Créditos ECTS Créditos ECTS: 4.5
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 74.2 Horas de Titorías: 2.25 Clase Expositiva: 18 Clase Interactiva: 18 Total: 112.45
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Psicoloxía Social, Básica e Metodoloxía
Áreas: Psicoloxía Social
Centro Facultade de Psicoloxía
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
* Adquirir un repertorio de coñecementos e información sobre os principais procesos implicados na xestión do comportamento organizacional.
* Adquirir unha progresiva toma de conciencia da importancia do factor humano na organización.
* Adquirir unha serie de coñecementos introdutorios sobre os métodos, técnicas, instrumentos, estratexias e procedementos de avaliación e de intervención nas organizacións.
* Adquirir hábitos de observación, análise, comprensión e interpretación dos problemas sobre os que terá que intervir para contribuír á súa solución.
1. O conflito e a xestión do conflito.
1.1. O conflito organizacional: un marco de referencia.
1.2. O proceso de conflito e fases.
1.3. A xestión do conflito.
2. O poder nas organizacións
2.1. A conceptualización do proceso de poder.
2.2. Bases e fontes do poder.
2.3. A xerarquía e a dirección do poder
3. Socialización e cultura
3.1. Introdución: a incorporación nas organizacións.
3.2. Etapas do proceso de Socialización.
3.3. Aspectos que configuran a Cultura Organizacional.
3.4. Funcións e tipos de cultura nas organizacións.
4. A estrutura organizacional.
4.1. Conceptualización da estrutura. A estrutura formal.
4.2. As configuracións da estrutura.
4.3. O impacto da estrutura no comportamento individual e grupal.
5. O cambio organizacional.
5.1. O cambio organizacional: as forzas promotoras do cambio.
5.2. As fases do cambio e implicacións.
5.3. O fenómeno da resistencia.
5.4. Estratexias do cambio organizacional.
6. A saúde laboral.
6.1. O marco normativo: a Lei de Prevención de Riscos Laborais.
6.2. Condicións de traballo e factores psicosociais.
6.3. Xestión da prevención. Identificación das fontes do estrés laboral.
BIBLIOGRAFÍA BÁSICA:
- Domínguez, J.L. y Rodríguez, D. (Comp.) (2013). Lecturas de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones. Pearson. [SIGNATURA: PS15 1033 A]
- Robbins, S.P. y Judge, T.A. (2017). Comportamiento Organizacional (17ª ed.). Pearson. [SIGNATURA: Q9 422 | Dispoñible en formato eBook]
- Robbins, S.P. y Judge, T.A. (2010). Introducción al Comportamiento Organizativo (10ª ed.). Pearson. [SIGNATURA: PE 1136 | Dispoñible en formato eBook]
BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA:
- Gil, F. y Alcover, C.M. (Coords.) (2014). Introducción a la Psicología de las Organizaciones. Alianza editorial. [SIGNATURA: PS15 618 | Dispoñible en formato eBook]
- Gil-Monte, P. R. (2014). Manual de Psicosociología aplicada al trabajo y a la prevención de los riesgos laborales. Pirámide. [SIGNATURA: PS15 1043 | Dispoñible en formato eBook]
- Griffin, A. y Moorhead, G. (2010). Comportamiento Organizacional: Gestión de personas y organizaciones (9ª ed.). Cengage Learning. [SIGNATURA: PS15 1044 A]
- Luthans, F. (2008). Comportamiento Organizacional (11ª ed.). McGraw Hill. [SIGNATURA: PS15 999]
- Muchinsky, P.M . (2007). Psicología Aplicada al Trabajo. Thompson Learning. [SIGNATURA: Q10 49]
- Munduate. L. y Medina, F.J. (2013). Gestión del conflicto, negociación y mediación. Pirámide. [SIGNATURA: PS14 2019 A | Dispoñible en formato eBook]
- Newstrom, J. (2015). Comportamiento humano en el trabajo (13ª Ed.). McGraw-Hill. [Dispoñible en formato eBook]
- Palací, F. J., Osca, A., Moriano, J. A. y Lisbona, A. (2016). Nuevas Perspectivas en Psicología de las Organizaciones (1ª Ed.). Sanz y Torres. [SIGNATURA: PS15 1065]
- Pereda Martín, S. (2008). Psicología del Trabajo: Teoría y práctica. Síntesis. [SIGNATURA: PS15 945]
- Spector, P. (2010). Psicología Industrial y Organizacional. Investigación y práctica. Manual Moderno. [SIGNATURA: PS15 41]
A súa vez, as/os estudantes terán a súa disposición, no Campus Virtual, diferentes seccións de apoio á docencia, nas que atoparán multitude de ferramentas e recursos.
