Créditos ECTS Créditos ECTS: 12
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 120 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 52 Clase Interactiva: 100 Clínicos EEES: 25 Total: 300
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Cirurxía e Especialidades Médico-Cirúrxicas
Áreas: Estomatoloxía
Centro Facultade de Medicina e Odontoloxía
Convocatoria: Anual
Docencia: Sen docencia (Extinguida)
Matrícula: Non matriculable
O estudante debe adquirir coñecementos e competencias sobre:
- Diagnóstico, prognóstico e tratamento protésico de pacientes parcial e totalmente edéntulos.
- Tecnoloxía protésica, técnicas de laboratorio, natureza e aplicación clínica de materiais para o seu uso en próteses.
- Fisiopatoloxía da articulación craniomandibular e oclusión dental, diagnóstico, prognóstico e tratamento de trastornos oclusais.
- Técnicas adxuvantes en periodontopatía.
I. INTRODUCIÓN E XERALIDADES:
Lecc. 01: Concepto de prótese dental (PD). Ramas da PD.
Lecc. 02: Orixe e desenvolvemento histórico da PD.
Lecc. 03: Topografía do cráneo e cara de interese en PD. Organización morfo-funcional do aparato mastigatorio.
Lecc. 04: Impresión en PD.
Lecc. 05: Modelos dentais en PD.
Lecc. 06: Articuladores: concepto, tipos e propósitos.
Lecc. 07: Arcos faciais: concepto, tipos e propósito.
Lecc. 08: O paciente en PD. Historial médico xeral e específico para PD. Diagnóstico e plan de tratamento protésico/oclusal.
II. FISIOLOXÍA DA OCLUSIÓN E DA ARTICULACIÓN TEMPOROMANDIBULAR:
Lecc. 09: Funcións principais do aparato mastigatorio e as súas implicacións na rehabilitación oclusal e/ou prostodóntica.
Lecc. 10: Concepto de oclusión. Componentes estructurais do aparato mastigatorio involucrados na oclusión.
Lecc. 11: Desenvolvemento da oclusión humana durante o crecemento.
Lecc. 12: Biodinámica condilar. Posicións condilares.
Lecc. 13: Biodinámica mandibular. Análise de movementos mandibulares.
Lecc. 14: Determinantes oclusais. Equilibrio oclusal de Gisy. Quinta de Hanau. Fórmula de Thielemann.
Lecc. 15: Tipos de oclusión. Teorías da oclusión.
Lecc. 16: Exame oclusal. Métodos e técnicas.
Lecc. 17: Rexistro das traxectorias condilares.
Lecc. 18: Rexistro da dinámica mandibular.
Lecc. 19: Programación individualizada do articulador.
III. PRÓTESE TOTAL REMOVIBLE
UDIDADE DIDÁCTICA 1.
Lecc. 20: Concepto e xeralidades da prótese total removible (PTR). Propiedades xerais da PTR.
Lecc. 21: Diagnóstico en PTR.
UDIDADE DIDÁCTICA 2.
Lecc. 22: Impresións no paciente edéntulo total. Impresións definitivas: obxectivos. Encofrado e positivado da impresión definitiva.
Lecc. 23: Planchas base: tipos e obxectivos. Rodetes de rexistro e transferencia, fabricación e individualización clínica.
Lecc. 24: Montaxe dos modelos definitivos no articulador.
UDIDADE DIDÁCTICA 3.
Lecc. 25: Diagnóstico das traxectorias condilares do paciente desdentado total.
Lecc. 26: Montaxe de dentes en PTR I. Selección de dentes artificiais.
Lecc. 27: Montaxe de dentes en PTR II. Leis do equilibrio oclusal.
Lecc. 28: Elaboración de patróns de próteses totais.
Lecc. 29: Tipos e métodos de procesamento da PTR.
Lecc. 30: Remontaxe da PTR. Tallado selectivo no articulador dental.
UDIDADE DIDÁCTICA 4.
Lecc. 31: Instalación da PTR.
Lecc. 32: Problemas, mantemento e uso da PTR.
Lecc. 33: Prótese inmediata.
Lecc. 34: Sobredentaduras. Pilares naturais e osteointegrados.
IV. PRÓTESE PARCIAL REMOVIBLE (PPR)
UDIDADE DIDÁCTICA 1.
Lecc. 35: O paciente parcialmente desdentado. Clasificación dos edentulismos parciais.
Lecc. 36: Biomecánica dos tipos habituais de PPR.
