Skip to main content

Master in Operations and Unmanned Aircraft Systems Engineering

  • In extinction
Modality
In-person
Branch of knowledge
Engineering and Architecture
School(s)
Higher Polytechnic Engineering School
Rúa Benigno Ledo, 27002
Lugo
982823008 (Conserxaría)
982823011 (Dirección)
eps.secretaria.direccion [at] usc.gal
Campus
Lugo
Coordinator
María De La Luz Gil Docampo
Contact
ml.gil [at] usc.es

The Master in Operations and Engineering of Unmanned Aerial Systems is a highly specialized degree for university students. It has two specialties, one focused on the operation of unmanned aerial systems (Higher Polytechnic School of Engineering, University of Santiago de Compostela) and the other: development of unmanned aerial systems (School of Aeronautical and Space Engineering, University of Vigo). It is a unique proposal in the Galician Systems of Universities and there are no similar titles in the whole peninsular northwest

Duration: 1 academic year
RUCT code: 4316696
ECTS Number: 60
Seats number: 12

Dean or center director:
ROSA ROMERO FRANCO
rosa.romero [at] usc.es

Title coordinator:
María De La Luz Gil Docampo
ml.gil [at] usc.es

Use languages:
Spanish, Galician

Coordinator university:
University of Santiago de Compostela

Partaker universities:
University of Santiago de Compostela University of Vigo

Xunta de Galicia title implantation authorization date:
Orde do 13/06/2018 (DOG do 29/06/2018)

BOE publication date:
4/01/2019. Corrección de erros do 16/03/2019

Last accreditation date:
06/06/2018

The Master in Operations and Engineering of Unmanned Aerial Systems responds to the take-off of the sector in Galicia. This master combines the impulse of operating companies that operate in global markets and companies that develop their own systems. Another factor that indicates the gradual development and organization of the sector is the formation of local business associations such as the Galician Association of Unmanned Intelligent Systems (AGASINT).

To the effort carried out by the business sector must be added the effort made by the Galician autonomous administration with the creation of the Aeroported Research Center INTA-Xunta de Galicia (CIAR) in Lugo, the development of a Higher Technical Degree Training Cycle in Maintenance of Aircraft (IES AS Mercedes de Lugo), the implementation of the Civil UAS Initiative, the promotion of the Galicia Aerospace Innovation Center (CINAE) in the Porto do Molle Business Park of the Zona Franca Vigo and the creation of the School of Aeronautical and Space Engineering in the Ourense Campus of the University of Vigo.

Condiciones de terminación:

Obligatorias: 12
Optativas: 24
Prácticas externas OB 15
Trabajo fin de máster: 9
Total: 60

Este máster cuenta con dos especialidades:

Especialidad en Aplicaciones en la Gestión de los Recursos de la Tierra
Especialidad en Ingeniería de Sistemas Aéreos no Tripulados

El alumno o la alumna deberán elegir uno de los módulos de especialización en función de sus intereses formativos y cubrir un total de 24 créditos ECTS de cada una. Para ello se ofertan dos especialidades diferenciadas. Cada especialidad se articula con una oferta de 30 créditos ECTS de especialidad (cinco asignaturas) de los que un alumno o una alumna deben cubrir un total de 18 créditos ECTS obligatorios y 6 ECTS optativos.

En el supuesto de la posibilidad de obtener las dos especialidades ofertadas, será necesario cursar las materias correspondientes que definen los dos itinerarios, así como realizar en cada una de las especialidades las Prácticas Externas y el TFM, ya que estos dos contenidos siempre están ligados directamente a la ingeniería de sistemas aéreos no tripulados o relacionado con aplicaciones que impliquen su operación.

The Master in Operations and Engineering of Unmanned Aerial Systems is a highly specialized degree for university students. It has two specialties, one focused on the operation of unmanned aerial systems (Higher Polytechnic School of Engineering, University of Santiago de Compostela) and the other: development of unmanned aerial systems (School of Aeronautical and Space Engineering, University of Vigo). It is a unique proposal in the Galician Systems of Universities and there are no similar titles in the whole peninsular northwest

Titulados y tituladas universitarios en disciplinas científicas o tecnológicas que deseen orientar su carrera profesional hacia empresas o administraciones públicas con interés en los sistemas aéreos no tripulados. Los ámbitos de interés de este colectivo podrán dirigirse hacia la operación y hacia la ingeniería de sistemas.

