Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Horas de Titorías: 5 Clase Expositiva: 45 Clase Interactiva: 10 Total: 60
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Campus Sur
Áreas: Centro Superior de Hostalería
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
O obxectivo final é que os/as alumnos/as utilicen, de forma correcta e fluída, os principais conceptos do noso Ordenamento Xurídico no ámbito Mercantil e Laboral, de maneira que os identifiquen e poidan manexarse mesmo con fórmulas xurídicas novas a partir das vixentes, estudadas durante o curso; que entendan e manexen os conceptos tributarios máis importantes da Lei Xeral Tributaria para identificalos no IRPF, IVE e IS, e igualmente, que coñezan as peculiaridades da normativa turística galega, principalmente a Lei de Turismo e o desenvolvemento regulamentario dos
aloxamentos turísticos, para a súa aplicación práctica en calquera Comunidade Autónoma do Estado.
• Coñecer a contorna empresarial en profundidade co fin de elixir adecuadamente que fórmulas xurídicas son as máis adecuadas para o desenvolvemento da súa futura actividade
• Asumir a responsabilidade empresarial que se contrae, dependendo da fórmula mercantil elixida.
• Adquirir os coñecementos necesarios para actuar en calquera contrato mercantil sexa como receptores ou promotores da actividade obxecto do contrato.
• Comprender o procedemento concursal legalmente establecido no suposto de crise empresarial, así como os dereitos e deberes que se asumen, ben como empresarios/as en concurso, ou como acredores/as daquel.
• Identificar e avaliar problemas de índole laboral tanto como traballadores/as por conta allea, como na súa futura actividade como empregadores/as
• Distinguir os supostos e efectos da suspensión e da extinción da relación laboral. • Coñecer correctamente e cunha visión esencialmente práctica, as prestacións dos/as traballadores/as e dos empregadores/as
• Asumir que o ámbito das relacións laborais é unha contorna cambiante, #ante o que deben saber reaccionar con prontitude e eficacia.
• Coñecer o funcionamento público de xestión directa da Seguridade Social, así como as entidades colaboradoras da mesma.
• Diferenciar o ámbito do dereito privado do público, coñecendo os principios xurídicos ben distintos que os informan.
• Comprender o marco legal e fiscal que regula as actividades hostaleiras e en xeral das actividades con repercusións económicas.
• Entender a función social da tributación, a súa importancia e as consecuencias económicas e penais do seu incumprimento
• Describir os elementos estruturais de impostos e taxas.
• Coñecer a repartición competencial derivada da Constitución Española e o carácter autonómico da normativa de ordenación e promoción turísticas.
• Saber manexarse como empresarios/as hostaleiros/as, en calquera Comunidade Autónoma a partir dos conceptos da normativa galega como referente
Bloque 1: Dereito mercantil.
Tema 1: Concepto de Dereito Mercantil
Tema 2: O Rexistro Mercantil
Tema 3: Concepto de empresarios/as. Os/as empresarios persoas físicas e as sociedades
Tema 4: Os contratos mercantís
Tema 5: As crises empresariais. O Dereito concursal
Bloque 2: Dereito Laboral.
Tema 1: Concepto e fontes
Tema 2: Tipoloxía dos contratos
Tema 3: Prestacións do traballador/a Tema
Tema 4: Prestacións do/a empregador/a Tema
Tema 5: A sucesión da empresa e os seus efectos nos contratos de traballo
Tema 6: A extinción do contrato de traballo. O despedimento
Tema 7: A Seguridade Social
Bloque 3: Dereito Fiscal.
Tema 1: Os conceptos fiscais básicos.
Tema 2: A estrutura do IRPF
Tema 3: A estrutura do IVE
Tema 4: Os impostos estatais, autonómicos e locais.
Bloque 4: Normativa turística.
