Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 99 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 24 Clase Interactiva: 24 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Historia da Arte
Áreas: Música
Centro Facultade de Xeografía e Historia
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
Relacionar a evolución do pensamento musical ao longo da historia da cultura coa filosofía e a estética das manifestacións artísticas contemporáneas. intentarase realizar, ademais, un achegamento entre a evolución do pensamento, a arte e a propia música de cada época tratada, utilizando o recurso da audición musical e, fundamentalmente, o estudo de textos relacionados con esta temática (obras de músicos, tratadistas, filósofos, etc.).
TEMA 0: Cu estións básicas da estética e do pensamento musical. Natureza e clasificación das fontes musicais escritas. A historicidad
da Música.
TEMA 1: O Pensamento musical nos antigos gregos: de Pitágoras a Aristóteles.
TEMA 2:
2.1 Idade Media. Textos de estética musical na época medieval, cristianismo e herdanza clásica: Boecio, San Agustín e Casiodoro.
2.2 Música e artes no Medioevo. Símbolos e imaxe da música. Música e arquitectura; Iconografía medieval. A música no Camiño
de Santiago
TEMA 3: O Renacemento. Nacemento do Humanismo musical. Música na Reforma e Contrarreforma. Principais tratadistas:
Johannes Tincotoris e Gioseffo Zarlino.
TEMA 4: O Barroco. A expresión dramática. Nacemento da ópera. A Camerata Bardi. Artusi e Monteverdi. Bárbara Strozzi e o estilo
concitato. A retórica musical ou doutrina dos afectos.
TEMA 5: Ilustración e Enciclopedismo. As polémicas operísticas en Europa. A querela dos bufóns. A procura hispana dunha música
escénica propia: Jovellanos, Santos Díaz. A tonadilla escénica.
TEMA 6: Inmanuel Kant e a xerarquía das artes. A beleza e o agradable.
TEMA 7: A música como arma política. A canción patriótica e o nacemento das Nacións.
TEMA 8: Música e filosofía no Romanticismo. A actitude do músico romántico fronte á Arte. O nacemento do drama musical como
“arte total”, as óperas wagnerianas.
TEMA 9: O Rexurdimento musical e a música de salón en Galicia.
TEMA 10: As novas correntes do século XX. O futurismo, o expresionismo, o dodecafonismo, o neoclasicismo.
Temas prácticos transversais:
1. A crítica musical. Historia e análise. Historia da crítica en
España. Como facer crítica musical.
2. Como organizar e desenvolver un ciclo de concertos cun vínculo
ideolóxico.
3. Como or ganizar e montar un proxecto expositivo
MANUAL do curso:
FUBINI, E. (2013): La estética musical desde la Antigüedad hasta el siglo XX. Madrid: Alianza editorial.
BIBLIOGRAFÍA básica e complementaria (por temas):
DALHAUS, C. (2007):Fundamentos de la historia de la música. Barcelona: Gedisa
FUBINI, E. (2008): Estética de la música. Madrid: Antonio Machado libros.
TRÍAS, E. (2007): El canto de las sirenas. Argumentos musicales. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
Tema 1:
ARISTÓTELES. Política. Libro VIII, cap. IVVII PLATÓN. La República. 397 c 403 b
PLATÓN. Leyes. Libro III, 700701.
PLUTARCO. Vidas paralelas. Tomo I. Tema 2:
BOECIO: De institutione música (fragmento)
FUBINI & CRIADO (2008): Música y estética en la época medieval. Navarra: Eunsa.
Tema 3
CASTIGLIONE, B. (1528): El cortesano (fragmento) SALINAS, F. (1577): De música, liber primus (fragmento)
TINCTORIS, J. (1477): Libro sobre el arte del contrapunto (fragmento)
ZARLINO, G. (1558): Instituciones armónicas (fragmento) Tema 4
ARISTÓTELES: Poética, 1449 b – 1450 b.
ARTUSI, G. (1600): De la imperfección de la música moderna (fragmento)
CARTER, T. (2013): Monteverdi y la “invención” de la melodía. Madrid, Fundación Juan March, 2013.
GALILEI, V. Diálogo entre la música antigua y la moderna (fragmento).
MONTEVERDI, C. (1605): V libro de Madrigales (prólogo) MONTEVERDI, G. (1607): Declaración (fragmento).
PERI, J. Prólogo a la ópera Eurídice
Tema 5
CAPELÁN, Montserrat (2019): “Entre el barroco y el neoclasicismo: la pugna entre las autoridades y el público por la cartelera teatral venezolana”. Atalanta, 7/1, pp. 181-195
FUBINI, E. (2002): Los enciclopedistas y la música. Valencia, Publicacións de la Universitat de València.
GÁNDARA-FEIJÓO, Javier. “Los gustos estragados: una tonadilla compostelanda de 1799”. Resonancias: revista de investigación musical, 53, pp. 41-64.
JOVELLANOS, G. (1999): Memoria para el arreglo de la policía de los espectáculos y diversiones públicas y sobre su origen en España. Alicante: Biblioteca virtual Miguel de Cervantes.
ROUSSEAU, J.J. (2007). Escritos sobre música. Valencia, Publicacións de la Universitat de València, pp. 177217, pp. 219 234, pp. 235 252, pp. 253 308.
Tema 6
DE LOS REYES, David. Kant o la música como juego de emociones. En http://filosofiaclinicaucv.blogspot.com.es/2014/12/kantola musicacomojuegode.html
KANT, Inmanuel. Crítica de la facultad de juzgar. Caracas, Monte Ávila editores, 1991. Parágrafos 16, 44, 51, 52 y 53.
