Créditos ECTS Créditos ECTS: 3
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 51 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 9 Clase Interactiva: 12 Total: 75
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Máster RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Pedagoxía e Didáctica
Áreas: Teoría e Historia da Educación
Centro Facultade de Psicoloxía
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable | 1ro curso (Si)
Obxectivos Xerais
Coñecer as posibilidades da formación continua e a súa repercusión sobre o envellecemento satisfactorio.
Saber deseñar programas de educación permanente para persoas maiores en ámbitos comunitarios.
Coñecer os programas de Animación SocioCultural (ASC) e a súa relación co desenvolvemento psicolóxico das persoas maiores.
Obxectivos Específicos
1. Comprender os fundamentos científicos e os principios teóricos da Educación Permanente e a Aprendizaxe ao Longo da Vida para configurar a acción en relación cos procesos de envellecemento.
2. Identificar e interpretar as transformacións e cambios que se están producindo nocontexto de la poboación que implican novas formas de interesarse pola formación ao longo da vida.
3. A XerontoloXía Educativa e Pedagoxía Xerontolóxica: Análise e intervención social e educativa col colectivo dos maiores.
4.Analizar e contextualizar as propostas e Programas Socioeducativos que se ofrecen ás persoas maiores.
0. Introducción: Sentido da materia no Plan de Estudos
1. A formación ao longo da vida.
2. Programas educativos para persoas maiores.
3. Formación continua en España
4. Desenvolvemento comunitario e educación de maiores
5. Animación sociocultural e educación de maiores
Bibliografía básica
ALCALA MANGAS, E. (Ed.) (2000). El aprendizaje de los mayores ante los retos del nuevo milenio. Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales y Dykinson.
BALLESTEROS JIMÉNEZ, S. (Coord.) (2004). Gerontología. Un saber multidisciplinar. Universitas y Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED).
CABELLO, M. (2002). Educación permanente y educación social. Aljibe.
CALDERÓN LÓPEZ VELARDE, J. (2016). ¿Educación o aprendizaje a lo largo de la vida?. Revista Interamericana de Educación de Adultos, 38(1), 1-6. http://www.redalyc.org/pdf/4575/457545337001.pdf
CAMPOY, C. (2008). Participación cidadá nas políticas públicas. Tempos novos, 134, 97-98.
CARIDE, J. A. (2005). La animación sociocultural y el desarrollo comunitario como educación social. Revista de Educación, 336, 73-88.
CARIDE, J. A.; PEREIRA DE FREITAS, O. y VARGAS, G. (2007). Educaçâo e desenvolvimento comunitário local: Perspectivas pedagógicas e sociais da sustentabilidade. Profediçaoes.
COLOM. A. J. y ORTE SOCIAS. C. (2001). Gerontología educativa y social: Pedagogía Social y personas mayores. Universitat de les Illes Balears.
FELIZ MURIAS, T. (2010). Diseño de programas de educación social. McGraw-Hill Interamericana
FERNANDEZ- BALLESTEROS, R. (Dir.) (2000). Gerontología social. Pirámide.
GARCÍA HERRERO, G. y RAMÍREZ, J. M. (2006). Manual práctico para elaborar proyectos sociales. Siglo XXI.
GARCIA MINGUEZ J. (2004). La educación en personas mayores. Nancea.
LONGWORTH. N. (2003). El aprendizaje a lo largo de la vida. Paidós.
LONGWORTH. N (2005). El aprendizaje a lo largo de la vida en la práctica. Transformar la educación en el siglo XXI. Paidós.
LORENZO VICENTE, J. A.; RODRÍGUEZ MARTINEZ, A. y GUTIÉRREZ MOAR, Mª C. (2011). Educación y calidad de vida. Los programas universitarios para mayores en España. Revista de Ciencias de la Educación, 225-226, 29-50.
MARCHIONI, M. (2001). Comunidad, participación y desarrollo: Teoría y metodología de la intervención comunitaria. Popular.
MARCHIONI, M. (2007). Planificación social y organización de la comunidad. Madrid: Ed. Popular.
MINISTERIO DE TRABAJO Y ASUNTOS SOCIALES: (2002). Percepciones sociales sobre las personas mayores. Observatorios de Mayores.
PÉREZ SERRANO, G. (2000). Elaboración de proyectos sociales. Casos prácticos. Narcea.
PÉREZ SERRANO, G. (2011). Intervención Sociocomunitaria. UNED.
REQUEJO OSORIO, A. (2003). Educación de adultos y educación permanente. Ariel.
REQUEJO OSORIO, A. y CABRAL PINTO. F. (2007). As pessoas idosas. Contexto social e intervençao educativa. Horizontes Pedagógicos.
REQUEJO OSORIO A. (2002). Animación sociocultural en la tercera edad. En J. TRILLA (Coord.): Animación sociocultural (pp. 255-268). Ariel.
REQUEJO OSORIO, A.: (2004). Derechos humanos, calidad de vida y ética profesional con personas mayores. En .G PEREZ SERRANO (Coord.) (2004). ¿Cómo intervenir en personas mayores? (pp.133-167). Dykinson.