CE1 - Demostrar coñecementos e comprensión das funcións, características, contribucións e limitacións dos distintos
modelos teóricos da Psicoloxía
CE5 - Demostrar coñecementos e comprensión dos principios psicosociais que interveñen no comportamento dos
individuos e no funcionamento dos grupos e das organizacións.
CE6 - Demostrar coñecementos e comprensión dos métodos e deseños de investigación e as técnicas de análises de datos propios
da Psicoloxía
CE7 - Demostrar coñecementos e comprensión dos distintos métodos de avaliación, diagnóstico e tratamento psicolóxico en diferentes ámbitos aplicados da Psicoloxía -clínico e da saúde, social, educativo.
CE8 - Saber identificar as necesidades e demandas dos destinatarios nos diferentes campos de aplicación e establecer as metas da actuación psicolóxica.
CE9 - Saber identificar as características relevantes do comportamento dos individuos, grupos, organizacións e contextos mediante os métodos, técnicas e instrumentos propios da avaliación psicolóxica.
CE10 - Saber promover a saúde e a calidade de vida, a través dos métodos propios da profesión, nos individuos, grupos, comunidades e organización nos distintos ámbitos e contextos: educativo, clínico e da saúde, do traballo e das organización, grupal e comunitaria.
CE11 - Saber seleccionar e administrar técnicas e instrumentos propios e específicos da Psicoloxía.
CE12 - Saber definir os obxectivos, elaborar o plan e as técnicas de intervención en función das necesidades e demandas dos destinatarios, e avaliar os seus resultados.
CE13 - Saber transmitirlles aos destinatarios, de forma axeitada e precisa, os resultados da avaliación.
CE14 - Saber elaborar informes psicolóxicos en distintos ámbitos de actuación, dirixidos aos destinatarios e a outros profesionais.
CE15 - Axustarse ás obrigas deontolóxicas da Psicoloxía.
A docencia da materia desenvolverase a través de diversos tipos de metodoloxías docentes:
1) Clases expositivas (a impartir en grupos de 75 estudantes aprox.), que están orientadas á capacitación das/dos estudantes respecto á adquisición dos coñecementos relativos aos tópicos incluído no programa.
2) Clases interactivas (a impartir en grupos de 25 estudantes aprox.), que serán de dous tipos: (i) As de carácter "expresivo", orientadas a experimentar e demostrar empiricamente algúns dos procesos ou efectos explicados; e, (ii) as de carácter "instrumental", que teñen por obxecto dotar ás/aos estudantes (a un nivel elemental) das competencias de consultoría necesarias para aplicar en situacións reais as habilidades tratadas a nivel teórico.
3) Conferencias e palestras (para todas as/os matriculadas/os na materia), que buscan achegar ao estudantado á realidade da profesión.
4) Titorías personalizadas (en grupos reducidos).
Ademais, cada estudante terá a súa disposición, no Campus Virtual da USC, unha e-aula de apoio á docencia presencial.
Os informes de prácticas e o informe de consultoría que as/os estudantes han de presentar ao longo do semestre, ademais de utilizarse como criterio de avaliación da aprendizaxe de contidos e destrezas instrumentais, permitirán obter información sobre a adquisición de habilidades de comunicación verbal (oral e escrita) e non verbal.
As actividades de avaliación continua, xunto coas titorías, permitirán a retroalimentación do progreso de cada estudante ao longo do semestre.
A avaliación final valorará o nivel de coñecementos adquirido respecto aos contidos do programa da materia.
A avaliación da adquisición de habilidades e actitudes realizarase de modo continuo, en función do desempeño das/dos estudantes nas tarefas programadas ao longo do semestre, tal e como estas queden reflectidas nos informes de prácticas e no informe de consultoría. A avaliación de competencias relacionadas coa adquisición de coñecementos realizarase mediante un exame final.
A cualificación final de cada estudante na materia (máximo de 10.0) resultará do sumatorio das cualificacións obtidas no exame e nos informes de prácticas, de acordo coa seguinte táboa de valores:
* Informes de prácticas: entre 0.0 y 1.0 puntos.
* Informe de consultoría: entre 0.0 y 2.0 puntos.
* Exame final: entre 0.0 y 7.0.
As condicións de avaliación da materia na segunda oportunidade e para estudantes repetidoras/es serán as mesmas que as fixadas para a avaliación final da convocatoria de xuño. No caso das/dos repetidoras/es, a puntuación obtida na avaliación continua gardarase durante outro curso académico máis.
As/os estudantes con dispensa da obriga de asistencia terán dereito á docencia e á titorización correspondente de forma non presencial, atendendo ás especificidades da materia. Para verificar a adquisición das competencias previstas, deberán acceder de forma periódica ao campus virtual e realizar as actividades de avaliación continua programadas, respectando o calendario de actividades proposto.