Tema 1: Lei de Turismo de Galicia
Tema 2: Normativa hostaleira
Tema 3: Normativa en materia de restauración
o Bibliografía básica
O material docente, atoparase semanalmente no campus virtual, ao que é imprescindible que os/as alumnos/as accedas con frecuencia. A información contida nesta plataforma será a considerada como a básica para a preparación e superación das diferentes probas ao longo do curso.
o Bibliografía complementaria
• Bayón Mariné, Fernando; Ordenación turística, Ed.Síntese, 1991
• Estévez Fontenla, Beatriz Cristina; Dereito do traballo para estudantes de hostalería, Ed. Foro Xulgo, 2012
• Ferreiro Lapatza, José Juan; Curso de Dereito Tributario. Sistema tributario
• español, Ed. Marcial Pons; Edicións Xurídicas e Sociais, 2013.
• Rollano Barús, Esperanza; Dereito Laboral turístico, Ed. Síntese, 1995.
• Sánchez Calero, Fernando, Sánchez-Calero Gularte, Juan; Institucións de Dereito Mercantil, Volume II, Ed Mc Graw Hill, 2004
• Uria, Rodrigo; Dereito Mercantil, Ed. Marcial Pons, Edicións Xurídicas, 1990
• Xunta de Galicia; Normativa turística galega e sentenzas dous órganos xurisdiccionais galegos do contencioso-administrativo; Estudos Turísticos.
o Outros recursos en liña
https://espana.leyderecho.org/
https://guiasjuridicas.wolterskluwer.es/
https://www.cef.es/es/
https://www.boe.es/
https://www.mites.gob.es/
https://www.sepe.es/
https://www.seg-social.es/
https://iabogado.com/
https://www.agenciatributaria.es/
https://www.turismo.gal/
• Básicas e Xenerais
B1. ►Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral e adóitase atopar a un nivel que, aínda que se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo (a xestión e dirección de empresas hostaleiras).
B2 ►Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo (ámbito das empresas hostaleiras).
B3 ►Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes, de índole social, científica ou ética (normalmente no seu campo de estudo).
B4 ►Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, metodoloxías, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado, tanto mediante comunicación oral como escrita no seu ámbito de estudo.
B5 ►Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía en todo tipo de contextos.
G1 ►Formar profesionais que sexan capaces de desempeñar tarefas de xestión e dirección nas organizacións empresariais hostaleiras, desenvolvendo habilidades de liderado, cunha clara orientación de servizo ao cliente, alta capacidade de adaptación
permanente e innovación e orientación a resultados nas diferentes áreas do sector, favorecendo o desenvolvemento sostible e respectando a diversidade e multiculturalidad: Organizar e analizar a información, identificar oportunidades, definir obxectivos e estratexias, planificar, deseñar e asignar recursos, dirixir e motivar persoas, resolver problemas e tomar decisións, alcanzar obxectivos e avaliar resultados.
• Transversais
T3- Comunicación oral e escrita no ámbito empresarial.
T5- Resolución de problemas e toma de decisións
T8- Habilidades nas relacións interpersoais e resolución de conflitos
T10- Razoamento crítico, compromiso ético e social
T11- Aprendizaxe autónoma permanente e adaptación a novas situacións
T17- Capacidade para poñer en práctica os coñecementos con perspectiva social e de crecemento
AV/AV3- Respecto, tolerancia e responsabilidade persoal e profesional
• Específicas
E2 –Recoñecer as principais estruturas político-administrativas turísticas e os principais axentes turísticos, nos que se enmarca a actividade hostaleira.
E5- Analizar, sintetizar e resumir a información económico-patrimonial das organizacións hostaleiras.
E9- Manexar técnicas de comunicación.
E10-Comprender o marco legal e fiscal que regula as actividades hostaleiras.
Clases teóricas maxistrais e traballo autónomo do alumnado
As sesións desenvolvidas na aula, dedicadas ás clases maxistrais e con metodoloxía expositiva principalmente con presentacións en PowerPoint, utilizaranse para introducir os contidos básicos dos temas que comprende o programa da materia, acentuando aqueles aspectos máis notables e as relacións existentes entre eles.
Segundo vaia avanzando o curso, e a medida que os alumnos/as penétrense en temas específicos, estimularase a súa participación propoñendo debates para que acheguen o seu punto de vista sobre a aplicación práctica dos coñecementos aprendidos.
