Master in Public Health is an international name that identifies postgraduate training of professionals capable of addressing health problems and their determinants from a population perspective. The Master enables to identify the health problems of the population; design and evaluate programs to promote health; design and implement clinical and epidemiological studies and assessing the quality of health services.
PresentationDevelopmentStudy planAccess and admissionObjectivesResults of the training and learning processMobility & InternshipsMaster thesisTeaching teamQuality indicatorsPresentation
Créditos que debe cursar el alumno para obtener el título
Materias Obligatorias: 27 ECTS
Materias Optativas: 15 ECTS
Prácticas externas obligatorias: 6 ECTS
Trabajo Fin de Máster: 12 ECTS
Créditos Totales a realizar: 60 ECTS
Work Placements in Companies for Degrees and Master's Degrees
6 Credits
Access and admission
Master in Public Health is an international name that identifies postgraduate training of professionals capable of addressing health problems and their determinants from a population perspective. The Master enables to identify the health problems of the population; design and evaluate programs to promote health; design and implement clinical and epidemiological studies and assessing the quality of health services.
Admission profile
No se contempla
Minimum number of ECTS enrollment credits per student and school period
Créditos que debe cursar el alumno para obtener el título
Materias Obligatorias: 27 ECTS
Materias Optativas: 15 ECTS
Prácticas externas obligatorias: 6 ECTS
Trabajo Fin de Máster: 12 ECTS
Créditos Totales a realizar: 60 ECTS
Tutorial action and reception
Durante los primeros días de clase, y con objeto de mantener abierta de forma dinámica una vía de comunicación permanente con los alumnos, la Comisión Académica nombrará un tutor para cada uno de los alumnos, que no tendrá que ser necesariamente su futuro director de tesis, y cuyas funciones principales serán la de atender a su tutorando, derivando las cuestiones que este le plantee a los cauces adecuados, y la de hacer un seguimiento que permita localizar posibles dificultades académicas con el adelanto suficiente para ser corregidas (orientación académica para elección de optativas, itinerarios, etc.). El seguimiento y evaluación de la acción tutorial será realizada por la Comisión Académica del Master.
A lo largo del Máster, se desarrolla un proceso continuo de supervisión, orientación y guía por parte del profesorado. Este sistema de tutorización (que se establece para cada una de las materias y para el programa global de formación), potencia la implicación y motivación del estudiante en su programa formativo.
El desarrollo de las asignaturas se complementa con tutorías individualizadas (presenciales y online) en las que los miembros del equipo docente orientan y supervisan el trabajo de los alumnos. Estas tutorías individualizadas están destinadas al desarrollo de actividades presenciales de orientación, dinamización y tutoría del trabajo de los y las estudiantes: orientación para la realización de informes, preparación de exposiciones, búsqueda y selección de material bibliográfico, y guía en la resolución de problemas.
Access
Access
Para acceder aos ensinos oficiais de Máster será necesario estar en posesión de:
A.1. Un título universitario oficial español.
A.2. Un título expedido por unha institución de educación superior pertencente a outro Estado integrante do Espazo Europeo de Educación Superior que faculte no mesmo para o acceso a ensinos de Máster.
A.3. Un título pertencente a un sistema educativo alleo ao Espazo Europeo de Educación, previa comprobación pola Universidade de que o citado título acredita un nivel de formación equivalente aos correspondentes títulos universitarios oficiais españois e faculta no país expedidor do título para o acceso a ensinos de posgrao.
A.4. Un título superior das Ensinanzas Artísticas Superiores do sistema educativo español.
Admission
Modalidad: matrícula directa
Titulaciones de Acceso:
1. Titulaciones preferencia nivel 1:
Licenciatura o grado en Medicina, Odontología, Farmacia, Veterinaria, , Psicología, Pedagogía, Psicopedagogía; Diplomatura o grado en Enfermería.
2. Titulaciones preferencia nivel 2:
Licenciatura o grado en Ciencia e Tecnología de los Alimentos; Diplomatura o grado en Nutrición Humana y Dietética, Óptica y Optometría.
3. Titulaciones preferencia nivel 3:
Licenciatura o grado en Ciencias Ambientales, Biología, Sociologa, Periodismo; Diplomatura o grado en Fisioterapia, Podología.
4. Titulaciones preferencia nivel 4:
Otras titulaciones
Los alumnos procedentes de países de lengua diferente al gallego, portugués ou español deberán acreditar el nivel de lengua gallega: Celga II, o española: B1, según el Acuerdo del Consejo de Gobierno de la USC de 30 de julio de 2018.
De non poseer alguno de los títulos, la USC les realizará una prueba de nivel y, de no superarla, deberán asistir a un curso intensivo de gallego o español en el primer semestre hasta alcanzar el nivel requerido
Información actualizada en cada convocatoria de matrícula
Objectives
Modalidad: matrícula directa
Titulaciones de Acceso:
1. Titulaciones preferencia nivel 1:
Licenciatura o grado en Medicina, Odontología, Farmacia, Veterinaria, , Psicología, Pedagogía, Psicopedagogía; Diplomatura o grado en Enfermería.
