio, El cine y la obra literaria, Galerna, Buenos Aires, 1970.
Carmona, Ramón, Cómo se comenta un texto fílmico, Cátedra, Madrid, 1991.
Cartmell, Deborah and Imelda Whelehan (eds.), Adaptations: from text to screen, screen to text London: Routledge, 1999.
Castro de Paz, José Luis, Couto Cantero, Pilar, y Paz Gago, José María (compiladores), Cien años de cine. Historia, Teoría y Análisis del texto fílmico, Universidade da Coruña/Visor Libros, Madrid, 1999.
Chatman, Seymour, Historia y discurso. La estructura narrativa en la novela y el cine, Taurus, Madrid, 1990.
Eisenstein, Sergei, Film Form. Essays in Film Theory, Harcourt Brace Javanovich Pub., San Diego, 1977.
Eisenstein, Sergei, Reflexiones de un cineasta, Lumen, Barcelona, 1970.
Elliott, Kamilla Rethinking the novel/film debate Cambridge: Cambridge University Press, 2003.
Fleishman, Avrom, Narrated Film. Storytelling Situations in Cinema History, The Johns Hopkins University Press, Baltimore/London, 1992.
Fuzellier, Etienne, Cinéma et littérature, Du Cerf, Paris, 1964.
Gaudreault, André & François Jost El relato cinematográfico: cine y narratología. París: Méridiens Klincksieck. 1988 .
Gómez Blanco, Carlos J. (compilador), Literatura y cine: Perspectivas semióticas, Universidade da Coruña, 1997.
Gubern, Román, Historia del cine, Anagrama, Barcelona, 2001.
Guimarães de Sousa, Sérgio Paulo, Relações Intersemióticas entre o Cinema e a Literatura. A Adaptação Cinematográfica e a Recepção Litéraria do Cinema, Universidade do Minho, Braga, 2001.
Mínguez Arranz, Norberto, La novela y el cine. Análisis comparado de dos discursos narrativos Valencia: Ediciones de la Mirada, 1998.
Peña-Ardid, Carnen, Literatura y Cine, Cátedra, Madrid, 1992.
Pérez Bowie, José Antonio (ed.) La Adaptación cinematográfica de textos literarios: teoría y práctica Salamanca: Plaza Universitaria Ediciones, 2003.
—— Leer el cine: la teoría literaria en la teoría cinematográfica Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, 2008.
Perkins, V., El lenguaje del cine, Fundamentos, Madrid, 1976.
Sánchez Noriega, José Luis, De la literatura al cine: Teoría y análisis de la adaptación Barcelona, Paidos, (2000).
Stam, Robert, Burgoyne, Robert, y Flitterman-Lewis, Sandy, Nuevos conceptos de la teoría del cine, Paidós, Barcelona, 1999.
Villanueva, Darío, El comentario del texto narrativo: cuento y novela, Mare Nostrum, Madrid, 2006.
--------, El Quijote antes del cinema: Filmoliteratura, Visor, Madrid, 2020.
BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA
Branigan, Edward, Narrative Comprehension and Film. London & New York: Routledge, 1992.
Burt, Richard and Linda E. Boose (eds.), Shakespeare, the movie II: popularizing the plays on film, TV, video and DVD London: Routledge, 2003.
Cahir, Linda Costanzo Literature into Film: Theory and Practical Approaches McFarland & Co Inc, 2006.
Cascajosa Virino, Concepción, El espejo deformado: versiones, secuelas y adaptaciones en Hollywood. Sevilla: U de Sevilla, 2006.
Casetti, Francesco, Teorías del cine, Cátedra, Madrid, 1994.
Chatman, Seymour, Coming to Terms. The Rhetoric of Narrative in Fiction and Film, Cornell University Press, Ithaca, 1990.
Company, J.M., El trazo de la letra en la imagen. Texto literario y texto fílmico. Madrid, Cátedra, 1987.
