Créditos ECTS Créditos ECTS: 4.5
Horas ECTS Criterios/Memorias Horas de Titorías: 2 Clase Expositiva: 33 Clase Interactiva: 10 Total: 45
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Farmacoloxía, Farmacia e Tecnoloxía Farmacéutica
Áreas: Farmacia e Tecnoloxía Farmacéutica
Centro Facultade de Farmacia
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
O farmacéutico debe coñecer os principais aspectos relativos á farmacoeconomía e á xestión e planificación farmacéutica nos seus principais ámbitos como son a Oficina de Farmacia, os Servizos de Farmacia Hospitalaria e Ambulatoria e a Industria Farmacéutica, incluíndo os centros de distribución.
Este bloque formativo ten como obxectivo proporcionar ao estudante os coñecementos básicos en economía e xestión necesarios para desenvolver o seu traballo, promover o uso racional dos medicamentos e produtos sanitarios, así como adquirir coñecementos básicos en xestión clínica, economía da saúde e o uso eficiente dos recursos sanitarios.
Finalmente abordaranse os principios éticos e deontolóxicos de acordo coas disposicións lexislativas, regulatorias e administrativas que rexen o exercicio profesional, incluíndo as implicacións éticas da saúde nun contexto social en transformación.
1. Programa de clases teóricas
Bloque 1. Economía en Farmacia e Saúde.
Tema 1. Conceptos básicos da economía (2 h): Definicións de economía, mercado, oferta, demanda e empresa. Funcións de prezos e funcionamento das curvas de oferta / demanda. Clasificación de empresas.
Tema 2. Análise fármaco-económica e economía da saúde (2h): obxectivos da avaliación farmacoeconómica. Métodos de cuantificación de custos. Métodos para cuantificar os resultados da saúde. Métodos de comparación e avaliación fármaco-económica.
Bloque 2. Contabilidade e Análise financeira.
Tema 3. Introdución á contabilidade (1 h): funcións de contabilidade e tipos. Libros de contabilidade. Tipos de custos. Valoración dos inventarios.
Tema 4. Activos patrimoniais e saldo contable (1 h): Masas do Patrimonio. Balance de situación. Análise de solvencia e endeudamento.
Tema 5. Datos contables (2 h): Gráfico de contas contables: contas patrimoniais e de xestión. Proceso de anotación de eventos contables nas distintas contas. Método de notación de dobre entrada. Facer anotacións nos libros diarios e maior.
Tema 6. Perdas e ganancias (1 h): Contabilización de mercadorías. Conta de perdas e ganancias. Valoración dunha empresa con respecto á súa conta de resultados. Valoración económica da oficina de farmacia.
Bloque 3. Xestión e planificación dunha oficina de farmacia.
Tema 7. A oficina de farmacia e Seguridade Social (2 h): a oficina de farmacia como empresa. Garantías para a identificación e información dos medicamentos. A receita e a receita electrónica. Normas de dispensación e facturación.
Tema 8. Marco de xestión e lexislación da oficina de farmacia (1 h): Riscos, seguridade e responsabilidades. Responsabilidade social das empresas.
Tema 9. Xestión de contratos e formas de pagamento na oficina de farmacia (1h).
Tema 10. Xestión laboral da oficina de farmacia: grupos profesionais, convenio colectivo e tipos de contratos de traballo (1 h).
Tema 11. Xestión de compras (2 h): Fases previas á compra. Previsión de vendas. A marxe. Xestión de provedores Xestión de stocks Lei de Pareto. Compras centrais.
Tema 12. Marketing e merchandising (2 h): Marketing na oficina de farmacia. Técnicas de venda. Merchandising farmacéutico
Tema 13. Estrutura económica e financeira da oficina de farmacia (1 h): Aplicación da análise financeira empresarial ao caso de farmacias. Fontes financeiras externas. Análise de compra de oficinas de farmacia.
Bloque 4. Xestión noutras modalidades de práctica profesional.
Tema 14. Organización de servizos de farmacia hospitalaria (1 h). División de traballo e actividades dun servizo farmacéutico hospitalario. Persoal implicado nun servizo farmacéutico hospitalario. Dispensación de unidade. Directrices para o uso clínico.