Condiciones de terminación:

Obligatorias: 12
Optativas: 24
Prácticas externas OB 15
Trabajo fin de máster: 9
Total: 60

El Plan de Acción tutorial de la Escuela de Ingeniería Aeronáutica y del Espacio de la Universidad de Vigo recoge un conjunto de actuaciones destinadas a favorecer la integración del alumnado en la vida universitaria y atender a sus necesidades formativas e informativas. Supone superar el modelo tradicional de enseñanza universitaria sólo preocupado por la transmisión de conocimientos, y apostar por un modelo en que confluyen también funciones socio-educativas, basadas en relaciones recíprocas e interacciones tutor/a-alumno/a, etc.; se apuesta, en definitiva, por el trato más personalizado, además del académico.

Se pretende ir consolidando una línea de acción tutorial coherente con las necesidades del alumnado, que normalice las distintas acciones y alcance un adecuado equilibrio entre las expectativas de las alumnas y alumnos y los objetivos que se exponen en el marco del Espacio Europeo de Educación Superior.

El Plan de Acción Tutorial tiene como objeto la garantía, adecuación de los métodos de enseñanza, aprendizaje y evaluación, adquisición de competencias del alumnado, atención a la diversidad, orientación al aprendizaje, y búsqueda de una igualdad de género, recogidos tanto en las memorias de los títulos como en el sistema de garantía de calidad del centro.

Access

Para acceder aos ensinos oficiais de Máster será necesario estar en posesión de:
A.1. Un título universitario oficial español.
A.2. Un título expedido por unha institución de educación superior pertencente a outro Estado integrante do Espazo Europeo de Educación Superior que faculte no mesmo para o acceso a ensinos de Máster.
A.3. Un título pertencente a un sistema educativo alleo ao Espazo Europeo de Educación, previa comprobación pola Universidade de que o citado título acredita un nivel de formación equivalente aos correspondentes títulos universitarios oficiais españois e faculta no país expedidor do título para o acceso a ensinos de posgrao.
A.4. Un título superior das Ensinanzas Artísticas Superiores do sistema educativo español.

Admission

Modalidad: criterios específicos

Titulacións de acceso por orde de preferencia:

Titulacións preferentes:

- Grao en Ingeniería Aeroespacial.
- Grao en Ingeniería Agraria.
- Grao en Ingeniería Agrícola y Agroalimentaria.
- Grao en Ingeniería Civil.
- Grao en Ingeniería de la Energía.
- Grao en Ingeniería dos Recursos Mineiros e Energéticos.
- Grao en Ingeniería Eléctrica.
- Grao en Ingeniería en Electrónica Industrial e Automática.
- Grao en Ingeniería en Tecnoloxías de Telecomunicación.
- Grao en Ingeniería en Tecnoloxías Industriais.
- Grao en Ingeniería Forestal.
- Grao en Ingeniería Forestal y del Medio natural.
- Grao en Ingeniería Informática.
- Grao en Ingeniería Mecánica.
- Grao en Ingeniería Geomática y Topografía.
- Grao en Biología
- Grao en Ciencias Ambientales.
- Grao en Ciencias del Mar.
- Grao en Física.
- Grao en Matemáticas.
- Grao en Geografía y Ordenación del Territorio.

Titulacións non preferentes:

Resto de titulaciones de las ramas de Ciencias y de Ingeniería e Arquitectura.

CRITERIOS DE SELECCIÓN:

Expediente académico: máx. 80%
Experiencia acreditada el sector: 20%

Información actualizada en cada convocatoria de matrícula

Modalidad: criterios específicos

Titulacións de acceso por orde de preferencia:

Titulacións preferentes:

- Grao en Ingeniería Aeroespacial.
- Grao en Ingeniería Agraria.
- Grao en Ingeniería Agrícola y Agroalimentaria.
- Grao en Ingeniería Civil.
- Grao en Ingeniería de la Energía.
- Grao en Ingeniería dos Recursos Mineiros e Energéticos.
- Grao en Ingeniería Eléctrica.
- Grao en Ingeniería en Electrónica Industrial e Automática.
- Grao en Ingeniería en Tecnoloxías de Telecomunicación.
- Grao en Ingeniería en Tecnoloxías Industriais.
- Grao en Ingeniería Forestal.
- Grao en Ingeniería Forestal y del Medio natural.
- Grao en Ingeniería Informática.
- Grao en Ingeniería Mecánica.
- Grao en Ingeniería Geomática y Topografía.
- Grao en Biología
- Grao en Ciencias Ambientales.
- Grao en Ciencias del Mar.
- Grao en Física.
- Grao en Matemáticas.
- Grao en Geografía y Ordenación del Territorio.