2. Titulaciones preferencia nivel 2:
Licenciatura o grado en Ciencia e Tecnología de los Alimentos; Diplomatura o grado en Nutrición Humana y Dietética, Óptica y Optometría.
3. Titulaciones preferencia nivel 3:
Licenciatura o grado en Ciencias Ambientales, Biología, Sociologa, Periodismo; Diplomatura o grado en Fisioterapia, Podología.
4. Titulaciones preferencia nivel 4:
Otras titulaciones
Los alumnos procedentes de países de lengua diferente al gallego, portugués ou español deberán acreditar el nivel de lengua gallega: Celga II, o española: B1, según el Acuerdo del Consejo de Gobierno de la USC de 30 de julio de 2018.
De non poseer alguno de los títulos, la USC les realizará una prueba de nivel y, de no superarla, deberán asistir a un curso intensivo de gallego o español en el primer semestre hasta alcanzar el nivel requerido
Información actualizada en cada convocatoria de matrícula
Results of the training and learning process
Generic skills
1- To know how to apply the knowledge acquired and ability to solve issues related to Public Health.
2- To be able to face the complexity of making judgments having limited or incomplete information and reflect on social and ethical responsibilities derived from such judgments.
3 – To know how to communicate reasoned conclusions to specialized and non-specialized audiences a clearly and unambiguously.
4- To possess the learning skills to continue studying autonomously.
Specific skills
- Adquirir una visión amplia del concepto de salud y de los principales modelos y sistemas sanitarios.
- Identificar los factores de riesgo que pueden afectar a la salud y conocer cómo estos actúan.
- Conocer el funcionamiento de la Administración sanitaria
- Diseñar y analizar estudios epidemiológicos
- Ser capaz de manejar las herramientas estadísticas necesarias para el análisis de datos de salud de la población.
- Estará en condiciones de identificar los problemas de salud de la comunidad, analizarlos en sus diversos aspectos (biomédicos, ambientales, sociales, económicos y legales), mediante la aplicación de la metodología epidemiológica, y proponer la adopción de las medidas preventivas más adecuadas.
- Reconocer y valorar las relaciones entre los factores ambientales y la salud de la comunidad.
- Ser capaz de aplicar medidas de promoción de la salud mediante técnicas de comunicación y educación individual y de grupo.
Mobility & Internships
Mobility
La movilidad de los/as estudiantes está regulada a través del “Reglamento de intercambios interuniversitarios”. A través de la Oficina de Relaciones Exteriores se gestionan programas de intercambio tanto nacionales (SICUE), como europeos (ERASMUS) y extracomunitarios (intercambios con países de América Latina o países de habla inglesa): Portal Internacional
Internships
La adecuada formación de estos profesionales exige la realización durante su proceso formativo de prácticas en unidades administrativas con funciones de salud pública de la Consellería de Sanidad y en centros y unidades de atención especializada y atención primaria del SERGAS.
La diferente formación de base de los alumnos y su diferente orientación profesional dentro del amplio campo de la Salud Pública, aconseja que la formación práctica sea más personalizada y responda en la medida de lo posible a la orientación profesional que el alumno prefiera.
A tal efecto, el alumno elaborará de acuerdo con su tutor, y propondrá a la Comisión Académica del Master, con la antelación suficiente, un programa de prácticas acorde con su formación de base y orientación profesional futura dentro del campo de la Salud Pública, seleccionando los contenidos entre los que se ofertan. Dicho programa de prácticas debe ser aprobado por la Comisión Académica del Master que podrá realizar las modificaciones que considere oportunas, tras lo cual se le asignará el /los lugares en donde realizará las prácticas.
Comprende una evaluación continuada y una evaluación final. La evaluación continuada será realizada por el tutor académico durante el tiempo de realización de las mismas. Al finalizar las prácticas, para la evaluación final, el alumno debe presentar una Memoria de prácticas en la que detalle todas las actividades realizadas. Dicha Memoria debe llevar el visto bueno del Tutor. La evaluación final será realizada por una Comisión nombrada por la Comisión Académica del Master, que estará integrada por tres profesores del Master entre los que estará el Coordinador de prácticas y el Tutor académico. En la evaluación final se tendrá en cuenta el informe del tutor académico sobre la evaluación continuada así como la memoria presentada por el alumno.
Entre los contenidos de las prácticas tenemos: vigilancia epidemiológica, control de las enfermedades transmisibles, seguridad alimentaria, sanidad ambiental, estilos de vida saludables, promoción de la salud, educación para la salud, inspección sanitaria y laboratorios de salud pública, etc.
El Director del Master nombrará entre los miembros del equipo de dirección al Coordinador de Prácticas. Su misión será coordinar todo el proceso de prácticas en las instituciones sanitarias; participar en la asignación de tutores de prácticas, y coordinar el seguimiento y evaluación de las prácticas desde el punto de vista académico. Asimismo será el responsable de firmar las actas de prácticas externas conforme a los criterios de evaluación que se fijen y de acuerdo con el procedimiento de evaluación ya establecido.
Asimismo se designará un Tutor académico que será un profesor del Master, nombrado por la Comisión Académica para cada práctica ofertada, con la misión de hacer un seguimiento más directo de la práctica, dar respuesta a las expectativas formativas establecidas, asegurar su correcto desarrollo e informar en primera instancia sobre las memorias de prácticas entregadas por el estudiante.
