Créditos ECTS Créditos ECTS: 4.5
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 74.2 Horas de Titorías: 2.25 Clase Expositiva: 18 Clase Interactiva: 18 Total: 112.45
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Psicoloxía Social, Básica e Metodoloxía, Ciencia Política e Socioloxía
Áreas: Psicoloxía Básica, Psicoloxía Organizacional e Xurídico-Forense
Centro Facultade de Psicoloxía
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
1.COGNITIVOS
Aproximar os alumnos ó coñecemento específico da psicoloxía de xénero, abordando os temas relacionados cos procesos evolutivos, cognitivos, de saúde, psicosociais e conductuais dende a devandita perspectiva.
Analizar os procesos relacionados coa construción da identidade de xénero dende a perspectiva ontoxénica.
Analizar as actitudes sexistas en relación coa violencia de xénero.
2. PROCEDEMENTAIS
Desenvolver nos alumnos a capacidade de analizar e identificar condutas sexistas e condutas estereotipadas ao longo do ciclo vital.
Familiarizar o alumno coas claves necesarias para a detección e intervención clínica e psicosocial en violencia de xénero.
3. ACTITUDINAIS
Fomentar no alumno a capacidade de análise crítica sobre as preferencias de xogos, compañía, deporte, afeccións, etc., tipificadas socialmente dende unha perspectiva de xénero.
Fomentar o respecto e a tolerancia pola pluralidade e diferenzas.
Procurar sensibilizar o alumno sobre o sexismo, machismo e violencia de xénero, entendida dende unha ampla perspectiva social e histórica.
CLASES EXPOSITIVAS
. TEMA 1. – Introdución.
- Identidade sexual e de Xénero.
- Roles, actitudes e estereotipos de xénero.
. TEMA 2. - Saúde e asimetrías de xénero:
- Saúde e xénero
- Modelos androxéntricos e xénero
. TEMA 3. Violencia de xénero:
- Tipos de violencia de xénero e as súas consecuencias.
- Principais modelos explicativos.
- Intervención psicolóxica con vítimas.
. TEMA 4. - Intervención co maltratador:
- Programas de intervención.
- Avaliación do risco.
. TEMA 5. - A vítima no sistema xudicial:
- Os principio de xustiza terapéutica.
- A pericia psicolóxica da vítima.
CLASES INTERACTIVAS
. Traballos tutorizados sobre distintos aspectos do programa
. Jornadas de Género
Bibliografía básica
Barberá, E., e Benlloch, I. (Coords.) (2011). Psicología y género. Madrid: Prentice Hall.
Disponible en PDF en el Google académico.
Bibliografía complementaria
Andrés-Pueyo, A., y Echeburúa, E. (2010). Valoración del riesgo de violencia: Instrumentos disponibles e indicaciones de aplicación. Psicothema, 22(3), 403-409.
Alonso , C. (Coord.) (2013).Violencia de género y justicia. Santiago de Compostela: Servizo de Publicacións e Intercambio Cientíifico de la Universidade de Santiago de Compostela.
Arce, R., y Fariña, F. (2007). Programa Galicia de reeducación para maltratadores de género. Anuario de Psicología Jurídica, 16, 41- 64.
Arce, R., y Fariña, F. (2006). Psicología del testimonio: Evaluación de la credibilidad y de la huella psíquica en el contexto penal. En Consejo General del Poder Judicial (Ed.), Psicología del testimonio y prueba pericial (pp. 39-103). Madrid: Consejo General del Poder Judicial.
Amezcua, J.A. y Pichardo , M.C. (2000). Diferencias de género en auto concepto en sujetos adolescentes. Anales de Psicología 16(2), 207-214.
Bosch, E., y Ferrer, V.A. (2002). La voz de las invisibles. Las víctimas de un mal amor que mata. Valencia: Cátedra.
Corsi, J. (1995). Violencia masculina en la pareja: Una aproximación al diagnóstico y a los modelos de intervención. Buenos Aires: Paidós.