SANCHEZ, M. (2007): Programas intergeneracionales: Hacia una sociedad para todas las edades. Fundación “La Caixa”.
SENIOR ESPAÑOLES (2001): Los mayores activos. Obra Social Caja Madrid.
ÚCAR, X. y LLENA, A. (Coords.) (2006). Miradas y diálogos en torno a la acción comunitaria. Grao.
VILAR, J. y RIBEIRAS, G. (2002): Diseño de proyectos sociales. Fundación Pere Tarrés.
Bibliografía complementaria
ACEVEDO BERMEJO, A. (2006). Las relaciones abuelos-nietos: régimen de visitas: Reclamación judicial. Tecnos.
ALMACELLAS, Mª A. (2004). Educar con el cine. 22 películas. Ediciones Internacionales Universitarias.
ALONSO, M. L. y PEREIRA, Mª C. (2000). El cine como medio-recurso para la educación en valores. Revista de Pedagogía Social. Monográfico Educación Social y Medios de Comunicación, 5, 127-147.
AMORÓS MARTÍ, P. (2006). Construyendo futuro: las personas mayores una fuerza emergente. Alianza
BALLESTEROS JIMÉNEZ, S. (2004). Gerontología. Un saber multidisciplinar. Universitas y Universidad Nacional de Educación a Distancia.
BAUTISTA, J. M. y SAN JOSÉ, A. I. (2002). Cine y transversalidad. FERE.
BEDMAR MORENO, M.; FRESNEDA LÓPEZ, Mª D. y MUÑOZ LÓPEZ, J. (2004). Gerontagogía: Educación en personas mayores. Universidad de Granada.
BELL, V. y TROXEL, D. (Comp.) (2008). Los mejores amigos en el cuidado de Alzheimer. Herder.
BENITO ORTIZ, L. y otros (2005). Situaciones clínicas en malos tratos en niños y ancianos. Ars Medica.
BERMEJO, L. (2004). Gerontología educativa: cómo diseñar proyectos educativos con personas mayores. Panamericana.
BISQUERRA, R. (2000). Educación emocional y bienestar. Praxis.
BISQUERRA, R. (2004): Metodología de la investigación educativa. La Muralla.
CABALLO, M. B.; CANDIA, F. X.; CARIDE, J. A. y MEIRA, P. A. (1997). 131 Conceptos Clave de Educación Social: Léxico Básico Castelán-Galego. Servicio de Publicacións e Intercambio Científico da Universidade de Santiago de Compostela.
CARIDE GÓMEZ. J. A. y TRILLO ALONSO, F. (Dirs.) (2010). Dicionario galego de Pedagoxía. Guías A-Z. Xunta de Galicia e Editorial Galaxia.
CASADO, D. y LÓPEZ i CASASNOVAS, G. (2001). Vejez, dependencia y cuidados de larga duración. Situación actual y perspectivas de futuro. Fundación “la Caixa”.
CASARES GARCÍA, P. M. (2001). Ancianos: Problemática y propuesta educativa. San Pablo.
CIEZA GARCÍA, J. A. (2006). Educación comunitaria. Revista de Educación, (339), 765-799.
COLOM, A. J. y ORTE, C. (Coords.) (2001). Gerontología educativa y social. Pedagogía social y personas mayores. Servei de Publicacions i Intercanvi Científic.
CORTINA ORTS. A. y Otros (2006). Una sociedad que envejece: El mundo que viene. Fundación Santander Central Hispano.
COUTO GÁLVEZ, R. Mª de y Otros (2006). La protección jurídica de los ancianos: procedimiento de incapacitación e instituciones tutelares que los protegen, el internamiento involuntario y su incidencia penal. Colex.
CRESPO, M y LÓPEZ MARTÍNEZ, J. (2007). El estrés en cuidadores de mayores dependientes. Pirámide.
CURRÁS, C. e DOSIL, A. (Dirs.) e Outros (1999-2000). Diccionario de Psicoloxía e Educación. Xunta de Galicia.
DE LA TORRE, S. (1996). Cine formativo. Una estrategia innovadora en la enseñanza. Octaedro.
DE LA TORRE, S. (1999). Aprender del conflicto en el cine. PPU.
DE LA TORRE, S. (2000). Estrategias creativas para la educación emocional. Revista Española de Pedagogía, 217, 543-572.
DIOS, M. (2001). Cine para convivir. Toxosoutos.
DIOS, M. (2005). Educar nos afectos, frear a violencia. Unidade Didáctica. Seminario Galego de Educación para a Paz. Lúdica 7.
ESCARBAJAL DE HARO, A. (2004). Personas mayores, educación y emancipación: La importancia del trabajo cualitativo. Dykinson.
FERNÁNDEZ BALLESTEROS, R. (Dir.) y Otros (2000). Gerontología social. Pirámide.