Master thesis
Tendrá una extensión de 12 créditos. Podrá consistir en un trabajo empírico relacionado con cualquiera de las líneas de investigación que se ofertan en el Máster, o bien en una aportación eminentemente teórica, que recoja la revisión bibliográfica actualizada, exhaustiva, sistematizada y crítica sobre algún aspecto de conocimiento vinculado a estas líneas, junto con una propuesta de investigación detallada destinada a la resolución de un problema científico planteado en ese ámbito.
El TFM consistirá en un trabajo original dirigido por uno o más profesores del equipo docente. Este trabajo iniciará al alumno en la investigación científica, permitiéndole adquirir las destrezas, técnicas, conocimientos sobre la materia y capacidad de análisis y crítica para desarrollar una posible labor investigadora.
Este trabajo incluye tanto actividades presenciales (asistencia a sesiones de autorización individual, presentación y defensa pública de los proyectos planteados) como no presenciales (revisión bibliográfica actualizada y completa en referencia a un tema, diseño de la investigación, tratamiento estadístico de los datos, interpretación y discusión de resultados, elaboración de conclusiones, redacción del informe final, ensayos para la defensa oral del trabajo).
En lo referente a la evaluación, se seguirá una metodología uniforme en que se valorará el rendimiento y las habilidades adquiridas a través de una combinación equilibrada entre actividades de evaluación formativa y de evaluación final. La primera debe valorar el esfuerzo y el progreso en el aprendizaje, e incentivar una dedicación constante a la materia. La segunda permitirá valorar los resultados del aprendizaje.
Teaching team
The Master is organized by the Department of Preventive Medicine and Public Health and also has teachers of Economic Analysis and Statistics, as well as professionals from the Directorate General of Innovation and Management of Public Health of the Regional Government of Galicia and technicians in the field of Community intervention.
The Department of Preventive Medicine and Public Health at the USC is an international reference in public health research. It is part of the Center for Biomedical Research Network (CIBER) since 2006, including the most competitive groups nationwide. It is Group Competitive Xunta de Galicia and reference is made to the Health Research Institute of Santiago (IDIS), accredited by the Carlos III Health Institute. The last evaluation of this organization has placed it in 5th place in the 43 Scientific Excellence IDIS groups. The Department has been working with multiple centers of excellence as WHO, Harvard, Brown, Aveiro and the National Epidemiology Center.
Number of students enrolled in an academic year without counting students from incoming mobility programs.
Scale info: Whole number
25,0
28,0
32,0
30,0
32,0
30,0
IN03
Access enrollment
Number of students enrolling in a study plan for the first time. This includes students who transfer their transcripts, access by partial validation of foreign studies or who adapt from plans in extinction.
Scale info: Whole number
17,0
15,0
19,0
19,0
17,0
19,0
IN04
New enrollment by pre-registration
Number of students who enroll in the first year of a study plan for the first time, that is, not counting students who access through partial validation of foreign studies, transfers or adaptations from plans in extinction.
Scale info: Whole number
18,0
15,0
19,0
19,0
17,0
19,0
IN05
Variation in new enrollment by pre-registration
Relative variation rate of new admission enrollment by pre-registration.
Scale info: Percentage with two decimal places.
38,46
-16,67
26,67
0,0
-10,53
-
Admittance profile
IN06
Average access grade by pre-registration
Average entrance grade for pre-registration of students starting studies. Determines the entry profile.
Scale info: Rational number with two decimal places. The range goes from 0 to the maximum value that can be obtained in each academic year for pre-registration (some historical values have been 10.00 points, 12.00 points or 14.00 points).
7,4551
6,4003
7,2104
7,0222
7,2404
6,9004
IN08
Percentage of foreign students over total enrolled
Percentage of foreign students over enrolled students, excluding students enrolled in incoming mobility programs.
Scale info: Percentage with two decimal places
16,0
25,0
28,13
23,33
28,13
36,67
IN09
Percentage of national students from outside Galicia over total enrolled
Percentage of national students from outside Galicia on enrolled students, without counting students enrolled in incoming mobility programs.
Scale info: Percentage with two decimal places
12,0
10,71
6,25
10,0
6,25
6,67
IN13
Percentage of enrolled students who are USC graduates
Number of students enrolled in the master's program who graduated from USC.
Scale info: Percentage with two decimal places
-
-
-
36,67
50,0
53,33
Adaptation to demand
IN12
Occupancy rate
Number of new students entering through pre-registration divided by the places offered.
Scale info: Percentage with two decimal places
78,26
65,22
82,61
82,61
62,96
82,61
Mobility
Indicator
2017-2018
2018-2019
2019-2020
2020-2021
2021-2022
2022-2023
External mobility
IN18
Percentage of students received by USC from mobility programs over total enrolled
Number of students received at USC in that degree from other universities (mobility programs) divided by the number of students enrolled in the degree.
Scale info: Percentage with two decimal places
0,0
3,57
0,0
0,0
0,0
0,0
Work placements
Indicator
2017-2018
2018-2019
2019-2020
2020-2021
2021-2022
2022-2023
IN22
Percentage of graduates in an academic year who completed internships in companies or institutions during their studies
Percentage relationship between graduates of a degree in an academic year who have carried out internships in companies and institutions throughout their studies, out of the total number of students graduating in that degree and in that same academic year.
