Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 100 Horas de Titorías: 6 Clase Expositiva: 20 Clase Interactiva: 24 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Máster RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Ciencia Política e Socioloxía
Áreas: Psicoloxía Organizacional e Xurídico-Forense
Centro Facultade de Relacións Laborais
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable | 1ro curso (Si)
- Que o alumno coñeza a lexislación española aplicable aos procesos de familia, principalmente Lei 1/2004 e 15/2005.
- Que o alumno coñeza os Dereitos dos Nenos e como aplicalo á defensa do mellor interese do menor no ámbito xudicial.
- Que o alumno teña coñecementos sobre as consecuencias psicosociais da separación e o divorcio na fa- milia con relación conflitiva tras a ruptura versus con relación de coparentalidad.
- Que o alumno se familiarice coa filosofía da corrente “Xustiza Terapéutica” e a súa aplicación nos procesos de separación e divorcio.
- Que o alumno coñeza o procedemento de actuación en procesos de separación e divorcio, concretamente:
• Da peritaxe psicolóxica en procesos de separación e divorcio diferenciar o rol clínico do forense, os pasos da realización dunha peritaxe, as persoas para avaliar, as persoas para entrevistar, os instrumentos ha utilizar e a realización e defensa do mesmo.
• Da coordinación de parentalidade en procesos de alto conflito familiar.
• Dos programas de intervención psicosocial para familias con parellas separadas as modalidades que existen, os contidos básicos que estes han de ter e os procedementos para utilizar.
Estes contidos traballaranse nas clases de modo expositivo e interactivo.
1. LEXISLACIÓN ESPAÑOLA EN DEREITO DE FAMILIA.
2. CONSECUENCIAS DA RUPTURA DE LOSPROGENITORES NA FAMILIA
3. A PSICOLOXÍA NO DEREITO DE FAMILIA
4. A AVALIACION PERICIAL PSICOLÓXICA EN PROCESOS DE FAMILIA.
5. PROGRAMAS DE INTERVENCIÓN PSICOEDUCATIVA CON FAMILIAS SEPARADAS
6. A COORDINACION DE PARENTALIDADE.
AEAFA y SEPJF (2016). Guía Práctica sobre la prueba de especialistas en el marco del proceso de familia. Madrid: Sepin.
Amato, P. (2010). Research on Divorce: Continuing Trends and New Developments. Journal of Marriage and Family, 72, 650–666. DOI:10.1111/j.1741-3737.2010.00723.x
American Academy of Child and Adolescent Psychiatry/AACAP (1997). Practice parameters for the assessment and treatment of children and adolescents with bipolar disorder. Journal of American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 36, 138–157.
American Academy of Matrimonial Lawyers/AAML (2013). Child Custody Evaluation Standards. American Academy of Matrimonial Lawyers. Journal of the American Academy of Matrimonial Lawyers, 25, 251-294.
American Academy of Pediatrics (2003). Family Pediatrics: Report of the Task Force on the Family. Pediatrics, 111 (6), 1541-1571. DOI: 10.1542/peds.111.6.S1.1541
American Academy of Pediatrics (2012). The Lifelong Effects of Early Childhood Adversity and Toxic Stress. Pediatrics, 129, 232-246. DOI: 10.1542/peds.2011-2663
American Pschychological Association/APA(1992). Ethical principles of psychologists and code of conduct. American Psychologist, 47, 1597-1611.
American Psychological Association/APA. (2007). Record keeping guidelines. American Psychologist, 62, 993–1004. doi:10.1037/0003-066X.62.9.993.
American Psychology Association/APA (1994). Guidelines for child custody evaluations in divorce proceedings. American Psychologist, 49, 677-680.
American Psychology Association/APA (1995). DSM-IV. Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales. Barcelona: Masson.
American Psychology Association/APA (2002). DSM-IV-TR. Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales (4a. ed.). Barcelona: Masson.
American Psychology Association/APA (2010). Guidelines for Child Custody Evaluations in Family Law Proceedings. American Psychologist 65, 863–867 DOI: 10.1037/a002125
American Psychology Association/APA (2012). Guidelines for the practice of parenting coordination. American Psychologist, 67, 63-71. DOI: 10.1037/a0024646
Arbuthnot, J., y Gordon, D. A. (1994). Children in the Middle: Parents’ version (2nd ed.) [Video, 30 minutes]. Athens, OH: Center for Divorce Education.
Arce, R., y Fariña, F. (2007). Un programa de intervención con menores en riesgo por desestructuración familiar. En F. J. Rodríguez y C. Becedóniz (Coord.), El menor infractor. Posicionamientos y realidades, (pp. 264-279). Asturias: Consejería de Justicia, Seguridad Pública y relaciones Exteriores, Gobierno de Asturias.
