ECTS credits ECTS credits: 3
ECTS Hours Rules/Memories Student's work ECTS: 51 Hours of tutorials: 3 Expository Class: 9 Interactive Classroom: 12 Total: 75
Use languages Spanish, Galician
Type: Ordinary subject Master’s Degree RD 1393/2007 - 822/2021
Departments: External department linked to the degrees, History
Areas: Área externa M.U en Arqueología y Ciencias de la Antigüedad (3ª ed), Prehistory
Center Faculty of Geography and History
Call: First Semester
Teaching: With teaching
Enrolment: Enrollable | 1st year (Yes)
Settlement of the Iberian Northwest
This topic aims to describe and analyze the patterns of occupation of the territory in the Northwest peninsula from the first human occupation until the Roman period. The theme of the course ranges from those aspects related to everyday sphere (settlements, places of production, Villae, mining, etc.) and those in the symbolic orbit (graves, rock art). The relationship with the environment and the patterns of exploitation of the land will be the subject of attention also.
The purpose of the course is:
- To provide a diachronic integrated view of the object of study.
- Think about the changes that occurred over time and how to detect them and analyze them.
The first occupation of the Northwest, general characteristics and problems.
The consolidation of the hunting-gatherer societies.
The inception and consolidation of the agropastoral economy.
The world of the Castros.
The Roman times.
The Late Antique and Early Medieval periods.
The practical section will consist of a 1-day field practice consisting of a STUDY VISIT. Specifically, a field trip to visit various prehistoric, castrexos and Roman sites in the Barbanza region. Date/duration: full day (a Friday in November or December), from 09:00 to 19:00, including travel and lunch in the area.
BASIC BIBLIOGRAPHY
- Arias Vilas, F., 1992. A romanización de Galicia. Vigo.
- Bello, J.M. y Peña Santos, A., 1995. Galicia na Prehistoria. Vía Láctea. A Coruña.
- Bettencourt, A.M.S., 2009. “A Pré-História do Minho: do Neolítico à Idade do Bronze”. En P. Pereira (coord.) Minho. Traços de Identidade. Conselho Cultural da Universidade do Minho. Braga, pp. 70-113.
- Blas Cortina, A. y Villa Valdés, A. Eds, 2002. Los poblados fortificados del noroeste de la Península Ibérica. Formación y desarrollo de la cultura castreña. Navia
- Calo Lourido, F., 1993. A cultura Castrexa. Vigo.
- Coelho Ferreira da Silva, A., 1986. A cultura castreja no Noroeste de Portugal. Paços de Ferreira.
- Criado Boado, F. (dir.), 1991. Arqueología del Paisaje. El área Bocelo-Furelos entre los tiempos paleolíticos y medievales. Arqueoloxía/Investigación 6. Santiago de Compostela.
- Fábregas Valcarce, R., 2010. Os petróglifos e o seu contexto. Un exemplo da Galicia meridional. Instituto de Estudios Vigueses, Vigo.
- Lombera Hermida, A. y Fábregas Valcarce, R. (eds), 2011. To the West of Spanish Cantabria: The Palaeolithic Settlement of Galicia. BAR International series 2283. Oxford.
- Muñoz, F.J., Fábregas, R., García, I., Guerra, E., Mederos, A., Quesada, J.M. y Ripoll, S., 2021. Prehistoria II. Las sociedades metalúrgicas (3ª Ed.). Editorial Universitaria Ramón Areces, Madrid.
- Pérez Losada, F., 2002. Entre a cidade e a aldea. Estudio arqueohistórico dos “aglomerados secundarios” romanos en Galicia. Brigantium, 13. A Coruña.
- Prieto Martínez, P. y Salanova, L. (Coords.), 2011. Las Comunidades campaniformes en Galicia. Cambios sociales en el III y II milenios BC en el NW de la Península Ibérica. Diputación de Pontevedra, Pontevedra.