Scale info: Percentage with two decimal places
100,0
100,0
100,0
100,0
100,0
100,0
Results
Indicator
2017-2018
2018-2019
2019-2020
2020-2021
2021-2022
2022-2023
Drop-out
IN41
Dropout rate under RD 1393/2007
Percentage relationship between students in a new admission cohort who should have obtained their degree in the previous academic year and who did not enroll in either that academic year or the previous one.
Scale info: Percentage with two decimal places
7,69
22,22
0,0
21,05
15,79
17,65
Assessment
IN36
Evaluation rate
Percentage relationship between the total number of ordinary credits for which the students applied and the total number of ordinary credits enrolled.
Scale info: Percentage with two decimal places
79,14
80,75
79,26
74,34
76,51
81,98
Average duration of studies
IN38
Average duration of studies
Average duration (in years) in which students take to complete the credits corresponding to the curriculum.
Scale info: Rational number with two decimal places
1,2857
1,6364
1,3571
1,8182
1,6667
1,5333
Efficiency of graduates
IN53
Efficiency rate (graduates' performance)
Percentage ratio between the total number of credits that a student passed during the degree in which he graduated and the total number of credits in which he enrolled.
Scale info: Percentage with two decimal places
92,72
86,96
92,46
84,62
89,29
88,79
Students per group
IN32
Average number of students per interactive teaching group
Relationship between the number of enrolled students and the number of interactive teaching groups.
Scale info: Rational number with two decimal places
14,1111
12,1875
14,8125
14,375
14,625
15,1875
IN55
Average number of students enrolled in mandatory and basic training courses per theoretical group (lectures)
Relationship between the number of students enrolled in compulsory basic education subjects and the number of theory groups in those subjects.
Scale info: Rational number with two decimal places
-
17,1667
19,8333
19,0
19,5
20,8333
IN56
Average number of students enrolled in elective courses per theoretical group (lectures)
Relationship between the number of students enrolled in optional subjects and the number of theory groups in those subjects.
Scale info: Rational number with two decimal places
-
8,3333
10,7778
10,8889
10,7778
10,8889
Success
IN35
Success rate
Percentage ratio between the total number of ordinary credits that students have passed and the total number of ordinary credits for which they have applied.
Scale info: Percentage with two decimal places
86,82
96,36
92,44
92,26
93,31
96,98
IN50
Success rate of graduates
Percentage relationship between the total number of credits that a student passed throughout the degree from which he/she graduated and the total number of credits that he/she applied for.
Scale info: Percentage with two decimal places
92,72
86,96
92,46
93,62
97,72
98,05
Graduation
IN37
Graduation rate
Percentage ratio between students who completed their studies within the time provided for in the study plan or in an additional academic year and their entry cohort. It shows information on the degree of effectiveness of the students and the institution in relation to their academic activity.
Scale info: Percentage with two decimal places
69,23
55,56
53,33
63,16
63,16
76,47
Performance
IN34
Performance rate
Percentage relationship between the total number of ordinary credits that students passed and the total number of ordinary credits in which they enrolled.
Scale info: Percentage with two decimal places
68,72
77,81
73,27
68,59
71,4
79,5
Satisfaction
IN19
Students' satisfaction with external internships
Average rating of the student satisfaction survey with external internships.
Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00
-
-
-
4,8
4,44
3,7933
IN23
Graduates' satisfaction with the public information available
Average rating of the graduate satisfaction survey with available public information.
Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00
3,2
3,3571
-
-
-
-
IN33
Graduates' satisfaction with services
Average rating of the questions relating to satisfaction with the services of the graduate survey.
Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00
3,0
3,875
-
-
-
-
IN42
General satisfaction of graduates with the degree program
Average rating of questions regarding satisfaction with the degree in the graduate survey.
Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00
3,0851
3,5441
-
3,26
3,55
-
IN46
Students' satisfaction with the teaching received
Average rating of the student satisfaction survey with the teaching received.
Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00
4,27
4,31
3,65
4,19
3,48
3,97
IN47
Teachers' satisfaction with the teaching provided
Average rating of the teacher satisfaction survey with the teaching provided.
Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00
4,437
4,5195
4,1518
4,6915
4,651
4,5897
IN48
Response rate to the satisfaction survey
Percentage of response to the satisfaction survey by students.
Scale info: Percentage with two decimal places
50,0
48,1481
46,1538
25,0
47,8261
39,2857
Human resources
Indicator
2017-2018
2018-2019
2019-2020
2020-2021
2021-2022
2022-2023
IN24
Percentage of Teaching and Research Staff (PDI) with six-year research periods
Percentage relationship between the PDI with six years and the total PDI with teaching in the degree and which can have six years
Scale info: Percentage with two decimal places
80,0
88,89
90,0
90,0
100,0
100,0
IN25
Percentage of PDI with a PhD over total PDI
Percentage ratio between the doctoral PDI and the total PDI with teaching in the title.