As actividades de traballo persoal do alumnado inclúen, ademais do tempo dedicado ao estudo, a realización das actividades sinaladas pola profesora.
O sistema de avaliación terá en conta todas as actividades realizadas polo alumnado en cada unha das oportunidades para superar a materia. O alumnado que non supere a materia na primeira oportunidade terá dereito a unha segunda oportunidade, que será a que figure no expediente académico no caso de que a cualificación alcanzada fose superior.
Terase en conta na avaliación continua a actitude do alumno/a en o transcurso do semestre, de forma tal, que sexa a súa propia evolución, participación e grao de implicación no desenvolvemento da materia, elementos influentes na nota final, ademais da superación dos procesos de avaliación.
o Primeira oportunidade ordinaria
Será obxectivo do curso conseguir que o alumnado adquira os coñecementos e habilidades indicados para desenvolver as competencias programadas para a materia. Para iso, propoñeranse exercicios e facilitarase a formulación de dúbidas sobre a materia. En todo caso, animarase a participación dos/as alumnos/as, en público e realizando as súas exposicións ou argumentacións.
Os métodos que se utilizarán serán os seguintes:
• Realización dunha primeira proba de avaliación continua que supoñerá un 40% da nota final. Esta proba non terá carácter liberatorio.
• Exame final global que computará un 55% da nota final.
• 5% da nota final terá en conta:
o Asistencia a clase.
o Participación na mesma de forma congruente.
o Actitude durante as clases, sobre todo, de respecto aos/as compañeiros/as e ao esforzo docente.
o Realización de traballos que se propoñan.
o Outras medidas que denoten e proben o interese do/a alumno/a por a materia.
A nota de aprobado é un 5,0. Ambos os exames son obrigatorios, non esixíndose a obtención dunha nota superior para evitar o exame global.
No CSHG a asistencia a clase é obrigatoria e parte importante da formación do alumno/a, polo que as ausencias repetidas ás actividades presenciais consideraranse unha falta de rendemento e por tanto afectarán á cualificación da materia, do seguinte modo:
• Cómputo total de horas presenciais (60 horas): 30% de ausencias e penalización de -1 punto (18 horas); 60% de ausencias e penalización de -2 puntos (36 horas).
• Se o alumno/para alcanza un 80% de ausencias sobre o total das horas presenciais, a materia considerarase suspensa cunha cualificación de 0.
O sistema de ausencias terase en conta tan só para a primeira convocatoria.
o Segunda oportunidade extraordinaria
Neste suposto non se ten en conta a avaliación continua, considerándose unicamente a nota obtida nesta proba como a definitiva na materia. Dita nota será obtida mediante un exame escrito global.
o Segunda e posteriores convocatorias
Os alumnos que deban superar a materia en 2ª, 3ª ou 4ª convocatoria, serán avaliados mediante un sistema de avaliación teórico no que se lles poderá preguntar sobre calquera aspecto avaliado en 1ª convocatoria. Para superalo, deberán obter 5 puntos de nota.
As actividades formativas e a súa dedicación en horas serán as seguintes:
Clases maxistrais (45 horas), estudos de casos (5 horas), debates (5 horas) realización de exames (5 horas) e traballo autónomo do estudante (120 horas).
Ao tratarse da primeira materia no plan de estudos que promove o achegamento ao dereito, non se requiren coñecementos previos, aínda que algún dos seus contidos como o estatuto xurídico do/a empresario/a están relacionados con coñecementos adquiridos na materia de 1º curso de Habilidades Interpersoais e Comunicación na empresa.
Si se considera recomendable, adquirir o hábito da lectura, así como estar ao día da realidade social, económica e política da contorna, onde se dirimen con frecuencia, conflitos xurídicos. Igualmente é importante fomentar a comparación de distintas liñas editoriais ou dos medios de comunicación para forxar un espírito crítico alleo a valoracións personalistas
Beatriz C. Estévez Fontenla
Coordinador/a- Departamento
- Campus Sur
- Área
- Centro Superior de Hostalería
- Correo electrónico
- beatrizcristina.estevez [at] usc.es
- Categoría
- Non Aplicable