Skip to main content

Master in Urban Tourism and Management of Tourist Businesses

Modality
In-person
Branch of knowledge
Social and Legal Sciences
Ambit of knowledge
Ciencias económicas, administración y dirección de empresas, márquetin, comercio, contabilidad y tur
School(s)
Faculty of Economics and Business Studies
Avda. do Burgo, s/n, 15782
Santiago de Compostela
881811726 (Conserxaría)
881811504 (Decanato)
ecoade.decanato [at] usc.gal
Campus
Santiago de Compostela
Coordinator
Maria Luisa Del Rio Araujo
Contact
master.turismo [at] usc.es

This Master's aims to provide students with the relevant skills for urban tourism planning and management and the management of companies in this area, at the same time as it trains experts to focus their career on knowledge research and development in tourism.

Duration: 1 academic year
RUCT code: 4313111
ECTS Number: 60
Seats number: 25

Dean or center director:
XOAN RAMON DOLDAN GARCIA

Title coordinator:
Maria Luisa Del Rio Araujo
master.turismo [at] usc.es

Use languages:
Spanish, Galician

Coordinator university:
University of Santiago de Compostela

Partaker universities:
University of Santiago de Compostela

Xunta de Galicia title implantation authorization date:
245/2011 do 15 de decembro

BOE publication date:
6/03/2014 (Modificación do 8/07/2020)

Last accreditation date:
11/06/2019

The objective of this Master’s is twofold:

  • To provide students with the most relevant skills, from a theoretical and applied perspective, for urban tourism planning and management and the management of companies in the tourism sector, providing a global and integrated view, in line with innovation, efficiency and sustainability criteria.
  • To rigorously train experts to focus their career on knowledge research and development in tourism.

Condiciones de terminación:

Orientación profesional:

Obligatorios 30
Optativos 9
Practicum obligatorio 9
Trabajo Fin de Máster 12
Total 60

Orientación investigadora:

Obligatorios 30
Optativos 12
Optativos vinculados 6
Trabajo Fin de Máster 12
Total 60

Orientación académica:

Obligatorios 30
Optativos 18
Trabajo Fin de Máster 12
Total 60

Este máster cuenta con tres orientaciones: profesional, investigadora y académica.

Cada alumno/a debe realizar una de las tres orientaciones, de acuerdo con las asignaturas de que consta cada una de ellas.

Todos los alumnos deben realizar 30 créditos obrigatorios y un Trabajo de fin de máster de 12 créditos.

Los alumnos de la orientación profesional realizarán prácticas externas obligatorias de 9 créditos.

El alumnado de la orientación investigadora debe cursar obligatoriamente las asignaturas optativas vinculadas a esta opción: “Metodología de investigación: Cartografía aplicada al turismo” y “Metodología de investigación en gestión de empresas turísticas”, de 3 créditos cada una. Es necesario haber cursado estas dos asignaturas para poder acceder al programa de doctorado (etapa de tesis). Además debe cursar otros 12 créditos optativos sin vinculación.

En la orientación profesional el alumnado tiene que cursar 9 créditos optativos y en la académica 18 créditos optativos.

Strategic management of tourism organizations

  • P3012101
  •  
  • Compulsory Credits
  •  
  • First Semester
  •  
  • 3 Credits

Strategic management of people in tourism companies

  • P3012102
  •  
  • Compulsory Credits
  •  
  • First Semester
  •  
  • 3 Credits

Business Management of tourism companies

  • P3012103
  •  
  • Compulsory Credits
  •  
  • First Semester
  •  
  • 3 Credits

Urban tourism promotion

  • P3012104
  •  
  • Compulsory Credits
  •  
  • First Semester
  •  
  • 3 Credits

Financial management of tourism companies

  • P3012105
  •  
  • Compulsory Credits
  •  
  • First Semester
  •  
  • 3 Credits

ICTs applied to tourism

  • P3012106
  •  
  • Compulsory Credits
  •  
  • First Semester
  •  
  • 3 Credits

Economic impact of urban tourism

  • P3012107
  •  
  • Compulsory Credits
  •  
  • First Semester
  •  
  • 3 Credits

International trends in urban destinations

  • P3012108
  •  
  • Compulsory Credits
  •  
  • First Semester
  •  
  • 3 Credits

Transport, mobility and management of tourism flows in urban destinations

  • P3012109
  •  
  • Compulsory Credits
  •  
  • First Semester
  •  
  • 3 Credits

Urban patrimony management: the historical city

  • P3012110
  •  
  • Compulsory Credits
  •  
  • First Semester
  •  
  • 3 Credits