Tema 15. Mercado e industria farmacéutica (2 h): coñecer a estrutura do mercado farmacéutico segundo os distintos tipos de especialidades. Coñecer os axentes implicados no mercado farmacéutico. Coñecer as tendencias do mercado farmacéutico. Comprender os principais aspectos da regulación que afectan á industria farmacéutica. Coñecer a estrutura organizativa necesaria nun laboratorio farmacéutico. Valorar carteiras de produtos co modelo BCG. Coñecer os aspectos fundamentais sobre información e publicidade de medicamentos e marketing.
Tema 16. Características dos sistemas de distribución farmacéutica (1 h): Almacéns por xunto como axentes na distribución de medicamentos. Importancia da canle de distribución. Responsabilidades dos almacens de maior. O persoal necesario Equipos e organización do traballo.
2. Programa de clases interactivas (10 h)
A) Traballo en equipo: realizarase un pequeno traballo en equipo sobre os aspectos de xestión dun novo medicamento que se pretende lanzar no mercado. Traballarase en coordinación coa materia de Tecnoloxía Farmacéutica III.
B) Programa de clases interactivas:
Interactivo 1 (2 h): Resolución dun cuestionario sobre cálculos de custos (1 h). Resolución dun cuestionario sobre análise farmacoeconómica (1h)
Interactivo 2 (2 h): Resolución dun cuestionario de balance (0,5 h). Resolución dun cuestionario sobre a conta de perdas e resultados e un exemplo de caso contable (1 h). Valoración dunha oficina de farmacia (0,5 h).
Interactivo 3 (2 h): cálculos de facturación e marxes de beneficio.
Interactivo 4 (2 h): Resolución dun cuestionario sobre xestión de contratos con entidades financeiras (1 h). Traballo de exposición de mentores.
Interactivo 5 (2 h): Exposición de traballo en equipo.
3. Programa de clase de laboratorio
Clases en aula informática (3 h): Utilización dun ou máis paquetes de software de xestión farmacéutica, incluíndo realización de vendas, fichas de clientes, pedidos, procura de información de medicamentos e reaccións adversas, e peches de caixa.
Clases na aula Farmacia (1 h): Estrutura dunha oficina de farmacia. Zonas operativas nunha oficina de farmacia. Aspectos de mercadotecnia. Xestión de vendas mediante software específico. Sistemas SPD de dosificación de medicamentos
Visitas a unha cooperativa de distribución farmacéutica maiorista (2 h): Realízase unha visita guiada a un centro loxístico de distribución farmacéutica.
Básica.
-Gonzalez,A.(2005a):Manual Práctico de Gestión de la Oficina de Farmacia.Nuevos enfoques nuevos retos,AMV Ediciones, Madrid. ISBN: 9788489922600
- Introducción a la farmacoeconomía y evaluación económica de medicamentos. Gómez Barreira, COF Zaragoza. M. 2012.
- Gestión de la Farmacia – Marketing. J. C. Serra, PROFIT editorial. 2015.
Complementaria.
- Plan general de contabilidad: incluye normas complementarias de ICAC y normativa contable sobre el euro.
Coñecementos:
Con 03. Saber aplicar o método científico e adquirir habilidades no manexo da lexislación, fontes de información, bibliografía, elaboración de protocolos e outros aspectos que se consideren necesarios para o deseño e avaliación crítica de ensaios preclínicos e clínicos.
Con 04. Adquirir coñecementos para deseñar, preparar, subministrar e dispensar medicamentos e outros produtos de interese sanitario.
Con 05. Adquirir coñecementos en farmacoterapia e dietoterapia, así como no ámbito nutricional e alimentario nos establecementos nos que prestan servizos.
Con 06. Adquirir coñecementos básicos en xestión clínica, economía da saúde e uso eficiente dos recursos sanitarios para promover o uso racional de medicamentos e produtos sanitarios.
Con 07. Coñecer, avaliar e valorar problemas relacionados cos fármacos e medicamentos, así como participar en actividades de farmacovixilancia.
Con 08. Coñecer as actividades de farmacia clínica e social, seguindo o ciclo asistencial farmacéutico.
Con 09. Coñecer os principios éticos e deontolóxicos segundo as disposicións lexislativas, regulamentarias e administrativas que rexen o exercicio profesional, comprendendo as implicacións éticas da saúde nun contexto social en transformación.
