Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Total: 0
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Máster RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Lingua e Literatura Españolas, Teoría da Literatura e Lingüística Xeral
Áreas: Lingua Española
Centro Facultade de Filoloxía
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable | 1ro curso (Si)
1. Adquirir unha formación básica en contidos metodolóxicos e didácticos relacionados co ensino-aprendizaxe da gramática en español LE/L2.
2. Abordar e examinar problemas gramaticais que responden a áreas de dificultade no ensino-aprendizaxe do español LE/L2.
3. Poñer en práctica os coñecementos adquiridos, mediante a análise, adaptación ou elaboración de materiais para o ensino da gramática na aula de español LE/L2.
1. Ensino-aprendizaxe do compoñente gramatical. Fundamentos teóricos
1.1. Conceptos xerais sobre gramática e ensino de linguas
1.2. Didáctica da gramática: enfoques, modelos, propostas metodolóxicas
2. A competencia gramatical en documentos de referencia: MCER (2001) MCER VC (2020) e PCIC (2006)
3. Problemas fundamentais da gramática do español LE/L2
4. Materiais e recursos para o ensino da gramática do español LE/L2
1. Obras de referencia
Amenós Pons, José (2021): “La reflexión metalingüística y el aprendizaje de una LE/L2” en Aurora Centellas Rodrigo (coord.), Lingüística aplicada. Adquisición del español como Lengua Extranjera, Madrid, Enclave-ELE y UDIMA, 137-175.
Bustos Gisbert, José Manuel (2018): “Enseñanza-aprendizaje del componente gramatical”, en María Martínez-Atienza de Dios y Alfonso Zamorano Aguilar (coords.), Teoría y metodología para la enseñanza de ELE II. Enseñanza-aprendizaje de los componentes lingüísticos, Madrid, En Clave-ELE, 43-71.
Castañeda, Alejandro (coord.) (2014): Enseñanza de gramática avanzada de ELE. Criterios y recursos, Madrid, SGEL.
Doughty, Catherine y Jessica Williams (1998): Focus on Form in Classroom Second Language Acquisition, Cambridge: Cambridge University Press. Trad. esp. de Antonio Palacios Romero, Atención a la forma en la adquisición de segundas lenguas en el aula, Madrid, Edinumen, 2009.
Fernández, Claudia R. (2016): Input destacado y adquisición de la gramática, Madrid, Arco Libros.
Gutiérrez Araus, María Luz (2004): Problemas fundamentales de la gramática del español como 2/L, Madrid, Arco/Libros.
Ibarretxe-Antuñano, Iraide, Teresa Cadierno y Alejandro Castañeda Castro (eds.) (2019): Lingüística cognitiva y español LE/L2, London-New York, Routledge. Parte I, 17-70.
Llopis-García, Reyes, Juan Manuel Real Espinosa y José Plácido Ruiz Campillo (2012): Qué gramática enseñar, qué gramática aprender, Madrid, Edinumen.
Miquel, Lourdes (coord.) (2018): Enseñar gramática en el aula de español. Nuevas perspectivas y propuestas, Barcelona, Difusión.
Muñoz-Basols, Javier, Elisa Gironzetti y Manel Lacorte (eds.) (2019): The Routledge handbook of Spanish language teaching: metodologías, contextos y recursos para la enseñanza del español L2, Milton Park, Abingdon, Oxon, Routledge. Capítulos 15, 18 y 21.
Ruiz Campillo, José Plácido y Juan Manuel Real Espinosa (2019): “Enseñanza de la gramática”, en Francisco Jiménez Calderón y Anna Rufat Sánchez (eds.), Manual de formación para profesores de ELE, Madrid, SGEL, 165-187.
Ruiz Martínez, Ana María y Manuel Martí Sánchez (2021): “La enseñanza de la gramática adaptada a su uso en ELE”, en Elena Extramiana del Olmo (coord.), Español como lengua extranjera. Niveles de la lengua y actividades comunicativas, Madrid, en-ClaveELE-UDIMA, 67-111.
Sánchez Lobato, Jesús e Isabel Santos Gargallo (dirs.) (2004): Vademécum para la formación de profesores. Enseñar español como segunda lengua (L2) / lengua extranjera (LE), Madrid, SGEL. Tercera y quinta parte, 467-490 y 767-788.
2. Dicionarios terminolóxicos
Instituto Cervantes (Centro Virtual Cervantes). Diccionario de términos clave de español como lengua extranjera.
https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/diccio_ele/default.htm
Palacios Martínez, I. M. (dir.) (2019): Diccionario electrónico de enseñanza y aprendizaje de lenguas. https://www.dicenlen.eu/es
Resultados da aprendizaxe: Coñecementos, habilidades ou destrezas e competencias
Con05. Identificar e describir os principais problemas que presenta a gramática no ensino-aprendizaxe de español LE/L2.