Urban Law and tourism planning

  • P3012201
  •  
  • Elective Credits
  •  
  • Second Semester
  •  
  • 3 Credits

Labour and Social Security Law in tourism companies

  • P3012202
  •  
  • Elective Credits
  •  
  • Second Semester
  •  
  • 3 Credits

Urban tourist behaviour

  • P3012203
  •  
  • Elective Credits
  •  
  • Second Semester
  •  
  • 3 Credits

Quality and process management in tourism companies

  • P3012204
  •  
  • Elective Credits
  •  
  • Second Semester
  •  
  • 3 Credits

Market investigation: Urban tourism analysis

  • P3012205
  •  
  • Elective Credits
  •  
  • Second Semester
  •  
  • 3 Credits

Marketing digital

  • P3012209
  •  
  • Elective Credits
  •  
  • Second Semester
  •  
  • 3 Credits

External Practices

  • P3012111
  •  
  • Elective Credits
  •  
  • Work Placements in Companies for Degrees and Master's Degrees
  •  
  • 9 Credits

Dissertation

  • P3012112
  •  
  • Compulsory Credits
  •  
  • End of Degree Projects and End of Master's Degree Projects
  •  
  • 12 Credits

This Master’s aims to provide students with the relevant skills for urban tourism planning and management and the management of companies in this area, at the same time as it trains experts to focus their career on knowledge research and development in tourism.

El Máster Universitario en Turismo Urbano y Gestión de Empresas Turísticas va dirigido principalmente a alumnos procedentes de los nuevos títulos de Grado relacionados con el Turismo y Diplomados en Turismo.

Resulta aconsejable que el alumnado muestre:

- Interés por el sector turístico y por la gestión de empresas de este ámbito.
- Actitud favorable hacia la integración en equipos de composición diversa.
- Capacidad de adaptación.
- Empleo de herramientas informáticas a nivel de usuario.

Condiciones de terminación:

Orientación profesional:

Obligatorios 30
Optativos 9
Practicum obligatorio 9
Trabajo Fin de Máster 12
Total 60

Orientación investigadora:

Obligatorios 30
Optativos 12
Optativos vinculados 6
Trabajo Fin de Máster 12
Total 60

Orientación académica:

Obligatorios 30
Optativos 18
Trabajo Fin de Máster 12
Total 60

En la página web de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales se destacará el Máster Universitario en Turismo Urbano y Gestión de Empresas Turísticas, proporcionándose información actualizada sobre las actividades que se realizarán durante el curso académico, y sus correspondientes vínculos con la información recogida en las páginas generales de la Universidad de Santiago.

La Coordinación del Máster, los coordinadores de las diferentes materias y el profesorado, en las horas dedicadas a la tutorización, apoyaran y orientarán al alumnado en la adquisición de competencias.

Hay que señalar también que el personal de administración y servicios adscrito a la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales de Santiago presta un apoyo permanente y directo en esta labor.

Durante la primera semana de cada nuevo curso académico, se realizarán sesiones informativas especiales para el alumnado de nuevo ingreso con la finalidad de proporcionarles una orientación general sobre la titulación, explicarles su funcionamiento, los servicios de que disponen o el personal al que deben acudir.

A cada alumno se le asignará un tutor académico y un tutor profesional en la organización de prácticas. El tutor académico orientará al alumno sobre la organización en la que va a desarrollar sus prácticas, las actividades y los comportamientos adecuados y sobre la estructura de la memoria de prácticas que debe realizar y entregar el alumno al final del período de prácticas. El tutor profesional constatará que las tareas desempeñadas en las prácticas externas contribuyen a la adquisición de competencias y que su organización cumple las condiciones establecidas en el convenio de colaboración

Access

Para acceder aos ensinos oficiais de Máster será necesario estar en posesión de:
A.1. Un título universitario oficial español.
A.2. Un título expedido por unha institución de educación superior pertencente a outro Estado integrante do Espazo Europeo de Educación Superior que faculte no mesmo para o acceso a ensinos de Máster.
A.3. Un título pertencente a un sistema educativo alleo ao Espazo Europeo de Educación, previa comprobación pola Universidade de que o citado título acredita un nivel de formación equivalente aos correspondentes títulos universitarios oficiais españois e faculta no país expedidor do título para o acceso a ensinos de posgrao.
A.4. Un título superior das Ensinanzas Artísticas Superiores do sistema educativo español.