COMPLEMENTARY BIBLIOGRAPHY
- Abreu De Carvalho, Helena Paula (2008): O povoamento romano na fachada ocidental do conventus bracarensis, Tese de Doutoramento, Universidade do Minho, Braga
- Almeida, C. A. B. (2003) Povoamento romano do litoral minhoto entre Cávado e Minho, Dissertação de Doutoramento em Pré-História e Arqueologia, Edição do Autor.
- Arias Vilas, F.; Villa Valdés, A. (2005): “El poblamiento romano en el territorio de los galaicos lucenses”, Unidad y diversidad en el Arco Atlántico en época romana, BAR International Series 1371, Oxford, pp. 297-308
- Ayán Vila, X., 2005. Os Castros de Neixón (Boiro, A Coruña): a recuperación dende a arqueoloxía dun espazo social e patrimonial. Toxosoutos. Noia.
- Bettencourt, A.M.S., 2010. “La Edad del Bronce en el Noroeste de la Península Ibérica: un análisis a partir de las prácticas funerarias”. Trabajos de Prehistoria 67 (1), pp.139-173
- Carballo Arceo, X., 2002. A Cultura Castrexa na comarca do Deza. Seminario de Estudios do Deza. Lalín.
- Criado Boado, F. y Cabrejas, E. (coords.), 2006. Obras Públicas e Patrimonio. Estudo arqueolóxico do corredor do Morrazo. TAPA 35. Santiago de Compostela.
- Criado Boado, F.; Martínez Cortizas, A. y García Quintela, M. (eds.), 2013. Petroglifos, paleoambiente y paisaje. Estudios inderdisciplinares del arte rupestre en Campo Lameiro (Pontevedra). TAPA 41. Santiago de Compostela.
- Eguileta Franco, J.M., 1999. A Baixa Limia galega na Prehistoria Recente. Deputación Provincial de Ourense. Ourense.
- Eguileta Franco, J.M., 2003. Mámoas y paisaje, muerte y vida en Val de Salas (Ourense): el fenómeno megalítico en un valle de montaña. Universidade de Vigo. Vigo.
- Fábrega Álvarez, P., 2004. Poblamiento y territorio de la Cultura Castreña en la comarca de Ortegal. CAPA 19. Santiago de Compostela.
- Fábregas Valcarce e C. Rodríguez Rellán (eds.), 2012. A Arte Rupestre no Norte do Barbanza. Editorial Andavira. Santiago de Compostela.
- Fernández Ochoa, C. (coord.), 1996. Los Finisterres Atlánticos en la Antigüedad. Época Prerromana y Romana. Electa. Madrid.
- González García, F.J. (coord.), 2009. Los pueblos de la Galicia céltica. Akal. Madrid.
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- López Quiroga, Jorge (2004): El Final de la antigüedad en la "Gallaecia" : la transformación de las estructuras de poblamiento entre Miño y Duero (siglos V al X), Barrié de la Maza, A Coruña.
- Martins, M. (1990) O povoamento proto-histórico e a romanização da bacia do curso médio do Cávado, (Cadernos de Arqueologia, Monografias 5), Braga.
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- Morillo Cerdán, A. (coord.) 2006. Arqueología militar en Hispania II. Producción y abastecimiento en el ámbito militar. Servicio de Publicaciones Universidad de León. León.
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- Parcero Oubiña, C., 2002. La construcción del paisaje social en la Edad del Hierro del Noroeste Ibérico. Ortegalia. Fundación Federico Maciñeira. Ortigueira.
- Pérez Losada, F., 1995: “Arqueoloxía e arte no mundo rural: hábitat e arquitectura das villae galaicorromanas”, en Pérez Losada y Castro Pérez (Coords.): Arqueoloxía e Arte na Galicia prehistórica e romana, Museo Arqueolóxico e Histórico da Coruña, Monografías 7, A Coruña, , pp. 165-188.