Arch, M. (2003). ¿Os vais a separar? Padres e hijos ante la ruptura familiar. Barcelona: Tibidabo Ediciones, S A.
Asociación Iberoamericana de Justicia Terapéutica (2012). Conclusiones del I Congreso Iberoamericano de Justicia Terapéutica. Disponible en http://www.poderjudicial.es/cgpj/es/Poder_Judicial/Consejo_General_del_…
Association of Family and Conciliation Courts (2006). Model Standards of Practice for Child Custody Evaluation. Recuperado el 1 de Julio de 2008, de http//www.afccnet.org/pdfs/Model%20Stds%20Child%20Custody%2 0Eval%20Sept%202006.pdf
Association of Family and Conciliation Courts/AFCC (2003). Parenting coordination: Implemention issues. Family Court Review, 41, 53-364.
Association of Family and Conciliation Courts/AFCC (2005). Guidelines for parenting coordination. Family Court Review, 44, 162-181.
Association of Family and Conciliation
Courts/AFCC (2006). Guidelines for parenting coordination. Family Court Review, 44, 164-165.
Chacón, F., García, J. F., García, A., Gómez, R., y Vázquez, B. (2009). Guía de buenas prácticas para la elaboración de informes psicológicos periciales sobre custodia y régimen de visitas de menores. Madrid: Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid.
Colegio Oficial de Psicológos (1987). Código Deontológico del Psicólogo. Madrid: COP.
Consejo general del Poder Judicial (2020). Guía de criterios de actuación judicial en materia de custodia compartida. Recuperado de: file:///C:/Users/usuario/Downloads/20200710%20Gu%C3%ADa%20de%20criterios%20de%20actuaci%C3%B3n%20judicial%20en%20materia%20de%20custodia%20compartida.pdf
European Federation of Psychologists Associations (1995). Metha Code of Ethics. Recuperado el 20 de febrero de 2007, de http://www.efpa.eu/ethics/ethical-codes.
European Federation of Psychologists Associations (2001). The European psychologist in forensic work and as expert witness. Recommendations for an ethical practice. Londres: Autor.
Fariña, F. (2010). La mediación familiar, un derecho y una necesidad. En F. Fariña, R. Arce, M. Novo y D. Seijo (Eds.) Separación y divorcio: interferencias parentales (pp. 207-224). Santiago de Compostela: Nino.
Fariña, F. (2010). La mediación familiar: un derecho, una necesidad. En F. Fariña, R. Arce, M. Novo y D. Seijo (2010). Separación y divorcio: interferencias parentales (pp. 207-224). Santiago de Compostela: Nino.
Fariña, F. Arce, R. Novo, M., y Seijo, D. (2013). La justicia terapéutica, una oportunidad para controlar la violencia en la ruptura de pareja. Un abordaje desde la justicia terapéutica. En S. P. Colín, E. García-López, y L. A. Morales (Coords.), Ecos de la violencia, voces de la reconstrucción (pp. 73-94). Morelia, Michoacán, México: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Morelia. ISBN: 978-607-9169-23-7.
Fariña, F. Arce, R., y Seijo, D. (2005). Informe pericial psicológico en procesos de separación y divorcio, una propuesta terapéutica. Ponencia presentada en el IX Congreso Nacional de Psicología Social. A Coruña.
Fariña, F., Arce, R., Novo, M., Seijo, D., y Vázquez, M. J. (2013). Ruptura de Pareja, no de Familia. Servicio de Mediación Familiar. Guía para padres y madres. Santiago de Compostela: Meubook.
Fariña, F., Arce, R., Novo, M., y Seijo, D. (2012). De las necesidades de los menores a la inetervención: un programa con menores en riesgo de desestructuración familiar. En M. Isorna y D. Saavedra (Coords.) prevención de drogodependencias y otras conductas adistivas, (pp. 305-317). Madrid: Pirámide.
Fariña, F., Arce, R., Real, Novo, M., y Seijo, D., (2001). Pobi ten dúas casas. Santiago de Compostela: Consellería de Xustiza, Interior e Relacións Laborais.
Fariña, F., Arce, R., Seijo, D, y Novo, M. (2013). El hijo como víctima en los procesos de pareja, un abordaje desde la justicia terapáutica. En S. P. Colín, E. García-López, y L. A. Morales (Coords.), ecos de la violencia, voces de la reconstrucción, (pp. 49-94). México: Universidad de Morelia.
