Créditos ECTS Créditos ECTS: 4.5
Horas ECTS Criterios/Memorias Horas de Titorías: 2.25 Clase Expositiva: 24 Clase Interactiva: 12 Total: 38.25
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Fisioloxía, Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
Áreas: Fisioloxía, Enfermaría
Centro Facultade de Enfermaría
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable | 1ro curso (Si)
Coñecer as funcións fisiolóxicas dos distintos órganos, aparatos e sistemas do corpo humano como base para os coidados xerais
Comprender os mecanismos de integración e como se comporta o organismo como unidade funcional
MÓDULO 1. SISTEMA RESPIRATORIO
Tema 1. Ventilación pulmonar
Tema 2. Intercambio e transporte de gases
Tema 3. Regulación da ventilación
MÓDULO 2. SISTEMA DIXESTIVO
Tema 4. Organización funcional do aparato dixestivo
Tema 5. Mastigación e deglutición
Tema 6. Fisioloxía do estómago. Regulación da secreción e do baleirado gástrico
Tema 7. Fisioloxía do intestino delgado
Tema 8. Páncreas exócrino
Tema 9. Sistema hepatobiliar
Tema 10. Dixestión, secreción e absorción
Tema 11. Fisioloxía do intestino groso. Microbiota intestinal. Formación de materias fecais e defecación.
MÓDULO 3. SISTEMA ENDÓCRINO
Tema 12. Sistemas de control endócrino
Tema 13. Unidade hipotálamo-hipófise
Tema 14. Tiroide e paratiroides
Tema 15. Páncreas endócrino
Tema 16. Suprarrenais
Tema 17. Gónadas e reprodución
Tema 18. Regulación do balance de calcio, fósforo e magnesio
Tema 19. Regulación da homeostase enerxética
Tema 20. Fisioloxía do embarazo, parto e lactación
MÓDULO 9. SISTEMA NERVIOSO: SOMATOSENSORIAL, FUNCIÓN MOTORA E INTEGRADORA
Tema 21. Fisioloxía sensorial
Tema 22. Control da función motora e do movemento
Tema 23. Fisioloxía do sistema nervioso vexetativo
Tema 24: Sono e vixilia
Tema 25: Funcións superiores do sistema nervioso
Bibliografía básica:
Constanzo, LS. Fisiología. 7ª edición. Elsevier, 2020
Fox, SI. Fisiología Humana. 15ª edición. McGraw-Hill, 2021
Guyton, AC. Tratado de Fisiología Médica. 14ª edición. Elsevier, 2021
Silverthorn, DU. Fisiología humana. 8ª edición. Médica panamericana, 2019
Bibliografía complementaria:
Koeppen BM, Stanton BA. Berne y Levy. Fisiología. 7ª edición. Elsevier, 2018
Boron, WF. Fisiología Médica. 3ª edición. Elsevier, 2017
Tresguerres, JAF. Fisiología Humana (5ªed). Ed. Interamericana 2021
Básicas:
CB1. Que o estudantado demostre posesión e comprensión de coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral, e adoita atoparse nun nivel que, aínda que se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes de a vangarda do seu campo de estudo;
CB2. Que o estudantado saiba aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dun xeito profesional e posúe as competencias que adoitan demostrarse mediante a elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo;
CB3. Que o estudantado teña a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre cuestións relevantes de carácter social, científico ou ético;
CB5. Que o estudantado desenvolva aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía.
Xerais:
CG1. Ser capaz, no ámbito da enfermaría, de prestar asistencia sanitaria técnica e profesional adecuadas ás necesidades sanitarias das persoas ás que atenden, segundo o estado de desenvolvemento do coñecemento científico de cada momento e cos niveis de calidade e seguridade que están establecidos nas normas legais e éticas aplicables.
CG6. Basear as intervencións de enfermaría na evidencia científica e nos medios dispoñibles.
Transversais:
CT1. Capacidade para aplicar os coñecementos á práctica
CT2. Capacidade de traballo en equipo
CT5. Capacidade para resolver problemas
CT6. Coñecementos básicos da profesión
CT7. Capacidade de análise e síntese
CT10. Capacidade para adaptarse a novas situacións
CT11. Habilidades interpersoais.
CT12. Planificación e xestión do tempo
CT13. Capacidade para traballar de forma autónoma
CT14. Habilidades de xestión da información (capacidade para buscar e analizar información procedente de diversas fontes)
CT15. Apreciación da diversidade e a multiculturalidade
Específicas:
CE1.Coñecer e identificar a estrutura e función do corpo humano. Comprender as bases moleculares e fisioloxía das células e tecidos
CE7.Comprender os procesos fisiopatolóxicos e as súas manifestacións e os factores de risco que determinan estados de saúde e enfermidade en diferentes etapas do ciclo vital.
CE9.Recoñecer situacións de risco vital e saber realizar as manobras básicas de soporte vital e avanzado
A1. Docencia expositiva: o/a docente expoñerá e explicará ao alumnado os principais contidos da materia, fomentando a participación, o debate e a opinión crítica do alumnado na aula.
A2.Docencia interactiva: seminarios que consistirán na realización de traballos escritos e a súa posterior exposición oral por parte de todo o alumnado. Ademais, suscitarase o debate sobre os contidos tratados no tema. Desenvolverase a análise e resolución de casos/supostos prácticos, así como simulacións ou actividades performativas que integren a aprendizaxe dos contidos da materia. As tarefas propostas serán de carácter obrigatorio.
A6.Titorías: o alumnado poderá solicitar titorías individuais, segundo o horario previsto para esta tarefa nesta programación docente.