FERNÁNDEZ BALLESTEROS, R. (Dir.) y Otros (2002). Envejecer con los demás. Pirámide.
GALLARDO VÁZQUEZ, P. (2004). Los procesos educativos en las personas mayores. Universidad de Sevilla.
GARCÍA MÍNGUEZ, J. (2004). La educación en personas mayores: Ensayo de nuevos caminos. Narcea.
GIRÓ MIRANDA, J. (Coord.) (2004). Envejecimiento y sociedad: Una perspectiva pluridisciplinar. Servicio de Publicaciones de la Universidad de la Rioja.
GOLEMAN, D. (1997). Inteligencia emocional. Círculo de Lectores.
GONZALO SANZ, L. M. (2002): Manual de gerontología. Barcelona: Ariel.
GONZÁLEZ PÉREZ, M. I. (2011): Desarrollo y cultura tras los objetivos del Milenio: Consecuencias en la cooperación educativa internacional. Revista Española de Educación Comparada, (17), 31-64.
GUILLÉN ESTANY, M. (Dir.) y Otros (2006): Longevidad y dependencia en España: Consecuencias sociales y económicas. Madrid: Fundación BBVA.
GUILLÓ P. (2004): Comprender el Alzheimer. Profesionales. Valencia: Generalitat Valenciana, Consellería de Sanitat.
GUTIÉRREZ BENÍTEZ, M. y HERRÁIZ SEGAR RA, G. (2007): Escuela de abuelos: Proyecto intergeneracional. Valencia: Tirant lo Blanch.
GUTIÉRREZ MOAR, M. C. (2009). As emocións do enfermo versus coidador cando existe un diagnóstico de Alzheimer. Buscando a saúde emocional. En Mª H. Zapico Barbeito, Rodríguez Rodríguez, X.; Barreiro Pérez, R.; Pena Ledo, Mª C. y Fernández Sanmamed de Santos, A. (Coords.) O alzheimer e outras demencias en Galicia. Unha visión interdisciplinaria. (pp. 217-236). Toxosoutos.
GUTIÉRREZ, Mª C. (2012). La educación emocional en el IV Ciclo de la USC. En D. Álvarez Seoane, A. Alonso Ferreiro e H. M. Rodríguez Cagiao (Eds.). Actas do III Congreso Galego de Investigación en Ciencias da Educación (COGALICE) (pp. 323-327). Santiago de Compostela: Facultade de Ciencias da Educación da Universidade de Santiago de Compostela (USC) e NINO-Centro de Impresión Digital [Actas publicadas en formato CD-ROM co ISBN 978-84-940055-0-3 e o DL C 766-2012].
GUTIÉRREZ, M. C. y GUTIÉRREZ, T. M. (2002). Una población que envejece: Un modelo de formación/actuación para el voluntariado. En C. Rosales López (Coord.), Voluntariado y función docente. Actas del IV Congreso de Innovación Educativa (pp. 375-382). Tórculo Artes Gráficas S.A.
GUTIÉRREZ MOAR, M. C. y Otros (2006a). La salud emocional en los programas de preparación a la jubilación. Comunicación presentada a las I Xornadas Centro de Día: Xestión e viabilidade. Celebradas en Santiago de Compostela el 3 y 4 de marzo de 2006.
GUTIÉRREZ MOAR, M. C. y Otros (2006b). La salud emocional del mayor. Una necesidad a cubrir por la Pedagogía Gerontológica. Comunicación presentada al I Congreso Internacional de Gerontología: Vivir para Siempre. Celebrado en Lisboa del 23 al 25 de octubre de 2006.
GUTIÉRREZ, Mª C. y Otros (2006c). El cine como instrumento de alfabetización emocional. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 18, 229-260.
GUTIÉRREZ MOAR, Mª C. (2019a). Construir el ámbito de la afectividad. Educando la dimensión afectivo-emocional. En J. Vera Vila (Coord.) Formar para Transformar. Cambio social y profesiones educativas (pp. 89-92). GEU Editores. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=783135
GUTIÉRREZ MOAR, Mª C. (2019b). Otros espacios para la igualdad de género en territorio USC. En J. Vera Vila (Coord.) Formar para Transformar. Cambio social y profesiones educativas (pp. 343-347). GEU Editores. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=783135
GUTIÉRREZ MOAR, Mª C. (2021). (Re)configuración de la persona desde la Pedagogía Gerontológica y los Programas Universitarios de Mayores (PUM). EL Aprendizaje Emocional en el IV CICLO de la USC. En J. M. Touriñán López, y M.ª E. Olveira Olveira (Coords.) Pedagogía mesoaxiológica y construcción de ámbitos de educación. La función de educar. (Ripeme-2021) (pp. 355-368). Editorial REDIPE, Red Iberoamericana de Pedagogía.
GUTIÉRREZ, Mª C.; PEREIRA, Mª C. y GUTIÉRREZ, T. Mª (2008). Formación en el Tercer Ciclo a través del cine. Comunicación presentada al I Congreso Galego de Investigadores/as de Terceiro Ciclo en Ciencias da Educación. Celebrado en Santiago de Compostela del 16 al 18 de abril. [Publicación en formato CD].