Tema 7
CAPELÁN, Montserrat. “Música y teatro como armas bélicas: propaganda profernandinta en Venezuela durante la guerra de la independencia española”. Quintana, 15 (2016) pp. 93 104
LOLO, Begoña. “La música al servicio de la Política en la Guerra de la Independencia”. Cuadernos dieciochistas, 8 (2007) pp. 223
245.
Tema 8
DÍAZ, Ramos. «Revisando una polémica: la Guerra de los Románticos». Wagner / estética. Pascual, Isabel, Mauricio, Sonia (coords.). Las Palmas de Gran Canaria, Universidad de las Palmas de Gran canaria, 2010, pp. 5171.
WAGNER, Richard. La obra de arte del futuro. Valencia, Universidad de Valencia, 2000.
Tema 9
GARBAYO, Javier y CAPELÁN, Montserrat (eds.). Ollando ó mar. Música civil e literatura na Galicia Atlántica (18751950). Pontevedra, Museo de Pontevedra, 2018.
Tema 10
BOULEZ, Pierre. Pasaporte para el siglo XX.
NYMAN, Michael. Música experimental: de John Cage en adelante. Girona, Documenta Universitaria, 2006.
STRAVINSKY, I. Poética musical. Santiago: Alvarellos
Xerais:
O alumno do será capaz de:
. Utilizar as ferramentas historiográficas máis adecuadas.
. Desenvolver unha metodoloxía científica no traballo.
. Adquirir habilidades para o manexo das TIC.
Específicas:
O alumnado sera capaz de:
. Coñecer os principios que rexen o pensamento musical de acordo cos ditados da estética, a iconografía, a socioloxía da arte e a da
propia estilística musical.
. Entender o pensamento musical e os principios que o rexen a través
dos fitos musicais máis relevantes.
. Asimilar a evolución musical ao amparo das ideas estéticas e da súa evolución histórica.
. Deseñar e organizar un ciclo de concertos seguindo un fío ideolóxico.
. Deseñar e organizar un proxecto expositivo con temática musical.
Transversais:
O alumnado s era capaz de:
. Analizar textos complexos de estética musical con propiedade e falar e
escribir con pertinencia.
. Sintetizar
. Levar adiante a resolución dos problemas que presente o
desenvolvemento da súa actividade académica e tomar decisións
acertadas.
. Traballar en equipo.
. Exercer a autocrítica para o seu traballo persoal.
. Ser bo comunicador (oralmente e p or escrito).
A peculiaridade da materia fai combinar os contidos teóricos e a súa aplicación práctica de maneira continuada.
As sesións expositivas constan de maneira xenérica dunha parte teórica e logo da súa aplicación práctica, por medio da audición musical e comentarios da lectura de textos e a súa análise.
As sesións interactivas profundan na utilización da audición como ferramenta práctica de traballo e a realización de debates, críticas musicais, prácticas de organización de concertos e de xestión e organización de proxectos expositivos con temática musical.
Ao longo tanto dunhas como doutras, os/ as alumno/ as deberán participar, expondo aquelas dúbidas que se lles presenten e achegando as súas inquietudes persoais e opinións ao grupo.
PRIMEIRA E SEGUNDA OPORTUNIDADE:
Crítica musical: 20%
Traballo Final (con exposición na aula): 40%
Exame final: 40%
O alumnado ao que lle sexa concedida DISPENSA de asistencia a clase (seguindo a Instrución Nº 1/2017 da Secretaría Xeral sobre dispensa de asistencia a clase en determinadas circunstancias), avaliarase cunha proba final que supoñerá o 100% da cualificación distribuída da seguinte maneira: traballo (40%) exame (60%).
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas, aplicarase o disposto na Normativa de evaluación do rendimento académico do alumnado e revisión das calificacións.
Tipo de docencia e horas a adicar á materia:
Docencia expositiva: 32
Docencia interactiva: 16
Titoría persoalizada: 3
99 horas de traballo persoalizado distribuídas entre
Estudo autónomo individual ou en grupo
Leituras recomendada, actividades de biblioteca e similar Preparación de presentacions orais, debates e similares Outras tarefas propostas polo profesorado
Total: 150 horas
1. Preparación complementaria da materia impartida na aula mediante a lectura dos libros de bibliografía básica
2. Consulta do Campus virtual
3. Lectura detida e sistemática dos textos recomendados para cada tema
4. Consulta personalizada nas horas de titorías.
Realizarase unha práctica de campo o día 4 de abril de 2025 na Biblioteca Xeral da USC. A mesma consistirá en ver como se fai un discruso histórico a partir de diferente tipos de fontes primarias (cartas, partituras, textos, fotos, audios, etc.). Para isto, consultarase o Fondo Gaos custodiado na Biblioteca América da USC.
Montserrat Capelan Fernandez
Coordinador/a- Departamento
- Historia da Arte
- Área
- Música
- Teléfono
- 881812595
- Correo electrónico
- montserrat.capelan [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Contratado/a Doutor
Ilduara Vicente Franqueira
- Departamento
- Historia da Arte
- Área
- Música
- Correo electrónico
- ilduara.vicente.franqueira [at] usc.es
- Categoría
- Predoutoral Ministerio
Sergio Rodriguez Gutierrez
- Departamento
- Historia da Arte
- Área
- Música
- Correo electrónico
- sergiorodriguez.gutierrez [at] usc.es
- Categoría
- Predoutoral Xunta
Luns | |||
---|---|---|---|
17:00-19:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 07 |
Martes | |||
15:00-17:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 15 |
04.06.2025 18:00-20:30 | Grupo /CLE_01 | Aula 12 |
08.07.2025 18:00-20:30 | Grupo /CLE_01 | Aula 12 |