Con 10. Coñecer as propias limitacións e a necesidade de manter e actualizar a competencia profesional, prestando especial importancia á autoaprendizaxe de novos coñecementos a partir da evidencia científica dispoñible.
Con 36. Coñecer a xestión e as características da atención farmacéutica nas estruturas asistenciais de Atención Primaria e de Atención Especializada do Sistema Sanitario.
Con 42. Coñecer e aplicar as condicións legais, sociais e económicas relacionadas co ámbito sanitario e en particular coa medicina
Con 43. Coñecer técnicas de recuperación de información relacionadas con fontes de información primarias e secundarias (incluídas bases de datos co uso dun ordenador).
Con 44. Coñecer os principios éticos e deontolóxicos e actuar de acordo coas disposicións lexislativas, regulamentarias e administrativas que rexen o exercicio profesional, colaborando con outros profesionais sanitarios e adquirindo habilidades de traballo en equipo.
Con 45. Coñecer e aplicar técnicas de xestión en todos os aspectos das actividades farmacéuticas.
Con 46. Coñecer os principios e a metodoloxía científica aplicada ás ciencias farmacéuticas, incluíndo a historia e a función social da Farmacia.
Con 48. Coñecer as técnicas de comunicación oral e escrita que permiten informar aos usuarios dos establecementos farmacéuticos en termos intelixibles axeitados aos distintos niveis culturais e ámbitos sociais.
Con 49. Coñecer o funcionamento e xestión dun servizo de farmacia hospitalaria ou de atención primaria, incluído o persoal que se lle adscribe.
Habilidades ou habilidades:
H/D 01. Intervir en actividades de promoción da saúde, prevención da enfermidade, a nivel individual, familiar e comunitario, cunha visión integral e multiprofesional do proceso saúde-enfermidade.
H/D 05. Desenvolver habilidades de comunicación e información, tanto orais como escritas, para o trato cos pacientes e usuarios do centro onde desenvolve a súa actividade profesional.
H/D 06. Potenciar as habilidades de traballo e colaboración en equipos multidisciplinares e relacionados con outros profesionais sanitarios
H/D 18. Potenciar o uso racional dos medicamentos e produtos sanitarios.
H/D 19. Prestar asesoramento terapéutico en farmacoterapia e dietoterapia, así como asesoramento nutricional e dietético aos usuarios dos establecementos nos que prestan servizos.
Competencias:
Competencias instrumentais:
Comp 01. Capacidade de análise e síntese.
Comp 02. Capacidade de organización e planificación
Comp 03. Comunicación oral e escrita na lingua propia.
Comp 05. Coñecementos básicos de manexo informático.
Comp 06. Habilidades de xestión da información (capacidade para buscar e analizar información de fontes diversas).
Comp 07. Resolución de problemas.
Comp 08. Toma de decisións.
Habilidades interpersoais:
Comp 10. Capacidade crítica e autocrítica.
Comp 11. Traballo en equipo.
Comp 12. Habilidades interpersoais.
Comp 13. Capacidade para traballar en equipo interdisciplinar.
Comp 17. Compromiso ético.
Competencias sistémicas:
Comp 18. Capacidade para aplicar os coñecementos na práctica.
Comp 19. Habilidades investigadoras.
Comp 20. Capacidade para aprender.
Comp 21. Capacidade de adaptación a novas situacións.
Comp 22. Capacidade para xerar novas ideas (creatividade).
Comp 23. Liderado.
Comp 25. Capacidade para traballar de forma autónoma.
Comp 26. Deseño e xestión de proxectos.
Comp 27. Iniciativa e espírito emprendedor.
Comp 28. Preocupación pola calidade.
Comp 29. Motivación de logro
A) Clases expositivas: Lección impartida polo profesor que pode ter formatos diferentes (teoría, problemas e/ou exemplos xerais, directrices da materia). En función das posibilidades, algúns dos temas impartiranse mediante conferencias nas que participen profesionais relacionados coa xestión de farmacia e da distribución farmacéutica.
B) Clases interactivas: Clase teórico/práctica nas que se propoñen e resolven aplicacións da teoría, problemas e exercicios. O estudante participa activamente nestas clases de distinta forma: planificación de traballos, entrega de exercicios ao profesor (algún dos propostos en boletíns de problemas que o profesor entrega aos estudantes con suficiente antelación), resolución de exercicios na aula, presentación oral de traballos, etc.