GUTIÉRREZ, Mª C y GUTIÉRREZ, T. Mª. (2011a). Autonomía y responsabilidad en el aprendizaje y la educación afectivo-emocional en el Programa Universitario de Mayores de la Universidad de Santiago de Compostela (USC). Addenda presentada al XXX Seminario Interuniversitario de Teoría de la Educación (SITE 11). Autonomía y responsabilidad. Contextos de aprendizaje y educación en el Siglo XXI. Celebrado en Barcelona el 19 y 20 de Octubre de 2011. (Publicación de la Universitat de Barcelona en formato CD-ROM con el ISBN 978-84-96409-68-2).
GUTIÉRREZ, T. Mª y GUTIÉRREZ, Mª C. (2011b). Didáctica Emocional y Bienestar en el IV Ciclo de la USC. Comunicación presentada al XII Congreso Internacional de Teoría de la Educación (CITE11). Autonomía y responsabilidad. Contextos de aprendizaje y educación. Celebrado en Barcelona el 20 al 22 de Octubre de 2011. (Publicación de la Universitat de Barcelona en formato CD-ROM con el ISBN 978-84-96409-69-9).
GUTIÉRREZ MOAR, Mª C. y OLVEIRA OLVEIRA, Mª E. (2012). Pedagogía gerontológica, envejecimiento activo y aprendizaje a lo largo de la vida. En C. Geraldes (Dir.) y S. Vieira (Coord.), Livro Actas do XIV Congresso Internacional de Formação para o Trabalho Norte de Portugal/Galiza: “Construir Projectos, Empreender Carreiras”. A Formação, A Orientação e o Empreendedorismo (pp. 625-629). Instituto do Emprego e Formacao Profissional Delegacao Regional do Norte.
GUTIÉRREZ MOAR, Mª C. y CASTRO GONZÁLEZ, Mª R. (2013).Formación y nuevos yacimientos de empleo ante el envejecimiento poblacional. En Valcarce, M.; Castro, Mª R. y Rial, A. (Coords.) Actas do XV Congreso Internacional de Galicia e Norte de Portugal de Formación para o Traballo. A formación, a Orientación e o emprego, determinantes na vulnerabilidade social (Cursos e Congresos, nº 224) (pp. 676-686). Servizo de Publicacións e Intercambio Científico da Universidade de Santiago de Compostela. [Publicación en formato CD].
HERNÁNDEZ CORREA, P. J. (2006). Educación y desarrollo comunitario: Dialogando con Marco Marchioni. Cuestiones pedagógicas. Revista de Ciencias de la Educación, (18), 285-300.
IBORRA MARMOLEJO, I. (Ed.) (2005). Violencia contra personas mayores. Ariel.
IMSERSO (2005). Cuidados a las personas mayores en los hogares españoles. El entorno familiar. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.
LIMÓN MENDIZÁBAL, R. y CRESPO CABORNERO, J. A. (2002). Grupo de debate para mayores: guía práctica para animadores. Narcea.
LÓPEZ-BARAJAS ZAYAS, E. y MONTOYA SÁEZ, J. M. (Coords.) (2003). Educación y personas mayores: Una sociedad para todas las edades. Universidad Nacional de Educación a Distancia.
LORENZO VICENTE, J. A.; RODRÍGUEZ MARTINEZ, A. y GUTIÉRREZ MOAR, Mª C. (2011). Educación y calidad de vida. Los programas universitarios para mayores en España. Revista de Ciencias de la Educación, 225-226, 29-50.
MARTÍNEZ ROGET, F. (2002). Demografía gerontológica. Sega Ediciones.
MAYÁN SANTOS, J. M. (Ed.) y Otros (2000a). Gerontología social. Sega Ediciones.
MAYÁN SANTOS, J. M. (Ed.) y Otros (2000b). Cuidador@s de Ancian@s. Sega Ediciones.
MAYÁN SANTOS, J. M. (Ed.) y otros (2000c). Auxiliares de Enfermería Geriátrica y Gerontológica. Sega Ediciones.
MAYÁN SANTOS, J. M. (Ed.) y Otros (2002b). Intervención gerontológica. Sega Ediciones.
MAYÁN SANTOS, J. M. y FERNÁNDEZ PRIETO, M. (2008). Mente activa. Pirámide.
MILLÁN CALENTI, J. C. (2006). Principios de geriatría y gerontología. Madrid: McGraw-Hill Interamericana.
MUÑÓZ TORTOSA, J. (2002). Psicología del envejecimiento. Madrid: Pirámide.
OLVEIRA OLVEIRA, M. E.; GUTIÉRREZ MOAR, M. C.; MAYÁN SANTOS, J. M. y RODRÍGUEZ MARTÍNEZ, A. (2002). Educación y mayores: El IV Ciclo universitario en la Universidad de Santiago de Compostela (USC). Comunicación presentada al VII Congreso de “Cultura Europea”. Celebrado en la Universidad de Navarra. Pamplona del 23-26 de Octubre de 2002.