- Pérez Losada, Fermín (1996): "O campo galaicorromano e os seus contactos cos núcleos urbanos: algunhas reflexións sobre a relación cidade-campo na Gallaecia", en III e IV Semanas Galegas de Historia (Asociación Galega de Historiadores, Santiago), pp. 249-265
- Prieto Martínez, P. y Criado Boado, F. (coords.), 2010. Reconstruyendo la historia de la comarca del Ulla-Deza (Galicia, España): escenarios arqueológicos del pasado. TAPA 41. Santiago de Compostela.
- Rodríguez Resino, A. (2005). Do imperio romano á Alta Idade Media. Arqueoloxía da Tardoantigüidade en Galicia (séculos V-VIII). Noia, 2005.
- Rodríguez-Rellán, C. e R. Fábregas Valcarce, 2015. Arte rupestre galaica: unha achega dende a estatística espacial e os SIX”. En A.A. Rodríguez Casal & R. Blanco Chao (eds.) Sistemas de Información Geográfica, gestión del territorio y conocimiento histórico, SÉMATA, Ciencias Sociais e Humanidades, 27: pp. 323-348.
- Sánchez Pardo, J. C. (2010), "Poblamiento rural tardorromano y altomedieval en Galicia (ss. V-X). Una revisión arqueológica." Archeologia Medievale XXXVII, pp. 285-306.
- Sánchez Pardo, J. C. (2012), "Arqueología de las iglesias tardoantiguas en Galicia (ss. V-VIII). Una valoración de conjunto." Hortus Artium Medievalium 18/2, pp. 395-414.
- Sánchez Pardo, J. C. (2012), “Castros, castillos y otras fortificaciones en el paisaje sociopolítico de Galicia (siglos IV-XI)”, Los castillos altomedievales en el Noroeste de la Península Ibérica, Bilbao, pp. 29-56.
- Sánchez Pardo, J. C. (2013), "Power and rural landscapes in early medieval Galicia (400–900 AD): towards a re-incorporation of the archaeology into the historical narrative." Early Medieval Europe 21(2), pp. 140-168.
- Santos Estévez, M., 2008. Petroglifos y paisaje social en la Prehistoria Reciente del Noroeste dela Península Ibérica. TAPA 38. Santiago de Compostela.
References for territorial analyses:
- González Insua, F., 2013. Aproximación a la distribución espacial de sitios arqueológicos de la Prehistoria Reciente en la Ría de Arousa. Gallaecia 32, pp.129-167.
- Parcero Oubiña, C.e Fábrega Álvarez, P., 2006. “Diseño metodológico para el análisis locacional de asentamientos a través de un SIG de base raster”, en I. GRAU MIRA (Coord.): La aplicación de los SIG en la Arqueología del Paisaje. Alicante. pp. 69-90.
- Rodríguez-Rellán, C. e R. Fábregas Valcarce, 2015. “Arte rupestre galaica: unha achega dende a estatística espacial e os SIX”. En A.A. Rodríguez Casal & R. Blanco Chao (eds.) Sistemas de Información Geográfica, gestión del territorio y conocimiento histórico, páxs. 323-348. SÉMATA, Ciencias Sociais e Humanidades, 27.
- Sánchez Pardo, J. C. (2011), “Poblamiento en Galicia entre la Antigüedad y la Plena Edad Media. Reflexiones y propuestas sobre la diacronía y diferente naturaleza de los datos espaciales”, Tecnologías de información geográfica y análisis arqueológico del territorio: Actas del V Simposio Internacional de Arqueología de Mérida, Madrid, pp. 263-278.
Basic:
(CB-1) that the students have demonstrated a systematic understanding of a field of study and mastery of the skills and methods of research related to this;
(CB-2) that the students have demonstrated the ability to conceive, design, implement and adopt a substantial process of research with scholarly seriousness;
(CB-3) that the students made a contribution through original research that extends the frontiers of knowledge developing a substantial corpus, part of which deserves publication referenced at national or international level
(CB-4) that the students are able to do a critical analysis, evaluation and synthesis of new and complex ideas;
(CB-5) That the students can communicate with their colleagues, the academic community as a whole and society in general about their areas of expertise;
(CB-6) that they should be able to promote in academic and professional contexts, technological advancement, social or cultural in a knowledge-based society.
