The master's degree offers the pedagogical and didactic training required by current regulations for future teachers of Secondary Education and Baccalaureate, Vocational Training and Language Teaching. It is an essential requirement for entry into the group of Professors authorized to teach. This Master is taught at the Faculty of Education Sciences (Rúa Prof. Vicente Fráiz Andón, s/n, Campus Sur).
PresentationDevelopmentStudy planAccess and admissionObjectivesResults of the training and learning processMobility & InternshipsMaster thesisTeaching teamQuality indicatorsPresentation
Créditos que deberá cursar el alumno para obtener la titulación:
Obligatorios (módulo genérico) 16
Optativos (vínculados a la especialidad) 26
Prácticas Externas Obligatorias 12
Trabajo Fin de Máster 6
Total 60
La estructura del máster contempla las 6 especialidades siguientes:
1. Especialidad de Ciencias Experimentales, Matemáticas, y Tecnología e Informática
a) Itinerario de la especialidad docente en Ciencias Experimentales (campus de Santiago/Lugo)
b) Itinerario de la especialidad docente en Matemáticas (campus de Santiago)
c) Itinerario de la especialidad docente en Tecnología e Informática (no ofertado)
2. Especialidad de Ciencias Sociales y Humanidades
a) Itinerario de la especialidad docente en Ciencias Sociales, Geografía e Historia (campus de Santiago)
b) Itinerario de la especialidad docente en Filosofía (campus de Santiago)
3. Especialidad de Formación Profesional
a) Itinerario de la especialidad docente en Sector Servicios (campus de Santiago)
b) Itinerario de la especialidad docente en Sector Primario y Secundario (campus de Lugo)
c) Itinerario de la especialidad docente en Formación y Orientación Laboral (no ofertado)
4. Especialidad de Lenguas y Literaturas
a) Itinerario de la especialidad docente en Lengua y Literatura Gallega y Lengua y Literatura Castellana (campus de Santiago)
b) Itinerario de la especialidad docente en Lenguas Extranjeras (campus de Santiago/Lugo)
c) Itinerario de la especialidad docente en Cultura y Lenguas Clásicas (campus de Santiago)
5. Especialidad de Artes
a) Itinerario de la especialidad docente en Música (campus de Santiago)
b) Itinerario de la especialidad docente en Artes Plásticas y Visuales (campus de Santiago)
6. Especialidad de Orientación educativa (campus de Santiago)
End of Degree Projects and End of Master's Degree Projects
6 Credits
Access and admission
Admission profile
Not contemplated.
Minimum number of ECTS enrollment credits per student and school period
Créditos que deberá cursar el alumno para obtener la titulación:
Obligatorios (módulo genérico) 16
Optativos (vínculados a la especialidad) 26
Prácticas Externas Obligatorias 12
Trabajo Fin de Máster 6
Total 60
Tutorial action and reception
Durante los primeros días de clase, y con objeto de mantener abierta de forma dinámica una vía de comunicación permanente con los alumnos, la Comisión Académica nombrará un tutor para cada uno de los alumnos cuyas funciones principales serán la de atender a su tutorando, derivando las cuestiones que este le plantee a los cauces adecuados, y la de hacer un seguimiento que permita localizar posibles dificultades académicas con el adelanto suficiente para ser corregidas.
Se establecen también tutorías en grupo como actividades de proposición y supervisión de trabajos dirigidos, aclaración de dudas sobre las clases, problemas, casos prácticos, programas, lecturas u otras tareas propuestas, presentación, exposición, debate o comentario de trabajos individuales o realizados en pequeños grupos… Pueden realizarse en aula normal o en aula especializada.
Access
Access
Para acceder aos ensinos oficiais de Máster será necesario estar en posesión de:
A.1. Un título universitario oficial español.
A.2. Un título expedido por unha institución de educación superior pertencente a outro Estado integrante do Espazo Europeo de Educación Superior que faculte no mesmo para o acceso a ensinos de Máster.
A.3. Un título pertencente a un sistema educativo alleo ao Espazo Europeo de Educación, previa comprobación pola Universidade de que o citado título acredita un nivel de formación equivalente aos correspondentes títulos universitarios oficiais españois e faculta no país expedidor do título para o acceso a ensinos de posgrao.
A.4. Un título superior das Ensinanzas Artísticas Superiores do sistema educativo español.
Admission
The access and admission process, in accordance with Order ECI/3858/2007 which regulates this Master's Degree, will be carried out by specialisations according to the degree held. Students will indicate, as a guideline, their preferred pathway within the speciality. In the case of the speciality of Vocational Training, the itineraries offered will have the same effects as the specialities.
Students who hold a qualification that gives them access to more than one speciality may apply for several specialities, indicating their order of preference, which will be binding for the allocation of places.
Access profiles are established according to the specialities of the Master's degree. Its professionalising nature makes it necessary to match the qualification that gives access to the Master's degree with the chosen speciality. As a general criterion, it is considered that applicants must have studied a minimum of 60 ECTS credits of higher studies in subjects related to the speciality. As a guideline, this correspondence between some of the current degrees and the specialisations of the Master's degree are set out in the following table. This list is neither exhaustive nor binding and the Master's Academic Committee or the corresponding university body will decide in each case.
Specialisation in Experimental Sciences, Mathematics and Technology and Computer Science
a) Itinerary of the teaching speciality in Experimental Sciences :
Engineering
Degree in Biology
Degree in Biotechnology
Degree in Environmental Sciences
Degree in Experimental Sciences
Degree in Biomedical Sciences
Degree in Marine Sciences
Degree in Pharmacy
Degree in Physics
Degree in Human Nutrition and Dietetics
Bachelor's Degree in Food Science and Technology
Degree in Chemistry
Degree in Veterinary Science
Degree in Geology
UAB Degree in Nanoscience and Technology
Degree in Genetics
b) Itinerary of the teaching speciality in Mathematics :
Architecture
Engineering
Degree in Physics
Degree in Mathematics
Degree in Nanoscience and Technology from the UAB
Degree in Genetics
Students from countries with a language other than Galician, Portuguese or Spanish must accredit the Galician language level: Celga II, or Spanish: B2, according to the Agreement of the Governing Council of the USC of 30 July 2018.
If they do not have any of these qualifications, the USC will give them a level test and, if they do not pass it, they will have to attend an intensive course of Galician or Spanish in the first semester until they reach the required level.
Students must accredit a B1 level of linguistic competence in a foreign language, in accordance with the Common European Framework of Reference for Languages according to recommendation No. R (98) 6 of the Committee of Ministers of Member States of 17 October 2000. This accreditation must be carried out before or at the same time as enrolment.
Objectives
The access and admission process, in accordance with Order ECI/3858/2007 which regulates this Master's Degree, will be carried out by specialisations according to the degree held. Students will indicate, as a guideline, their preferred pathway within the speciality. In the case of the speciality of Vocational Training, the itineraries offered will have the same effects as the specialities.
Students who hold a qualification that gives them access to more than one speciality may apply for several specialities, indicating their order of preference, which will be binding for the allocation of places.
Access profiles are established according to the specialities of the Master's degree. Its professionalising nature makes it necessary to match the qualification that gives access to the Master's degree with the chosen speciality. As a general criterion, it is considered that applicants must have studied a minimum of 60 ECTS credits of higher studies in subjects related to the speciality. As a guideline, this correspondence between some of the current degrees and the specialisations of the Master's degree are set out in the following table. This list is neither exhaustive nor binding and the Master's Academic Committee or the corresponding university body will decide in each case.