Davidson, Phebe Lewinston (ed.), Film and literature: points of intersection New York: The Edwin Mellen Press, cop., 1997.
Herman, David, Manfred, Jahn, y Ryan, Marie-Laure (compildores), Routledge Enciclopedia of Narrative Theory, Routledge, London e New York, 2005.
Jost, François, L’Oeil-Caméra. Entre Film et Roman, Presses Universitaires de Lyon, 1987.
Lothe, Jakob, Narrative in Fiction and Film. An Introduction, Oxford University Press, New York, 2000.
Lotman, Yuri M., Estética y Semiótica del cine, Gustavo Gili, Barcelona, 1979.
McFarlane, Novel to Film. An Introduction to the Theory of Adaptation, Oxford, Clarendon Press, 1996.
Metz, Christian, Langage et cinéma, Larousse, Paris, 1971.
Monaco, James, How to Read a Film, Oxford University Press, New York, 1981.
Naremore, James (compilador), Film Adaptation, The Athlone Press, London, 2000.
Penney, Edmunf F., Dictionnary of Film and Broadcast Terms, Facts on File, New York, 1991.
Reisz, Karel, Técnica del montaje cinematográfico, Taurus, Madrid, 1980.
Sánchez-Biosca, Vicente, Teoría del montaje cinematográfico, Filmoteca de la Generalitat Valenciana, Valencia, 1991.
Sanders, Julie Adaptation and appropriation Abingdon & New York: Routledge, 2005.]
Scott, James F., El cine: Un arte compartido, Ediciones de la Universidad de Navarra, Pamplona, 1979.
Stam, Robert, Literature through film: realism, magic and the art of adaptation Malden, MA: Blackwell, , 2005.
——& Alexandra Raengo (eds.) Literature and film: a guide to the theory and practice of film adaptation Malden: Blackwell, 2005.
——A companion to literature and film. Malden, MA: Blackwell, 2004.
Valles Calatrava, José R. (director), Diccionario de Teoría de la Narrativa, Editorial Alhulia, Salobreña, 2002.
Vanoye, F., Récit écrit. Récit filmique, Nathan, Paris, 1989.
SITIOS DE INTERNET
-Para o GLOSARIO DE NARRATOLOXÍA de Darío Villanueva, http: www.77faculty.washington.edu/petersen/321/narrtrms.htm.
-Para a localización de guións, www.script-o-rama.com. / www.moviescriptsandscreenplays.com
-Para repertorio Adaptaciones de la literatura española en el cine español. Referencias y bibliografía de Gloria Camarero Gómez, http://www.cervantesvirtual.com/portal/alece/
2) Parte impartida pola Profª Margarita Santos Zas
1. BIBLIOGRAFÍA BÁSICA
1.1. Primaria
VALLE-INCLÁN, Ramón del, “Un día de guerra (Visión estelar). Parte Primera. La Media Noche”. El Imparcial (Madrid), 11, 14, 17, 23 y 30 de octubre, 13 y 23 de noviembre, 4 y 18 de diciembre de 1916.
___. Un día de guerra (Visión estelar). Segunda parte. En la luz del día, El Imparcial, Madrid, 8 y 22 de enero, 5 y 26 de febrero, 1917.
___. La Media Noche. Visión estelar de un momento de guerra, Madrid, Imprenta Clásica Española, 1917 (colofón: 30 de junio).
___. La Media Noche. Visión estelar de un momento de guerra (161-221) y En la luz del día (222-254), ed. de Arcadio López Casanova. Madrid: Espasa-Calpe, Austral (editadas con Flor de Santidad), 1995.
___. La media noche y En la luz del día. Visión estelar de un momento de guerra. En Obra completa (I: Prosa; II: Teatro. Poesía. Varia). Madrid: Espasa-Calpe, 2002, 901-941 y 943-960, respectivamente
___. La Media Noche. Visión estelar de un momento de guerra y Un día de guerra (Visión estelar). En Obras completas. Narrativa II, Santos Zas (coord.) y Grupo de Investigación Valle-Inclán. Madrid: Biblioteca Castro, 2017, 639-680 y 681-708, respectivamente.
