Créditos ECTS Créditos ECTS: 3
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 51 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 9 Clase Interactiva: 12 Total: 75
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Máster RD 1393/2007 - 822/2021
Centro Facultade de Xeografía e Historia
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Sen docencia (En extinción)
Matrícula: Non matriculable (Só plans en extinción)
Tratarase, prioritariamente, de proporcionar ao alumnado os patróns de interpretación crítica vinculados á historia da arte, a arquitectura, o urbanismo, as expresións audiovisuais, o patrimonio cultural e a cidade histórica e contemporánea, de maneira que os estudantes se fagan coas ferramentas necesarias (e non só artísticas, senón tamén outras procedentes de eidos como a socioloxía, a psicoloxía ou a fenomenoloxía) para poderen ser quen de xulgar criticamente o fenómeno e contorna urbanos no contexto histórico pasado e presente.
Por outras palabras: os estudantes serán quen de xulgar o papel dos “media”, da arte contemporánea e mais do urbanismo como factores de evolución (ou falta de evolución) do urbano.
BLOQUE 1 (Prof. Dr. Xosé Nogueira Otero).
1. A cidade como universo audiovisual contemporáneo. A cidade como localización e como personaxe.
2. A fenomenoloxía e a expansión urbanas, e a creación dunha nova cidade contemporánea de nova planta: o cinema das vangardas históricas.
3. O vello e o novo. Os procesos de xentrificación. 3.1. "En construcción" (José Luis Guerin, 2001). A cidade como (conflitivo) palimpsesto. 3.2. "Of Time and the City" (Terence Davies, 2008). O cine como refuxio da memoria.
BLOQUE 2 (Prof. Dr. Xosé Nogueira Otero).
1. A cidade no cinema de xénero. 1.1. O cinema musical. 1.2. O cinema negro / Film noir. 1.3. O cinema fantástico e de ciencia-ficción. 1.3.1. A megacidade no cinema contemporáneo. A radical proposta de 'Planet City' (Liam Young, 2021).
2. Do relato urbano clásico á narración multiforme. A cidade no cinema europeo e asiático. 2.1. O rexistro da II Guerra Mundial. 2.1.1. O neorrealismo italiano. 2.2. O cinema das décadas posteriores á guerra. Xapón e Europa. 2.3. Estados Unidos anos 70: street tapes e a cidade como colector de morte e violencia.
BLOQUE 3 (Profa. Dra. Lucía Martínez).
1. Patrimonio urbano.
2. Expansión e periferia urbana como proceso de creación dunha nova cidade.
3. Cidade e creación artística contemporánea como valor patrimonial.
4. Paisaxes culturais urbanas e o patrimonio natural como desenvolvemento local sostible.
ABUÍN, Anxo: “Variaciones sobre un parque temático: De Jacques Tati a Francis Ford Coppola”, en Javier Gómez-Montero & Christina Johanna Bischoff (eds.), Urbes Europaeae. Modelos e imaginarios urbanos para el siglo XXI. Paradigmes et imaginairesde la ville pour le XXIᵉ siècle. Kiel, Ludwig, 2009, pp. 15-36.
ACEBO IBÁÑEZ, Enrique del (dir.): El habitar urbano: pensamiento, imaginación y límite. La ciudad como encrucijada. Buenos Aires, Ciudad Argentina-Universidad del Salvador, 2000.
AMENDOLA, G.: La ciudad postmoderna. Magia y miedo de la metrópolis contemporánea. Madrid, Celeste, 2000.
Archivos de la Filmoteca, nº 67 (abril 2011): De Argel a Bombay: paisajes urbanos en el cine contemporáneo [coord.: Alberto Elena].
AUGÉ, Marc: Los "no lugares". Espacios del anonimato. Una antropología de la sobremodernidad. Barcelona, Gedisa, 1993.
AUGÉ, Marc: L’Impossible Voyage. Le tourisme et ses images. Paris, Payot & Rivages, 1997.
AZEVEDO, Ana Francisca de; RAMÍREZ, Rosa Cerarols; OLIVEIRA Jr., Wenceslao Machado de (eds.): Intervalo I: entre geografías e cinemas. Braga, Universidade do Minho (UMDGEO), 2015.
BARBER, Stephen: Ciudades proyectadas: cine y espacio urbano. Barcelona, Gustavo Gili, 2006.
BAUDRILLARD, Jean: Cultura y simulacro. Barcelona, Kairós, 1993.