Specialisation in Experimental Sciences, Mathematics and Technology and Computer Science
a) Itinerary of the teaching speciality in Experimental Sciences :
Engineering
Degree in Biology
Degree in Biotechnology
Degree in Environmental Sciences
Degree in Experimental Sciences
Degree in Biomedical Sciences
Degree in Marine Sciences
Degree in Pharmacy
Degree in Physics
Degree in Human Nutrition and Dietetics
Bachelor's Degree in Food Science and Technology
Degree in Chemistry
Degree in Veterinary Science
Degree in Geology
UAB Degree in Nanoscience and Technology
Degree in Genetics
b) Itinerary of the teaching speciality in Mathematics :
Architecture
Engineering
Degree in Physics
Degree in Mathematics
Degree in Nanoscience and Technology from the UAB
Degree in Genetics
Students from countries with a language other than Galician, Portuguese or Spanish must accredit the Galician language level: Celga II, or Spanish: B2, according to the Agreement of the Governing Council of the USC of 30 July 2018.
If they do not have any of these qualifications, the USC will give them a level test and, if they do not pass it, they will have to attend an intensive course of Galician or Spanish in the first semester until they reach the required level.
Students must accredit a B1 level of linguistic competence in a foreign language, in accordance with the Common European Framework of Reference for Languages according to recommendation No. R (98) 6 of the Committee of Ministers of Member States of 17 October 2000. This accreditation must be carried out before or at the same time as enrolment.
Results of the training and learning process
Generic skills
1. To know the curricular the subject contents of the corresponding teaching specialization.
2. To know the didactics in teaching and learning processes.
3.To plan, develop and evaluate the teaching and learning process by promoting educational processes aimed to learning the competences of teaching keeping in mind the level and background of the students, as well as their orientation, both individually as in collaboration with other teachers and professionals in the school.
4. To search, obtain, process and communicate information (oral, printed, audiovisual, digital or multimedia) to apply it to the teaching and learning processes in the syllabus in the field of specialization.
5. To contextualize the syllabus to be used in a teaching center by participating in its planning.
6. To design and develop didactic methodologies for groups and individuals, adapted to the diversity of students.
7. To design and develop learning spaces, with special attention to equity, equal rights and opportunities between men and women, citizen training and respect for human rights that facilitate life in society, decision making and a sustainable future.
8. To acquire strategies to stimulate student effort and promote their ability to learn for themselves and with others and develop thinking and decision skills that facilitate autonomy, trust and personal initiatives.
9. To know the processes of interaction and communication in the classroom and master the necessary social skills and abilities to promote learning and coexistence in the classroom and address discipline problems and conflict resolution.
10. To design and carry out formal and non-formal activities that contribute to making the center a place of participation and culture in the environment in which it is located.
11. To develop the tutoring and guidance functions of students in a collegial way.
12. To participate in the evaluation, research and innovation of teaching and learning processes. Provide a reasoned report on their conclusions to the educational community and other education professionals.
13. To know the regulations and institutional organization of the education system and models of quality advancement with application to schools.
14. To know and analyze the historical characteristics of the teaching profession, its current situation, perspectives and interrelation with the social reality of each era.
15. To inform and advise families of the teaching and learning process and about the personal, academic and professional orientation of their children.
16. To work as a team with other education professionals to enriching their training.
17. To develop habits and attitudes to learn to learn throughout their subsequent professional development.
18. To apply the knowledge acquired and the ability to solve problems to new or less known educational environments.
Specific skills
COMPETENCIAS ESPECÍFICAS ASOCIADAS AL MÓDULO GENÉRICO
1. Conocer las características de los estudiantes, sus contextos sociales y motivaciones.
2. Comprender el desarrollo de la personalidad de estos estudiantes y las posibles disfunciones que afectan al aprendizaje.
3. Elaborar propuestas basadas en la adquisición de conocimientos, destrezas y aptitudes intelectuales y emocionales.
4. Identificar y planificar la resolución de situaciones educativas que afectan a estudiantes con diferentes capacidades y ritmos de aprendizajes.
5. Conocer los procesos de interacción y comunicación en el aula y en el centro, abordar y resolver posibles problemas.
6. Conocer la evolución histórica del sistema educativo en nuestro país.
7. Conocer y aplicar recursos y estrategias de información, tutoría y orientación académica y profesional.
8. Promover acciones de educación emocional, en valores y formación ciudadana.
9. Participar en la definición del proyecto educativo y en las actividades generales del centro atendiendo a criterios de avance de la calidad, atención a la diversidad, prevención de problemas de aprendizaje y convivencia.
10. Relacionar la educación con el medio y comprender la función educadora de la familia y la comunidad, tanto en la adquisición de competencias y aprendizaje como en la educación en el respeto de los derechos y libertades, en la igualdad de derechos y oportunidades entre hombres y mujeres y en la igualdad de trato y no discriminación de las personas con discapacidad.
11. Conocer la evolución histórica de la familia, sus diferentes tipos y el incidente del contexto familiar en la educación.
12. Adquirir habilidades sociales en la relación y orientación familiar.
13. Conocer y aplicar recursos y estrategias de educación en el respeto y valor de la diversidad lingüística y sus implicaciones educativas.
COMPETENCIAS ESPECÍFICAS ASOCIADAS Al MÓDULO ESPECÍFICO
1. Conocer el valor formativo y cultural de las materias correspondientes a la especialización.
2. Conocer los contenidos que se cursan en las respectivas enseñanzas.
3. Conocer la historia y los desarrollos recientes de las materias y sus perspectivas para poder transmitir una visión dinámica de las mismas.
4. Conocer contextos y situaciones en que se usan o aplican los diversos contenidos curriculares
5. Conocer los desarrollos teórico-prácticos de la enseñanza y el aprendizaje de las materias correspondientes.
6. Transformar los currículos en programas de actividades y de trabajo.
7. Adquirir criterios de selección y elaboración de materiales educativos.
8. Fomentar un clima que facilite el aprendizaje y ponga en valor las aportaciones de los estudiantes.
9. Integrar la formación en comunicación audiovisual y multimedia en el proceso de enseñanza-aprendizaje.
10. Conocer estrategias y procedimientos de evaluación y entender la evaluación como un procedimiento de regulación del aprendizaje y estímulo al esfuerzo.
11. Conocer y aplicar propuestas docentes innovadoras en el ámbito de la especialización cursada.
12. Analizar críticamente el desempeño de la docencia, de las buenas prácticas y de la orientación utilizando indicadores de calidad.
13. Identificar los problemas relativos a la enseñanza y el aprendizaje de las materias de la especialización y exponer alternativas y soluciones.
14. Conocer y aplicar metodologías y técnicas básicas de investigación y evaluación educativas y ser capaz de diseñar y desarrollar proyectos de investigación, innovación y evaluación.
15. En formación profesional, conocer la evolución del mundo laboral, la integración entre sociedad, trabajo y calidad de vida
16. En formación profesional, conocer la necesidad de adquirir la formación adecuada para la adaptación a los cambios y transformaciones que puedan requerir las profesiones.