Admission

Titulaciones de acceso:
1. Titulados en Turismo
2. Resto de las titulaciones
Se establece un módulo preparatorio de complementos de formación que consta de dos asignaturas de dos créditos cada una: Fundamentos de Contabilidad y Fundamentos de Finanzas. Fundamentos de Finanzas debe ser cursada por todo el alumnado que no haya realizado un mínimo de 2 créditos en materias sobre finanzas en titulaciones universitarias. Fundamentos de contabilidad deberá ser cursada por todo el alumnado que no haya realizado un mínimo de 2 créditos en materias sobre contabilidad en titulaciones universitarias.
Los alumnos procedentes de países de lengua diferente al gallego, portugués ou español deberán acreditar el nivel de lengua gallega: Celga II, o española: B2, según el Acuerdo del Consejo de Gobierno de la USC de 30 de julio de 2018.
De no poseer alguno de los títulos, la USC les realizará una prueba de nivel y, de no superarla, deberán asistir a un curso intensivo de gallego o español en el primer semestre hasta alcanzar el nivel requerido

Titulaciones de acceso:
1. Titulados en Turismo
2. Resto de las titulaciones
Se establece un módulo preparatorio de complementos de formación que consta de dos asignaturas de dos créditos cada una: Fundamentos de Contabilidad y Fundamentos de Finanzas. Fundamentos de Finanzas debe ser cursada por todo el alumnado que no haya realizado un mínimo de 2 créditos en materias sobre finanzas en titulaciones universitarias. Fundamentos de contabilidad deberá ser cursada por todo el alumnado que no haya realizado un mínimo de 2 créditos en materias sobre contabilidad en titulaciones universitarias.
Los alumnos procedentes de países de lengua diferente al gallego, portugués ou español deberán acreditar el nivel de lengua gallega: Celga II, o española: B2, según el Acuerdo del Consejo de Gobierno de la USC de 30 de julio de 2018.
De no poseer alguno de los títulos, la USC les realizará una prueba de nivel y, de no superarla, deberán asistir a un curso intensivo de gallego o español en el primer semestre hasta alcanzar el nivel requerido

- Poseer y comprender conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en el desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación

- Que los estudiantes sepan aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio

- Que los estudiantes sean capaces de integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios

- Que los estudiantes sepan comunicar sus conclusiones y los conocimientos y razones últimas que las sustentan a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades

- Que los estudiantes posean las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo.

- To apply the knowledge acquired to the reality of the tourism sector
- To solve problems in new or unfamiliar environments
- To make decisions based on incomplete or limited information
- To communicate information, ideas, problems and proposals for solutions to specialized and non-specialized audiences
- To integrate knowledge that provides a basis or opportunity to be original in the development and / or application of ideas
- To define urban tourism and tourism business management

- Identificar las tendencias y la dinámica de los mercados turísticos
- Demostrar una visión estratégica ante los problemas empresariales
- Aplicar las técnicas de gestión empresarial en el sector turístico
- Dirigir y gestionar los distintos tipos de organizaciones turísticas
- Aplicar metodologías científicas adecuadas
- Identificar las nuevas tendencias en la gestión de destinos urbanos
- Definir los principios de la gestión sostenible
- Diagnosticar necesidades y oportunidades e identificar potencialidades y amenazas
- Describir el destino turístico como sistema
- Explicar las políticas que afectan al destino urbano
- Aplicar las tecnologías de la comunicación y la información al turismo
- Describir el marco legal que regula las actividades y destinos turísticos
- Aplicar instrumentos de planificación
- Aplicar las técnicas para evaluar el impacto económico del turismo urbano.
- Utilizar técnicas de recogida y análisis de datos
- Describir las competencias y funciones de las áreas de gestión

- Aplicar la ética a la toma de decisiones
- Demostrar razonamiento crítico.
- Analizar y sintetizar la información
- Trabajar en equipos de composición diversa
- Formular propuestas creativas y emprendedoras

Mobility

La movilidad de los/as estudiantes está regulada a través del “Reglamento de intercambios interuniversitarios”. A través de la Oficina de Relaciones Exteriores se gestionan programas de intercambio tanto nacionales (SICUE), como europeos (ERASMUS) y extracomunitarios (intercambios con países de América Latina o países de habla inglesa):

Portal Internacional

Internships

Las prácticas externas tienen carácter obligatorio sólo para la orientación profesional, mientras que para las orientaciones investigadora y académica son optativas. En ellas el alumnado debe aplicar los conocimientos adquiridos, mejorar y desarrollar nuevas competencias a través de su inmersión en un entorno de trabajo representativo del contexto profesional futuro.

Se realizarán en una empresa o institución donde, guiado por un/una tutor/a profesional, se tomará contacto con el ejercicio profesional. El alumno debe realizar y entregar al terminar el periodo de prácticas una memoria de actividades en la que recogerá las actividades desempeñadas, las competencias desarrolladas, los problemas encontrados, así como su valoración personal sobre la práctica realizada.