Fariña, F., Arce, R., Vázquez, Mª.J., Novo, M., y Seijo, D. (2010). Programa de desarrollo de la competencia Social. Intervención con preadolescentes inmersos en procesos de separación y divorcio. Santiago de Compostela: Nino.
Fariña, F., Martinón, J. M., Arce, R., Novo, M., y Seijo, D. (2016). Impacto de la ruptura de la pareja en los hijos. Madrid: Síntesis.
Fariña, F., Seijo, D., Arce, R., y Novo, M. (2002). Psicología Jurídica de la Familia: Intervención en casos de Separación y Divorcio. Barcelona: Cedecs.
Fariña, F., y Arce, R. (2005). La mediación familiar: Una alternativa extrajudicial para resolver rupturas de pareja. En J. M. Suarez (coord.). Perspectiva Pedagógica. Mediar para resolver conflictos, (pp. 69-81). Lugo: Axac.
Fariña, F., y Arce, R. (2006). El papel del psicólogo en casos de separación y divorcio. En J. C. Sierra, E. Mª. Jiménez y G. Buela-Casal (Comps.), Manual de Psicología forense (pp. 246-271). Madrid: Biblioteca Nueva.
Fariña, F., y Arce, R. (2008). Intervención psicosocial con progenitores en ruptura de pareja. En J. A. González-Pienda y J. C. Núñez (Coords.), Psicología y educación: Un lugar de encuentro (pp. 2423-2434). Oviedo: Ediciones de la Universidad de O viedo.
Folberg, J., Milne, A., y Salem, P. (2004). Divorce and family mediation. Models, techniques, and applications. New York: The Guilford Press.
Gunsberg, L., y Hymowitz, P. (2005). A Handbook of divorce and custody. Forensic, developmental, and clinical perspectives. Hillsdale, NJ: The Analitic Press.
Hetherington, E. M., y Kelly, J. (2005). En lo bueno y en lo malo: la experiencia del divorcio. Cómo influye realmente la separación en la vida de padres e hijos. Barcelona: Paidós
INE (2013). Estadísticas de Nulidades, Separaciones y Divorcios Año 2012. En Red (http://www.ine.es/prensa/np800.pdf).
Justicia, Mª D., Cantón, J., y Cortés Mª R. (2007). Tipos de custodia, interferencias e intervención. En J. Cantón, Mª R. Cortés, y Mª D. Justicia (Eds.). Conflictos entre los Padres, Divorcio y Desarrollo de los Hijos (pp.207-241). Madrid: Pirámide.
Kaslow, F. (2013). Divorce Fathers and their families. Legal, ecomonic and emotional dilemas. Nueva York: Springer.
Kirkland, K. (2008). Parenting coordination (PC) laws, rules and regulations: A jurisdictional comparison. Journal of Child Custody, 5, 25-52.
Kirkland, K., y Sullivan, M. (2008). Parenting coordination practice: a surrey of experiences proffessionals. Family Court Review, 46, 622-636.
Orgilés, M., Amorós, J.P., Espada, J. P., y Méndez, J. (2008). Trastorno de ansiedad por separación en hijos de padres divorciados. Psicothema, 20, 383-388.
Orgilés, M., y Samper, M. D. (2011). El impacto del divorcio en la calidad de vida de los niños de 8 a 12 años de edad en la provincia de Alicante. Gaceta sanitaria, 25 490-494.
Ortuño, P (2006). El nuevo régimen jurídico de la crisis matrimonial. Madrid: Civitas.
Pedro-Carroll, J. L., Sandler, I. N., y Wolchik, S. A. (2005). Guest editorial notes. Special issue on prevention: Research, Policy, and Evidence-Based Practice. Family Court Review, 43, 18-21.
Seijo, D., Novo, M., Carracedo, S., y Fariña, F. (2010). Efectos de la ruptura de los progenitores en la salud física y psicoemocional de los hijos. Revista Galega de Cooperación Científica Iberoamericana (Galician Journal of Iberoamerican Scientific Cooperation), 19, 16-21.
Sullivan, M. J. (2013). Parenting coordination: cominmg of age? Family Court Review, 51, 56-62.
Tejedor, A., Molina, A., y Vázquez, N. (2013). PIVIP. Programa de intervención para víctimas de interfererncias parentales. Madrid: EOS.
Wexler, D. B. (1993). Therapeutic Jurisprudence and Changing Conceptions of Legal Scholarship. Behavioral Science and the Law, 11, 17-21
Wexler, D., y Winick, B. (1996). Law in a Therapeutic Key: Developments in Therapeutic Jurisprudence. Durham, NC: Carolina Academic Press.