Titulacións non preferentes:

Resto de titulaciones de las ramas de Ciencias y de Ingeniería e Arquitectura.

CRITERIOS DE SELECCIÓN:

Expediente académico: máx. 80%
Experiencia acreditada el sector: 20%

Información actualizada en cada convocatoria de matrícula

- Poseer y comprender conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en el desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación
- Que los estudiantes sepan aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio
- Que los estudiantes sean capaces de integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios
- Que los estudiantes sepan comunicar sus conclusiones y los conocimientos y razones últimas que las sustentan a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades
- Que los estudiantes posean las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo.

- Students acquire general knowledge in unmanned aerial systems engineering.
- Students acquire the ability to analyze the needs of a company in the field of unmanned aerial systems and determine the best technological solution for it.
- Students acquire the knowledge to develop unmanned aerial systems or plan specific operations, depending on existing needs and apply existing technological tools.
- Students know and are able to apply the principles and methodologies of research such as bibliographic searches, data collection and analysis and interpretation of the same, as well as the presentation of conclusions, in a clear, concise and rigorous manner.

- Que los estudiantes conozcan los principales sistemas de una aeronave no tripulada.
- Que los estudiantes conozcan las buenas prácticas existentes en la operación de sistemas aéreos no tripulados y sepan aplicar la normativa en vigor.
- Que los estudiantes entiendan el funcionamiento de los sistemas de comunicaciones y navegación por radio de los sistemas aéreos no tripulados.
- Que los estudiantes conozcan los diferentes sensores embarcados en los sistemas aéreos no tripulados, así como los principales algoritmos de procesamiento.
- Que los estudiantes entiendan y sepan utilizar las diferentes técnicas de control de aeronaves no tripuladas existentes.
- Que los estudiantes conozcan las diferentes cargas útiles basadas en sensores de pasivos (imagen), así como los principales algoritmos de procesamiento de la información.
- Que los estudiantes conozcan las diferentes cargas útiles basadas en sensores activos (LiDAR y RADAR), así como los principales algoritmos de procesamiento de la información.
- Que los estudiantes conozcan las principales aplicaciones de los sistemas aéreos no tripulados en el ámbito agrario y forestal.
- Que los estudiantes conozcan las diferentes operaciones con los sistemas aéreos no tripulados en la gestión de recursos naturales.
- Que los estudiantes conozcan los fundamentos de los componentes del sistema territorial y tengan capacidad de diseño de operaciones para la gestión de datos en el análisis territorial.
- Que los estudiantes sean capaces de proyectar, planificar, ejecutar y gestionar, operaciones y productos de aplicación en el ámbito de actuación de las Ingenierías civil, industrial, la arquitectura y el patrimonio.
- Que los estudiantes entiendan y sepan utilizar las Técnicas de inteligencia artificial para procesado de imagen y vídeo y las plataformas de cómputo para dispositivos aéreos no tripulados.

- Orientación a la calidad y a la mejora continua.
- Capacidad para comprender el significado y aplicación de la perspectiva de género en los distintos ámbitos de conocimiento y en la práctica profesional con el objetivo de alcanzar una sociedad más justa e igualitaria.
- Capacidad para comunicarse por oral y por escrito en lengua gallega.
- Sostenibilidad y compromiso ambiental. Uso equitativo, responsable y eficiente de los recursos.
- Desarrollo del espíritu innovador y emprendedor.
- Habilidades de relaciones interpersonales.
- Capacidad de trabajo en equipo.
- Capacidad de organización y planificación.
- Capacidad de análisis y síntesis.
- Capacidad de razonamiento crítico y creatividad.

Mobility

La movilidad de los/as estudiantes está regulada a través del “Reglamento de intercambios interuniversitarios”. A través de la Oficina de Relaciones Exteriores se gestionan programas de intercambio tanto nacionales (SICUE), como europeos (ERASMUS) y extracomunitarios (intercambios con países de América Latina o países de habla inglesa):

Portal Internacional

Internships

El máster contempla 15 créditos ECTS de Prácticas Externas obligatorias.

La Escuela Politécnica Superior de la Universidad de Santiago de Compostela y la Escuela de Ingeniería Aeronáutica y del Espacio de la Universidad de Vigo cuentan con un extenso programa de convenios de prácticas en empresa que permitirá tutelar las estancias de los estudiantes de este título de Máster. Los convenios son aprobados por el Consejo de Gobierno de las respectivas universidades y su seguimiento corresponde a la Comisión Académica del título.