H/D05. Describir de forma clara e pedagóxica cuestións gramaticais relevantes para a aprendizaxe do español LE/L2.
H/D12. Manexar e analizar criticamente fontes de documentación científica, bibliográfica ou dixital no ámbito do ensino de español LE/L2.
H/D15. Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita.
Comp05. Desenvolver novos métodos de traballo adaptados ao ámbito do ensino de español LE/L2.
Comp06. Posuír autonomía para traballar en equipo e participar en proxectos de investigación e colaboracións científicas ou tecnolóxicas no ámbito do español LE/L2.
A metodoloxía de ensino adoptado nas horas non presenciais síncronas e asíncronas combina docencia teórica-práctica con traballo tutelado. A docencia teórica céntrase no desenvolvemento dos contidos da materia por parte do profesorado, mediante presentacións e bibliografía, ideas clave, esquemas, resumos, visionamento de vídeos, consulta de material multimedia etc. O traballo tutelado inclúe actividades de tipoloxía variada que o alumnado realiza, individualmente ou en grupo, baixo a supervisión e asesoramento do profesorado: lecturas, exercicios prácticos, cuestionarios, traballos, portafolios, dosieres, proxectos, participación en foros etc.
Fomentarase un enfoque dinámico e poderanse incorporar, ademais, metodoloxías lúdicas que favorezan a motivación do alumnado e a aprendizaxe significativa dos contidos. Trátase dunha metodoloxía que promove a aprendizaxe autónoma e a autorregulación, á vez que favorece o traballo colaborativo e a interacción entre estudantes e co profesorado.
A docencia levarase a cabo a través das ferramentas corporativas institucionais. O Campus Virtual, soportado pola plataforma Moodle, que integra ferramentas para habilitar o acceso a material docente, traballar individual ou colaborativamente, participar en debates síncronos e asíncronos, e completar o proceso de avaliación. O Campus Virtual compleméntase coa plataforma Microsoft Teams que, entre outras funcionalidades, contén ferramentas de videoconferencia e reunión en liña.
Para o seguimento da docencia e para a realización das actividades formativas é necesario que o alumnado conte con equipos informáticos ou dispositivos con conexión a internet e dispoña de webcam e de micrófono.
1. PRIMEIRA OPORTUNIDADE
Na primeira oportunidade a avaliación será continua, mediante os seguintes elementos de seguimento e avaliación:
a. Lectura reflexiva e crítica de traballos sobre algúns dos contidos do programa (30% da cualificación).
b. Diferentes tarefas, preferentemente de tipo práctico, que fomenten a revisión e aplicación dos contidos do programa (30% da cualificación).
c. Elaboración dun traballo que consista nunha proposta didáctica sobre algún dos problemas fundamentais que presenta a gramática do español como LE/L2 (40% da cualificación).
2. SEGUNDA OPORTUNIDADE
Na segunda oportunidade, manteranse as cualificacións das probas superadas na primeira oportunidade e deberanse recuperar as probas suspensas, mantendo o peso da primeira oportunidade.
A realización e entrega das actividades avaliables realizarase obrigatoriamente a través das ferramentas das plataformas institucionais adecuadas para ese efecto.
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións.
Horas non presenciais síncronas: 12 horas.
Horas non presenciais asíncronas: 36 horas.
Horas de traballo persoal do alumnado: 102 horas.
a. Os procedementos e as canles de comunicación que serán utilizados no desenvolvemento da materia (titorías, actividades de seguimento, etc.) limítanse exclusivamente ás distintas ferramentas tecnolóxicas institucionais (Campus Virtual, Plataforma MS Teams, Office 365, correo electrónico institucional).
b. En todas as actuacións relacionadas coa materia respectaranse a política de privacidade e protección de datos da USC: https://www.usc.gal/es/politica-privacidad-proteccion-datos.
c. O material docente elaborado polo profesores está sometido a dereitos de autor. Non se permite o seu uso para fins distintos dos de impartición da docencia en cada materia concreta deste Campus Virtual. Tampouco se permite a súa difusión ni publicación por ningún outro canal. O uso e difusión para outros fins requirirá a autorización expresa da USC (cfr. Condicións de uso dos materiais que figuran no campus virtual da USC: https://www.usc.gal/es/node/41099).
Marta Blanco Dominguez
Coordinador/a- Departamento
- Lingua e Literatura Españolas, Teoría da Literatura e Lingüística Xeral
- Área
- Lingua Española
- Teléfono
- 881811765
- Correo electrónico
- marta.blanco [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Contratado/a Doutor
Xoves | |||
---|---|---|---|
18:00-19:00 | Grupo /CLIL_01 | Castelán | Aula virtual |