Créditos ECTS Créditos ECTS: 12
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 198 Horas de Titorías: 6 Clase Expositiva: 48 Clase Interactiva: 48 Total: 300
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Centro Escola Universitaria de Enfermaría
Convocatoria: Anual
Docencia: Sen docencia (En extinción)
Matrícula: Non matriculable (Só plans en extinción)
Segundo se establece na Memoria do Grao Enfermeiro son:
- Coñecer os procesos que desencadean as enfermidades no ámbito da patoloxía cirúrxica e médica.
- Diferenciar os mecanismos e/ou problemas derivados das patoloxías máis comúns dos diferentes aparellos e sistemas do organismo humano, o seu tratamento médico e cirúrxico.
- Dominar os procedementos e intervencións precisas para proporcionar unha adecuada atención de enfermaría aos individuos con problemas médicos e cirúrxicos nos diversos aparellos e sistemas.
- Identificar e valorar as necesidades e/ou problemas ocasionados polas enfermidades, establecendo prioridades.
- Elaborar a planificación dos coidados de enfermaría para satisfacer as necesidades e/ou problemas identificados.
- Participar na execución e posterior avaliación do Plan de Coidados.
UNIDADE 1: ATENCIÓN DE ENFERMARÍA XERAL AO PACIENTE MÉDICO-CIRÚRXICO.
Tema 1.- Valoración do paciente. Preparación do paciente para unha intervención. Asepsia e antisepsia.
Tema 2.-Área cirúrxica. Atención de enfermaría no preoperatorio, perioperatorio e postoperatorio. Coidados de Enfermaría.
Tema 3.-Anestesia. Atención de enfermaría ao paciente.
Tema 4.-Equilibrio hidroelectrolítico. Hemorraxia e hemostasia. Shock. Atención médico-cirúrxica Actuación de enfermaría
Tema 5.-Traumatismos das partes brandas. Feridas. Drenaxes. Atención médico-cirúrxica. Atención de enfermaría.
Tema 6.-Respostas metabólicas á agresión. Inflamación. Infeccións cirúrxicas. Actuación de enfermaría.
Tema 7.-Dor. Dor aguda postoperatoria. Actuación de enfermaría
Tema 8.-Queimaduras. Valoración clínica. Tratamento e coidados específicos de enfermaría.
Tema 9.-Úlceras por presión. Valoración clínica. Tratamento e coidados específicos de enfermaría.
UNIDADE II. ATENCIÓN DE ENFERMERÍA AO PACIENTE CON TRASTORNOS DIXESTIVOS; DE FÍGADO, DE VÍAS BILIARES E DE PÁNCREAS.
Tema 10.-Valoración do paciente. Probas complementarias. Signos e síntomas en relación cos trastornos estudados nesta unidade.
Tema 11.-Alteracións esofágicas: esofagitis, varices esofágicas, RGE, esófago de Barret, Mallory-Weis, corposestraños, acalasia, perforación, hernias diafragmáticas, tumores de esófago. Atención médico-cirúrxica. Coidados de Enfermaría.
Tema 12.-Alteracións gástricas: gastritis, úlcera gastroduodenal, tumores de estómago. Atención médico-cirúrxica. Coidados de Enfermaría.
Tema 13.-Alteracións intestinais: síndrome de mala absorción, síndrome de colon irritable, obstrución intestinal, divertículos, tumores de colon e recto, enfermidades ano-rectais. enfermidade de Crohn, colitis ulcerosa. Atención médico-cirúrxica. Coidados de Enfermaría.
Tema 14.- Hernias de parede abdominal. Clasificación. Diagnóstico e tratamento. Coidados de Enfermaría.
Tema 15.-Alteracións hepáticas: hepatite, cirrose hepática, tumores hepáticos. Atención médico-cirúrxica. Coidados de Enfermaría.
Tema 16.-Patoloxía das vías biliares colico biliar, colecistitis, colelitiasis, colangitis, tumores de vías biliares. Atención médico-cirúrxica. Coidados de Enfermaría.
Tema 17.- Alteraciones pancreáticas, pancreatite, cáncer de páncreas. Atención médico-cirúrxica. Coidados de Enfermaría.
Tema 18.-Abdome agudo. Atención médico-cirúrxica.