OLVEIRA OLVEIRA, M. E.; GUTIÉRREZ MOAR, M. C.; REQUEJO OSORIO, A. y RODRÍGUEZ MARTÍNEZ, A. (2003). Intervención Pedagógica en Gerontología. Sega Ediciones.
ORTE, C. y GAMBÚS, M. (2004). Los Programas Universitarios para Mayores en la Construcción del Espacio Europeo de Enseñanza Superior. Servei de Publicacions i Intercanvi Científic.
ORTE, C. (Coord.) (2006). El aprendizaje a lo largo de toda la vida: Los programas universitarios de mayores. Dykinson.
PERAITA ADRADOS, H. y Otros (Coord.) (2006). Envejecimiento y enfermedad de Alzheimer. Aspectos psicológicos, neurológicos y legales. Trotta.
PEREIRA DOMÍNGUEZ, Mª C. (2005a). Cine y Educación Social. Revista de Educación. Número extraordinario. Educación no formal, 338, 207-230.
PEREIRA DOMÍNGUEZ, Mª C. (2005b). Los valores del cine de animación. Propuestas pedagógicas para padres y educadores. PPU.
PEREIRA DOMÍNGUEZ, Mª C. (2007). Mesa Redonda-Cine-Fórum: Achegas desde o cine á educación social para a comprensión e a sensibilización cara aos esquecidos. Actas da 2ª Escola de Primaveira: “Educación Social e Servizos Sociais” (pp. 99-120). Editorial Colexio de Educadoras e Educadores Sociais de Galicia (CEESG) [Publicación en formato libro e CD].
PEREIRA DOMÍNGUEZ, Mª C. y VALERO IGLESIAS, L. F. (2006). El cine, una propuesta de intervención pedagógica para educar las emociones. En J. M. Asensio; J García Carrasco; L. Núñez Cubero y J. Larrosa (Coords.), La vida emocional. Las emociones y la formación de la identidad humana (pp. 1-13). Ariel. (Libro ISBN 13: 978-84-344-2664-1) CD ROM (ISBN 10: 84-344-2664-1).
PEREIRA, Mª C. y MARÍN, Mª V. (2001). Respuestas docentes sobre el cine como propuesta pedagógica. Análisis de la situación en educación secundaria. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 13, 233-255.
PÉREZ DE GUZMÁN PUYA, M. V. (Coord.) (2005): Organización y gestión. Agentes al servicio de los mayores. Madrid: Universitas.
PÉREZ CANO, V.; MALAGÓN BERNAL, J. L. y AMADOR MUÑOZ, L. (Dirs.) (2006). Vejez, autonomía o dependencia, pero con calidad de vida. Dykinson.
PÉREZ MELERO, A. (2000). Guía de cuidados de personas mayores. Síntesis.
PÉREZ SERRANO, G. (2003). Pedagogía Social, Educación Social. Construcción científica e intervención práctica. Narcea Ediciones.
PÉREZ SERRANO, G. (Coord.) (2004a). Calidad de vida en personas mayores. Dykinson.
PÉREZ SERRANO, G. (Coord.) (2004b). ¿Cómo intervenir en personas mayores? Dykinson.
PÉREZ SERRANO, G. (2004c). Técnicas de dinamización social. UNED.
PÉREZ SERRANO, G. (Coord.) (2005). Intervención y desarrollo integral en personas mayores. Universitas.
PÉREZ SERRANO, G. (2011). Buenas prácticas en las universidades para adultos. Revista de Ciencias de la Educación, 225-226, 207-226.
PÉREZ SERRANO, G. y PÉREZ DE GUZMAN PUYA, V. (2005). El animador. Buenas prácticas de acción sociocultural. Narcea Ediciones.
PÉREZ SERRANO, G. y PÉREZ DE GUZMÁN PUYA, V. (2006). Qué es la Animación Sociocultural. Epistemología y valores. Colección sociocultural.
PINAZO, S. y SÁNCHEZ MARTÍNEZ, M. (2005). Gerontología: Actualización, innovación y propuestas. Madrid: Pearson.
PRATS, LL. (2005): Cine para educar. Belacqua.
PUGA, D. (2004): Dependencia y necesidades asistenciales de los mayores en España, una previsión a 2010. Madrid: Fundación Pfizer.
RODRÍGUEZ MARTÍNEZ, A., OLVEIRA OLVEIRA, E., MAYÁN SANTOS, J. M. y GUTIÉRREZ MOAR, M. C. (2006). Intervención Pedagógica en Gerontología. Comunicación presentada al I Congreso Internacional de Gerontología: Vivir para Siempre. Celebrado en Lisboa del 23 al 25 de octubre de 2006.
RODRÍGUEZ MARTÍNEZ, A., MAYÁN SANTOS, J. M. y GUTIÉRREZ MOAR, M. C., (2010). Intervención Pedagógica en Gerontología. En A. Cabedo Más (Ed.) La educación permanente: La universidad y las personas mayores. (pp. 231-262). Publicacións de la Universitat Jaume I. Servei de Comunicació i Publicacións.