Zarraluqui, L. (2007). Derecho de familia y de la persona. Barcelona: Bosch.
- Ser capaz de elaborar diseños de investigación-acción en los diversos ámbitos de la Psicología Jurídica y Forense
- Ser capaz de relacionar los contenidos teóricos con la práctica profesional del psicólogo jurídico-forense
- Conocer e interpretar a un nivel avanzado los métodos de medición y evaluación que se utilizan en el contexto
forense
- Ser capaz de establecer las metas de la actuación psicológica en el contexto forense
- Ser capaz de realizar evaluación psicológica y forense en los niveles individual, grupal y comunitario, discriminán-dola de la evaluación y diagnóstico clínico
- Ser capaz de resolver de problemas psicológicos forenses en contextos complejos
- Saber redactar y elaborar informes periciales en todos los ámbitos de intervención en la Sala de Justicia (penal, civil, laboral, menores, etc.)
- Saber realizar informes técnicos, recomendaciones de intervención o informes sobre el momento de la investigación o programa de intervención
- Orientar la actuación profesional por valores de respeto, igualdad imparcialidad y objetividad
- Ser capaz de divulgar y comunicar de forma eficaz, entre otros, a destinatarios, profersionales, responsables insti-tucionales y la población general, los resultados de las diferentes fases del proceso de evaluación e intervención.
- Saber exponer de manera completa de los dictámenes periciales. en todos los ámbitos de intervención en la Sala de Justicia (penal, civil, laboral, menores, etc.)
- Saber explicar el dictamen pericial o alguno de sus puntos.
- Ser capaz de responder a preguntas y objeciones, sobre método, premisas, conclusiones y otros aspectos del dicta-men pericial.
- Saber responder a solicitudes de ampliación del dictamen pericial a otros puntos conexos con el objeto del informe.
- Manejar el uso y aplicación de técnicas forenses basadas en la evidencia y que cumplan los criterios Daubert, cien-tíficos y legales y jurisprudenciales exigibles a las pruebas forenses.
- Competencias éticas psicología jurídica y forense
- Evitar duplicidad de funciones y roles de actuacion en el ámbito forense.
- Actuar con la mayor objetividad posible en la actuación profesional en el ámbito forense, tomando en consideración tanto lo que pueda favorecer como lo que sea susceptible de causar perjuicio a cualquiera de las partes.
- Conocer las consecuencias penales por la falta maliciosamente a la verdad en los dictámenes.
- Conocer las consecuencias penales por la inexactitud (ie., la medida no se ajusta al valor real) en los dictámenes.
2531/10000
- Ser capaz de elaborar deseños de investigación-acción nos diversos ámbitos da Psicoloxía Xurídica e Forense
- Ser capaz de relacionar os contidos teóricos coa práctica profesional do psicólogo xurídico-forense
- Coñecer e interpretar a un nivel avanzado os métodos de medición e avaliación que se utilizan no contexto
forense
- Ser capaz de establecer as metas da actuación psicolóxica no contexto forense
- Ser capaz de realizar avaliación psicolóxica e forense nos niveis individual, grupal e comunitario, discriminán- dola da avaliación e diagnóstico clínico
- Ser capaz de resolver de problemas psicolóxicos forenses en contextos complexos
- Saber redactar e elaborar informes periciais en todos os ámbitos de intervención na Sala de Xustiza (penal, civil, laboral, menores, etc.)
- Saber realizar informes técnicos, recomendacións de intervención ou informes sobre o momento da investigación ou programa de intervención
- Orientar a actuación profesional por valores de respecto, igualdade imparcialidade e obxectividade
- Ser capaz de divulgar e comunicar de forma eficaz, entre outros, a destinatarios, profersionales, responsables insti- tucionales e a poboación xeral, os resultados das diferentes fases do proceso de avaliación e intervención.
- Saber expoñer de maneira completa dos ditames periciais. en todos os ámbitos de intervención na Sala de Xustiza (penal, civil, laboral, menores, etc.)
- Saber explicar o ditame pericial ou algún dos seus puntos.
- Ser capaz de responder a preguntas e obxeccións, sobre método, premisas, conclusións e outros aspectos do dita- men pericial.
- Saber responder a solicitudes de ampliación do ditame pericial a outros puntos conexos co obxecto do informe.
- Manexar o uso e aplicación de técnicas forenses baseadas na evidencia e que cumpran os criterios Daubert, cen- tíficos e legais e xurisprudenciais esixibles ás probas forenses.