UNIDADE III. ATENCIÓN DE ENFERMERÍA Ao PACIENTE CON TRASTORNOS RESPIRATORIAS DE VÍAS AÉREAS SUPERIORES E INFERIORES.
Tema 19.-Exame e valoración física do paciente. Métodos complementarios de diagnóstico. Técnicas de apoio ao coidado.
Tema 20.-Alteracións agudas: Bronquite aguda, neumonía, atelectasia, tromboembolismo pulmonar, insuficiencia respiratoria aguda. Atención médico-cirúrxica. Coidados de Enfermaría.
Tema 21.-Alteracións crónicas: EPOC (bronquite crónica, enfisema pulmonar) asma bronquial, bronquiectasias. Atención médico-cirúrxica. Coidados de enfermaría.
Tema 22.- Alteracións pleurales: Pleuritis, derrame pleural. Atención médico-cirúrxica. Coidados de Enfermaría
Tema 23.-. Neumotórax, hemotórax, empiemas. Atención médico-cirúrxica .Coidados de Enfermaría
Tema 24.- Tumores de pulmón. Síndrome de compresión de mediastino. Atención médico-cirúrxica. Coidados de Enfermaría.
Tema 25.-Traumatismos torácicos. Atención médico-cirúrxica. Coidados de Enfermaría.
Tema 26.-Ventilación mecánica.-Proceso enfermeiro. Coidados e tratamentos. Coidados de Enfermaría.
UNIDADE IV. ALTERACIÓNS VASCULARES PERIFÉRICAS.
Tema 27.-Signos e síntomas en relación cos trastornos do sistema circulatorio. Valoración do paciente. Probas complementarias.
Tema 28.-Alteracións venosas. Varices. Enfermidade tromboembólica venosa. Atención médico-cirúrxica. Coidados de enfermaría.
Tema 29.-Alteracións arteriais crónicas e agudas: síndrome obstructivo agudo arterial. Atención médico-cirúrxica. Coidados de enfermaría.
Tema 30.-Alteracións linfáticas. Atención médico-cirúrxica. Coidados de Enfermaría.
Tema 31.-Pé Diabético. Atención médico-cirúrxica. Coidados de Enfermaría.
BIBLIOGRAFÍA BÁSICA:
- José F. Patiño Restrepo, Édgar Celis Rodríguez, Juan Carlos Díaz Cortés; Gases Sanguíneos, Fisiología de la respiración e Insuficiencia respiratoria aguda; PANAMERICANA, Ed: 8ª, 2015
- Aguda: Principios de ventilación mecánica no invasiva y otros tratamientos de soporte respiratorio, Ed. Bubok Publishing; Edición: 1, 2015
- Navarro Gómez, M.ª V. , Novel Martí , G. Enfermería Médico-Quirúrgica: Necesidad de comunicación y seguridad. Elsevier 2005
- Pamela L. Swearingen; Manual de Enfermería Médico-Quirúrgica. Intervenciones enfermeras y tratamientos interdisciplinarios; Ed. Elsevier Mosby, 6ª edición
-González Santos, S. Mugabure Bujedo, B Uria Azpiazu, A. Actualizaciones en Anestesiología para Enfermería. Servicio Vasco de Salud (Osakidetza). 2010
- C. Smeltzer, G Bare, L. Hinkle, H. Cheever; Brunner y Suddarth. Enfermería Médico-Quirúrgica (14º ed).
- Monografías de Archivos de Bronconeumología. Protocolo SEPAR de control y seguimiento de las terapias respiratorias domiciliarias. Órgano Oficial de la Sociedad Española de Neumología y Cirugía Torácica (SEPAR). VOLUMEN 2 · NÚMERO 5 · AÑO 2015
- Lewis, Heitkemper, Dirksen. Enfermería Medicoquirúrgica. Valoración y cuidados de Problemas Clínicos. 6ª edición. Mosby
- Smith S Duell.D.J.” Enfermería Básica y Clínica “.Ed. Manuel Moreno
- Andreu L y Force E.: 500 cuestiones que plantea el cuidado del paciente. 2º edición E. Masson. Barcelona.
-Farreras Rozman. Medicina Interna”. DOYMA 15ª Ed
- Barrachina Bellés, L. Master de enfermería. Enfermería médico-quirúrgica. Generalidades.2ª ed. Elsevier Masson, Barcelona, 2012.