A7. Probas de avaliación
Docencia expositiva: Probas de avaliación de coñecementos (60% de la cualificación final).
Docencia interactiva: Avaliación de traballos e dos coñecementos adquiridos durante as sesións interactivas (40% da cualificación final).
Para superar a materia será necesario superar, de forma independente, as avaliacións correspondentes á docencia expositiva e interactiva.
A asistencia á totalidade das sesións interactivas é obrigatoria para superar a materia.
A materia ten unha carga lectiva de 4,5 ECTS. Cada ECTS equivale a 25 horas, das cales 16,5 corresponden ao traballo autónomo do alumno, 7,5 horas á docencia presencial e 1 hora á titoría.
Clases expositivas: 24 horas
Clases interactivas: 10 horas
Titorías: 2,25 horas
Avaliación: 2 horas
Traballo persoal do estudantado: 74,25 horas
Total: 112,5 horas
Seguimento diario das actividades, lecturas e resumos dos contidos desenvolvidos co obxectivo de concretar os contidos obxecto de estudo no programa.
Establecer vínculos entre os contidos teóricos das aulas expositivas e as observacións e intervencións realizadas nas aulas interactivas.
Seguimento da información e materiais facilitados ao alumnado, coa vontade de facilitar e coñecer os distintos escenarios docentes e os mecanismos necesarios para o seu correcto desenvolvemento.
Facer uso do Campus Virtual da materia para o desenvolvemento das actividades programadas polo profesorado.
Facer uso das titorías
USO DE DISPOSITIVOS ELECTRÓNICOS NA AULA
De acordo co artigo 9.2.a do Estatuto do Estudante da USC e o artigo 36 da Lei de Organización do Sistema Universitario, nas clases expositivas e interactivas non se permitirá o uso de dispositivos electrónicos (teléfonos móbiles, táboas, ordenadores, etc.) salvo autorización expresa da facultade.
RESPONSABILIDADE AMBIENTAL
Promoverase a entrega de traballos en formato dixital. Se se solicita algún traballo impreso da materia, xa sexa individual ou en grupo, teranse en conta as seguintes indicacións:
Evitar fundas de plástico ou outros envoltorios externos innecesarios.
Sempre que sexa posible, utilizar grampas no canto de espirais.
Impresión a dobre cara e en calidade "aforro de tinta".
Non empregar páxinas en branco como separadores de capítulos ou partes.
Evitar anexos que non teñan unha referencia directa aos temas tratados nos traballos.
Para máis información, visite a ligazón: https://www.usc.gal/es/usc/institucional/desarrollo-sostenible
PERSPECTIVA DE XÉNERO
De acordo cos criterios de igualdade de xénero no ámbito universitario, recoméndase o uso dunha linguaxe non sexista tanto no traballo cotiá na aula como nos traballos académicos solicitados. Pode atopar información ao respecto na seguinte ligazón:
http://www.usc.es/export/sites/default/gl/servizos/oix/descargas/lingua…
Tamén se aplicarán outras medidas para integrar a perspectiva de xénero na docencia, como o recoñecemento e consideración das situacións particulares das estudantes, a promoción dun clima de interaccións igualitarias, a organización igualitaria de grupos sempre que sexa posible, a exhibición de achegas científicas e técnicas das mulleres na materia e do propio alumnado, e a introdución do xénero como categoría de análise no traballo do alumnado.
PROTECCIÓN DE DATOS PERSOAIS
Aplicaranse as normas de privacidade e protección de datos persoais dispoñibles en: https://www.usc.gal/gl/normativa/protecciondatos/index.html
ASISTENCIA
A asistencia á totalidade das sesións interactivas é obrigatoria para superar a materia.
Alba Vieites Prado
Coordinador/a- Departamento
- Fisioloxía
- Área
- Fisioloxía
- Correo electrónico
- alba.vieites.prado [at] usc.es
- Categoría
- Investigador/a: Ramón y Cajal
David Rey Bretal
- Departamento
- Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
- Área
- Enfermaría
- Correo electrónico
- davidrey.bretal [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Axudante Doutor LOSU
Raquel Garcia Vilchez
- Departamento
- Fisioloxía
- Área
- Fisioloxía
- Correo electrónico
- raquel.garcia.vilchez [at] usc.es
- Categoría
- Investigador/a: Programa Juan de la Cierva
Martes | |||
---|---|---|---|
09:00-10:00 | Grupo /CLE_02 | Galego, Castelán | Aula 3.01 |
10:00-11:00 | Grupo /CLE_01 | Galego, Castelán | Aula 2.03 |
Mércores | |||
09:00-10:00 | Grupo /CLE_02 | Castelán, Galego | Aula 3.01 |
10:00-11:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán, Galego | Aula 2.03 |
Xoves | |||
09:00-10:00 | Grupo /CLE_02 | Galego, Castelán | Aula 3.01 |
10:00-11:00 | Grupo /CLE_01 | Galego, Castelán | Aula 2.03 |
25.05.2026 10:00-12:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 2.01 |
25.05.2026 10:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 2.01 |
25.05.2026 10:00-12:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 2.02 |
25.05.2026 10:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 2.02 |
25.05.2026 10:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 2.03 |
25.05.2026 10:00-12:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 2.03 |
25.05.2026 10:00-12:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 3.01 |
25.05.2026 10:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 3.01 |
25.06.2026 10:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 2.01 |
25.06.2026 10:00-12:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 2.01 |
25.06.2026 10:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 2.02 |
25.06.2026 10:00-12:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 2.02 |
25.06.2026 10:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 2.03 |
25.06.2026 10:00-12:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 2.03 |
25.06.2026 10:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 3.01 |
25.06.2026 10:00-12:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 3.01 |