Sastre, G., y Moreno, M. (2002). Resolución de conflictos y aprendizaje emocional: Una perspectiva de género. Barcelona: Gedisa.
BÁSICAS E XERAIS
CB1 - Que os estudantes demostren posuír e comprender coñecementos nun área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral, e adóitase atopar a un nivel que, aínda que se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vanguardia do seu campo de estudo
CB2 - Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo
CB3 - Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
CB4 - Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non
especializado
CB5 - Que os estudantes desenvolvan aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grado de autonomía
CG1 - Que teñan capacidade para abordar a súa actividade profesional e formativa desde o respecto ao Código Deontológico do psicólogo, que inclúe, entre outros máis específicos, os principios do respecto e a promoción dos dereitos fundamentais das persoas, a igualdade entre as persoas, os principios de accesibilidad universal e deseño para todos e os valores democráticos e dunha cultura de paz.
TRANSVERSAIS
CT1 - Capacidade de síntese
CT2 - Capacidade de resolución de problemas e toma de decisións
CT3 - Capacidade de traballo en equipo e colaboración con outros profesionais
CT4 - Capacidade de autocrítica
CT5 - Capacidade de comunicación
CT6 - Capacidade de deesarrollo e mantemento actualizado das competencias, destrezas e coñecementos propios da profesión
ESPECÍFICAS
CE1 - Demostrar coñecementos e comprensión das funcións, características, contribucións e limitacións dos distintos modelos teóricos da Psicología.
CE3 - Demostrar coñecementos e comprensión dos procesos e etapas principais do desenvolvemento psicolóxico ao longo do ciclo vital nos seus aspectos de normalidad e anormalidad.
CE5 - Demostrar coñecementos e comprensión dos principios psicosociales que interveñen no comportamento dos individuos e no funcionamento dos grupos e das organizacións.
CE7 - Demostrar coñecementos e comprensión dos distintos métodos de avaliación, diagnóstico e tratamento psicolóxico en diferentes ámbitos aplicados da Psicología -clínico e da saúde, social, educativo
CE10 - Saber promover a saúde e a calidade de vida, a través dos métodos propios da profesión, nos individuos, grupos, comunidades e organizacións nos distintos ámbitos e contextos: educativo, clínico e dá saúde, do traballo e as organizacións, grupal e comunitaria
CE11 - Saber seleccionar e administrar técnicas e instrumentos propios e específicos da Psicología
CE12 - Saber definir os obxectivos, elaborar o plan e as técnicas de intervención en función das necesidades e demandas dos
destinatarios, e evaluar os resultados obtidos
CE13 - Saber transmitir aos destinatarios, de forma adecuada e precisa, os resultados da avaliación
CE14 - Saber elaborar informes psicolóxicos en distintos ámbitos de actuación, dirixidos aos destinatarios e a outros profesionais
CE15 - Saber axustarse ás obrigacións deontológicas da Psicología
CLASES EXPOSITIVAS
Nelas expoñeranse os contidos teóricos, indicando os apartados e os obxectivos que se deben alcanzar. Esta información servirá de guía no proceso de aprendizaxe do alumno, e deberá ser ampliada e cumprimentar a través da bibliografía recomendada.
CLASES INTERACTIVAS
Nelas, presentaranse os contidos básicos dos seminarios a traballar. Centraranse os obxectivos de cada un dos traballos que o alumno ha de planificar e realizar. Os devanditos traballos serán dirixidos e titorizados polos profesores para concretar as pautas de acción. Ditos traballos se expondrán públicamente nas Jornadas de Género.
Nas clases interactivas fomentarase o desenvolvemento de habilidades de traballo en grupo, realizaranse preguntas para suscitar debate e poñerase énfase na necesidade de recorrer á busca de información relacionada cos contidos tratados, co obxecto de chegar a unha resolución adecuada do tema formulando.