___. La Media Noche. Visión estelar de un momento de guerra. Ed. de Margarita Santos Zas. Madrid: Alianza Editorial, 2017.
___. Un día de guerra (Visión estelar). La Media Noche. Estudio y edición de Bénédicte Vauthier y M. Santos Zas. Santiago: Biblioteca Valle-Inclán / Servizo de Publicacións da USC, 2017, 3 vols.
____. Con el alba. El cuaderno de Francia. Manuscrito inédito. Estudio y edición de Santos Zas. Santiago: Biblioteca Valle-Inclán / Servizo de Publicacións da USC, 2016.
1.2 Repertorios:
SERRANO, J. y A. de JUAN BOLUFER, Bibliografía general de Ramón del Valle-Inclán, Santiago, Servicio de Publicacións da Universidade, 1995.
SERRANO, J. y A. de JUAN BOLUFER, “Bibliografía sobre Ramón del Valle-Inclán (1995-2000)”, en Anuario Valle-Inclán, I / ALEC, 26, issue 3, 2001, 277-313. Actualizada en los vols. sucesivos (hasta 2023) del Anuario Valle-Inclán.
VALLE-INCLÁN, J. y J., Bibliografía primaria de Ramón María d el Valle-Inclán, Valencia, Pre-Textos, 1995.
1.3. Revistas valleinclanianas
Anuario Valle-Inclán / Anales de Literatura Española Contemporánea, Temple (Philadelphia) y Universidad de Santiago de Compostela.
Cuadrante. Asociación “Amigos de Valle-Inclán”, Vilanova de Arousa.
El Pasajero. Revista de estudios sobre Ramón del Valle-Inclán, www.elpasajero.com, Taller de Investigaciones Valleinclanianas, Universidad Autónoma de Barcelona.
2. BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA
ALBERCA, Manuel y GONZÁLEZ, Cristóbal, Valle-Inclán. La fiebre del estilo. Madrid: Espasa-Biografía, 2002.
Catálogo Exposición Don Ramón María del Valle-Inclán (1866-1898), Santiago: Universidad, 1998, 4 vols (eds. J. y J. del Valle-Inclán).
CARDONA, R., Y A. ZAHAREAS, Visión del esperpento. Teoría y práctica de los esperpentos de Valle-Inclán, M., Castalia, 1982 (2ª ed.).
DIAZ-PLAJA, G., Las estéticas de Valle-Inclán (1965), Madrid, Gredos, 1972.
DOUGHERTY, D., Un Valle-Inclán olvidado: entrevistas y conferencias, Madrid: Fundamentos/ Espiral, 1983.
______: “Valle-Inclán, corresponsal de guerra: La media noche”. En Serrano Alonso y Amparo de Juan (coords.). Literatura hispánica y prensa periódica (1875-1939), Santiago: Servizo de Publicacións da USC, 2009, 565-585.
ESPEJO TRENAS, Antonio. “La media noche a la luz de El fuego: la guerra como experiencia narrativa en Ramón del Valle-Inclán y Henri Barbusse”, Cuadrante, 22, xuño 2011, 17-28.
GARLITZ, Virginia. "La estética de Valle-Inclán en La media noche y en La luz del día", Revista de Estudios Hispánicos, 1989, 21-30.
___. El centro del círculo: La lámpara Maravillosa. Santiago: Biblioteca de Cátedra Valle-Inclán, Servizo de Publicación da USC, 2007.
GONZÁLEZ DEL VALLE, L., La canonización del diablo. Baudelaire y la estética moderna en España, Madrid, Verbum, 2002.
HORMIGON, J.A., VI. Biografía cronológica (vol. I y II: Biografía 1866-1936; vol. III: Epistolario), Madrid: ADE, 2006-2007.