- Marín-Espejo, M. D. y Arnuro Barranco, D. Procedimientos clínicos en enfermería del adulto. 1ª ed. Diego Martín Librero Editor, Murcia.
- Guías y documentos de la Asociación Española de Enfermería Vascular y Heridas:
http://www.aeev.net/guias.php
- Chocarro González, L. y Venturini Medina, C. Procedimientos y cuidados en enfermería médico-quirúrgica. Elsevier, Madrid, 2006.
- Enfermería Médico-Quirúrgica. Brunner & Suddarth. Ed. McGraw Hill 2011
- Principios de medicina Interna. Harrison. 18ª Ed. Ed. Mac GrawHill 2011.
- NANDA Internacional. Diagnósticos Enfermeros: Definición y clasificación. Madrid: Elsevier, 2018
- J. C. McCloskey, G. M. Bulechek, Clasificación de Intervenciones de Enfermería (NIC).Harcourt, Mosby. Tercera edición.
- M. Johnson, M. Maas, Sue Moorhead. Clasificación de Resultados de Enfermería (NOC). Harcourt, Mosby. Segunda edición.
- GNEAUPP. Grupo Nacional para el Estudio y Asesorameniento en úlceras por presión y heridas crónicas. http://www.gneaupp.es/ .
-Calidad y Seguridad del Paciente. SERGAS
- Calidad y Seguridad del Paciente. Ministerio de Sanidad
- Guías de Practica Clínica do Servizo Galego de Saúde
- http://busc.usc.es
- José F. Patiño Restrepo, Édgar Celis Rodríguez, Juan Carlos Díaz Cortés; Gases Sanguíneos, Fisiología de la respiración e Insuficiencia respiratoria aguda; PANAMERICANA, Ed: 8ª, 2015
- Chunshao Hu, Andreu Rodríguez, Malia Alvarado, Castejón Pina; MANUAL DE CUIDADOS DE ENFERMERIA EN LA INSUFICIENCIA RESPIRATORIA AGUDA: Principios de ventilación mecánica no invasiva y otros tratamientos de soporte respiratorio, Ed. Bubok Publishing; Edición: 1, 2015
- Pamela L. Swearingen; Manual de enfermería médico-quirúrgica. Intervenciones enfermeras y tratamientos interdisciplinarios; Ed. Elsevier Mobby, 6ª edición
- Sanjuán Quiles, Serie cuidados especializados: Cuidados al paciente con alteraciones respiratorias, Ed. DAE, 2012
- Monografías de Archivos de Bronconeumología. Protocolo SEPAR de control y seguimiento de las terapias respiratorias domiciliarias. Órgano Oficial de la Sociedad Española de Neumología y Cirugía Torácica (SEPAR). VOLUMEN 2 · NÚMERO 5 · AÑO 2015
- Smeltzer, S. - Bare, B. - Hinkle, J. - Cheever, K. ; BRUNNER Y SUDDARTH. ENFERMERIA MEDICOQUIRURGICA, 2 VOLS. (12º ed.) Editorial LIPPINCOTT
- Seidel, H. - Ball, J. - Dains, J. - Flynn, J. - Solomon, B. - Stewart, R. GUIA MOSBY DE EXPLORACION FISICA. 7ª edición. Ed. ELSEVIER 2011
- De la Fuente Ramos, M. Enfermería médico-quirúrgica. Tomo I. Ed. DAE. 2015.
- De la Fuente Ramos, M. Enfermería médico-quirúrgica. Tomo II. Ed. DAE .2015
- De la Fuente Ramos, M. Enfermería Médico-Quirúrgica. Tomo III. Ed. DAE 2016
- Priscilla LeMone, Karen Burke. Enfermería medicoquirúrgica. Pensamiento crítico en la asistencia del paciente. S E R I E EN F E R M E R Í A. 4ª edición. Ed. PEARSON, Prentice Hall. 2009
- Soto del Arco, F. MANUAL DE VENTILACIÓN MECÁNICA PARA ENFERMERÍA. Ed. Panamericana. 2016.
-Elías Rovira Gil. Cuidados al paciente con alteraciones digestivas. Difusión Avances de Enfermería (DAE, SL). 2015
-Gómez, J. Fernández, M. Navarro, F. Prevención de la infección del sitio quirúrgico: análisis y revisión narrativa de las guías de práctica clínica. Revista Española de cirugía. 2017. Vol. 95- No 9: págs. 490- 502.BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA
- Semiología médica /Alejandro Goic G., Gastón Chamorro Z., Humberto Reyes B., Goic G., Alejandro. ; Chamorro Z., Gastón ; Reyes B., Humberto, 2a ed.