NOTA: Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións.
Do total de 112.5 horas de traballo previsto para que o estudante poida superar a materia, 42.5 horas destinaranse a actividades de tipo presencial, as restantes 70 horas dedicaranse a actividades non presenciais distribuídas de acordo co seguinte plan de traballo:
ACTIVIDADES PRESENCIAIS:
* Clases expositivas: 28 horas.
* Clases interactivas: 10.5 horas.
* Titorías personalizadas: 1 hora.
* Exame final: 3 horas.
ACTIVIDADES NON PRESENCIAIS:
* Lecturas previas ás clases interactivas e/ou expositivas: 15 horas.
* Elaboración de informes de prácticas: 15 horas.
* Preparación de exames: 40 horas.
A asistencia ás clases presenciais facilita a comprensión e asimilación dos contidos da materia; aportando tamén unha grande cantidade de exemplos, referidos a diferentes contextos organizacionais, sobre as aplicacións e implicacións prácticas dos contidos teóricos tratados.
A asistencia ás clases prácticas resulta esencial para, na medida en que o escaso tempo do que se dispón no lo permita, adestrar habilidades básicas e experimentar con algúns dos modelos, técnicas e conceptos necesarios para poder intervir eficazmente no contexto organizacional. Neste sentido, cada ausencia non xustificada a clases interactivas descontará 0.20 puntos da cualificación.
Recoméndase non deixar para última hora a elaboración dos informes correspondentes a cada unha das prácticas ou lecturas realizadas, co obxecto de poder entregalas dentro do prazo fixado (que é inamovible). Se o mencionado traballo non se planifica e executa con tempo suficiente, ao final a carga de tarefas asignadas ao estudantado polas diferentes materias que conforman o semestre pode resultar excesiva.
A/O estudante contará, en todo momento, co apoio e a titorización que necesite, por parte do profesorado da materia, para a correcta realización das tarefas que lle sexan encomendadas; tanto en horario de clases como fóra delas. Así pois, recoméndase que a/o estudante, tanto individualmente como en grupo, utilice de modo frecuente as posibilidades que lle ofrece o horario de titorías:
*Carlos Montes Piñeiro (Despacho 91 - 2º piso, Módulo B): Luns, martes e venres, de 10 a 12h.
NOTA: Para un mellor aproveitamento da docencia impartida nesta materia, sería desexable que as/os estudantes que se matriculen na mesma cursaran, con anterioridade, as materias dos dous primeiros cursos do Grao; pero, en particular, aquelas relacionadas coa análise psicosocial do comportamento humano.
O idioma vehicular da materia será o castelán.
Carlos Montes Piñeiro
Coordinador/a- Departamento
- Psicoloxía Social, Básica e Metodoloxía
- Área
- Psicoloxía Social
- Teléfono
- 881813803
- Correo electrónico
- carlos.montes [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Contratado/a Doutor
Carlos Dopico Casal
- Departamento
- Psicoloxía Social, Básica e Metodoloxía
- Área
- Psicoloxía Social
- Teléfono
- 881813681
- Correo electrónico
- carlosdopico.casal [at] usc.es
- Categoría
- Predoutoral Ministerio
Martes | |||
---|---|---|---|
09:00-10:00 | Grupo /CLE_02 | Castelán | Aula 9 |
10:00-11:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 8 |
04.06.2025 16:30-18:30 | Grupo /CLE_01 | Aula 3 |
04.06.2025 16:30-18:30 | Grupo /CLE_02 | Aula 3 |
04.06.2025 16:30-18:30 | Grupo /CLE_02 | Aula 5 |
04.06.2025 16:30-18:30 | Grupo /CLE_01 | Aula 5 |
04.06.2025 16:30-18:30 | Grupo /CLE_01 | Aula 6 |
04.06.2025 16:30-18:30 | Grupo /CLE_02 | Aula 6 |
04.06.2025 16:30-18:30 | Grupo /CLE_01 | Aula 7 |
04.06.2025 16:30-18:30 | Grupo /CLE_02 | Aula 7 |
01.07.2025 16:30-18:30 | Grupo /CLE_02 | Aula 3 |
01.07.2025 16:30-18:30 | Grupo /CLE_01 | Aula 3 |
01.07.2025 16:30-18:30 | Grupo /CLE_01 | Aula 6 |
01.07.2025 16:30-18:30 | Grupo /CLE_02 | Aula 6 |
01.07.2025 16:30-18:30 | Grupo /CLE_01 | Aula 7 |
01.07.2025 16:30-18:30 | Grupo /CLE_02 | Aula 7 |