Lecc. 37: Elementos da PPR e a súa función I.
Lecc. 38: Elementos da PPR e a súa función II.
UDIDADE DIDÁCTICA 2.
Lecc. 39: Análise dos modelos de estudo. Paralelizador.
Lecc. 40: Toma de decisións e plan de tratamento en PPR.
UDIDADE DIDÁCTICA 3.
Lecc. 41: Preparacións dentais en pilares PPR.
Lecc. 42: Impresións finais en PPR. Obxectivos e técnicas. Modelo "mestre".
Lecc. 43: Reavaliación e deseño final en PPR.
Lecc. 44: Fabricación da PPR. Fases de laboratorio I.
Lecc. 45: Fabricación da PPR. Fases de laboratorio II.
Lecc. 46: Fase clínica. Proba clínica da estrutura.
Lecc. 47: Impresión secundaria das bases.
Lecc. 48: Montaxe equilibrado de dentes "non anatómicos". Encerado das sillas. Procesado e terminación.
Lecc. 49: Instalación da PPR en clínica.
Lecc. 50: Problemas post-inserción.
PROGRAMACIÓN PRÁCTICA
PRÁCTICAS PRECLÍNICAS:
• Introdución á clínica e laboratorio de próteses.
• Clínica simulada. - Prótese removible completa e parcial.
• Tecnoloxía protésica. - Prótese removible completa e parcial.
PRÁCTICAS CLÍNICAS, dedicadas a rexistros oclusais e próteses removibles.
Básica:
- Planas, P. Rehabilitación Neuro-Oclusal (RNO) 2ªEdición, 2008. Ed. Amolca.
- Geering AH. Kundert M. Atlas de Protesis Total y sobredentaduras. Ediciones Científicas y Técnicas D.L. Barcelona, 1993.
- Rahn A, Ivanhoe JR, Plummer KD. Prótesis Dental Completa. Editorial Panamericana. Buenos Aires, 2011.
- B. Carr, G. P. Mc Givney, D T. Brown.McCraquen PROTESIS PARCIAL REMOVIBLE. Elsevier Mosby 2006.
- McNeill C. Fundamentos científicos y aplicaciones prácticas de la oclusión. Ed. Quintessence. Barcelona, 2005.
- Dawson, P. Oclusión Funcional. Diseño de la Sonrisa a Partir de la ATM (Reimpresión 2020); ISBN 9789588328904, Editorial AMOLCA
Complementaria:
- Ash M, Ramfjord SP. Oclusión Funcional.Ed Interamericana. México, 1984.
- Ash M. Oclusión. Mc Graw-Hill Interamericana. México, 1997
- Borel SC, Schittly J, Exbrayat J. Manual de prótesis parcial removible. Ed. Masson. Barcelona, 1985.
- Dos Santos J. Oclusión: Principios y conceptos. Ed. Mundi. Buenos Aires, 1987.
- Mallat E. La prótesis parcial removible en la práctica diaria. Ed. Labor SA. Barcelona, 1986.
- Öwall B, Käyser AF, Carlsson GE. Odontología Protésica. Principios y estrategias terapéuticas. Ed. Mosby/Doyma libros
S.A. Madrid, 1997.
- Pessina E, Bosco M, Vinci AM. Articuladores y arcos faciales en Prótesis Odontológica y Gnatología. Ed. Masson S.A. Barcelona, 1995.
- Phillips RW. La ciencia de los materiales dentales de Skinner. Ed. McGraw-Hill. Tercera ed. México, 1993.
- Posselt U. Fisiología de la Oclusión y Rehabilitación. Ed. Jims. Barcelona, 1973.
- Rhoads JE, Rudd KD y Morrow RM. Procedimientos en el laboratorio dental. Tomos I, cap. 2; II, 1 y III, 2. Ed. Salvat. Barcelona, 1988.
- Saizar P. Prostodoncia Total. Ed. Mundi Buenos Aires, 1972.
- Phillips RW. La ciencia de los materiales dentales de Skinner. Ed. McGraw-Hill. Tercera ed. México, 1993.
- Posselt U. Fisiología de la Oclusión y Rehabilitación. Ed. Jims. Barcelona, 1973.
- Rhoads JE, Rudd KD y Morrow RM. Procedimientos en el laboratorio dental. Tomos I, cap. 2; II, 1 y III, 2. Ed. Salvat. Barcelona, 1988.
- Saizar P. Prostodoncia Total. Ed. Mundi Buenos Aires, 1972.