JUAN BOLUFER, A. de, La técnica narrativa en Valle-Inclán, Santiago: Universidade, lalia 13, 2000.
____. “Las dos versiones de La Media Noche de VI y la aplicación a la práctica literaria del concepto de visión estelar”. En Miguel A. Márquez, A. Ramírez de Verger y P. Zambrano (eds.), El retrato literario. Tempestades y naufragios. Escritura y reelaboración. Huelva: Universidad, 2000, 551-559.
LAVAUD, E., La singladura narrativa de VI (1888-1915), La Coruña: Fundación Barrié de la Maza, 1991 (trad. de VI du journal au roman (1888-1915), Paris: Klincksieck, 1980)
LÓPEZ CASANOVA, Arcadio, Introducción a la ed. de La Media Noche. Madrid: Austral, 1995, 9-73.
____. “Valle-Inclán en Francia: Un día de guerra”. En M. Santos Zas et al (eds), Valle-Inclán (1898-1998): escenarios, Santiago: Servizo de Publicacións da Universidade, 2000, 159-179.
MATILLA RIVAS, J., “La media noche. Visión estelar de un momento de guerra”, en A. Zahareas et al. (eds.), Ramón del Valle-Inclán: An Appraisal of his life and works, New York: Las Americas, 1968, 460-466.
RAMONEDA SALAS, Arturo. “Notas sobre Valle-Inclán en la Primera Guerra Mundial”, Ínsula, 427, junio, 1982, 3 y 5.
SALPER DE TORTELLA, Roberta. “VI in El Imparcial”. MLN, 83, 2, 1968: 278-293.
SANTOS ZAS, Margarita. “La ciudad en La Media Noche de Valle-Inclán: cartografías de la destrucción y el miedo”. En Antonio Apolinário Lourenço e Osvaldo Manuel Silvestre (coord.), Literatura, espaço, cartografías. Coimbra: Centro de Literatura Portuguesa, Facultade de Letras Universidad de Coimbra, 2011, 227-251.
____. “Espejos de la aliadofilia de Valle-Inclán”. ALEC. Homenaje a José Carlos Mainer, 38/3, 2012, 371-401.
____. “Arquivos de autor: O Legado Valle-Inclán Alsina: manuscritos”. En Repositorio Institucional Minerva de la BUSC, en línea: http://hdl.handle.net/10347/10044
____. “Valle-Inclán (1916): ver y contar la guerra”. Introducción a la edición de La Media Noche. Madrid: alianza Editorial, 2017, 9-59.
SANTOS ZAS, Margarita y Carmen VÍLCHEZ: “¿Qué es el Archivo Digital Valle-Inclán (1888-1936)”. En Anuario Valle-Inclán- ALEC, 44.3 , 2019, 57-69
____. “Todo Valle-Inclán en red. El Archivo Digital del GIVIUS”. En Signa. Revista de la Asociación Española de Semiótica, 28 (online)
SERRANO ALONSO, Javier (ed.), VI: Artículos completos y otras páginas olvidadas, M., Istmo, 1987 (vid. sus “Tablas cronológicas”).
_____(ed.). Conferencias completas de Ramón del Valle-Inclán. Lugo: Axac, 2019
VALLE-INCLAN, Joaquín y Javier del (eds.), Ramón María del VI. Entrevistas, conferencias y cartas, Valencia, Pre-Textos, 1994.
VAUTHIER, Bénédicte y Margarita SANTOS ZAS. Un día de guerra (Visión estelar). La Media Noche. Estudio y edición. Santiago: Biblioteca Valle-Inclán / Servizo de Publicacións da USC, 2017, 3 vols.
VILLANUEVA, Darío. “La media noche de Valle-Inclán: análisis y suerte de una técnica narrativa”. En Homenaje a Julio Caro Baroja, Madrid: CSIC, 1978,1031-153 (recogido en J.P. Gabriele (ed.), Suma valleinclaniana, Barcelona: Anthropos-Consorcio de Santiago, 1992, 415-444); y en Valle-Inclán, novelista del modernismo. Valencia: Tirant lo Blanch, 2005.