COMPETENCIAS ESPECÍFICAS ASOCIADAS AL PRÁCTICUM
1. Adquirir experiencia en la planificación, en la docencia y en la evaluación de las materias correspondientes a la especialización.
2. Acreditar un buen dominio de la expresión oral y escrita en la práctica docente.
3. Dominar las destrezas y las habilidades sociales necesarias para fomentar un clima que facilite el aprendizaje y la convivencia.
4. Participar en las propuestas de avance en los distintos ámbitos de actuación a partir de la reflexión sobre la práctica.
5. Para la formación profesional, conocer la tipología empresarial corresponsal a los sectores productivos y comprender los sistemas organizativos más comunes en las empresas.
Mobility & Internships
Mobility
Se contempla la posibilidad de movilidad de estudiantes, recibiendo alumnado de otras universidades que estén realizando un máster semejante o enviando estudiantes a otras universidades. A este respecto, se aplicará la normativa de la Universidad de Santiago de Compostela.
La Universidad de Santiago de Compostela recoge en sus Líneas estratégicas el desarrollo de un plan de internacionalización para mejorar su posición como universidad de referencia en el espacio universitario global abierto por las políticas europeas y las políticas internacionales. En este ámbito, la Universidad de Santiago de Compostela mantiene una propuesta decidida por reforzar las conexiones y los
programas de movilidad y cooperación con otros sistemas universitarios, en especial en el entorno europeo y latinoamericano.
Entre los objetivos de los programas de movilidad está el que los estudiantes que se acojan a ellos puedan beneficiarse de la experiencia social y cultural, mejorar su curriculum de cara a la incorporación laboral, etc. Además, la participación de los alumnos en estos programas fortalece la capacidad de comunicación, cooperación, adaptación y comprensión de otras culturas.
La Universidad de Santiago de Compostela tienen centralizada la gestión de los programas de intercambio y movilidad en la Oficina de Relaciones Exteriores (ORE). Esta Oficina tiene como misión dar respuesta a las necesidades de estudiantes, profesores y PAS en el ámbito de la movilidad nacional e internacional. En esta Oficina hay una unidad de apoyo, la Unidad de Convenios, que tiene como finalidad la tramitación, registro y seguimiento de los convenios de cooperación en el ámbito académico y cultural.
Con objeto de coordinar la acción de todos los agentes que participan en los programas de movilidad la USC aprobó Reglamento de la Universidad de Santiago de Compostela sobre los Intercambios Universitarios de Estudiantes mediante el cual se ofrece una información precisa a los estudiantes y a los profesores que participan en los programas, y además se facilita y ordena el control del procedimiento administrativo que mejora toda la gestión de estos programas.
Además de los responsables de los servicios centralizados mencionados arriba, el Máster contará con la colaboración de varios profesores que actuarán como coordinadores académicos cuya función será autorizar y asistir en sus decisiones académicas a los estudiantes propios y de acogida.
La movilidad de los/as estudiantes está regulada a través del “Reglamento de intercambios interuniversitarios”. A través de la Oficina de Relaciones Exteriores se gestionan programas de intercambio tanto nacionales (SICUE), como europeos (ERASMUS) y extracomunitarios (intercambios con países de América Latina o países de habla inglesa): Portal Internacional
Internships
De acuerdo con la Orden ECI/3858/2007, el Practicum se realizará en colaboración con las instituciones educativas de la Comunidad Autónoma de Galicia establecida mediante Convenio de la Administración Educativa de la Comunidad Autónoma y la Universidad de Santiago de Compostela. La Administración Educativa de la Comunidad Autónoma fijará asimismo las condiciones para acceder al status de centro y tutor de prácticas.
El objetivo final del módulo de Practicum es posibilitar la toma de contacto directa con la organización y realidad de los centros de educación secundaria y su comunidad educativa, y con el trabajo docente en los diversos niveles en que se concreta (ESO, Bachillerato, FP). La simultaneidad entre teoría y práctica facilitará
la adquisición de las competencias personales y profesionales que requiere la función docente, al posibilitar la integración y contraste de saberes, y el adiestramiento en las habilidades y destrezas requeridas en la profesión.
Se constituirán comisiones para el diseño, seguimiento y evolución del Practicum, en las que participarán tanto profesorado universitario que imparte docencia en el máster y supervisa las prácticas y profesorado de los centros que ejerce la función de tutor de alumnado en prácticas o de dirección en los centros.
El seguimiento del Prácticum será compartido por el profesor tutor (del centro educativo) y el profesor supervisor (universitario). En Plan de Prácticas establecerá las funciones de cada uno.
La supervisión del Practicum y la Orientación del Trabajo Fin de Máster, de entrada, podrá hacerlas cualquier profesor de los módulos genérico o específico. La comisión académica marcará las directrices para este encargo.
Se redactará un plan de prácticas, en el que se establecerán los procedimientos: asignación de plazas y tutores, preparación, desarrollo y evaluación. La USC firmará un convenio con la Consellería de Educación de la Xunta de Galicia que dará cobertura a la realización de unas Prácticas de calidad.
Se ha definido el proceso de Gestión de las prácticas externas que tiene por objeto establecer cómo se organizan y gestionan las prácticas de los estudiantes en empresas e instituciones de forma que se garantice la calidad, el reconocimiento académico y el aprovechamiento más adecuado de las mismas por
parte de los/las estudiantes de la USC. Estas prácticas están orientadas a completar la formación de los alumnos y titulados universitarios así como facilitar su acceso al mundo profesional.
Con el objetivo de comprobar el correcto desarrollo de las prácticas por parte de las entidades colaboradoras y del propio alumnado así como para detectar situaciones irregulares y carencias del proceso, se han decidido implantar los siguientes mecanismos de control, sin perjuicio de otros que pudiesen añadirse:
- Orientación al estudiante a través del coordinador de prácticas.
- Medición de la satisfacción de los estudiantes y empresas a través de encuestas.
- Gestión de quejas y reclamaciones a través del centro y de la Oficina de Análisis de las Reclamaciones.
- Memoria del proceso y Plan de mejora anual.
Master thesis
El trabajo de Fin de Máster tendrá una carga de 6 créditos. Para iniciar el Trabajo de Fin de Máster será necesario haber superado todas las asignaturas del primer cuatrimestre. En el momento de la presentación del trabajo el alumno deberá tener superado todos los demás créditos necesarios para el título y podrá ser presentado en ambos cuatrimestres.
El Trabajo Fin de Máster se presentará de ordinario al final del segundo cuatrimestre, una vez superados todos los demás créditos. Después del primer año de impartición también se ofrecerá al alumnado que cumpla los requisitos la posibilidad de examinarse del Trabajo Fin de Máster al finalizar el primer cuatrimestre, con el objeto de que no tenga necesidad de esperar al final del curso académico para completar los estudios de este máster.
Las condiciones de organización, realización, presentación, tutorización y evaluación de los Trabajos de Fin de Máster serán objeto de un Reglamento del Trabajo de Fin de Máster.
Number of students enrolled in an academic year without counting students from incoming mobility programs.
Scale info: Whole number
253,0
246,0
240,0
223,0
231,0
238,0
IN03
Access enrollment
Number of students enrolling in a study plan for the first time. This includes students who transfer their transcripts, access by partial validation of foreign studies or who adapt from plans in extinction.