- Sabiston. Tratado de cirugía: Fundamentos biológicos de la práctica quirúrgica moderna, 20 edición. 2017
- Lewis, Hagler, Bucher, semiología, síndromes /Sisini
Asensio, A. Infección de la localización quirúrgica. Profilaxis antimicrobiana en cirugía. Revista Chilena de EBIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA
- Semiología médica /Alejandro Goic G., Gastón Chamorro Z., Humberto Reyes B., Goic G., Alejandro. ; Chamorro Z., Gastón ; Reyes B., Humberto, 2a ed.
- Sabiston. Tratado de cirugía: Fundamentos biológicos de la práctica quirúrgica moderna, 20 edición. 2017
- Lewis, Hagler, Bucher, semiología, síndromes /Sisini
ORDE CIN/2134/2008
1) Coñecer as alteracións de saúde do adulto, identificando as manifestacións que aparecen nas súas distintas fases. Identificar as necesidades de coidado derivadas dos problemas de saúde. Analizar os datos recolleitos na valoración, priorizar os problemas do paciente adulto, establecer e executar o plan de coidados e realizar a súa avaliación. Realizar as técnicas e procedementos de coidados de enfermaría, establecendo unha relación terapéutica cos enfermos e familiares. Seleccionar as intervencións encamiñadas a tratar ou previr os problemas derivados das desviacións de saúde. Ter unha actitude cooperativa cos diferentes membros do equipo.
Libro branco da ANECA do Título de Grao de Enfermaría
1) Capacidade para traballar dunha maneira holística, tolerante, sen axuizamentos, coidadosa e sensible, asegurando que os dereitos, crenzas e desexos dos diferentes individuos ou grupos non se vexan comprometidos.
2) Capacidade para axustar o seu papel co obxecto de responder efectivamente as necesidades da poboación ou os pacientes. Cando sexa necesario e apropiado, ser capaz de desafiar os sistemas vixentes para cubrir as necesidades.
3) Capacidade para emprender valoracións exhaustivas e sistemáticas utilizando as ferramentas e marcos adecuados para o paciente, tendo en conta os factores físicos, sociais, culturais, psicolóxicos, espirituais e ambientais relevantes.
4) Capacidade para recoñecer e interpretar signos normais ou cambiantes de saúde / mala saúde, sufrimento, incapacidade da persoa (valoración e diagnóstico)
5) Capacidade para responder as necesidades do paciente planificando, prestando servizos e avaliando os programas individualizados máis apropiados de atención xunto ao paciente, os seus coidadores e familias e outros traballadores sanitarios ou sociais.
6) Capacidade para cuestionar, avaliar, interpretar e sintetizar críticamente un abanico de información e fontes de datos que faciliten a decisión do paciente.
7) Capacidade de facer valer os xuízos clínicos para asegurar que se alcanzan os estándares de calidade e que a práctica está baseada na evidencia.
ESCENARIO 1 (Normalidade adaptada)
Docencia Presencial
- Docencia expositiva; nas sesións de docencia expositiva, o profesorado explicará os conceptos teóricos dos contidos, apoiándose en presentacións multimedia.
- Docencia interactiva: as sesións de docencia interactiva levaránse a cabo nas aulas de, seminarios, titorías grupais onde se traballará sobre casos clínicos. Elaboración de traballos en grupo e individuais.
O plaxio e o uso indebido das tecnoloxías na realización de tarefas ou probas será penalizado na avaliación.
A asistencia á docencia teórica, titorias grupais, seminarios e laboratorios eé obrigatoria
No caso de non poder realizar a docencia neste tipo de escenario, poderase adaptar, segundo indica o Plan de Contixencia descrito nas Observacións.
ESCENARIO 1 (Normalidade adaptada)
Docencia presencial
Avaliación continua mais exames:
- Exames parcial e/ou final que representa o 60% da cualificación final.