ZAMORA VICENTE, A., Vida y obra de Valle-Inclán, Barcelona:
SITIOS WEB:
-Archivo digital Valle-Inclán 1888-1936/ GIVIUS: www.archivodigitalvalleinclan.es
-Portal Cátedra Valle-Inclán. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes: http://www.cervantesvirtual.com/portales/catedra_valle_inclan/
Común aas dúas partes da materia:
1. Capacidade para ler críticamente o cine e as obras literarias.
2. Comprensión e aplicación dos conceptos narratolóxicos ós textos singulares.
3. Capacidade para enfrontar o estudo da relación entre textos escollidos da narrativa universal e outros textos artísticos (cinematográficos, televisivos)
4. Coñecimento dos conceptos teórico-críticos e das técnicas utilizadas para a análise de textos narrativos e audiovisuais
Común ás dúas partes da materia:
A primeira e segunda parte deste seminario combinan as clases expositivas e interactivas e nelas proporcionaráselle ao alumno a información, os instrumentos teórico-críticos e os materiais de traballo (tamén dispoñibles na aula virtual) que lles permitan afrontar os contidos da materia e o desenvolvemento do traballo práctico previsto.
Cada unha das partes desta materia avaliarase mediante avaliación continua. A tal fin, terase en conta a asistencia participativa e informada dos alumnos ás sesións de clase, a realización das lecturas indicadas e outras tarefas específicas, explicadas oportunamente (20% da cualificación final). Así mesmo, prevense traballos escritos (15 páxinas) e / ou presentados oralmente na aula (15-20 minutos), acordados por cada un dos profesores que imparten esta materia (80% da cualificación final).
Tendo en conta que a media das notas de cada parte desta materia equivale ao 50% da súa cualificación global, a nota final obterase realizando a media matemática entre ambas as partes.
A asistencia é obrigatoria e unha serie de faltas de asistencia non xustificadas, que superen o 25% das horas lectivas, implicará o suspenso final.
No caso de non superar a avaliación continua, o estudante terá unha segunda oportunidade, na data do calendario oficial da Facultade, que consistirá nunha proba/exame de carácter teórico-práctico, cuxas condicións (uso e consulta de materiais ad hoc) poden requirir a súa realización fóra da aula, polo menos parcialmente.
No caso de realización fraudulenta de exercicios ou probas, aplicarase o establecido no “Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións”.
Común ás dúas partes da materia:
1. Estudo e preparación de actividades programadas na aula: 20 horas.
2. Realización de traballos e / ou probas escritas: 30 horas
3. Lecturas: 20 horas.
4. Preparación e presentación de exposicións orais: 30 horas.
Común ás dúas partes da materia:
1.- Coñecemento e uso de conceptos e terminoloxía críticos tanto nas súas aplicacións fílmicas como literarias.
2.- Lectura previa ás sesións teórico-prácticas dos textos recomendados.
3.- Coñecemento dunha segunda lingua.
Francisco Dario Villanueva Prieto
Coordinador/a- Departamento
- Lingua e Literatura Españolas, Teoría da Literatura e Lingüística Xeral
- Área
- Teoría da Literatura e Literatura Comparada
- Teléfono
- 881811809
- Correo electrónico
- dario.villanueva [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Emérito LOU
Margarita Santos Zas
- Departamento
- Lingua e Literatura Españolas, Teoría da Literatura e Lingüística Xeral
- Área
- Literatura Española
- Teléfono
- 881811808
- Correo electrónico
- margarita.santos [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Emérito LOU
Luns | |||
---|---|---|---|
16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | C03 |
Venres | |||
16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | C03 |
21.05.2025 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | D03 |
26.06.2025 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | D03 |