Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 99 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 24 Clase Interactiva: 24 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Centro Escola Politécnica Superior de Enxeñaría
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Sen docencia (Extinguida)
Matrícula: Non matriculable
O1 - Comprender a necesidade de considerar as necesidades e as capacidades do usuario no centro do deseño da interacción entre robot e persoa.
O2 - Comprender aspectos do deseño do comportamento do robot en relación coa interacción multi-modal co usuario.
O3 - Coñecer métodos de deseño e avaliación da interacción persoa-robot.
O4 - Deseño e implementación de escenarios interactivos cun sistema robótico.
O5 - Planificar o deseño da avaliación en IPR.
Os contidos xerais indicados na memoria do grao son: Introdución ao deseño centrado no usuario de sistemas robóticos interactivos. Modelos comportamentais e interacción multimodal. Métodos de investigación para interacción persoa-robot. Deseño e planificación da calidade no contexto da interacción persoa-robot. Implementación de interacción persoa-robot con propósitos experimentais e de calidade. Introdución á avaliación extrínseca de sistemas robóticos interactivos. Aspectos éticos.
Ditos contidos desenvolveranse na materia a través de 6 temas:
- Tema 1: Introducción á IPR (HRI). Principios de diseño de robots sociais.
- Tema 2: Comunicación persoa-robot multimodal.
- Tema 3: Interfaces naturais de usuario.
- Tema 4: Arquitecturas de control e planificación.
- Tema 5: Evaluación mediante estudios de usuarios e aspectos éticos.
- Tema 6: Robótica colaborativa industrial.
Os contidos teóricos destes 6 temas desenvolveranse durante as clases expositivas (24 horas presenciais e 24 horas non presenciais, distribuídas de maneira equitativa entre os devanditos temas). Tamén se desenvolverán 2 prácticas durante as clases interactivas (24 horas presenciais e 48 horas non presenciais) para ilustrar de xeito experimental os conceptos dos temas teóricos:
- Práctica 1: Programación de comportamentos interactivos con robots móbiles. Ilustrará os conceptos dos temas 1-6, con 12 horas presenciais e 24 horas non presenciais.
- Práctica 2: Programación de comportamentos interactivos con robots sociais. Ilustrará os conceptos dos temas 1-6, con 12 horas presenciais e 24 horas non presenciais.
Bibliografía básica:
- Christoph Bartneck, Tony Belpaeme, Friederike Eyssel, Takayuki Kanda, Merel Keijsers, Selma Sabanović. Human-Robot Interaction: An Introduction. Cambridge University Press, 2020. ISBN: 978-1108735407. https://www.human-robot-interaction.org/
- Bruno Siciliano, Oussama Khatib. Springer Handbook of Robotics, 2nd Edition. Springer, 2016. ISBN: 978-3-319-32552-1.
Bibliografía complementaria:
- Cynthia L. Breazeal. Designing Sociable Robots. The MIT Press, 2002. ISBN: 0-262-02510-8.
- Oliver Korn. Social Robots: Technological, Societal and Ethical Aspects of Human-Robot Interaction. Springer Nature Switzerland, 2019. ISBN: 978-3-030-17106-3.
Básicas: CB1, CB2, CB3, CB4, CB5.
Xerais: CG1, CG2, CG3, CG6, CG7.
Específicas: CE5, CE12, CE14, CE15, CE16, CE17, CE19, CE22, CE23, CE24.
Transversais: CT1, CT2, CT3, CT4, CT5, CT6, CT7, CT8, CT9, CT10, CT11, CT12.
Para máis información pódese consultar a memoria de verificación no seguinte enlace:
https://assets.usc.gal/cdn/ff/d4OEqrk_S0nsV6XN7Zkyx-KXnXW…
Os contenidos da materia impartiranse tanto en clases expositivas de teoría como en clases interactivas de prácticas. Ambos os tipos de clases iranse alternando ao longo do semestre, de tal modo que as prácticas afianzarán os conceptos mostrados na teoría anteriormente.
As clases de teoría expositivas desenvolveranse na aula por parte do profesorado, apoiado por medios electrónicos (presentacións electrónicas, vídeos, documentos técnicos complementarios...) dispoñibles no Campus Virtual da USC. Ditas clases seguirán os contidos pormenorizados da materia que aparezan reflectidos na programación docente anual. As presentacións maxistrais do profesor combinaranse coa proposta de exercicios específicos para afianzar os conceptos presentados. Estes exercicios serán resoltos polos alumnos (na clase ou na casa) para despois ser corrixidos na clase dunha maneira participativa.
A docencia das prácticas, realizadas en grupos reducidos de 20 alumnos e de carácter interactivo, serán actividades complementarias ás clases teóricas expositivas. Levaranse a cabo en laboratorios de robótica con robots reais e en clases de informática con simuladores robóticos, baixo a supervisión do profesorado. Os alumnos seguirán de maneira autónoma os guións das 2 prácticas dispoñibles no Campus Virtual da USC. Estas actividades non só permitirán ao alumnado a comprensión dos conceptos teóricos mediante a súa posta en práctica, senón que tamén lles permitirán a adquisición de habilidades necesarias para programar robots colaborativos no seu futuro profesional.
Finalmente, durante as últimas sesións de prácticas e teoría, os alumnos analizarán as técnicas IPR presentadas nun artigo científico/técnico relacionado con un ou varios temas do contido da materia. O obxectivo de dito traballo será familiarizar os alumnos co mundo da investigación e a innovación na IPR para que sexan capaces de facer un análise preciso e funcional dunha técnica de IPR.