Scale info: Whole number
201,0
195,0
197,0
193,0
176,0
176,0
IN04
New enrollment by pre-registration
Number of students who enroll in the first year of a study plan for the first time, that is, not counting students who access through partial validation of foreign studies, transfers or adaptations from plans in extinction.
Scale info: Whole number
201,0
195,0
197,0
193,0
176,0
176,0
IN05
Variation in new enrollment by pre-registration
Relative variation rate of new admission enrollment by pre-registration.
Scale info: Percentage with two decimal places.
3,61
-2,99
1,03
-2,03
-8,81
-
Admittance profile
IN06
Average access grade by pre-registration
Average entrance grade for pre-registration of students starting studies. Determines the entry profile.
Scale info: Rational number with two decimal places. The range goes from 0 to the maximum value that can be obtained in each academic year for pre-registration (some historical values have been 10.00 points, 12.00 points or 14.00 points).
7,7192
7,9639
8,0593
8,2478
8,2224
8,3446
IN08
Percentage of foreign students over total enrolled
Percentage of foreign students over enrolled students, excluding students enrolled in incoming mobility programs.
Scale info: Percentage with two decimal places
0,79
0,41
0,0
0,0
1,73
0,42
IN09
Percentage of national students from outside Galicia over total enrolled
Percentage of national students from outside Galicia on enrolled students, without counting students enrolled in incoming mobility programs.
Scale info: Percentage with two decimal places
6,72
4,07
5,83
3,59
2,6
3,78
IN13
Percentage of enrolled students who are USC graduates
Number of students enrolled in the master's program who graduated from USC.
Scale info: Percentage with two decimal places
-
-
-
72,65
73,16
69,75
Adaptation to demand
IN12
Occupancy rate
Number of new students entering through pre-registration divided by the places offered.
Scale info: Percentage with two decimal places
111,67
108,33
109,44
214,44
195,56
195,56
Mobility
Indicator
2017-2018
2018-2019
2019-2020
2020-2021
2021-2022
2022-2023
External mobility
IN18
Percentage of students received by USC from mobility programs over total enrolled
Number of students received at USC in that degree from other universities (mobility programs) divided by the number of students enrolled in the degree.
Scale info: Percentage with two decimal places
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Work placements
Indicator
2017-2018
2018-2019
2019-2020
2020-2021
2021-2022
2022-2023
IN22
Percentage of graduates in an academic year who completed internships in companies or institutions during their studies
Percentage relationship between graduates of a degree in an academic year who have carried out internships in companies and institutions throughout their studies, out of the total number of students graduating in that degree and in that same academic year.
Scale info: Percentage with two decimal places
93,23
95,26
91,18
98,19
95,57
98,84
Results
Indicator
2017-2018
2018-2019
2019-2020
2020-2021
2021-2022
2022-2023
Drop-out
IN41
Dropout rate under RD 1393/2007
Percentage relationship between students in a new admission cohort who should have obtained their degree in the previous academic year and who did not enroll in either that academic year or the previous one.
Scale info: Percentage with two decimal places
2,33
4,17
5,43
3,26
2,13
3,51
Assessment
IN36
Evaluation rate
Percentage relationship between the total number of ordinary credits for which the students applied and the total number of ordinary credits enrolled.
Scale info: Percentage with two decimal places
95,03
95,3
94,91
96,48
93,65
93,77
Average duration of studies
IN38
Average duration of studies
Average duration (in years) in which students take to complete the credits corresponding to the curriculum.
Scale info: Rational number with two decimal places
1,1556
1,2123
1,2086
1,0671
1,2053
1,2189
Efficiency of graduates
IN53
Efficiency rate (graduates' performance)
Percentage ratio between the total number of credits that a student passed during the degree in which he graduated and the total number of credits in which he enrolled.
Scale info: Percentage with two decimal places
98,08
96,83
97,47
98,85
98,15
97,7
Students per group
IN32
Average number of students per interactive teaching group
Relationship between the number of enrolled students and the number of interactive teaching groups.
Scale info: Rational number with two decimal places
33,2267
25,5278
26,3333
26,5694
24,3472
24,5
IN55
Average number of students enrolled in mandatory and basic training courses per theoretical group (lectures)
Relationship between the number of students enrolled in compulsory basic education subjects and the number of theory groups in those subjects.
Scale info: Rational number with two decimal places
-
25,5278
26,3333
26,5694
24,3472
24,5
Success
IN35
Success rate
Percentage ratio between the total number of ordinary credits that students have passed and the total number of ordinary credits for which they have applied.
Scale info: Percentage with two decimal places
99,69
99,76
99,86
99,75
99,81
99,76
IN50
Success rate of graduates
Percentage relationship between the total number of credits that a student passed throughout the degree from which he/she graduated and the total number of credits that he/she applied for.
Scale info: Percentage with two decimal places
98,08
96,83
97,47
99,86
99,8
99,86
Graduation
IN37
Graduation rate
Percentage ratio between students who completed their studies within the time provided for in the study plan or in an additional academic year and their entry cohort. It shows information on the degree of effectiveness of the students and the institution in relation to their academic activity.
Scale info: Percentage with two decimal places
93,6
91,15
91,85
90,76
90,96
87,72
Performance
IN34
Performance rate
Percentage relationship between the total number of ordinary credits that students passed and the total number of ordinary credits in which they enrolled.
Scale info: Percentage with two decimal places
94,73
95,07
94,78
96,24
93,48
93,55
Satisfaction
IN19
Students' satisfaction with external internships
Average rating of the student satisfaction survey with external internships.
Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00
4,04
3,9607
-
4,21
-
4,2078
IN20
Professional tutors' satisfaction with external internships
Average rating of the professional tutors' satisfaction survey with external internships.
Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00
4,2561
4,2296
-
4,59
4,44
4,45
IN23
Graduates' satisfaction with the public information available
Average rating of the graduate satisfaction survey with available public information.
Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00
3,0753
2,9091
-
-
-
-
IN33
Graduates' satisfaction with services
Average rating of the questions relating to satisfaction with the services of the graduate survey.
Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00
3,3104
3,1546
-
-
-
-
IN42
General satisfaction of graduates with the degree program
Average rating of questions regarding satisfaction with the degree in the graduate survey.
Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00
3,2247
2,6808
-
3,26
3,55
-
IN46
Students' satisfaction with the teaching received
Average rating of the student satisfaction survey with the teaching received.
Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00
3,53
3,9
3,73
3,77
3,86
3,99
IN47
Teachers' satisfaction with the teaching provided
Average rating of the teacher satisfaction survey with the teaching provided.
Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00
3,9264
4,2086
4,2964
4,2397
4,4325
4,319
IN48
Response rate to the satisfaction survey
Percentage of response to the satisfaction survey by students.
Scale info: Percentage with two decimal places
48,1283
48,9691
44,9735
53,3333
31,7204
23,2432
Human resources
Indicator
2017-2018
2018-2019
2019-2020
2020-2021
2021-2022
2022-2023
IN24
Percentage of Teaching and Research Staff (PDI) with six-year research periods
Percentage relationship between the PDI with six years and the total PDI with teaching in the degree and which can have six years
Scale info: Percentage with two decimal places
58,14
66,67
68,42
66,67
67,5
71,11
IN25
Percentage of PDI with a PhD over total PDI
Percentage ratio between the doctoral PDI and the total PDI with teaching in the title.