RODRÍGUEZ MARTÍNEZ, A.; GUTIÉRREZ MOAR, Mª C. y SEIJAS ROSENDE, B. (2012). Envejecimiento activo, aprendizaje a lo largo de la vida y buenas prácticas en los Programas Universitarios para las Personas Mayores. En G. Pérez Serrano, Envejecimiento Activo y Solidaridad Intergeneracional: Claves para un envejecimiento activo (pp. 1-14). UNED.
ROLF, A. (2004). Pedagogía de la formación de adultos. Cinterfort.
ROMERO BRAVO, M. J. y ORANTES FERNÁNDEZ, R. (2010). Estimulación cognitiva en la enfermedad de Alzheimer. Casos prácticos. Formación Alcalá.
ROSNAY, J., SERVAN-SCHEIBER, J. L., CLOSETS, F. y SIMONNET, D. (2006). Una vida extra. La longevidad: un privilegio individual, una bomba colectiva. Anagrama.
RUBIO HERRERA, R. y Otros (Dirs.) (Comp.) (2006). Temas de gerontología. V, Nuevas perspectivas de intervención en mayores. Grupo Editorial Universitario.
SÁEZ, J. (2002). Pedagogía social y programas intergeneracionales: Educación de personas mayores. Aljibe.
SÁEZ, J. (Coord.) (2003). Educación y aprendizaje en las personas mayores. Dykinson.
SÁNCHEZ, M. (Dir.) (2007).Programas Intergeneracionales. Hacia una sociedad para todas las edades. Fundación “la Caixa”.
SÁNCHEZ SÁNCHEZ, T. (Coord.) (2005). Maltrato de género, infantil y de ancianos. Servicio de Publicaciones de la Universidad Pontificia.
SANTOS FRANCO, J. (Ed.) y Otros (2001). Manual de formación para gerocultores. Síntesis.
SARRATE CAPDEVILA, M. L. (Coord.) (2005). Educación para el Ocio. Aplicaciones prácticas. UNED.
SCOTT, C. L. (2015). El futuro del aprendizaje 2 ¿Qué tipo de aprendizaje se necesita en el siglo XXI? En UNESCO Investigación y Prospectiva en Educación [Documentos de Trabajo ERF, No. 14]. Autor.
TOBÍO, C. y Otros (2010). El cuidado de las personas. Un reto para el siglo XXI. Fundación La Caixa.
TONUCCI, F. (2009). Con ojos de abuelo. Grao.
TOURIÑÁN, J. M. y SÁEZ, R. (2012). Teoría de la Educación, metodología y focalizaciones. La mirada pedagógica. Netbiblo.
TRIADÓ, C. y VILLAR, F. (Coords.). (2006). Psicología de la vejez. Alianza Editorial.
TRINIDAD REQUENA, A. (2005). La realidad económica y social de las personas mayores: los jubilados tradicionales y los nuevos jubilados. Instituto de Estudios Económicos.
UNESCO (2015). Replantear la educación. ¿Hacia un bien común mundial?. París: Autor.
VARGAS, C. (2017). El aprendizaje a lo largo de toda la vida desde una perspectiva de justicia social. En UNESCO Investigación y prospectiva en educación. Documentos Temáticos, 21 (pp. 1-15). Autor.
VARIOS (2001). Familia, juventud y nuestros mayores: La actitud proactiva. Fundación Caixa Galicia.
VARIOS (2005). Enseñar a ver, aprender a ser. Nuevas experiencias de educación para la salud a través del cine. Gobierno de Aragón, Artes Gráficas Doble Color.
YANGUAS LEZAUN, J. J. (2006). Análisis de la calidad de vida relacionada con la salud en la vejez desde una perspectiva multidimensional. Instituto de Mayores y Servicios Sociales.
ZAPICO BARBEITO, Mª H., RODRÍGUEZ RODRÍGUEZ, X.; BARREIRO PÉREZ, R.; PENA LEDO, Mª C. y FERNÁNDEZ SANMAMED de SANTOS, A. (Coords.) (2009). O alzheimer e outras demencias en Galicia. Unha visión interdisciplinaria. Toxosoutos.
NOTA: Cada tema do programa ten o seu bibliografía específica que estará dispoñible na e-aula da materia.