- Elaborar uns modelos de diagnósticos válidos, montalos no articulador e avaliar adecuadamente os rexistros oclusais.
- Valorar a función dinámica, sensitiva e motora do aparato estomatognático.
- Realizar un exame oclusal básico, estático e dinámico do aparato estomatognático.
- Lograr a capacidade de identificar e diagnosticar as necesidades protésicas (funcionais e estéticas) do paciente, planificar o tratamento adecuado e establecer ata que punto poden acadarse os obxectivos mediante prótese removible.
- Poder recoñecer os signos que indican que o tratamento será complexo, saber como tomar as medidas adecuadas para tratalo ou remitilo ao profesional correspondente.
- Saber planificar e deseñar de maneira efectiva próteses removibles completas e parciais, así como na realización destas técnicas cando sexa pertinente e o uso dos materiais e a aparatoloxía adecuado.
- Coñecer o deseño, a técnica e a sistemática dos procedementos de laboratorio utilizados na elaboración de próteses removibles, así como poder realizar os axustes e modificacións necesarios tanto na clínica como no laboratorio.
- Saber cómo levar a cabo e rexistrar no documento apropiado unha valoración oral completa: dental, periodontal, das mucosas e outras estruturas da boca.
- Identificar a localización, o alcance e o grao de actividade da patoloxía dental e periodontal, xunto coas súas posibles repercusións na saúde, o funcionamento e a estética do paciente.
- Ser capaz de aplicar tratamentos baseados na evidencia científica máis actualizada.
- Saber informar aos pacientes sobre a natureza e gravidade das enfermidades e alteracións das estruturas que presenta, proporcionándolles as opcións e expectativas reais do tratamento mediante próteses removibles.
A metodoloxía de ensino-aprendizaxe do programa formativo adaptarase ás tipoloxías e necesidades dos alumnos.
O ensino da programación teórica levarase a cabo principalmente a través da técnica de ensino clásica da clase maxistral.
Os seminarios e as clases teórico-prácticas complementarán o ensino do programa teórico.
Fomentarase o desenvolvemento do aprendizaxe independente. É dicir, buscarase que haxa un bo nivel de participación estudantil. Por esta razón, daráselle o traballo apropiado ao traballo grupal e as presentacións orais correspondentes.
A metodoloxía de ensino no programa práctico tamén buscará o desenvolvemento do aprendizaxe autónomo. O rol do mestre será guiar ao alumno na aplicación práctica dos conceptos teóricos previamente adquiridos. Buscarase a motivación do alumno cara á prótese dental e unha atención especial aos aspectos de ergonomía, coidado e precisión nos procedementos realizados.
Tamén se terá en conta o uso creativo das tecnoloxías e os avances na tecnoloxía da información.
Garantirase o cumprimento adecuado dos tutoriais. A atención e orientación ao alumno e a accesibilidade e dispoñibilidade dos docentes serán condicións necesarias para a calidade do ensino.
O noso curso virtual utilizarase para apoiar os contidos prácticos.
A área cognitiva avaliarase realizando un exame parcial e outro final escritos.
O exame parcial consistirá en:
- Unha proba escrita de tipo PRAC do bloque temático que se avalía.
O exame final consistirá en:
- Unha proba escrita de tipo PRAC do bloque temático que se avalía.
- Unha proba de tipo test do bloque temático que se avalía.
- Unha proba escrita, de resposta libre e longa do bloque temático que se avalía.
O exame parcial, terá natureza liberadora para aqueles estudantes que alcancen polo menos un "7/10", levarase a cabo ao final do primeiro cuadrimestre e avaliará o coñecemento da materia impartida durante o primeiro cuadrimestre.
Con respecto ás áreas sensomotora e afectiva, avaliaranse realizando un seguimento continuado ao longo do curso das aptitudes e actitudes dos alumnos.
Xunto coa avaliación continua realizaranse periodicamente controis de avance das prácticas en forma de rúbricas de traballo valorados polo profesorado.
A cualificación final obtense coa media das cualificacións parciais dos bloques teóricos e prácticos.
A influencia de cada bloque na cualificación final será:
- Cualificación do bloque teórico: 50%
- Cualificación do bloque práctico: 50%
É necesario superar independentemente os contidos teóricos e prácticos, xa que se o estudante non aprobase un deles non alcanzaría o aprobado na disciplina.
A parte práctica debe ser aprobada na convocatoria de xuño xa que non é recuperable no tempo dispoñible entre a primeira e a segunda convocatoria.