Scale info: Percentage with two decimal places
74,03
65,48
64,29
66,67
71,43
76,4
IN26
Percentage of civil servant PDI over total PDI
Percentage relationship between the official PDI and the total PDI with teaching in the degree.
Scale info: Percentage with two decimal places
37,66
28,57
29,76
27,16
25,97
21,35
Créditos que deberá cursar el alumno para obtener la titulación:
Obligatorios (módulo genérico) 16
Optativos (vínculados a la especialidad) 26
Prácticas Externas Obligatorias 12
Trabajo Fin de Máster 6
Total 60
La estructura del máster contempla las 6 especialidades siguientes:
1. Especialidad de Ciencias Experimentales, Matemáticas, y Tecnología e Informática
a) Itinerario de la especialidad docente en Ciencias Experimentales (campus de Santiago/Lugo)
b) Itinerario de la especialidad docente en Matemáticas (campus de Santiago)
c) Itinerario de la especialidad docente en Tecnología e Informática (no ofertado)
2. Especialidad de Ciencias Sociales y Humanidades
a) Itinerario de la especialidad docente en Ciencias Sociales, Geografía e Historia (campus de Santiago)
b) Itinerario de la especialidad docente en Filosofía (campus de Santiago)
3. Especialidad de Formación Profesional
a) Itinerario de la especialidad docente en Sector Servicios (campus de Santiago)
b) Itinerario de la especialidad docente en Sector Primario y Secundario (campus de Lugo)
c) Itinerario de la especialidad docente en Formación y Orientación Laboral (no ofertado)
4. Especialidad de Lenguas y Literaturas
a) Itinerario de la especialidad docente en Lengua y Literatura Gallega y Lengua y Literatura Castellana (campus de Santiago)
b) Itinerario de la especialidad docente en Lenguas Extranjeras (campus de Santiago/Lugo)
c) Itinerario de la especialidad docente en Cultura y Lenguas Clásicas (campus de Santiago)
5. Especialidad de Artes
a) Itinerario de la especialidad docente en Música (campus de Santiago)
b) Itinerario de la especialidad docente en Artes Plásticas y Visuales (campus de Santiago)
6. Especialidad de Orientación educativa (campus de Santiago)
End of Degree Projects and End of Master's Degree Projects
6 Credits
Admission profile
Not contemplated.
Minimum number of ECTS enrollment credits per student and school period
Créditos que deberá cursar el alumno para obtener la titulación:
Obligatorios (módulo genérico) 16
Optativos (vínculados a la especialidad) 26
Prácticas Externas Obligatorias 12
Trabajo Fin de Máster 6
Total 60
Tutorial action and reception
Durante los primeros días de clase, y con objeto de mantener abierta de forma dinámica una vía de comunicación permanente con los alumnos, la Comisión Académica nombrará un tutor para cada uno de los alumnos cuyas funciones principales serán la de atender a su tutorando, derivando las cuestiones que este le plantee a los cauces adecuados, y la de hacer un seguimiento que permita localizar posibles dificultades académicas con el adelanto suficiente para ser corregidas.
Se establecen también tutorías en grupo como actividades de proposición y supervisión de trabajos dirigidos, aclaración de dudas sobre las clases, problemas, casos prácticos, programas, lecturas u otras tareas propuestas, presentación, exposición, debate o comentario de trabajos individuales o realizados en pequeños grupos… Pueden realizarse en aula normal o en aula especializada.
Access
Access
Para acceder aos ensinos oficiais de Máster será necesario estar en posesión de:
A.1. Un título universitario oficial español.
A.2. Un título expedido por unha institución de educación superior pertencente a outro Estado integrante do Espazo Europeo de Educación Superior que faculte no mesmo para o acceso a ensinos de Máster.
A.3. Un título pertencente a un sistema educativo alleo ao Espazo Europeo de Educación, previa comprobación pola Universidade de que o citado título acredita un nivel de formación equivalente aos correspondentes títulos universitarios oficiais españois e faculta no país expedidor do título para o acceso a ensinos de posgrao.
A.4. Un título superior das Ensinanzas Artísticas Superiores do sistema educativo español.
Admission
The access and admission process, in accordance with Order ECI/3858/2007 which regulates this Master's Degree, will be carried out by specialisations according to the degree held. Students will indicate, as a guideline, their preferred pathway within the speciality. In the case of the speciality of Vocational Training, the itineraries offered will have the same effects as the specialities.
Students who hold a qualification that gives them access to more than one speciality may apply for several specialities, indicating their order of preference, which will be binding for the allocation of places.
Access profiles are established according to the specialities of the Master's degree. Its professionalising nature makes it necessary to match the qualification that gives access to the Master's degree with the chosen speciality. As a general criterion, it is considered that applicants must have studied a minimum of 60 ECTS credits of higher studies in subjects related to the speciality. As a guideline, this correspondence between some of the current degrees and the specialisations of the Master's degree are set out in the following table. This list is neither exhaustive nor binding and the Master's Academic Committee or the corresponding university body will decide in each case.
Specialisation in Experimental Sciences, Mathematics and Technology and Computer Science
a) Itinerary of the teaching speciality in Experimental Sciences :
Engineering
Degree in Biology
Degree in Biotechnology
Degree in Environmental Sciences
Degree in Experimental Sciences
Degree in Biomedical Sciences
Degree in Marine Sciences
Degree in Pharmacy
Degree in Physics
Degree in Human Nutrition and Dietetics
Bachelor's Degree in Food Science and Technology
Degree in Chemistry
Degree in Veterinary Science
Degree in Geology
UAB Degree in Nanoscience and Technology
Degree in Genetics
b) Itinerary of the teaching speciality in Mathematics :
Architecture
Engineering
Degree in Physics
Degree in Mathematics
Degree in Nanoscience and Technology from the UAB
Degree in Genetics
Students from countries with a language other than Galician, Portuguese or Spanish must accredit the Galician language level: Celga II, or Spanish: B2, according to the Agreement of the Governing Council of the USC of 30 July 2018.
If they do not have any of these qualifications, the USC will give them a level test and, if they do not pass it, they will have to attend an intensive course of Galician or Spanish in the first semester until they reach the required level.
Students must accredit a B1 level of linguistic competence in a foreign language, in accordance with the Common European Framework of Reference for Languages according to recommendation No. R (98) 6 of the Committee of Ministers of Member States of 17 October 2000. This accreditation must be carried out before or at the same time as enrolment.
The access and admission process, in accordance with Order ECI/3858/2007 which regulates this Master's Degree, will be carried out by specialisations according to the degree held. Students will indicate, as a guideline, their preferred pathway within the speciality. In the case of the speciality of Vocational Training, the itineraries offered will have the same effects as the specialities.
Students who hold a qualification that gives them access to more than one speciality may apply for several specialities, indicating their order of preference, which will be binding for the allocation of places.
Access profiles are established according to the specialities of the Master's degree. Its professionalising nature makes it necessary to match the qualification that gives access to the Master's degree with the chosen speciality. As a general criterion, it is considered that applicants must have studied a minimum of 60 ECTS credits of higher studies in subjects related to the speciality. As a guideline, this correspondence between some of the current degrees and the specialisations of the Master's degree are set out in the following table. This list is neither exhaustive nor binding and the Master's Academic Committee or the corresponding university body will decide in each case.