Básicas e Xerais
CB8: Que o estudiantado sexa capazs de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais y éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos
CB10: Que o estudiantado posúa habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun modo autodirigido e/ou autónomo
CG4: Deseñar, desenvolver, supervisar e avaliar plans e programas de intervención e tratamento psicoxerontolóxico en función da avaliación previa e das variables individuais, sociais e institucionais
CG8: Saber aplicar os coñecementos adquiridose a capacidade de resolución de problemas a ámbitos novos ou pouco coñecidos dentro dos contextos interdisciplinares relacionados coa Psicoxerontoloxía
Transversais
CT1: Saber obter, analizar e sintetizar información especializada
CT3: Desenvolver as habilidades en manexo de tecnoloxías da información e comunicación
CT4: Desenvolver a la capacidade de traballo autónomo con capacidad autocrítica
Específicas
CE1: Saber aplicar as teorías sobre o envellecemento na conceptualización dos casos e situacións concretas
CE5: Saber planificar e desenvolver programas de intervención seleccionando os obxectivos, os procedimentos e os instrumentos máis apropiados en función das características do problema e do contexto
CE7: Saber asesorar e intervir no ámbito familiar das personas maiores tanto sas coma enfermas
CE10: Saber adecuar as actuacións ao marco legal e administrativo correspondente e promover os cambios que se consideren necesarios para mellorar a atención ás persoas maiores
O proceso de ensinanza terá un carácter continuo, formativo activo e participativo. Levarase aa cabo tendo en conta os diversos obxectivos marcados para o conxunto dos créditos ECTS. Durante o tempo lectivo se propondrán unha serie de actividades integradas:
a) Asistencia e participación na aula
b) Presentación e explicación do programa
c) Sesións Expositivas
d) Sesións Interactivas: Actividades prácticas -individuais e grupais- dentro e fóra da aula
e) Titorías individuais e/ou grupais
f) Realización dunha proba se a calidade dos traballos presentados non é suficiente para a realización da avaliación do proceso de ensinanza-aprendizaxe
En correspondencia coas actividades programadas e co plan de traballo proposto, e en harmonía cos obxectivos, os conteidos, a metodoloxía e os recursos dispoñibles, a avaliación do estudiantado estará baseada nas cualificacións que obteñán nas contribucións escritas que realicen, participación e calidade das aportacións nas sesións de clase teóricas e prácticas que se programen e nos traballos que se presenten.
Coa implantación do Espazo Europeo de Educación Superior (EEES) Normativa sobre a Asistencia a clase na USC establece por Acordo do Consello de Goberno del 25 de marzo de 2010:
•Para ser alumnado de formación-avaliación continua deberá acreditar a asistencia de, polo menos, o 80% das actividades presenciais programadas.
• O coñecemento dos motivos da non asistencia émportante e sempre que se poida xustificar deberá facerse.
Aasistencia e participación activa nas clases suporá ata un 10%, como máximo, da nota final da asignatura.
As Prácticas de Seminario terán un valor máximo do 30% na cualificación final, sempre que se teña unha puntuación superior de 5 puntos dun máximo de 10. A nota das prácticas será a media das puntuacións das prácticas entregadas que serán individuais e/ou grupais.
Haberá unha poba que deberá facilitar a identificación do nivel de logro dos obxectivos relacionados coa parte teórica do programa. Esta proba terá un valor máximo del 60% na nota final pero é necesario superala (alcanzar unha puntuación igual ou superior a 5 sobre 10) para aprobar a materia, pero superar esta proba non implica aprobar a materia.
Se a calidade dos traballos presentados ésuficiente para a realización da avaliación do proceso de ensinanza-aprendizaxe non se realizará a proba. Ante esta situación a REMODELACIÓN DAS PORCENTAXES será:
asistencia e participación activa nas clases suporá ata un 10%, como máximo, da nota final da asignatura.
As prácticas de Seminario terán un valor máximo do 90% na cualificación final, sempre que se teña unha puntuación superior de 5 puntos de un máximo de 10. A nota das prácticas será a media das puntuacións das prácticas entregadas que serán individuais e/ou grupais.
Os traballos individuais ou grupais deberán ser orixinales. Cualquiera traballo copiado suporá o suspenso na asignatura na correspondinte convocatoria. Para efectos avaliativos un mesmo traballo non pode ser utilizado para varias asignaturas, salvo que se programasen de forma coordinada.
Abrirase unha e-aula no Campus Virtual da USC na plataforma Moodle e un equipo de Microsoft Teams.
Os materiais da materia (teóricos e prácticos) estarán na aula virtual ao dispor do alumnado.
Tod@s l@s alumn@s están obrigados a seguir as pautas que se den nas distintas actividades formativas recollidas neste programa.
Tod@s l@s alumn@s teñen dereito a revisar o seu exame e traballos cos profesores da materia.
Clases expositivas 9
Clases interactivas: Na aula 12
Preparación de presentacións orais e debates 5
Traballos tutelados 30
Estudo da bibliografía recomendada 16
TOTAL 75
Titorías individuais ou en grupo 6 horas semanais
1) Asistencia e Participación nas clases
2) Traballo continuo para facilitar a aprendizxje autónoma e guiada
3) Asistencia ás titorías cuando sexa necesario.
4) Dedicar o tempo necesario para asentar os contidos básicos da materia
ASISTENCIA A CLASE
O Consello de Goberno de 25 de marzo de 2010 aprobó la Normativa de asistencia a clase en las enseñanzas adaptadas a los EEES
(http://www.usc.es/export/sites/default/gl/normativa/descargas/normaasis…).