C) Titorías: Supoñerán 2 horas por cuadrimestre, que se destinarán a resolver dúbidas sobre os distintos contidos da materia.
D) Prácticas: Realizaranse prácticas de ordenador que cubren alguns programas de Xestión de Compras-Ventas de Oficina de Farmacia e outros exercicios relacionados co temario. Realizarase tamén unha visita explicativa de aspectos de Xestión na aula COFAGA-COFANO. Dentro das clases prácticas, realizarase unha visita a almacéns de distribución situados na comunidade galega.
Realizarase un seguimento da aprendizaxe mediante a formulación de casos prácticos e actividades a resolver, presencialmente ou non, individualmente ou por grupos. Procederase ademais a realizar un exame final. A nota final obtense a partir dos seguientes elementos.
A: Exame escrito. Constará dun modulo de preguntas test e dun módulo de entre 2 e 6 preguntas curtas ou problemas. Para superar a materia é necesario obter como mínimo 50% da nota máxima neste elemento. Avaliación de Con 03, Con 04, Con 05, Con 06, Con 07, Con 08, Con 09, Con 36, Con 42, H/D 01, H/D 05, H/D 18, Comp 01, Comp 07, Comp 20,Comp 25, Comp 29. Corresponde ao 70% da nota final.
B: Avaliación continua. A nota corresponde á media ponderada das entregas de exercicios, asistencia a charlas convidadas, e traballos da materia. Avaliación de Con 36, Con 42, Con 44, Con 48, Con 49, H/D 01, H/D 05, H/D 06, H/D 18, Comp 01, Comp 02, Comp 03, Comp 06, Comp 07, Comp 10, Comp 11, Comp 12, Comp 13, Comp 19, Comp 20, Comp 21, Comp 22, Comp 23, Comp 26, Comp 27, Comp 29. Corresponde ao 20% da nota final.
C: Prácticas. A nota corresponde á asistencia e participación activa nas mesmas. Avaliación de Con 03, Con 04, Con 10, Con 36, Con 43, Con 48, H/D 01, H/D 05, H/D 18, H/D 19, Comp 03, Comp 05, Comp 07, Comp 08, Comp 10, Comp 12, Comp 17, Comp 18, Comp 21, Comp 28. Corresponde ao 5% da nota final.
D: Visita a un almacén de distribución farmacéutica. A nota corresponde a asistencia a esta visita. Avaliación de Con 42. Con 04, Con 06, Comp 28. Corresponde ao 5% da nota final.
A nota final (NF) sobre 10 obtense da seguiente ecuación: NF=0,7*A+0,2*B+0,05*C+0,05*D
Para superar a materia é necesario obter unha nota igual ou superior a 5. Previa indicación do interesado ao coordinador da material, é posible reter a nota dos elementos B, C e D en caso de que os cursara nun ano académico anterior.
A avaliación en caso de dispensa de asistencia a clase estará composta polo exame final e las prácticas de laboratorio. NF=0,95*A+0,05*C. As prácticas son obrigatorias sempre, polo que non se poderá superar a materia sen realizalas, independentemente da nota no exame escrito.
4,5 ECTS
Horas de expositivas: 23 h
Horas seminarios interactivos: 10 h
Horas interactivas de laboratorio: 8 h
Titorías en grupo reducido: 2 h
Traballo personal do alumnado: 67,5 h
Recoméndase traballar de xeito continuo. O alumnado poderá acceder aos materiais empregados nas clases maxistrais e nos seminarios interactivos, así como a materiais complementarios, a través da USC Virtual.
ASISTENCIA A CLASE
O Consello de Goberno de 25 de noviembre del 2024 aprobou a Normativa de asistencia a clase nas ensinanzas adaptadas ao EEES (http://www.usc.es/export/sites/default/gl/normativa/descargas/normaasis…).
Na mesma expóñense os beneficios da asistencia á clase, entre eles facilita unha “mellor comprensión da materia, a adquisición de competencias en grupos e individuais, a aprendizaxe continua, a interacción directa con outros estudantes ou a posibilidade dunha metodoloxía docente-discente máis participativa”. Cabe lembrar que a USC é unha universidade presencial, polo que a asistencia a un mínimo do 80% das sesións de clase é obrigatoria. Nos casos contemplados na normativa da Facultade, os estudantes poderán solicitar exención oficial de docencia.