Specialisation in Experimental Sciences, Mathematics and Technology and Computer Science
a) Itinerary of the teaching speciality in Experimental Sciences :
Engineering
Degree in Biology
Degree in Biotechnology
Degree in Environmental Sciences
Degree in Experimental Sciences
Degree in Biomedical Sciences
Degree in Marine Sciences
Degree in Pharmacy
Degree in Physics
Degree in Human Nutrition and Dietetics
Bachelor's Degree in Food Science and Technology
Degree in Chemistry
Degree in Veterinary Science
Degree in Geology
UAB Degree in Nanoscience and Technology
Degree in Genetics
b) Itinerary of the teaching speciality in Mathematics :
Architecture
Engineering
Degree in Physics
Degree in Mathematics
Degree in Nanoscience and Technology from the UAB
Degree in Genetics
Students from countries with a language other than Galician, Portuguese or Spanish must accredit the Galician language level: Celga II, or Spanish: B2, according to the Agreement of the Governing Council of the USC of 30 July 2018.
If they do not have any of these qualifications, the USC will give them a level test and, if they do not pass it, they will have to attend an intensive course of Galician or Spanish in the first semester until they reach the required level.
Students must accredit a B1 level of linguistic competence in a foreign language, in accordance with the Common European Framework of Reference for Languages according to recommendation No. R (98) 6 of the Committee of Ministers of Member States of 17 October 2000. This accreditation must be carried out before or at the same time as enrolment.
Generic skills
1. To know the curricular the subject contents of the corresponding teaching specialization.
2. To know the didactics in teaching and learning processes.
3.To plan, develop and evaluate the teaching and learning process by promoting educational processes aimed to learning the competences of teaching keeping in mind the level and background of the students, as well as their orientation, both individually as in collaboration with other teachers and professionals in the school.
4. To search, obtain, process and communicate information (oral, printed, audiovisual, digital or multimedia) to apply it to the teaching and learning processes in the syllabus in the field of specialization.
5. To contextualize the syllabus to be used in a teaching center by participating in its planning.
6. To design and develop didactic methodologies for groups and individuals, adapted to the diversity of students.
7. To design and develop learning spaces, with special attention to equity, equal rights and opportunities between men and women, citizen training and respect for human rights that facilitate life in society, decision making and a sustainable future.
8. To acquire strategies to stimulate student effort and promote their ability to learn for themselves and with others and develop thinking and decision skills that facilitate autonomy, trust and personal initiatives.
9. To know the processes of interaction and communication in the classroom and master the necessary social skills and abilities to promote learning and coexistence in the classroom and address discipline problems and conflict resolution.
10. To design and carry out formal and non-formal activities that contribute to making the center a place of participation and culture in the environment in which it is located.
11. To develop the tutoring and guidance functions of students in a collegial way.
12. To participate in the evaluation, research and innovation of teaching and learning processes. Provide a reasoned report on their conclusions to the educational community and other education professionals.
13. To know the regulations and institutional organization of the education system and models of quality advancement with application to schools.
14. To know and analyze the historical characteristics of the teaching profession, its current situation, perspectives and interrelation with the social reality of each era.
15. To inform and advise families of the teaching and learning process and about the personal, academic and professional orientation of their children.
16. To work as a team with other education professionals to enriching their training.
17. To develop habits and attitudes to learn to learn throughout their subsequent professional development.
18. To apply the knowledge acquired and the ability to solve problems to new or less known educational environments.
Specific skills
COMPETENCIAS ESPECÍFICAS ASOCIADAS AL MÓDULO GENÉRICO
1. Conocer las características de los estudiantes, sus contextos sociales y motivaciones.
2. Comprender el desarrollo de la personalidad de estos estudiantes y las posibles disfunciones que afectan al aprendizaje.
3. Elaborar propuestas basadas en la adquisición de conocimientos, destrezas y aptitudes intelectuales y emocionales.
4. Identificar y planificar la resolución de situaciones educativas que afectan a estudiantes con diferentes capacidades y ritmos de aprendizajes.
5. Conocer los procesos de interacción y comunicación en el aula y en el centro, abordar y resolver posibles problemas.
6. Conocer la evolución histórica del sistema educativo en nuestro país.
7. Conocer y aplicar recursos y estrategias de información, tutoría y orientación académica y profesional.
8. Promover acciones de educación emocional, en valores y formación ciudadana.
9. Participar en la definición del proyecto educativo y en las actividades generales del centro atendiendo a criterios de avance de la calidad, atención a la diversidad, prevención de problemas de aprendizaje y convivencia.
10. Relacionar la educación con el medio y comprender la función educadora de la familia y la comunidad, tanto en la adquisición de competencias y aprendizaje como en la educación en el respeto de los derechos y libertades, en la igualdad de derechos y oportunidades entre hombres y mujeres y en la igualdad de trato y no discriminación de las personas con discapacidad.
11. Conocer la evolución histórica de la familia, sus diferentes tipos y el incidente del contexto familiar en la educación.
12. Adquirir habilidades sociales en la relación y orientación familiar.
13. Conocer y aplicar recursos y estrategias de educación en el respeto y valor de la diversidad lingüística y sus implicaciones educativas.
COMPETENCIAS ESPECÍFICAS ASOCIADAS Al MÓDULO ESPECÍFICO
1. Conocer el valor formativo y cultural de las materias correspondientes a la especialización.
2. Conocer los contenidos que se cursan en las respectivas enseñanzas.
3. Conocer la historia y los desarrollos recientes de las materias y sus perspectivas para poder transmitir una visión dinámica de las mismas.
4. Conocer contextos y situaciones en que se usan o aplican los diversos contenidos curriculares
5. Conocer los desarrollos teórico-prácticos de la enseñanza y el aprendizaje de las materias correspondientes.
6. Transformar los currículos en programas de actividades y de trabajo.
7. Adquirir criterios de selección y elaboración de materiales educativos.
8. Fomentar un clima que facilite el aprendizaje y ponga en valor las aportaciones de los estudiantes.
9. Integrar la formación en comunicación audiovisual y multimedia en el proceso de enseñanza-aprendizaje.
10. Conocer estrategias y procedimientos de evaluación y entender la evaluación como un procedimiento de regulación del aprendizaje y estímulo al esfuerzo.
11. Conocer y aplicar propuestas docentes innovadoras en el ámbito de la especialización cursada.
12. Analizar críticamente el desempeño de la docencia, de las buenas prácticas y de la orientación utilizando indicadores de calidad.
13. Identificar los problemas relativos a la enseñanza y el aprendizaje de las materias de la especialización y exponer alternativas y soluciones.
14. Conocer y aplicar metodologías y técnicas básicas de investigación y evaluación educativas y ser capaz de diseñar y desarrollar proyectos de investigación, innovación y evaluación.
15. En formación profesional, conocer la evolución del mundo laboral, la integración entre sociedad, trabajo y calidad de vida
16. En formación profesional, conocer la necesidad de adquirir la formación adecuada para la adaptación a los cambios y transformaciones que puedan requerir las profesiones.
COMPETENCIAS ESPECÍFICAS ASOCIADAS AL PRÁCTICUM
1. Adquirir experiencia en la planificación, en la docencia y en la evaluación de las materias correspondientes a la especialización.
2. Acreditar un buen dominio de la expresión oral y escrita en la práctica docente.
3. Dominar las destrezas y las habilidades sociales necesarias para fomentar un clima que facilite el aprendizaje y la convivencia.