Para satisfacer la demanda de los estudiantes del nuevo título deberá asegurarse una oferta de prácticas suficiente para los estudiantes matriculados que se realizará en cualquiera de los dos cuatrimestres del curso académico, teniendo en cuenta que el estudiante puede cursar el título con una dedicación a tiempo parcial.

Además, se definirán procedimientos para la selección, seguimiento, elaboración de la memoria de prácticas y presentación del aprovechamiento de las prácticas por parte del estudiante adaptando la normativa vigente a las especificidades del Máster.

El máster contempla la realización de un Trabajo Fin de Máster de 9 créditos ECTS, que consiste en la realización de un proyecto relacionado con la ingeniería de sistemas aéreos no tripulados o con aplicaciones que impliquen su operación.

El Trabajo Fin de Máster es un ejercicio original que debe ser realizado individualmente y que consiste en un proyecto integral de naturaleza profesional que sintetice las competencias adquiridas en el Máster. Para su superación será defendido ante un tribunal formado por profesorado del título. Cada estudiante tendrá al menos un profesor o una profesora tutor que guiará a la alumna o al alumno durante el proceso y velará por la calidad del trabajo.

La oferta de Trabajos Fin de Máster se realizará en cada cuatrimestre del curso académico dando así respuesta a los estudiantes matriculados a tiempo parcial. Cada oferta podrá incluir también trabajos ofertados por empresas y centros de investigación colaboradores y trabajos ofertados por docentes del Máster.

La oferta de Trabajos Fin de Máster debe ser suficiente para todos los estudiantes matriculados en el título. El alumno o la alumna podrán realizar la defensa de su Trabajo Fin de Máster cuando obtuviese todos los demás créditos del plan de estudios superados.

The faculty of the Master is made up of professors from the Higher Polytechnic School of Engineering (USC) of the School of Aeronautical and Space Engineering (UVigo) with the participation of professionals from companies, institutions and public bodies.

No information available at this time.

Indicator

2018-2019

2019-2020

2020-2021

2021-2022

2022-2023

Offer

IN01
Offered places

Number of places offered for each academic year.

Scale info: Whole number

12,0

12,0

12,0

0,0

0,0

Enrolment

IN02
Enrollment

Number of students enrolled in an academic year without counting students from incoming mobility programs.

Scale info: Whole number

8,0

4,0

15,0

12,0

2,0

IN03
Access enrollment

Number of students enrolling in a study plan for the first time. This includes students who transfer their transcripts, access by partial validation of foreign studies or who adapt from plans in extinction.

Scale info: Whole number

8,0

0,0

12,0

0,0

0,0

IN04
New enrollment by pre-registration

Number of students who enroll in the first year of a study plan for the first time, that is, not counting students who access through partial validation of foreign studies, transfers or adaptations from plans in extinction.

Scale info: Whole number

8,0

0,0

12,0

0,0

0,0

IN05
Variation in new enrollment by pre-registration

Relative variation rate of new admission enrollment by pre-registration.

Scale info: Percentage with two decimal places.

-

-100,0

-

-100,0

-

Admittance profile

IN06
Average access grade by pre-registration

Average entrance grade for pre-registration of students starting studies. Determines the entry profile.

Scale info: Rational number with two decimal places. The range goes from 0 to the maximum value that can be obtained in each academic year for pre-registration (some historical values ​​have been 10.00 points, 12.00 points or 14.00 points).

6,3872

-

6,6076

-

-

IN08
Percentage of foreign students over total enrolled

Percentage of foreign students over enrolled students, excluding students enrolled in incoming mobility programs.

Scale info: Percentage with two decimal places

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

IN09
Percentage of national students from outside Galicia over total enrolled

Percentage of national students from outside Galicia on enrolled students, without counting students enrolled in incoming mobility programs.

Scale info: Percentage with two decimal places

0,0

0,0

13,33

8,33

0,0

IN13
Percentage of enrolled students who are USC graduates

Number of students enrolled in the master's program who graduated from USC.

Scale info: Percentage with two decimal places

-

-

60,0

50,0

50,0

Adaptation to demand

IN12
Occupancy rate

Number of new students entering through pre-registration divided by the places offered.

Scale info: Percentage with two decimal places

66,67

-

100,0

-

-

Indicator

2018-2019

2019-2020

2020-2021

2021-2022

2022-2023

External mobility

IN18
Percentage of students received by USC from mobility programs over total enrolled

Number of students received at USC in that degree from other universities (mobility programs) divided by the number of students enrolled in the degree.