- Competencias éticas psicoloxía xurídica e forense
- Evitar duplicidade de funcións e roles de actuacion no ámbito forense.
- Actuar coa maior obxectividade posible na actuación profesional no ámbito forense, tomando en consideración tanto o que poida favorecer como o que sexa susceptible de causar prexuízo a calquera das partes.
- Coñecer as consecuencias penais pola falta maliciosamente á verdade nos ditames.
- Coñecer as consecuencias penais pola inexactitude ( ie., a medida non se axusta ao valor real) nos ditames.
As clases teóricas consisten en sesións expositivas e / ou demostrativas. Ademais, contémplanse seminarios especializados para profundizar e reforzar os contidos expostos, que favorecen a adquisición das competencias específicas da materia, así como unha aprendizaxe significativa.
Ademais as clases interactivas teñen como finalidade que o estudante adquira as competencias procedimentais e de investigación propias da materia. Para esto levarase a cabo unha análise de casos e simulacions de informes periciais en casos de familia.
As titorias supoñen unha relación directa e presencial para un asesoramento continuado e a profundización nod contidos te´oricos e practicos do traballo do estudiante, así como a atención a dúbidas.
As actividades de avaliacion teñen unha dobre vertiente. Por unha banda , as actividades de avaliacion continua que, xunto coas titorías de traballo en curso, permitirán ao alumno una reyroalimentacion constante do seu progreso ao longo do curso, en relacion á adquisicion de competencias tato relativas aos coñecenementos como a técnicas e actitudes; mentres que, por outra banda a proba/exame trata de avaliar o nivel de adquisicion dos coñecementos, relativos aos contidos incluidos no programa da materia, polo estudante.
Avaliación da parte expositiva:
Os contidos teóricos terán unha cualificación máxima do 65% (6,5 puntos do total, baseándose nos seguintes elementos:
a) Avaliación continua. Plantearanse diversas actividades teóricas relacionadas cos contidos expositivos do tema. Para cada actividade farase un informe que será entregado a través do campus virtual no prazo establecido. Estas actividades terán un peso do 35% da nota da materia (3,5 puntos do total).
b) Proba teórica (exame), a través da que se avalía obxectivamente o coñecemento teórico e operativo da materia. Será presencial. Concédeselle a este elemento como máximo un 30% do material (3 puntos en total).
Avaliación da parte interactiva:
As actividades interactivas teñen como finalidade afondar nos contidos expositivos da materia e desenvolveranse en paralelo con eles. Estas actividades poden consistir na lectura e discusión en grupo de artigos e textos especializados, debate sobre temas relacionados, buscas en sitios web de referencia, observación e implementación de técnicas e resolución de casos. Avalíanse mediante informes, individuais ou en grupo (traballo en equipo), segundo os seus criterios de calidade (estrutura, orixinalidade, presentación) así como mediante observación. A nota máxima de contido interactivo será do 35% (3.5 puntos do total)
Actividades presenciais 48
Sesiones expositivas 16
Seminarios especializados 9
Clases prácticas 19
Titorias 2
Avaliación 2
Traballo persoal do estudiante 102
Lectura e preparación de material de apoio 20
Lectura previa, análise e discusión do material 20
Informes individuais. 4
Análise de casos. 25
Elaboración de informes periciais e psicosociais. Simulación de casos 33
- Recoméndase que o alumno dispoña dunha capacidade de lectura e comprensión de documentos en inglés.
- Así mesmo que posúa coñecemento para a aplicación e corrección de instrumentos psicométricos e coñecementos de Psicopatología e Avaliación Psicolóxica.
- En todas as actividades escritas realizadas polo alumno valorarase o axuste á normativa APA (2012).
Os obxectivos da materia están aliñados cos ODS (Axenda 2030) e contribúen a que o alumnado coñeza os ODS 3, 5 e 16, e os relaciones cos contidos tratados na materia.
María Dolores Seijo Martínez
Coordinador/a- Departamento
- Ciencia Política e Socioloxía
- Área
- Psicoloxía Organizacional e Xurídico-Forense
- Correo electrónico
- mariadolores.seijo [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Martes | |||
---|---|---|---|
16:00-20:00 | Grupo /CLE_01 | Galego | Aula 7 |
Mércores | |||
16:00-20:00 | Grupo /CLE_01 | Galego | Aula 7 |
Xoves | |||
16:00-21:00 | Grupo /CLIL_01 | Galego | Aula 7 |
Venres | |||
16:00-20:00 | Grupo /CLE_01 | Galego | Aula 7 |
04.06.2025 17:00-20:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 7 |
11.07.2025 10:00-13:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 7 |