El alumnado debe elaborar y defender un Trabajo Fin de Máster en el que se demuestre que ha adquirido las competencias generales de la titulación y es, por tanto, capaz de aplicar de un modo integrado los conocimientos y habilidades adquiridos en las asignaturas del Máster. A cada estudiante se le asignará un director o directora, previa autorización de la Comisión Académica del Máster, que será el que oriente y asesore al estudiante en su realización.

La elaboración y defensa de este trabajo tendrá carácter individual.

The teaching staff consists of lecturers from different departments of the University of Santiago.

Indicator

2017-2018

2018-2019

2019-2020

2020-2021

2021-2022

2022-2023

Offer

IN01
Offered places

Number of places offered for each academic year.

Scale info: Whole number

25,0

25,0

25,0

25,0

25,0

25,0

Enrolment

IN02
Enrollment

Number of students enrolled in an academic year without counting students from incoming mobility programs.

Scale info: Whole number

32,0

40,0

35,0

28,0

29,0

25,0

IN03
Access enrollment

Number of students enrolling in a study plan for the first time. This includes students who transfer their transcripts, access by partial validation of foreign studies or who adapt from plans in extinction.

Scale info: Whole number

22,0

21,0

18,0

16,0

18,0

18,0

IN04
New enrollment by pre-registration

Number of students who enroll in the first year of a study plan for the first time, that is, not counting students who access through partial validation of foreign studies, transfers or adaptations from plans in extinction.

Scale info: Whole number

22,0

21,0

18,0

16,0

18,0

18,0

IN05
Variation in new enrollment by pre-registration

Relative variation rate of new admission enrollment by pre-registration.

Scale info: Percentage with two decimal places.

37,5

-4,55

-14,29

-11,11

12,5

-

Admittance profile

IN06
Average access grade by pre-registration

Average entrance grade for pre-registration of students starting studies. Determines the entry profile.

Scale info: Rational number with two decimal places. The range goes from 0 to the maximum value that can be obtained in each academic year for pre-registration (some historical values ​​have been 10.00 points, 12.00 points or 14.00 points).

7,0476

6,8535

7,0706

7,218

6,8631

6,8457

IN08
Percentage of foreign students over total enrolled

Percentage of foreign students over enrolled students, excluding students enrolled in incoming mobility programs.

Scale info: Percentage with two decimal places

53,13

50,0

48,57

42,86

31,03

48,0

IN09
Percentage of national students from outside Galicia over total enrolled

Percentage of national students from outside Galicia on enrolled students, without counting students enrolled in incoming mobility programs.

Scale info: Percentage with two decimal places

0,0

5,0

5,71

3,57

6,9

0,0

IN13
Percentage of enrolled students who are USC graduates

Number of students enrolled in the master's program who graduated from USC.

Scale info: Percentage with two decimal places

-

-

-

25,0

34,48

28,0

Adaptation to demand

IN12
Occupancy rate

Number of new students entering through pre-registration divided by the places offered.

Scale info: Percentage with two decimal places

88,0

84,0

72,0

64,0

72,0

72,0

Indicator

2017-2018

2018-2019

2019-2020

2020-2021

2021-2022

2022-2023

External mobility

IN18
Percentage of students received by USC from mobility programs over total enrolled

Number of students received at USC in that degree from other universities (mobility programs) divided by the number of students enrolled in the degree.

Scale info: Percentage with two decimal places

0,0

2,5

0,0

0,0

0,0

0,0

Indicator

2017-2018

2018-2019

2019-2020

2020-2021

2021-2022

2022-2023

IN22
Percentage of graduates in an academic year who completed internships in companies or institutions during their studies

Percentage relationship between graduates of a degree in an academic year who have carried out internships in companies and institutions throughout their studies, out of the total number of students graduating in that degree and in that same academic year.

Scale info: Percentage with two decimal places

100,0

90,0

94,44

86,67

100,0

83,33

Indicator

2017-2018

2018-2019

2019-2020

2020-2021

2021-2022

2022-2023

Drop-out

IN41
Dropout rate under RD 1393/2007

Percentage relationship between students in a new admission cohort who should have obtained their degree in the previous academic year and who did not enroll in either that academic year or the previous one.

Scale info: Percentage with two decimal places

12,5

0,0

9,52

0,0

6,25

11,11

Assessment

IN36
Evaluation rate

Percentage relationship between the total number of ordinary credits for which the students applied and the total number of ordinary credits enrolled.