ENTREGA DE TRABALLOS. Os traballos realizados polo alumnado deben entregarse, preferentemente, a través da aula virtual.
RESPONSABILIDADE MEDIOAMBIENTAL En relación aos traballos persoais ou de grupo que se realicen para a materia cómpre ter en conta as seguintes indicacións: - Evitar tapas de plástico ou outros envoltorios externos innecesarios. - Sempre que sexa posible, empregar grampas en lugar de encanutillados. - Imprimir a dúas caras en calidade “aforro de tinta”. - Non empregar folios en branco como separadores de capítulos ou partes. - Evitar anexos que non teñan referencia directa cos temas desenvolvidos.
PERSPECTIVA DE XÉNERO: En atención a criterios de igualdade de xénero no ámbito universitario, recoméndase facer uso da linguaxe non sexista tanto no traballo cotiá de aula como nos traballos académicos encomendados.
CONTA RAI: É obrigatorio que o alumnado faga uso da conta de correo RAI.
FERRAMENTAS TECNOLÓXICAS INSTITUCIONAIS: É obrigatorio o uso das ferramentas tecnolóxicas institucionais: Campus Virtual, Microsoft Office 365, e outras ferramentas facilitadas pola facultade e autorizadas como ferramentas institucionais pola USC.
USO DO TELÉFONO MÓBIL: Non se poderá empregar o teléfono móbil, salvo cando se use como instrumento de traballo seguindo as indicacións dadas polo equipo docente, responsabilizándose o alumnado das consecuencias legais e académicas que poidan derivarse dun emprego non axeitado do mesmo.
PROCESO DE ENSINO-APRENDIZAXE: Ter en conta que o proceso de ensino-aprendizaxe (clases / titorías) é de carácter privado. Neste senso, enténdese que se trata dun acto de comunicación e intercambio entre o/a docente e o estudantado matriculado na materia.
PROTECCIÓN DE DATOS: No referido á protección de datos a normativa de referencia pode ser consultada no seguinte enlace: https://www.usc.gal/es/politica-privacidad-proteccion-datos.
NOTA: “Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións”.
Alvaro Goyanes Goyanes
- Departamento
- Farmacoloxía, Farmacia e Tecnoloxía Farmacéutica
- Área
- Farmacia e Tecnoloxía Farmacéutica
- Correo electrónico
- alvaro.goyanes.goyanes [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Maria Isabel Rial Hermida
- Departamento
- Farmacoloxía, Farmacia e Tecnoloxía Farmacéutica
- Área
- Farmacia e Tecnoloxía Farmacéutica
- Correo electrónico
- mariaisabel.rial [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Axudante Doutor LOSU
Luis Antonio Diaz Gomez
Coordinador/a- Departamento
- Farmacoloxía, Farmacia e Tecnoloxía Farmacéutica
- Área
- Farmacia e Tecnoloxía Farmacéutica
- Correo electrónico
- luis.diaz.gomez [at] usc.es
- Categoría
- PROFESOR/A PERMANENTE LABORAL
Luns | |||
---|---|---|---|
12:00-13:00 | Grupo /CLE_B | Castelán | 5035 Aula 7 Facultade Dereito |
18:00-19:00 | Grupo /CLE_A | Castelán | 5035 Aula 7 Facultade Dereito |
Martes | |||
12:00-13:00 | Grupo /CLE_B | Castelán | 5035 Aula 7 Facultade Dereito |
18:00-19:00 | Grupo /CLE_A | Castelán | 5035 Aula 7 Facultade Dereito |
Mércores | |||
12:00-13:00 | Grupo /CLE_B | Castelán | 5035 Aula 7 Facultade Dereito |
18:00-19:00 | Grupo /CLE_A | Castelán | 5035 Aula 7 Facultade Dereito |
Xoves | |||
12:00-13:00 | Grupo /CLE_B | Castelán | 5035 Aula 7 Facultade Dereito |
18:00-19:00 | Grupo /CLE_A | Castelán | 5035 Aula 7 Facultade Dereito |
Venres | |||
12:00-13:00 | Grupo /CLE_B | Castelán | 5035 Aula 7 Facultade Dereito |
18:00-19:00 | Grupo /CLE_A | Castelán | 5035 Aula 7 Facultade Dereito |