TRABALLO INDIVIDUAL DO ALUMNO
Todos os contidos que conforman a materia, sexan expositivos ou interactivos, van acompañados dunha serie de actividades de traballo individual do alumno cuxo obxectivo é afianzar e reforzar o seu proceso de aprendizaxe.
TITORÍAS TUTORÍAS
Son un apoio ao traballo individual e en grupo. Formúlanse co fin de resolver dúbidas puntuais relativas aos contidos teóricos e coa finalidade de ser condutoras dos traballos que se han de realizar nos diferentes seminarios. Estas titorías pódense ampliar ao longo de todo o cuadrimestre a través da materia virtual.
DOCENCIA VIRTUAL
A materia utilizará como ferramenta de apoio a plataforma virtual da Universidade de Santiago. Nela, pódense consultar permanentemente os materiais relacionados coa marcha da materia así como realizar titorías individualizadas.
O tipo de avaliación é continua, polo que se esixe asistencia ás clases, tanto interactivas coma expositivas.
Os contidos teóricos avaliaranse mediante un exame único. A cualificación obtida supoñerá o 60% da nota final.
Os contidos traballados nos seminarios avaliaranse de forma continuada nas clases interactivas. Avaliaranse a través das titorías onde se verá a evolución do traballo e por último a través da exposición final.
As cualificacións obtidas neste módulo interactivo supoñerán o 40% da nota final.
Para aprobar a materia é necesario superar ambos os dous módulos, (expositivo e interactivo).
Todo alumno que comece o proceso de avaliación (sexa a través dos seminarios ou a través do exame), obterá ao final do cuadrimestre unha cualificación.
Aqueles estudantes aos que se lle tivera concedido a dispensa de asistencia á clase, deberán de facer os mesmos traballos da parte interactiva, que os seus compañeiros, pero de xeito individual, e deberán de presentarse, presencialmente, a proba de avaliación final da materia, sendo os criterios de avaliación de ambas probas, os mesmos que para o resto dos estudantes.
Para a consecución dos obxectivos marcados no programa da materia, o tempo de dedicación que consideramos necesario é de 114 horas que se distribuirían do seguinte xeito:
Para a teoría, 22 horas presenciais e 44 de lectura ou estudo individual, que supón un total de 66 horas teoría.
Para os seminarios 9 horas presenciais máis 36 de traballo, o que supón un total de 45 horas total seminario.
Para as titorías: 1 hora.
Avaliación final: 2 horas.
- Compromiso co grupo de traballo.
- Implicación activa na dinámica de clase.
- Realización puntual dos traballos titorizados.
- Cumprimento dos prazos.
- Seguimento continuado das actividades propostas.
A asistencia ás clases tanto expositivas coma interactivas é obrigatoria. As ausencias reiteradas e non xustificadas terán penalización.
Ao inicio do curso poñerase a disposición dos alumnos unha guía completa de estudo na que se recolle de forma exhaustiva todos os contidos que se van tratar na materia así como a distribución temporal detallada do desenvolvemento das diferentes actividades que están planificadas e a bibliografía. É imprescindible que o alumno consulte periodicamente a devandita guía.
Ramón Arce Fernández
- Departamento
- Ciencia Política e Socioloxía
- Área
- Psicoloxía Organizacional e Xurídico-Forense
- Teléfono
- 881813853
- Correo electrónico
- ramon.arce [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Catedrático/a de Universidade
María José Sampedro Vizcaya
Coordinador/a- Departamento
- Psicoloxía Social, Básica e Metodoloxía
- Área
- Psicoloxía Básica
- Teléfono
- 881813794
- Correo electrónico
- mariajose.sampedro [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Venres | |||
---|---|---|---|
12:30-14:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 10 |
26.03.2025 16:30-18:30 | Grupo /CLE_01 | Aula 3 |
26.03.2025 16:30-18:30 | Grupo /CLE_01 | Aula 6 |
26.03.2025 16:30-18:30 | Grupo /CLE_01 | Aula 7 |
25.06.2025 12:30-15:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 1 |
25.06.2025 12:30-15:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 2 |