Créditos ECTS Créditos ECTS: 4.5
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 74.2 Horas de Titorías: 2.25 Clase Expositiva: 18 Clase Interactiva: 18 Total: 112.45
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Centro Escola Universitaria de Enfermaría
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Sen docencia (En extinción)
Matrícula: Non matriculable (Só plans en extinción)
- Coñecer a repercusión demográfica, social e sanitaria do envellecemento poboacional.
- Coñecelos niveis de asistencia ao ancián.
- Coñecer o proceso de envellecemento para establecer os límites entre as características propias do envellecemento e a enfermidade no ancián.
- Identificar os factores que contribúen ou alteran a saúde no ancián.
- Coñecer ampla e profundamente ao paciente xeriátrico e valora as necesidades reais do ancián doente.
- Atender ao ancián e á familia, ensinándolles pautas de conduta dirixidas á prevención da enfermidade e a recuperación da saúde.
- Planificar os coidados de enfermaría, tendo en conta os mecanismos que causan patoloxías na vellez, as manifestacións e evolución destas.
- Integrar no equipo de saúde para a planificación, execución e avaliación do plan de coidados no ancián.
MÓDULOI. DE BASES XERIÁTRICAS E GERONT0LOXICAS:
Tema 1. Bases conceptuáis
Tema 2. Aspectos xerais da xeriatría e xerontoloxía
Tema 3. Conceptos xerais sobre envellecemento
Unidade 4. Demografía da vellez.
Tema 5. Cadros de asistencia
II.- MÓDULO II. O FINAL SALUDABLE
1. Fisioloxía do envellecemento
2. Psicoloxía do envellecemento.
3. Socioloxía do envellecemento.
4. Avaliación Xeriátrica Integral (VGI).
III.-MÓDULO III. ALTERACIÓNS DA SAÚDE NO SOLO
1. Tipoloxía de pacientes anciáns
2. Fraxilidade do vello
3.-Grandes Síndromes Geriátricos:
3.1.-Incontinencia urinaria
3.2.-Deterioración cognitiva
3.3.-Síndrome confusional
3.4.-Trastornos de caída, marcha e equilibrio
3.5.-Síndrome de inmobilización
3.6.-Úlceras por presión
3.7.-Malnutrición.
3.8.-Paciente con enfermidade terminal
BIBLIOGRAFÍA BÁSICA DE LA MATERIA
Bermejo Boixareu,c.,Rodríguez Salazar,J. Manual Terapéutico en Geriatría. Sociedad
española de Geriatría y Gerontología. Panamericana; 2017
Garcia Hernandez, M; Martínez Sellarés,R Enfermería y Envejecimiento. Masson; 2012
Gil P. Manual del residente en Geriatría. Sociedad Española de Geriatría y
Gerontología.[ìnternet]. 2006
file:///C:/Users/77520983.W7-ENFPDI43136/Downloads/ManualResidenteGeriatria.pdf
Gil P. Manual del residente en Geriatría. Sociedad Española de Geriatría y
Gerontología.[ìnternet]. 2006
Millán Calenti, Jose C. Principios de geriatría y gerontología. Madrid: McGraw-Hill.2008
Tabloski PA. Enfermería Gerontológica (2ª edic). España Pearson Educación SA. 2010
GARCÍA LÓPEZ MV, RODRÍGUEZ PONCE C, TORONJO GÓMEZ AM. Enfermería del Anciano.
Enfermería S21. Madrid: Difusión Avances de Enfermería (DAE, SL); 2001.
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTARIA
2.-Páxinas web de sociedades científicas:
2.1.-Sociedade Española de Geratría e Gerontología. Dispoñible en: http://www.segg.é/
Contidos:
Guias, Documentos e protocolos:
Guias
Consenso SEGG-SENPE " Valoración nutricional no ancián”
708.74 KB
Guía de boa práctica clínica en Geriatría: Fractura de cadeira. SEGG e SECOT
1.09 MB
Guía de boa práctica clínica en Geriatría: EPOC. SEGG e SEPAR
520.82 KB
Guía de boa práctica clínica en Geriatría: Neumonías. SEGG e SEPAR
425.58 KB
Guía de boa práctica clínica en Geriatría: Enfermidade acedo-péptica. SEGG e AEG
826.43 KB
Guía de boa práctica clínica en Geriatría: Infeccións urinarias. SEGG e SEIMC
290.7 KB
Guía de boa práctica clínica en Geriatría: Depresión e ansiedade. SEGG e SESPG
259.33 KB
Guía de boa práctica clínica en Geriatría: Osteoporosis. SEGG e SER
316.13 KB
Guía de boa práctica clínica en Geriatría: Artrose
7.87 MB
Guía de boa práctica clínica en Geriatría: Enfermidade de Parkinson. SEGG e SEN
Documentos:
Cen recomendaciones básicas para mellóraa continua do deseño e funcionamento do servizo de atención a domicilio
119.62 KB
100 recomendaciones básicas de calidade e mellora continuada para os servizos de centros de día de atención a persoas maiores
558.77 KB
Cen recomendaciones básicas para fomentar a calidade en residencias de persoas maiores
319.64 KB
Competencias específicas da materia
(*ORDE CIN/2134/2008, +Libro branco da ANECA do Título de Grado de Enfermaría)
.-Comprender os procesos asociados ao proceso de envellecemento e o súa repercusión sobre a saúde. Identificar as modificacións estructurales, funcionales, psicolóxicas e de formas de vida asociadas ao proceso de envellecemento.