A asistencia á clase, tanto teórica como práctica, será obrigatoria e un requisito para aprobar a asignatura.
O alumno debe participar activamente no curso virtual da asignatura.
Estudio: unha hora e media para cada clase teórica. 90 horas
Titoría: Unha hora e media en persoa cada semestre por estudante para aclarar dúbidas antes dos exames e media hora do estudante antes da titoría para a preparación das súas dúbidas.
Preparación de seminarios: doce horas por estudante.
Preparación do exame: unha hora de reforzo para cada clase teórica (60 horas), 3 horas para a consulta de bibliografía, 6 horas para a integración de conceptos e 3 horas para a realización dos exames (unha hora e media por trimestre).
Para completar adecuadamente este programa, recoméndase que os estudantes:
- Asistan ás titorías: Isto proporcionará a oportunidade de facer preguntas, aclarar conceptos e profundizar no material.
- Participen activamente nas sesións e no curso virtual (clases teóricas, seminarios e sesións clínicas): A participación fomenta a comprensión e permite unha retroalimentación máis personalizada.
- Revisen o coñecemento adquirido semanalmente: A cantidade de tempo dedicado á revisión depende da comprensión individual e da complexidade do contido cuberto en clase.
- Completen probas de avaliación de forma voluntaria: Esta práctica axuda a solidificar a comprensión e identificar áreas que requiren máis estudo.
- Consulten a bibliografía recomendada e plantexen calquera dúbida durante as titorías: Complementar o material de clase con recursos externos profundiza a comprensión, e facer preguntas axuda a aclarar conceptos complexos.
- Utilicen os apuntes de clase como unha guía: Os apuntes de clase non deben substituír os materiais oficiais senón servir como un complemento. Poden proporcionar contexto para ideas complexas e lembrarte calquera percepción particular compartida durante a clase.
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións.
Este plan poderá desenvolverse sempre e cando se dispoña dos medios necesarios para elo.
Maria Jesus Jose Mora Bermudez
- Departamento
- Cirurxía e Especialidades Médico-Cirúrxicas
- Área
- Estomatoloxía
- Teléfono
- 881812349
- Correo electrónico
- mariajesus.mora [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Jose Luis Da Silva Dominguez
- Departamento
- Cirurxía e Especialidades Médico-Cirúrxicas
- Área
- Estomatoloxía
- Teléfono
- 881812349
- Correo electrónico
- xoseluisda.silva [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Asociado/a de Universidade LOU
Maria De La Paz Otero Casal
- Departamento
- Cirurxía e Especialidades Médico-Cirúrxicas
- Área
- Estomatoloxía
- Correo electrónico
- mariadelapaz.otero.casal [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Asociado/a de Universidade LOU
Noelia Fernandez Formoso
- Departamento
- Cirurxía e Especialidades Médico-Cirúrxicas
- Área
- Estomatoloxía
- Correo electrónico
- n.fernandez.formoso [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Asociado/a de Universidade LOU
Urbano Alejandro Santana Mora
Coordinador/a- Departamento
- Cirurxía e Especialidades Médico-Cirúrxicas
- Área
- Estomatoloxía
- Categoría
- Profesor/a: Asociado/a de Universidade LOU
Cintia Micaela Chamorro Petronacci
- Departamento
- Cirurxía e Especialidades Médico-Cirúrxicas
- Área
- Estomatoloxía
- Correo electrónico
- cintia.chamorro [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Interino/a substitución redución docencia
Pablo Ignacio Varela Centelles
- Departamento
- Cirurxía e Especialidades Médico-Cirúrxicas
- Área
- Estomatoloxía
- Correo electrónico
- pabloignacio.varela [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Asociado/a de Universidade LOU
Xoves | |||
---|---|---|---|
12:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Odontoloxía-Aula 3 |
16:00-20:00 | Grupo /CLIL_02 | Castelán | Odontoloxía-Laboratorio Fantomas |
16:00-20:00 | Grupo /CLIL_01 | Castelán | Odontoloxía-Laboratorio Xeral Prótesis |
25.01.2024 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Odontoloxía-A. Suárez Nuñez |
25.01.2024 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Odontoloxía-Aula 3 |
30.05.2024 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Odontoloxía-A. Suárez Nuñez |
30.05.2024 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Odontoloxía-Aula 3 |
04.07.2024 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Odontoloxía-A. Suárez Nuñez |
04.07.2024 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Odontoloxía-Aula 3 |