4. Participar en las propuestas de avance en los distintos ámbitos de actuación a partir de la reflexión sobre la práctica.
5. Para la formación profesional, conocer la tipología empresarial corresponsal a los sectores productivos y comprender los sistemas organizativos más comunes en las empresas.
Mobility
Se contempla la posibilidad de movilidad de estudiantes, recibiendo alumnado de otras universidades que estén realizando un máster semejante o enviando estudiantes a otras universidades. A este respecto, se aplicará la normativa de la Universidad de Santiago de Compostela.
La Universidad de Santiago de Compostela recoge en sus Líneas estratégicas el desarrollo de un plan de internacionalización para mejorar su posición como universidad de referencia en el espacio universitario global abierto por las políticas europeas y las políticas internacionales. En este ámbito, la Universidad de Santiago de Compostela mantiene una propuesta decidida por reforzar las conexiones y los
programas de movilidad y cooperación con otros sistemas universitarios, en especial en el entorno europeo y latinoamericano.
Entre los objetivos de los programas de movilidad está el que los estudiantes que se acojan a ellos puedan beneficiarse de la experiencia social y cultural, mejorar su curriculum de cara a la incorporación laboral, etc. Además, la participación de los alumnos en estos programas fortalece la capacidad de comunicación, cooperación, adaptación y comprensión de otras culturas.
La Universidad de Santiago de Compostela tienen centralizada la gestión de los programas de intercambio y movilidad en la Oficina de Relaciones Exteriores (ORE). Esta Oficina tiene como misión dar respuesta a las necesidades de estudiantes, profesores y PAS en el ámbito de la movilidad nacional e internacional. En esta Oficina hay una unidad de apoyo, la Unidad de Convenios, que tiene como finalidad la tramitación, registro y seguimiento de los convenios de cooperación en el ámbito académico y cultural.
Con objeto de coordinar la acción de todos los agentes que participan en los programas de movilidad la USC aprobó Reglamento de la Universidad de Santiago de Compostela sobre los Intercambios Universitarios de Estudiantes mediante el cual se ofrece una información precisa a los estudiantes y a los profesores que participan en los programas, y además se facilita y ordena el control del procedimiento administrativo que mejora toda la gestión de estos programas.
Además de los responsables de los servicios centralizados mencionados arriba, el Máster contará con la colaboración de varios profesores que actuarán como coordinadores académicos cuya función será autorizar y asistir en sus decisiones académicas a los estudiantes propios y de acogida.
La movilidad de los/as estudiantes está regulada a través del “Reglamento de intercambios interuniversitarios”. A través de la Oficina de Relaciones Exteriores se gestionan programas de intercambio tanto nacionales (SICUE), como europeos (ERASMUS) y extracomunitarios (intercambios con países de América Latina o países de habla inglesa): Portal Internacional
Internships
De acuerdo con la Orden ECI/3858/2007, el Practicum se realizará en colaboración con las instituciones educativas de la Comunidad Autónoma de Galicia establecida mediante Convenio de la Administración Educativa de la Comunidad Autónoma y la Universidad de Santiago de Compostela. La Administración Educativa de la Comunidad Autónoma fijará asimismo las condiciones para acceder al status de centro y tutor de prácticas.
El objetivo final del módulo de Practicum es posibilitar la toma de contacto directa con la organización y realidad de los centros de educación secundaria y su comunidad educativa, y con el trabajo docente en los diversos niveles en que se concreta (ESO, Bachillerato, FP). La simultaneidad entre teoría y práctica facilitará
la adquisición de las competencias personales y profesionales que requiere la función docente, al posibilitar la integración y contraste de saberes, y el adiestramiento en las habilidades y destrezas requeridas en la profesión.
Se constituirán comisiones para el diseño, seguimiento y evolución del Practicum, en las que participarán tanto profesorado universitario que imparte docencia en el máster y supervisa las prácticas y profesorado de los centros que ejerce la función de tutor de alumnado en prácticas o de dirección en los centros.
El seguimiento del Prácticum será compartido por el profesor tutor (del centro educativo) y el profesor supervisor (universitario). En Plan de Prácticas establecerá las funciones de cada uno.
La supervisión del Practicum y la Orientación del Trabajo Fin de Máster, de entrada, podrá hacerlas cualquier profesor de los módulos genérico o específico. La comisión académica marcará las directrices para este encargo.
Se redactará un plan de prácticas, en el que se establecerán los procedimientos: asignación de plazas y tutores, preparación, desarrollo y evaluación. La USC firmará un convenio con la Consellería de Educación de la Xunta de Galicia que dará cobertura a la realización de unas Prácticas de calidad.
Se ha definido el proceso de Gestión de las prácticas externas que tiene por objeto establecer cómo se organizan y gestionan las prácticas de los estudiantes en empresas e instituciones de forma que se garantice la calidad, el reconocimiento académico y el aprovechamiento más adecuado de las mismas por
parte de los/las estudiantes de la USC. Estas prácticas están orientadas a completar la formación de los alumnos y titulados universitarios así como facilitar su acceso al mundo profesional.
Con el objetivo de comprobar el correcto desarrollo de las prácticas por parte de las entidades colaboradoras y del propio alumnado así como para detectar situaciones irregulares y carencias del proceso, se han decidido implantar los siguientes mecanismos de control, sin perjuicio de otros que pudiesen añadirse:
- Orientación al estudiante a través del coordinador de prácticas.
- Medición de la satisfacción de los estudiantes y empresas a través de encuestas.
- Gestión de quejas y reclamaciones a través del centro y de la Oficina de Análisis de las Reclamaciones.
- Memoria del proceso y Plan de mejora anual.
El trabajo de Fin de Máster tendrá una carga de 6 créditos. Para iniciar el Trabajo de Fin de Máster será necesario haber superado todas las asignaturas del primer cuatrimestre. En el momento de la presentación del trabajo el alumno deberá tener superado todos los demás créditos necesarios para el título y podrá ser presentado en ambos cuatrimestres.
El Trabajo Fin de Máster se presentará de ordinario al final del segundo cuatrimestre, una vez superados todos los demás créditos. Después del primer año de impartición también se ofrecerá al alumnado que cumpla los requisitos la posibilidad de examinarse del Trabajo Fin de Máster al finalizar el primer cuatrimestre, con el objeto de que no tenga necesidad de esperar al final del curso académico para completar los estudios de este máster.
Las condiciones de organización, realización, presentación, tutorización y evaluación de los Trabajos de Fin de Máster serán objeto de un Reglamento del Trabajo de Fin de Máster.
Number of students enrolled in an academic year without counting students from incoming mobility programs.
Scale info: Whole number
253,0
246,0
240,0
223,0
231,0
238,0
IN03
Access enrollment
Number of students enrolling in a study plan for the first time. This includes students who transfer their transcripts, access by partial validation of foreign studies or who adapt from plans in extinction.
Scale info: Whole number
201,0
195,0
197,0
193,0
176,0
176,0
IN04
New enrollment by pre-registration
Number of students who enroll in the first year of a study plan for the first time, that is, not counting students who access through partial validation of foreign studies, transfers or adaptations from plans in extinction.