Scale info: Percentage with two decimal places
92,31
83,33
93,75
89,47
88,89
82,35
IN26
Percentage of civil servant PDI over total PDI
Percentage relationship between the official PDI and the total PDI with teaching in the degree.
Scale info: Percentage with two decimal places
76,92
90,0
62,5
52,63
72,73
47,06
Créditos que debe cursar el alumno para obtener el título
Materias Obligatorias: 27 ECTS
Materias Optativas: 15 ECTS
Prácticas externas obligatorias: 6 ECTS
Trabajo Fin de Máster: 12 ECTS
Créditos Totales a realizar: 60 ECTS
Work Placements in Companies for Degrees and Master's Degrees
6 Credits
Master in Public Health is an international name that identifies postgraduate training of professionals capable of addressing health problems and their determinants from a population perspective. The Master enables to identify the health problems of the population; design and evaluate programs to promote health; design and implement clinical and epidemiological studies and assessing the quality of health services.
Admission profile
No se contempla
Minimum number of ECTS enrollment credits per student and school period
Créditos que debe cursar el alumno para obtener el título
Materias Obligatorias: 27 ECTS
Materias Optativas: 15 ECTS
Prácticas externas obligatorias: 6 ECTS
Trabajo Fin de Máster: 12 ECTS
Créditos Totales a realizar: 60 ECTS
Tutorial action and reception
Durante los primeros días de clase, y con objeto de mantener abierta de forma dinámica una vía de comunicación permanente con los alumnos, la Comisión Académica nombrará un tutor para cada uno de los alumnos, que no tendrá que ser necesariamente su futuro director de tesis, y cuyas funciones principales serán la de atender a su tutorando, derivando las cuestiones que este le plantee a los cauces adecuados, y la de hacer un seguimiento que permita localizar posibles dificultades académicas con el adelanto suficiente para ser corregidas (orientación académica para elección de optativas, itinerarios, etc.). El seguimiento y evaluación de la acción tutorial será realizada por la Comisión Académica del Master.
A lo largo del Máster, se desarrolla un proceso continuo de supervisión, orientación y guía por parte del profesorado. Este sistema de tutorización (que se establece para cada una de las materias y para el programa global de formación), potencia la implicación y motivación del estudiante en su programa formativo.
El desarrollo de las asignaturas se complementa con tutorías individualizadas (presenciales y online) en las que los miembros del equipo docente orientan y supervisan el trabajo de los alumnos. Estas tutorías individualizadas están destinadas al desarrollo de actividades presenciales de orientación, dinamización y tutoría del trabajo de los y las estudiantes: orientación para la realización de informes, preparación de exposiciones, búsqueda y selección de material bibliográfico, y guía en la resolución de problemas.
Access
Access
Para acceder aos ensinos oficiais de Máster será necesario estar en posesión de:
A.1. Un título universitario oficial español.
A.2. Un título expedido por unha institución de educación superior pertencente a outro Estado integrante do Espazo Europeo de Educación Superior que faculte no mesmo para o acceso a ensinos de Máster.
A.3. Un título pertencente a un sistema educativo alleo ao Espazo Europeo de Educación, previa comprobación pola Universidade de que o citado título acredita un nivel de formación equivalente aos correspondentes títulos universitarios oficiais españois e faculta no país expedidor do título para o acceso a ensinos de posgrao.
A.4. Un título superior das Ensinanzas Artísticas Superiores do sistema educativo español.
Admission
Modalidad: matrícula directa
Titulaciones de Acceso:
1. Titulaciones preferencia nivel 1:
Licenciatura o grado en Medicina, Odontología, Farmacia, Veterinaria, , Psicología, Pedagogía, Psicopedagogía; Diplomatura o grado en Enfermería.
2. Titulaciones preferencia nivel 2:
Licenciatura o grado en Ciencia e Tecnología de los Alimentos; Diplomatura o grado en Nutrición Humana y Dietética, Óptica y Optometría.
3. Titulaciones preferencia nivel 3:
Licenciatura o grado en Ciencias Ambientales, Biología, Sociologa, Periodismo; Diplomatura o grado en Fisioterapia, Podología.
4. Titulaciones preferencia nivel 4:
Otras titulaciones
Los alumnos procedentes de países de lengua diferente al gallego, portugués ou español deberán acreditar el nivel de lengua gallega: Celga II, o española: B1, según el Acuerdo del Consejo de Gobierno de la USC de 30 de julio de 2018.
De non poseer alguno de los títulos, la USC les realizará una prueba de nivel y, de no superarla, deberán asistir a un curso intensivo de gallego o español en el primer semestre hasta alcanzar el nivel requerido
Información actualizada en cada convocatoria de matrícula
Modalidad: matrícula directa
Titulaciones de Acceso:
1. Titulaciones preferencia nivel 1:
Licenciatura o grado en Medicina, Odontología, Farmacia, Veterinaria, , Psicología, Pedagogía, Psicopedagogía; Diplomatura o grado en Enfermería.
2. Titulaciones preferencia nivel 2:
Licenciatura o grado en Ciencia e Tecnología de los Alimentos; Diplomatura o grado en Nutrición Humana y Dietética, Óptica y Optometría.