Así mesmo, nas titorías atenderase ao alumnado para discutir, comentar, aclarar ou resolver cuestións concretas en relación coas súas tareas dentro da materia (recopilación de información, preparación de probas de avaliación, prácticas, traballos...). Estas titorías serán tanto presenciais como virtuais a través de correo electrónico, campus virtual ou a plataforma Microsoft Teams.
A avaliación da materia constará de dúas partes diferenciadas: teoría (40%) e prácticas (60%). A parte teórica será avaliada a través dunha exposición oral final do traballo de análise dun artigo científico/técnico relacionado con un ou varios dos temas da materia e elixido polos alumnos (30% da nota final) e un exame sobre os contidos teóricos da materia (10% da nota final).
A parte práctica avaliarase a través da media ponderada das 2 notas de prácticas segundo a duración de cada unha. Para obter as notas das 2 prácticas, valorarase un informe enviado polos alumnos a través do Campus Virtual ó final de cada unha delas e que poderá ser realizado por parellas.
A asistencia tanto ás clases teóricas como prácticas será obrigatoria para o aprobado da materia excepto en casos de ausencia xustificados. Para aqueles alumnos que teñan dispensa, o sistema de avaliación será o mismo aínda que non terán obriga de asistir ás clases teóricas. Os repetidores non terán obrigación de asistir ás clases teóricas e poderán non asistir ás clases prácticas se superaron a parte práctica da materia nunha convocatoria anterior e deciden gardar dita nota.
Avaliación de segunda oportunidade e repetidores: Os alumnos deberán recuperar cada parte (teoría ou prácticas) suspensa. Se unha das dúas partes foi aprobada anteriormente, o alumno poderá optar por gardar a nota correspondente e recuperar só a parte suspensa. Para recuperar a parte práctica, os alumnos deberán entregar en data previa ao exame teórico aquelas actividades que lles expoña o profesor correspondentes ás prácticas que non superasen anteriormente. Poderá haber unha defensa das devanditas actividades co profesor. Para recuperar a parte teórica, haberá una presentación oral do traballo de análise dun artigo e un exame sobre os contidos teóricos, do mesmo xeito que ocorría na primeira oportunidade.
O alumno recibirá a cualificación de "non presentado" cando non faga o exame final da parte teórica ou cando non presente ningunha práctica.
As competencias propias da materia así como as competencias xerais-básicas teñen contidos específicos na materia que se introducen, como se indicou, tanto nas clases expositivas como nas interactivas. Posteriormente o alumnado desenvolverá estas competencias nos exercicios das clases teóricas, no examen teórico, na presentación oral final e coa realización dos traballos prácticos nos que tamén traballará as competencias transversais en especial no que se refire á capacidade de análise e síntese (CT1), Capacidade para o razoamento e a argumentación (CT2), capacidade de traballo individual, con actitude autocrítica (CT3), capacidade para traballar en grupo e abarcar situacións problemáticas de forma colectiva (CT4) e capacidade para resolver problemas mediante a aplicación integrada dos seus coñecementos (CT12). As competencias específicas serán obxecto de avaliación tanto nos traballos prácticos que o alumno desenvolva durante a materia como na presentación oral e o exame teórico finais.
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o establecido na “Normativa de avaliación do rendemento académico dous estudantes e de revisión dás cualificacións”
A materia ten unha carga de traballo de 6 ECTS dividida da seguinte forma:
- 1. Traballo na aula (60 horas presenciais)
- 1.1. Clases expositivas teóricas (en grupo grande): 24 horas
- 1.2. Prácticas (con pequenos grupos): 24 horas
- 1.3. Titorías de grupo: 3 horas
- 1.4. Titorías individualizadas: 4 horas
- 1.5. Actividades de avaliación: 5 horas
- 2. Traballo persoal do alumnado (90 horas non presenciais)
- 2.1. Lectura, revisión de temas e exercicios de teoría: 24 horas
- 2.2. Preparación de exercicios e informes de prácticas: 48 horas
- 2.3. Preparación de titorías de grupo: 10 horas
- 2.4. Preparación de titorías individualizadas: 3 horas
- 2.5. Preparación de probas de avaliación: 5 horas
Para desenvolver os 5 obxectivos da materia, os alumnos deberán revisar as bases obtidas nas seguintes materias:
- Ser capaz de deseñar e implementar solucións de detección visual para recoñecemento de obxectos, escenas, caras ou xestos que permitan guiar/comunicarse a/con un robot. (“Visión Artificial”, Semestre 5).
- Comprender, analizar e utilizar métodos de fusión e integración multisensorial. (“Percepción e Procesado de Sinais”, Semestre 4).
- Saber os tipos de control de forza existentes en robótica así como ser capaz de implementar o máis axeitado dependendo do problema a resolver. (“Robótica Industrial”, Semestre 5).
Debido á alta correlación existente entre os conceptos tratados nas clases de teoría e os contidos das prácticas, recoméndase aos alumnos constancia no estudo da materia, acudindo ás sesións de prácticas cos conceptos teóricos revisados e os exercicios resoltos. A realización das prácticas axudará ao afianzamento dos conceptos teóricos e á súa utilización en situacións reais. As últimas sesións de teoría e prácticas dedicadas á análise dun artigo científico/técnico axudará ao alumnado a desenvolver as súas capacidades de investigación e innovación.
O idioma de impartición da materia será castelán.