Scale info: Percentage with two decimal places

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

Indicator

2018-2019

2019-2020

2020-2021

2021-2022

2022-2023

IN22
Percentage of graduates in an academic year who completed internships in companies or institutions during their studies

Percentage relationship between graduates of a degree in an academic year who have carried out internships in companies and institutions throughout their studies, out of the total number of students graduating in that degree and in that same academic year.

Scale info: Percentage with two decimal places

100,0

100,0

100,0

87,5

100,0

Indicator

2018-2019

2019-2020

2020-2021

2021-2022

2022-2023

Drop-out

IN41
Dropout rate under RD 1393/2007

Percentage relationship between students in a new admission cohort who should have obtained their degree in the previous academic year and who did not enroll in either that academic year or the previous one.

Scale info: Percentage with two decimal places

-

37,5

-

8,33

-

Assessment

IN36
Evaluation rate

Percentage relationship between the total number of ordinary credits for which the students applied and the total number of ordinary credits enrolled.

Scale info: Percentage with two decimal places

84,38

64,71

84,06

68,57

50,0

Average duration of studies

IN38
Average duration of studies

Average duration (in years) in which students take to complete the credits corresponding to the curriculum.

Scale info: Rational number with two decimal places

1,0

2,0

1,0

2,625

4,0

Efficiency of graduates

IN53
Efficiency rate (graduates' performance)

Percentage ratio between the total number of credits that a student passed during the degree in which he graduated and the total number of credits in which he enrolled.

Scale info: Percentage with two decimal places

100,0

86,96

100,0

77,67

68,97

Students per group

IN55
Average number of students enrolled in mandatory and basic training courses per theoretical group (lectures)

Relationship between the number of students enrolled in compulsory basic education subjects and the number of theory groups in those subjects.

Scale info: Rational number with two decimal places

8,0

-

12,0

-

-

IN56
Average number of students enrolled in elective courses per theoretical group (lectures)

Relationship between the number of students enrolled in optional subjects and the number of theory groups in those subjects.

Scale info: Rational number with two decimal places

5,0

2,0

6,4

-

-

Success

IN35
Success rate

Percentage ratio between the total number of ordinary credits that students have passed and the total number of ordinary credits for which they have applied.

Scale info: Percentage with two decimal places

97,04

100,0

100,0

100,0

100,0

IN50
Success rate of graduates

Percentage relationship between the total number of credits that a student passed throughout the degree from which he/she graduated and the total number of credits that he/she applied for.

Scale info: Percentage with two decimal places

100,0

86,96

100,0

97,56

100,0

Graduation

IN37
Graduation rate

Percentage ratio between students who completed their studies within the time provided for in the study plan or in an additional academic year and their entry cohort. It shows information on the degree of effectiveness of the students and the institution in relation to their academic activity.

Scale info: Percentage with two decimal places

-

25,0

-

75,0

-

Performance

IN34
Performance rate

Percentage relationship between the total number of ordinary credits that students passed and the total number of ordinary credits in which they enrolled.

Scale info: Percentage with two decimal places

81,88

64,71

84,06

68,57

50,0

Satisfaction

IN19
Students' satisfaction with external internships

Average rating of the student satisfaction survey with external internships.

Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00

4,7222

-

4,5

-

-

IN20
Professional tutors' satisfaction with external internships

Average rating of the professional tutors' satisfaction survey with external internships.

Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00

4,8333

-

-

-

-

IN42
General satisfaction of graduates with the degree program

Average rating of questions regarding satisfaction with the degree in the graduate survey.

Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00

-

-

3,26

3,55

-

IN46
Students' satisfaction with the teaching received

Average rating of the student satisfaction survey with the teaching received.

Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00

4,45

-

4,74

-

-

IN47
Teachers' satisfaction with the teaching provided

Average rating of the teacher satisfaction survey with the teaching provided.

Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00

4,25

4,2667

4,4605

-

-

IN48
Response rate to the satisfaction survey

Percentage of response to the satisfaction survey by students.

Scale info: Percentage with two decimal places

37,5

-

38,4615

-

-

Indicator

2019-2020

2020-2021

IN24
Percentage of Teaching and Research Staff (PDI) with six-year research periods

Percentage relationship between the PDI with six years and the total PDI with teaching in the degree and which can have six years

Scale info: Percentage with two decimal places

80,0

90,0

IN25
Percentage of PDI with a PhD over total PDI

Percentage ratio between the doctoral PDI and the total PDI with teaching in the title.

Scale info: Percentage with two decimal places

90,91

90,91

IN26
Percentage of civil servant PDI over total PDI

Percentage relationship between the official PDI and the total PDI with teaching in the degree.

Scale info: Percentage with two decimal places

36,36

45,45

The contents of this page were updated on 06.14.2021.