3. Titulaciones preferencia nivel 3:
Licenciatura o grado en Ciencias Ambientales, Biología, Sociologa, Periodismo; Diplomatura o grado en Fisioterapia, Podología.
4. Titulaciones preferencia nivel 4:
Otras titulaciones
Los alumnos procedentes de países de lengua diferente al gallego, portugués ou español deberán acreditar el nivel de lengua gallega: Celga II, o española: B1, según el Acuerdo del Consejo de Gobierno de la USC de 30 de julio de 2018.
De non poseer alguno de los títulos, la USC les realizará una prueba de nivel y, de no superarla, deberán asistir a un curso intensivo de gallego o español en el primer semestre hasta alcanzar el nivel requerido
Información actualizada en cada convocatoria de matrícula
Generic skills
1- To know how to apply the knowledge acquired and ability to solve issues related to Public Health.
2- To be able to face the complexity of making judgments having limited or incomplete information and reflect on social and ethical responsibilities derived from such judgments.
3 – To know how to communicate reasoned conclusions to specialized and non-specialized audiences a clearly and unambiguously.
4- To possess the learning skills to continue studying autonomously.
Specific skills
- Adquirir una visión amplia del concepto de salud y de los principales modelos y sistemas sanitarios.
- Identificar los factores de riesgo que pueden afectar a la salud y conocer cómo estos actúan.
- Conocer el funcionamiento de la Administración sanitaria
- Diseñar y analizar estudios epidemiológicos
- Ser capaz de manejar las herramientas estadísticas necesarias para el análisis de datos de salud de la población.
- Estará en condiciones de identificar los problemas de salud de la comunidad, analizarlos en sus diversos aspectos (biomédicos, ambientales, sociales, económicos y legales), mediante la aplicación de la metodología epidemiológica, y proponer la adopción de las medidas preventivas más adecuadas.
- Reconocer y valorar las relaciones entre los factores ambientales y la salud de la comunidad.
- Ser capaz de aplicar medidas de promoción de la salud mediante técnicas de comunicación y educación individual y de grupo.
Mobility
La movilidad de los/as estudiantes está regulada a través del “Reglamento de intercambios interuniversitarios”. A través de la Oficina de Relaciones Exteriores se gestionan programas de intercambio tanto nacionales (SICUE), como europeos (ERASMUS) y extracomunitarios (intercambios con países de América Latina o países de habla inglesa): Portal Internacional
Internships
La adecuada formación de estos profesionales exige la realización durante su proceso formativo de prácticas en unidades administrativas con funciones de salud pública de la Consellería de Sanidad y en centros y unidades de atención especializada y atención primaria del SERGAS.
La diferente formación de base de los alumnos y su diferente orientación profesional dentro del amplio campo de la Salud Pública, aconseja que la formación práctica sea más personalizada y responda en la medida de lo posible a la orientación profesional que el alumno prefiera.
A tal efecto, el alumno elaborará de acuerdo con su tutor, y propondrá a la Comisión Académica del Master, con la antelación suficiente, un programa de prácticas acorde con su formación de base y orientación profesional futura dentro del campo de la Salud Pública, seleccionando los contenidos entre los que se ofertan. Dicho programa de prácticas debe ser aprobado por la Comisión Académica del Master que podrá realizar las modificaciones que considere oportunas, tras lo cual se le asignará el /los lugares en donde realizará las prácticas.
Comprende una evaluación continuada y una evaluación final. La evaluación continuada será realizada por el tutor académico durante el tiempo de realización de las mismas. Al finalizar las prácticas, para la evaluación final, el alumno debe presentar una Memoria de prácticas en la que detalle todas las actividades realizadas. Dicha Memoria debe llevar el visto bueno del Tutor. La evaluación final será realizada por una Comisión nombrada por la Comisión Académica del Master, que estará integrada por tres profesores del Master entre los que estará el Coordinador de prácticas y el Tutor académico. En la evaluación final se tendrá en cuenta el informe del tutor académico sobre la evaluación continuada así como la memoria presentada por el alumno.
Entre los contenidos de las prácticas tenemos: vigilancia epidemiológica, control de las enfermedades transmisibles, seguridad alimentaria, sanidad ambiental, estilos de vida saludables, promoción de la salud, educación para la salud, inspección sanitaria y laboratorios de salud pública, etc.
El Director del Master nombrará entre los miembros del equipo de dirección al Coordinador de Prácticas. Su misión será coordinar todo el proceso de prácticas en las instituciones sanitarias; participar en la asignación de tutores de prácticas, y coordinar el seguimiento y evaluación de las prácticas desde el punto de vista académico. Asimismo será el responsable de firmar las actas de prácticas externas conforme a los criterios de evaluación que se fijen y de acuerdo con el procedimiento de evaluación ya establecido.
Asimismo se designará un Tutor académico que será un profesor del Master, nombrado por la Comisión Académica para cada práctica ofertada, con la misión de hacer un seguimiento más directo de la práctica, dar respuesta a las expectativas formativas establecidas, asegurar su correcto desarrollo e informar en primera instancia sobre las memorias de prácticas entregadas por el estudiante.