- Avaliación continua, que representa un 40% da cualificación global: Casos clínicos: demostraranse os coñecementos e habilidades adquiridas, mediante grupos de traballo e traballo individual. Nos traballos a realizar en grupos reducidos, valorándose os distintos parámetros como a presentación, manexo e procura de recursos bibliográficos, resolución de problemas e achegas persoais e tamén se realizará exposición oral.
A asistencia á docencia teórica, titorias grupais, seminarios e laboratorios é obrigatoria.
É imprescindible superar todas as avaliacións para aprobar a materia.
O plaxio e o uso indebido das tecnoloxías na realización de tarefas ou probas será penalizado na avaliación.
No caso de no poder realizar a docencia neste tipo de escenario, poderase adaptar, segundo indica o Plan de Contixencia descrito nas Observacións.
Por cada hora de docencia expositiva e interactiva, considérase necesario dedicar ao estudo 1.5 horas e 1,5 hora de traballo do alumnado (revisión de conceptos e consulta de bibliografía).
A asistencia ás sesións expositivas e interactivas é obrigatoria para o seguimento e superación da materia.
Por outra banda, o alumnado deberá realizar todas as actividades recomendadas polo profesorado (resolución de problemas, revisión de bibliografía e exercicios prácticos) para superar a materia.
Segundo a evolución da COVID-19, no caso de que a docencia non poida ser fundamentalmente presencial (1º escenario), as actividades académicas desenvolveranse no escesnario 2 (distanciamento), ou no escenario 3 (peche das instalacións); elaborándose un Plan de Continxencia.
PLAN DE CONTINXENCIA:
ESCENARIO 2 (Distanciamento)
Optamos por unha docencia semipresencial, polo que os estudantes desta materia nas clases expositivas rotarían semanalmente entre docencia presencial e docencia virtual.
A docencia interactiva sería sempre presencial.
Avaliación continua e exames parciais e/ou final:
- Exames parciais e/ou final que representa o 60% da cualificación global.
- Avaliación continua, que representa o 40% da cualificación global: demostraranse os coñecementos e habilidades adquiridas, mediante grupos de traballo e casos clínicos que se resolverán de forma individual ou en grupo; nesta docencia interactiva, valóranse os distintos parámetros como a presentación, manexo e procura de recursos bibliográficos, resolución de problemas e achegas persoais. Tamén se valorará a exposición oral.
A asistencia á docencia teórica, titorias grupais, seminarios e laboratorios é obrigatoria.
É imprescindible superar todas as avaliacións para aprobar a materia.
O plaxio e o uso indebido das tecnoloxías na realización de tarefas ou probas será penalizado na avaliación.
ESCENARIO 3 (Docencia virtual exclusivamente)
Docencia a través das ferramentas das que dispón a USC (Teams, Campus Virtual, Forms...)
Avaliación continua e exame final.
- Exames parcial e/ou final que representa o 60% da nota.
- Casos clínicos e traballos individuais: 40% da nota. demostraranse os coñecementos e habilidades adquiridas, mediante traballo; valorándose os distintos parámetros como a presentación, manexo e procura de recursos bibliográficos, resolución de problemas e achegas persoais.
O plaxio e o uso indebido das tecnoloxías na realización das tarefas ou probas será penalizado na avaliación.
José Luis Rodríguez López
- Departamento
- Campus Lugo
- Área
- Escola Universitaria de Enfermaría [L]
- Correo electrónico
- joseluis.rodriguez [at] usc.es
- Categoría
- Non Aplicable
Inés Rivas Fernández
- Departamento
- Campus Lugo
- Área
- Escola Universitaria de Enfermaría [L]
- Correo electrónico
- i.rivas.fernandez [at] usc.es
- Categoría
- Non Aplicable
Iria Ferreiro López
- Departamento
- Campus Lugo
- Área
- Escola Universitaria de Enfermaría [L]
- Correo electrónico
- i.ferreiro.lopez [at] usc.es
- Categoría
- Non Aplicable
Rafael Monte Secades
- Departamento
- Campus Lugo
- Área
- Escola Universitaria de Enfermaría [L]
- Correo electrónico
- rafael.monte [at] usc.es
- Categoría
- Non Aplicable
28.05.2025 16:00-18:00 | Grupo de exame | ESCOLA DE ENFERMERÍA LUGO - AULA Nº 1 -A |
02.07.2025 16:00-18:00 | Grupo de exame | ESCOLA DE ENFERMERÍA LUGO - AULA Nº 1 -A |