En la misma se exponen los beneficios de la asistencia a clase, entre ellos facilita una “mejor comprensión de la materia, la adquisición de competencias en grupos e individuales, el aprendizaje continuo, la interacción directa con otros alumnos y alumnas o la posibilidad de una metodología docente-discente más participativa”. Cabe recordar que la USC es una universidad presencial, por lo que la asistencia a un mínimo del 80% de las sesiones de clase es obligatoria. En los casos contemplados en la normativa de la Facultad, los/las alumnos/as podrán solicitar exención oficial de docencia ou dispensa.
Nos casos contemplados na normativa da Facultade, o alumnado poderá solicitar a Exención Oficial de Docencia . O procedemento a seguir co alumnado que solicite e ten EXENCIÓN OFICIAL DE DOCENCIA e/ou DISPENSA A CLASE (Instrución 1/2017) As situacións son tres: 1. Exención de docencia ás clases expositivas, 2. Exención de docencia a todas as sesións si así se determina, 3. Dispensa de asistencia (todas as sesións) .
RESPONSABILIDADE AMBIENTAL
En relación aos traballos persoais ou de grupo que se realicen para a materia ter en conta as seguintes indicacións:
- Evitar tapas de plástico ou outros envoltorios externos innecesarios.
- Sempre que sexa posible empregar grampas en lugar de encanutillados.
- Imprimir a dúas caras en calidade “aforro de tinta”.
- Non empregar folios en branco como separadores de capítulos ou partes.
- Evitar anexos que non teñan referencia directa cos temas desenvolvidos.
PERSPECTIVA DE XÉNERO
En atención a criterios de igualdade de xénero no ámbito universitario, recoméndase facer uso da linguaxe non sexista tanto no traballo cotián de aula como nos traballos académicos encomendados. Pódese obter información ao respecto na ligazón. http://www.usc.eres/export/sites/default/gl/servicios/oix/descargas/len…
LINGUAXE INCLUSIVA
Uso da Guía para o emprego dunha linguaxe inclusiva da USC (2018). https://xornalistas.gal/web/uploads/novas_adxuntos/adxunto/fa5/5c013549…
UTILIZACIÓN DEL MÓVIL NA AULA: "Queda restringido el uso de teléfono móvil en el aula a su empleo como instrumento de trabajo siguiendo las indicaciones dadas por el/la docente, responsabilizándose ao alumnado das consecuencias legais e académicas que puedan derivarse dun emprego adecuado del mismo".
OUTRAS CUESTIÓNS PROGRAMÁTICAS DA MATERIA NO MÁSTER
1. Materia que pode estar vinculada a Proxectos de Aprendizaxe-Servizo ( ApS) na USC.
2. Materia na que se pode prever o desenvolvemento de actividades prácticas compartidas con outras materias da titulación.
3. Na materia pódese prever o desenvolvemento de prácticas de campo compartida con outras asignaturas do Máster (visita, encontros con profesionais, celebración de conmemoracións…) na perspectiva dunha actividade interdisciplinar que será abordada evalorada desde cada unha das asignaturas participantes.
OUTRAS RECOMENDACIÓNS
- A necesidade de que o alumnado empregue necesariamente o correo electrónico da USC (@ rai. usc.es) na súa comunicación co profesorado.
- Respecto a a normativa de protección de datos https://www.usc.gal/gl/normativa/protecciondatos/index.html
- A necesidade de atender ás normas ditadas na instrución núm. 1/2017, da Secretaría Xeral da USC, sobre dispénsaa da asistencia a clase en determinadas circunstancias.
- Obrigatoriedade de empregar as ferramentas tecnolóxicas institucionais: Campus Virtual, Microsoft Office 365, e outras facilitadas pola facultade e autorizadas como institucionais pola universidade ( Lifesize, etc).
- Ter en conta que o proceso de ensino-aprendizaxe (clases e titorías) é un proceso privado, enténdese por privado un proceso de comunicación e intercambio entre ou/a docente e ou estudantado matriculado na materia.
- Os traballos realizados polo alumnado deben entregarse, preferentemente, a través da aula virtual.
María Del Carmen Gutierrez Moar
Coordinador/a- Departamento
- Pedagoxía e Didáctica
- Área
- Teoría e Historia da Educación
- Teléfono
- 881813887
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Contratado/a Doutor
Martes | |||
---|---|---|---|
16:30-18:30 | Grupo /CLE_01 | Galego | Seminario da Área de Psicoloxía Evolutiva e da Educación |
Xoves | |||
18:30-20:30 | Grupo /CLE_01 | Galego | Seminario da Área de Psicoloxía Evolutiva e da Educación |
Venres | |||
19:30-20:30 | Grupo /CLE_01 | Galego | Seminario da Área de Psicoloxía Evolutiva e da Educación |
25.03.2024 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Seminario da Área de Psicoloxía Evolutiva e da Educación |
17.01.2025 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Seminario da Área de Psicoloxía Evolutiva e da Educación |