Tendrá una extensión de 12 créditos. Podrá consistir en un trabajo empírico relacionado con cualquiera de las líneas de investigación que se ofertan en el Máster, o bien en una aportación eminentemente teórica, que recoja la revisión bibliográfica actualizada, exhaustiva, sistematizada y crítica sobre algún aspecto de conocimiento vinculado a estas líneas, junto con una propuesta de investigación detallada destinada a la resolución de un problema científico planteado en ese ámbito.
El TFM consistirá en un trabajo original dirigido por uno o más profesores del equipo docente. Este trabajo iniciará al alumno en la investigación científica, permitiéndole adquirir las destrezas, técnicas, conocimientos sobre la materia y capacidad de análisis y crítica para desarrollar una posible labor investigadora.
Este trabajo incluye tanto actividades presenciales (asistencia a sesiones de autorización individual, presentación y defensa pública de los proyectos planteados) como no presenciales (revisión bibliográfica actualizada y completa en referencia a un tema, diseño de la investigación, tratamiento estadístico de los datos, interpretación y discusión de resultados, elaboración de conclusiones, redacción del informe final, ensayos para la defensa oral del trabajo).
En lo referente a la evaluación, se seguirá una metodología uniforme en que se valorará el rendimiento y las habilidades adquiridas a través de una combinación equilibrada entre actividades de evaluación formativa y de evaluación final. La primera debe valorar el esfuerzo y el progreso en el aprendizaje, e incentivar una dedicación constante a la materia. La segunda permitirá valorar los resultados del aprendizaje.
The Master is organized by the Department of Preventive Medicine and Public Health and also has teachers of Economic Analysis and Statistics, as well as professionals from the Directorate General of Innovation and Management of Public Health of the Regional Government of Galicia and technicians in the field of Community intervention.
The Department of Preventive Medicine and Public Health at the USC is an international reference in public health research. It is part of the Center for Biomedical Research Network (CIBER) since 2006, including the most competitive groups nationwide. It is Group Competitive Xunta de Galicia and reference is made to the Health Research Institute of Santiago (IDIS), accredited by the Carlos III Health Institute. The last evaluation of this organization has placed it in 5th place in the 43 Scientific Excellence IDIS groups. The Department has been working with multiple centers of excellence as WHO, Harvard, Brown, Aveiro and the National Epidemiology Center.
Number of students enrolled in an academic year without counting students from incoming mobility programs.
Scale info: Whole number
25,0
28,0
32,0
30,0
32,0
30,0
IN03
Access enrollment
Number of students enrolling in a study plan for the first time. This includes students who transfer their transcripts, access by partial validation of foreign studies or who adapt from plans in extinction.
Scale info: Whole number
17,0
15,0
19,0
19,0
17,0
19,0
IN04
New enrollment by pre-registration
Number of students who enroll in the first year of a study plan for the first time, that is, not counting students who access through partial validation of foreign studies, transfers or adaptations from plans in extinction.
Scale info: Whole number
18,0
15,0
19,0
19,0
17,0
19,0
IN05
Variation in new enrollment by pre-registration
Relative variation rate of new admission enrollment by pre-registration.
Scale info: Percentage with two decimal places.
38,46
-16,67
26,67
0,0
-10,53
-
Admittance profile
IN06
Average access grade by pre-registration
Average entrance grade for pre-registration of students starting studies. Determines the entry profile.
Scale info: Rational number with two decimal places. The range goes from 0 to the maximum value that can be obtained in each academic year for pre-registration (some historical values have been 10.00 points, 12.00 points or 14.00 points).
7,4551
6,4003
7,2104
7,0222
7,2404
6,9004
IN08
Percentage of foreign students over total enrolled
Percentage of foreign students over enrolled students, excluding students enrolled in incoming mobility programs.
Scale info: Percentage with two decimal places
16,0
25,0
28,13
23,33
28,13
36,67
IN09
Percentage of national students from outside Galicia over total enrolled
Percentage of national students from outside Galicia on enrolled students, without counting students enrolled in incoming mobility programs.
Scale info: Percentage with two decimal places
12,0
10,71
6,25
10,0
6,25
6,67
IN13
Percentage of enrolled students who are USC graduates
Number of students enrolled in the master's program who graduated from USC.
Scale info: Percentage with two decimal places
-
-
-
36,67
50,0
53,33
Adaptation to demand
IN12
Occupancy rate
Number of new students entering through pre-registration divided by the places offered.
Scale info: Percentage with two decimal places
78,26
65,22
82,61
82,61
62,96
82,61
Mobility
Indicator
2017-2018
2018-2019
2019-2020
2020-2021
2021-2022
2022-2023
External mobility
IN18
Percentage of students received by USC from mobility programs over total enrolled
Number of students received at USC in that degree from other universities (mobility programs) divided by the number of students enrolled in the degree.
Scale info: Percentage with two decimal places
0,0
3,57
0,0
0,0
0,0
0,0
Work placements
Indicator
2017-2018
2018-2019
2019-2020
2020-2021
2021-2022
2022-2023
IN22
Percentage of graduates in an academic year who completed internships in companies or institutions during their studies
Percentage relationship between graduates of a degree in an academic year who have carried out internships in companies and institutions throughout their studies, out of the total number of students graduating in that degree and in that same academic year.