(CB-7) that the students have demonstrated throughout the research capacity to establish mutual relations between the two main axes of the syllabus: historical and archaeological/heritage.
(CB-9) to be able to open up novel ways of specialization in the field of archaeological studies
Specific
(CE-1) Preparation of the doctoral thesis. This involves the knowledge and use by the students of the rules governing the development of this class of documents in the field of Humanities, namely a correct expression in the language chosen, the proper display and ordering of arguments, the correct use of notes as a means, among other things, of recognizing scientific debts, thus avoiding plagiarism.
(EC-4) Advice on master plans, special plans, archaeological work, etc ...
Transversal:
(CT-1) Using literature search tools and library resources for general and specific purposes, including Internet access, seeing its enormous potential and enhancing the ability of the student to discriminate its contents.
(CT-2) optimizing the management of the work time and organizing available resources, establishing priorities, alternative routes and identifying errors in decision-making.
(CT-3) promote the skills of teamwork, cooperative environments, multidisciplinary and high competitive level.
The lectures consist of presenting the main lines of each unit. In practical tuition there would deal with some specific aspects, prioritizing issues of methodology.
The seminars seek to provide relevant information by invitation to experts working in fields related to the relevant study subject.
Visits to archaeological sites and collections are another complementary part of teaching.
Continuous assessment through:
* Monitoring of student work in the classroom, the laboratory, the field trips, seminars and tutorials.
* Delivery of a paper dealing with the settlement of a specific land in a concrete chronology, from the Paleolithic to the Roman times. It is possible to deal with a diachronic approach to the settlement of a given area. The paper proposal must be submitted to the lecturer before mid October. The extension will be between 15 and 30 pages.
* Delivery of a critical appraisal of the field trip. Maximum extent 2 pages plus annexes.
Marking criteria:
• Attendance to lectures: 10%
• Field trip: 20% [Attendance 10% + Report 10%]
• Paper: 70% [Manuscript 60% + Oral delivery 10%]
Lecturing 10
Practical classes 3
Presentations 3
Seminars 3
Visits, trips 4
Evaluation -
Tutorials 2
Teamwork -
TOTAL FOR 3 ECTS 25 h
Study time (individual or group) 30
Recommended reading activities (library) 12
Preparation of presentations, discussions, etc.. 4
Other tasks assigned by the teacher 4
TOTAL FOR 3 credits 50 h
El manejo de uno o más idiomas extranjeros es recomendable.
El estudiante debe conocer el manejo básico de paquetes ofimáticos generales, por ejemplo, Libre Office o Microsoft Office.
Asimismo, el estudiante debe saber manejar programas colaborativos estándares, como Microsoft Teams, el programa oficial de la USC, disponible gratuitamente en el repositorio de la USC.
Those cheating in exercises or examinations will be punished accordingly to the "Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións". In the case of academic fraud, as defined in Article 42 of the Regulations establishing the rules of coexistence of the University of Santiago de Compostela, and in accordance with the provisions of Article 11. g) of the University Coexistence Law, the sanctions provided by the regulations will be applied. Among the premeditated behaviors aimed at falsifying the results of an exam or assignment are plagiarism and the unauthorized use of Artificial Intelligence tools.
Ramon Fabregas Valcarce
Coordinador/a- Department
- History
- Area
- Prehistory
- Phone
- 881812696
- ramon.fabregas [at] usc.es
- Category
- Professor: University Professor
Edgard Camaros Perez
- Department
- History
- Area
- Prehistory
- edgard.camaros [at] usc.es
- Category
- Researcher: Ramón y Cajal
Tuesday | |||
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15:30-17:00 | Grupo /CLE_01 | Galician, Spanish | Classroom 16 |
01.12.2025 11:30-14:00 | Grupo /CLE_01 | Classroom 15 |
06.23.2025 11:30-14:00 | Grupo /CLE_01 | Classroom 15 |