Scale info: Percentage with two decimal places

85,65

79,76

86,76

87,67

84,76

78,83

Average duration of studies

IN38
Average duration of studies

Average duration (in years) in which students take to complete the credits corresponding to the curriculum.

Scale info: Rational number with two decimal places

1,3846

1,65

1,2222

1,8

1,75

1,3333

Efficiency of graduates

IN53
Efficiency rate (graduates' performance)

Percentage ratio between the total number of credits that a student passed during the degree in which he graduated and the total number of credits in which he enrolled.

Scale info: Percentage with two decimal places

92,86

88,3

95,09

86,64

87,12

93,58

Students per group

IN32
Average number of students per interactive teaching group

Relationship between the number of enrolled students and the number of interactive teaching groups.

Scale info: Rational number with two decimal places

15,125

13,4091

11,6957

10,6364

12,0

12,4348

IN55
Average number of students enrolled in mandatory and basic training courses per theoretical group (lectures)

Relationship between the number of students enrolled in compulsory basic education subjects and the number of theory groups in those subjects.

Scale info: Rational number with two decimal places

-

21,0

16,4545

13,6364

16,4545

16,0

IN56
Average number of students enrolled in elective courses per theoretical group (lectures)

Relationship between the number of students enrolled in optional subjects and the number of theory groups in those subjects.

Scale info: Rational number with two decimal places

-

6,7

7,3333

7,6364

7,5455

9,1667

Success

IN35
Success rate

Percentage ratio between the total number of ordinary credits that students have passed and the total number of ordinary credits for which they have applied.

Scale info: Percentage with two decimal places

98,06

96,7

95,86

97,21

97,75

96,56

IN50
Success rate of graduates

Percentage relationship between the total number of credits that a student passed throughout the degree from which he/she graduated and the total number of credits that he/she applied for.

Scale info: Percentage with two decimal places

92,86

88,3

95,09

98,73

95,12

100,0

Graduation

IN37
Graduation rate

Percentage ratio between students who completed their studies within the time provided for in the study plan or in an additional academic year and their entry cohort. It shows information on the degree of effectiveness of the students and the institution in relation to their academic activity.

Scale info: Percentage with two decimal places

62,5

86,36

57,14

94,44

68,75

83,33

Performance

IN34
Performance rate

Percentage relationship between the total number of ordinary credits that students passed and the total number of ordinary credits in which they enrolled.

Scale info: Percentage with two decimal places

83,99

77,13

83,17

85,22

82,86

76,12

Satisfaction

IN19
Students' satisfaction with external internships

Average rating of the student satisfaction survey with external internships.

Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00

-

-

-

-

-

3,5833

IN23
Graduates' satisfaction with the public information available

Average rating of the graduate satisfaction survey with available public information.

Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00

3,1

4,2

-

-

-

-

IN33
Graduates' satisfaction with services

Average rating of the questions relating to satisfaction with the services of the graduate survey.

Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00

3,9167

3,6667

-

-

-

-

IN42
General satisfaction of graduates with the degree program

Average rating of questions regarding satisfaction with the degree in the graduate survey.

Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00

3,0109

3,0

-

3,26

3,55

-

IN46
Students' satisfaction with the teaching received

Average rating of the student satisfaction survey with the teaching received.

Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00

-

4,15

3,86

4,42

4,3

4,56

IN47
Teachers' satisfaction with the teaching provided

Average rating of the teacher satisfaction survey with the teaching provided.

Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00

-

4,1795

4,2982

4,1892

4,4701

4,2205

IN48
Response rate to the satisfaction survey

Percentage of response to the satisfaction survey by students.

Scale info: Percentage with two decimal places

-

66,6667

56,5217

57,8947

33,3333

8,3333

Indicator

2017-2018

2018-2019

2019-2020

2020-2021

2021-2022

2022-2023

IN24
Percentage of Teaching and Research Staff (PDI) with six-year research periods

Percentage relationship between the PDI with six years and the total PDI with teaching in the degree and which can have six years

Scale info: Percentage with two decimal places

80,0

85,71

86,67

72,73

76,92

90,91

IN25
Percentage of PDI with a PhD over total PDI

Percentage ratio between the doctoral PDI and the total PDI with teaching in the title.

Scale info: Percentage with two decimal places

73,91

64,0

71,43

75,0

80,0

71,43

IN26
Percentage of civil servant PDI over total PDI

Percentage relationship between the official PDI and the total PDI with teaching in the degree.

Scale info: Percentage with two decimal places

47,83

40,0

42,86

35,0

50,0

47,62

The contents of this page were updated on 04.13.2022.