Scale info: Percentage with two decimal places
100,0
100,0
100,0
100,0
100,0
100,0
Results
Indicator
2017-2018
2018-2019
2019-2020
2020-2021
2021-2022
2022-2023
Drop-out
IN41
Dropout rate under RD 1393/2007
Percentage relationship between students in a new admission cohort who should have obtained their degree in the previous academic year and who did not enroll in either that academic year or the previous one.
Scale info: Percentage with two decimal places
7,69
22,22
0,0
21,05
15,79
17,65
Assessment
IN36
Evaluation rate
Percentage relationship between the total number of ordinary credits for which the students applied and the total number of ordinary credits enrolled.
Scale info: Percentage with two decimal places
79,14
80,75
79,26
74,34
76,51
81,98
Average duration of studies
IN38
Average duration of studies
Average duration (in years) in which students take to complete the credits corresponding to the curriculum.
Scale info: Rational number with two decimal places
1,2857
1,6364
1,3571
1,8182
1,6667
1,5333
Efficiency of graduates
IN53
Efficiency rate (graduates' performance)
Percentage ratio between the total number of credits that a student passed during the degree in which he graduated and the total number of credits in which he enrolled.
Scale info: Percentage with two decimal places
92,72
86,96
92,46
84,62
89,29
88,79
Students per group
IN32
Average number of students per interactive teaching group
Relationship between the number of enrolled students and the number of interactive teaching groups.
Scale info: Rational number with two decimal places
14,1111
12,1875
14,8125
14,375
14,625
15,1875
IN55
Average number of students enrolled in mandatory and basic training courses per theoretical group (lectures)
Relationship between the number of students enrolled in compulsory basic education subjects and the number of theory groups in those subjects.
Scale info: Rational number with two decimal places
-
17,1667
19,8333
19,0
19,5
20,8333
IN56
Average number of students enrolled in elective courses per theoretical group (lectures)
Relationship between the number of students enrolled in optional subjects and the number of theory groups in those subjects.
Scale info: Rational number with two decimal places
-
8,3333
10,7778
10,8889
10,7778
10,8889
Success
IN35
Success rate
Percentage ratio between the total number of ordinary credits that students have passed and the total number of ordinary credits for which they have applied.
Scale info: Percentage with two decimal places
86,82
96,36
92,44
92,26
93,31
96,98
IN50
Success rate of graduates
Percentage relationship between the total number of credits that a student passed throughout the degree from which he/she graduated and the total number of credits that he/she applied for.
Scale info: Percentage with two decimal places
92,72
86,96
92,46
93,62
97,72
98,05
Graduation
IN37
Graduation rate
Percentage ratio between students who completed their studies within the time provided for in the study plan or in an additional academic year and their entry cohort. It shows information on the degree of effectiveness of the students and the institution in relation to their academic activity.
Scale info: Percentage with two decimal places
69,23
55,56
53,33
63,16
63,16
76,47
Performance
IN34
Performance rate
Percentage relationship between the total number of ordinary credits that students passed and the total number of ordinary credits in which they enrolled.
Scale info: Percentage with two decimal places
68,72
77,81
73,27
68,59
71,4
79,5
Satisfaction
IN19
Students' satisfaction with external internships
Average rating of the student satisfaction survey with external internships.
Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00
-
-
-
4,8
4,44
3,7933
IN23
Graduates' satisfaction with the public information available
Average rating of the graduate satisfaction survey with available public information.
Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00
3,2
3,3571
-
-
-
-
IN33
Graduates' satisfaction with services
Average rating of the questions relating to satisfaction with the services of the graduate survey.
Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00
3,0
3,875
-
-
-
-
IN42
General satisfaction of graduates with the degree program
Average rating of questions regarding satisfaction with the degree in the graduate survey.
Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00
3,0851
3,5441
-
3,26
3,55
-
IN46
Students' satisfaction with the teaching received
Average rating of the student satisfaction survey with the teaching received.
Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00
4,27
4,31
3,65
4,19
3,48
3,97
IN47
Teachers' satisfaction with the teaching provided
Average rating of the teacher satisfaction survey with the teaching provided.
Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00
4,437
4,5195
4,1518
4,6915
4,651
4,5897
IN48
Response rate to the satisfaction survey
Percentage of response to the satisfaction survey by students.
Scale info: Percentage with two decimal places
50,0
48,1481
46,1538
25,0
47,8261
39,2857
Human resources
Indicator
2017-2018
2018-2019
2019-2020
2020-2021
2021-2022
2022-2023
IN24
Percentage of Teaching and Research Staff (PDI) with six-year research periods
Percentage relationship between the PDI with six years and the total PDI with teaching in the degree and which can have six years
Scale info: Percentage with two decimal places
80,0
88,89
90,0
90,0
100,0
100,0
IN25
Percentage of PDI with a PhD over total PDI
Percentage ratio between the doctoral PDI and the total PDI with teaching in the title.
Scale info: Percentage with two decimal places
92,31
83,33
93,75
89,47
88,89
82,35
IN26
Percentage of civil servant PDI over total PDI
Percentage relationship between the official PDI and the total PDI with teaching in the degree.
Scale info: Percentage with two decimal places
76,92
90,0
62,5
52,63
72,73
47,06
The contents of this page were updated on 04.13.2022.