Scale info: Whole number
201,0
195,0
197,0
193,0
176,0
176,0
IN05
Variation in new enrollment by pre-registration
Relative variation rate of new admission enrollment by pre-registration.
Scale info: Percentage with two decimal places.
3,61
-2,99
1,03
-2,03
-8,81
-
Admittance profile
IN06
Average access grade by pre-registration
Average entrance grade for pre-registration of students starting studies. Determines the entry profile.
Scale info: Rational number with two decimal places. The range goes from 0 to the maximum value that can be obtained in each academic year for pre-registration (some historical values have been 10.00 points, 12.00 points or 14.00 points).
7,7192
7,9639
8,0593
8,2478
8,2224
8,3446
IN08
Percentage of foreign students over total enrolled
Percentage of foreign students over enrolled students, excluding students enrolled in incoming mobility programs.
Scale info: Percentage with two decimal places
0,79
0,41
0,0
0,0
1,73
0,42
IN09
Percentage of national students from outside Galicia over total enrolled
Percentage of national students from outside Galicia on enrolled students, without counting students enrolled in incoming mobility programs.
Scale info: Percentage with two decimal places
6,72
4,07
5,83
3,59
2,6
3,78
IN13
Percentage of enrolled students who are USC graduates
Number of students enrolled in the master's program who graduated from USC.
Scale info: Percentage with two decimal places
-
-
-
72,65
73,16
69,75
Adaptation to demand
IN12
Occupancy rate
Number of new students entering through pre-registration divided by the places offered.
Scale info: Percentage with two decimal places
111,67
108,33
109,44
214,44
195,56
195,56
Mobility
Indicator
2017-2018
2018-2019
2019-2020
2020-2021
2021-2022
2022-2023
External mobility
IN18
Percentage of students received by USC from mobility programs over total enrolled
Number of students received at USC in that degree from other universities (mobility programs) divided by the number of students enrolled in the degree.
Scale info: Percentage with two decimal places
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Work placements
Indicator
2017-2018
2018-2019
2019-2020
2020-2021
2021-2022
2022-2023
IN22
Percentage of graduates in an academic year who completed internships in companies or institutions during their studies
Percentage relationship between graduates of a degree in an academic year who have carried out internships in companies and institutions throughout their studies, out of the total number of students graduating in that degree and in that same academic year.
Scale info: Percentage with two decimal places
93,23
95,26
91,18
98,19
95,57
98,84
Results
Indicator
2017-2018
2018-2019
2019-2020
2020-2021
2021-2022
2022-2023
Drop-out
IN41
Dropout rate under RD 1393/2007
Percentage relationship between students in a new admission cohort who should have obtained their degree in the previous academic year and who did not enroll in either that academic year or the previous one.
Scale info: Percentage with two decimal places
2,33
4,17
5,43
3,26
2,13
3,51
Assessment
IN36
Evaluation rate
Percentage relationship between the total number of ordinary credits for which the students applied and the total number of ordinary credits enrolled.
Scale info: Percentage with two decimal places
95,03
95,3
94,91
96,48
93,65
93,77
Average duration of studies
IN38
Average duration of studies
Average duration (in years) in which students take to complete the credits corresponding to the curriculum.
Scale info: Rational number with two decimal places
1,1556
1,2123
1,2086
1,0671
1,2053
1,2189
Efficiency of graduates
IN53
Efficiency rate (graduates' performance)
Percentage ratio between the total number of credits that a student passed during the degree in which he graduated and the total number of credits in which he enrolled.
Scale info: Percentage with two decimal places
98,08
96,83
97,47
98,85
98,15
97,7
Students per group
IN32
Average number of students per interactive teaching group
Relationship between the number of enrolled students and the number of interactive teaching groups.
Scale info: Rational number with two decimal places
33,2267
25,5278
26,3333
26,5694
24,3472
24,5
IN55
Average number of students enrolled in mandatory and basic training courses per theoretical group (lectures)
Relationship between the number of students enrolled in compulsory basic education subjects and the number of theory groups in those subjects.
Scale info: Rational number with two decimal places
-
25,5278
26,3333
26,5694
24,3472
24,5
Success
IN35
Success rate
Percentage ratio between the total number of ordinary credits that students have passed and the total number of ordinary credits for which they have applied.
Scale info: Percentage with two decimal places
99,69
99,76
99,86
99,75
99,81
99,76
IN50
Success rate of graduates
Percentage relationship between the total number of credits that a student passed throughout the degree from which he/she graduated and the total number of credits that he/she applied for.
Scale info: Percentage with two decimal places
98,08
96,83
97,47
99,86
99,8
99,86
Graduation
IN37
Graduation rate
Percentage ratio between students who completed their studies within the time provided for in the study plan or in an additional academic year and their entry cohort. It shows information on the degree of effectiveness of the students and the institution in relation to their academic activity.
Scale info: Percentage with two decimal places
93,6
91,15
91,85
90,76
90,96
87,72
Performance
IN34
Performance rate
Percentage relationship between the total number of ordinary credits that students passed and the total number of ordinary credits in which they enrolled.
Scale info: Percentage with two decimal places
94,73
95,07
94,78
96,24
93,48
93,55
Satisfaction
IN19
Students' satisfaction with external internships
Average rating of the student satisfaction survey with external internships.
Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00
4,04
3,9607
-
4,21
-
4,2078
IN20
Professional tutors' satisfaction with external internships
Average rating of the professional tutors' satisfaction survey with external internships.
Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00
4,2561
4,2296
-
4,59
4,44
4,45
IN23
Graduates' satisfaction with the public information available
Average rating of the graduate satisfaction survey with available public information.
Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00
3,0753
2,9091
-
-
-
-
IN33
Graduates' satisfaction with services
Average rating of the questions relating to satisfaction with the services of the graduate survey.
Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00
3,3104
3,1546
-
-
-
-
IN42
General satisfaction of graduates with the degree program
Average rating of questions regarding satisfaction with the degree in the graduate survey.
Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00
3,2247
2,6808
-
3,26
3,55
-
IN46
Students' satisfaction with the teaching received
Average rating of the student satisfaction survey with the teaching received.
Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00
3,53
3,9
3,73
3,77
3,86
3,99
IN47
Teachers' satisfaction with the teaching provided
Average rating of the teacher satisfaction survey with the teaching provided.
Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00
3,9264
4,2086
4,2964
4,2397
4,4325
4,319
IN48
Response rate to the satisfaction survey
Percentage of response to the satisfaction survey by students.
Scale info: Percentage with two decimal places
48,1283
48,9691
44,9735
53,3333
31,7204
23,2432
Human resources
Indicator
2017-2018
2018-2019
2019-2020
2020-2021
2021-2022
2022-2023
IN24
Percentage of Teaching and Research Staff (PDI) with six-year research periods
Percentage relationship between the PDI with six years and the total PDI with teaching in the degree and which can have six years
Scale info: Percentage with two decimal places
58,14
66,67
68,42
66,67
67,5
71,11
IN25
Percentage of PDI with a PhD over total PDI
Percentage ratio between the doctoral PDI and the total PDI with teaching in the title.
Scale info: Percentage with two decimal places
74,03
65,48
64,29
66,67
71,43
76,4
IN26
Percentage of civil servant PDI over total PDI
Percentage relationship between the official PDI and the total PDI with teaching in the degree.
Scale info: Percentage with two decimal places
37,66
28,57
29,76
27,16
25,97
21,35
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