.-Coñecer os problemas de saúde mais frecuentes nas persoas maiores. Seleccionar as intervencións cuidadoras dirixidas a tratar ou previr os problemas de saúde e a súa adaptación á vida diaria mediante recursos de proximidade e de apoio á persoa anciá.
.-Capacidade para responder ás necesidades persoais durante o ciclo vital e as experiencias de saúde ou enfermidade. Por ej, dor, eleccións vitais, invalidez ou no proceso de morte inminente (utilizando as habilidades...).+
Escenario 1 (Normalidade adaptada)
O curso estrutúrase a partir de metodoloxías expositivas, colaborativas e indutivas como:
- Clase expositiva con participación do alumno: o papel do profesor é informar, orientar e motivar ao alumno en relación cun tema; definilo, analizalo e explicalo e realizar finalmente unha avaliación do nivel de comprensión global da materia. Imos desenvolver
principalmente competencia sanitaria
Metodoloxía Interactiva
- Elaboración de documentos (traballos) individualmente e en grupo (dirixidos, suxeridos e / ou autónomos) con traballo proposto e seguimento deles.
- Exposición de obras.
Titorías:
• Orientación, asesoramento ou titoría en grupo ou individual programada polo profesor
A plaxiación e o uso inadecuado das tecnoloxías na realización de traballos ou probas serán penalizados na avaliación
Docencia presencial
A avaliación dos coñecementos teóricos adquiridos realizarase de forma continua e global segundo os seguintes criterios:
- Avaliación final, mediante un exame tipo test e preguntas curtas. Aproveitarase cun mínimo de 5 puntos sobre 10. Suporá o 60% da nota final.
- Avaliación continua
Para a avaliación continua poden usarse algunhas das seguintes ferramentas:
controis por escrito, traballo individual ou traballo en equipo, participación dos estudantes na clase, asistencia a seminarios e laboratorios obrigatorios, titorías ou outros medios que serán ponderados na nota final da convocatoria. O
A avaliación continua suporá o 40% da nota global (un máximo de 4 puntos sobre 10). Esta porcentaxe aplicarase se supera o exame.
É obrigatoria a asistencia a sesións expositivas e interactivas.
- Para a avaliación da asistencia ás clases, aplicarase o disposto no Regulamento de asistencia a clase nas ensinanzas adaptadas ao Espazo Europeo de Educación Superior (Acordo do Consello Reitor do 25 de marzo de 2010).
- Pódese manter a avaliación positiva de seminarios / laboratorios durante un curso académico.
- Control de asistencia: os profesores rexistraranse a través dunha lista de firmas.
O alumno deberá superar polo menos o 50% das actividades propostas.
IMPORTANTE: o plaxio e o uso inadecuado das tecnoloxías na realización de traballos ou probas serán penalizados na avaliación.
Tipo Horas
Estudo individual 33,75
Lecturas recomendadas, actividades de biblioteca ou similares 18
Traballo persoal para prácticas de computador 15,75
Total horas traballo persoal do estudante 67,5
Establecer nexos entre a información teórica recibida nas clases teóricas e as observacións e intervencións realizadas nos seminarios.
Solicitar colaboración e/o axuda do profesor mediante as titorías.
Técnica de estudio basada no razonamento na búsqueda da aplicabilidade práctica dos contidos teóricos
PLAN DE CONTINXENCIA
Escenario 2
Optando por un ensino mixto, os estudantes desta materia nas clases expositivas rotarían semanalmente entre a docencia presencial e a docencia virtual.
A docencia interactiva combinará a asistencia física e telemática, intentando asegurar que polo menos o 50% sexa asistencia física.
Avaliación continua e exames parciais e / ou finais:
- Exames parciais e / ou finais que representan o 60% da nota global.
- Avaliación continua, que representa o 40% da nota global: demostraranse os coñecementos e as habilidades adquiridas, a través de grupos de traballo e casos clínicos, que se resolverán individualmente ou en grupo; Neste ensino interactivo, os diferentes parámetros como a presentación, xestión e uso dos recursos bibliográficos, resolución de problemas ...
A asistencia ás ensinanzas, titorías en grupo, seminarios e laboratorios é obrigatoria; é esencial aprobar todas as avaliacións para superar a materia.
A plaxiación e o uso inadecuado das tecnoloxías na realización de traballos ou probas serán penalizados na avaliación.
Escenario 3 (Ensino virtual exclusivamente)
Ensino a través das ferramentas dispoñibles da USC (Equipos, Campus Virtual, Formularios ...)
Avaliación continua e / ou exames parciais ou finais.
- Exames parciais e finais que representan o 60% da nota.
- Casos clínicos e traballos individuais: 40% da nota global. Os coñecementos e habilidades adquiridas demostraranse a través de grupos de traballo; valorando os diferentes parámetros como a presentación, xestión e uso de recursos bibliográficos, resolución de problemas ...
A plaxiación e o uso inadecuado das tecnoloxías no desempeño do traballo ou probas serán penalizados na avaliación.
José Ramón Martínez Calvo
- Departamento
- Campus Lugo
- Área
- Escola Universitaria de Enfermaría [L]
- Correo electrónico
- joseramon.martinez [at] usc.es
- Categoría
- Non Aplicable
Mª Pilar Penela Puga
- Departamento
- Campus Lugo
- Área
- Escola Universitaria de Enfermaría [L]
- Correo electrónico
- pilar.penela [at] usc.es
- Categoría
- Non Aplicable
22.05.2025 18:00-20:00 | Grupo de exame | ESCOLA ENFERMERÍA LUGO - AULA Nº 1B |
30.06.2025 18:00-20:00 | Grupo de exame | ESCOLA ENFERMERÍA LUGO - AULA Nº 1B |