BAUMAN, Zygmunt: Modernidad líquida. Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, 2005 (1ª ed., 1999).
CALLE VAQUERO, Manuel de la: La ciudad histórica como destino turístico. Barcelona, Ariel, 2006.
CAMARERO GÓMEZ, Gloria (ed.): Ciudades europeas en el cine. Madrid, Akal, 2013.
CARTIER, Carolyn; LEW, Alan A.: Seductions of Place. Geographical perspectives on globalization and touristed landscapes. London, Routledge, 2005.
CASAS, Quim (coord.): Terence Davies. Los sonidos de la memoria. Donostia-San Sebastián, Festival Internacional de Cine de Donostia-San Sebastián/Filmoteca Vasca-Euskadiko Filmategia, 2008.
CASCAJOSA VIRINO, Concepción: Prime Time. La mejores series de TV americanas. De C.S.I. a Los Soprano. Madrid, Calamar Ediciones, 2005.
CASTELLO, Lineu: A percepção de lugar. Repensando o conceito de lugar en arquitectura-urbanismo. Porto Alegra, PROPAR, 2007
CIEUTAT, Michel: “La ville dans le film policier amèricain”, en Positif, nº 171-172 (julio-agosto 1975).
CONSTANT: La Nueva Babilonia. Barcelona, Gustavo Gili, 2009.
FERNÁNDEZ-SANTOS, Ángel: “El misterio de la evidencia. En construcción”, en El País (19-10-2001), p. 52.
GARCÍA GÓMEZ, Francisco / PAVÉS, Gonzalo M. (coords.): Ciudades de cine. Madrid, Cátedra, 2014.
GARCÍA VÁZQUEZ, Carlos: Ciudad hojaldre. Visiones urbanas del siglo XXI. Barcelona, Gustavo Gili, 2004.
GLAESER, Edward: Triumph of the City. How Our Greatest Invention Makes Us Richer, Smarter, Greener, Healthier, and Happier. New York, The Penguin Press, 2011. (Ed. española: El triunfo de las ciudades. Cómo nuestra gran creación nos hace más ricos, más listos, más sostenibles, más sanos y más felices. Madrid, Taurus, 2011).
GOROSTIZA, Jorge: Panorámicas urbanas. 50 películas esenciales sobre la ciudad. Barcelona, Editorial UOC, 2016.
GOTTDIENER, Mark: The Theming of America. Dreams, visions, and commercial spaces. Boulder (Co) Westview Press,
GUERIF, François: El cine negro americano. Barcelona, Alcor, 1988.
HALL, Peter: Ciudades del mañana. Barcelona, Serbal, 1996.
HANNIGAN, John: Fantasy City: Pleasure and Profit in the Postmodern Metropolis. London & New York, Routledge, 1998.
HERNÁNDEZ RUIZ, Javier: “La ciudad y los géneros cinematográficos: crónica de una dialéctica persistente”, en Catalina Buezo (ed.), Perspectivas de la ciudad. Madrid, Universidad Europea – CEES Ediciones, 1999, pp. 139-149.
HORKHEIMER, Max; ADORNO, Theodor: “La industria cultural. Ilustración como engaño de masas”, en Dialéctica de la Ilustración. Madrid, Akal, 2007, pp. 1331-183.
JACOBS, Jane: «The self-destruction of diversity» en The Death and Life of great American Cities, New York, Random House, 2002, págs. 241 y ss. –1ª ed. 1961–.
JOUSSE, Thierry et PAQUOT, Thierry (dirs.): La ville au cinéma. Paris, Cahiers du cinéma, 2005.
JUDD, Dennis R.; FAINSTEIN, Susan S.: The tourist city. New Haven, Yale University Press, 1999.
LANE, Roger: “Urbanization and Criminal Violence in the 19th Century”, en H. D. Graham (ed.): The History of Violence in America. Historial and Corporative Perspectives. New York, F. A. Praeger, 1969.
LEDA, Jay: Historia del cine ruso y soviético. Buenos Aires, Eudeba, 1975.
LLANO, Rafael: Paul Strand. En el principio fue Manhattan. A Coruña, Fundación Pedro Barrié de la Maza, 2008.
LYNCH, Kevin: La imagen de la ciudad. Barcelona, Gustavo Gili, 1984.
MACCANNELL, Dean (Lucy Lippard, prólogo): El turista. Una nueva teoría de la clase ociosa. Barcelona, Melusina, 2003.
MONTERDE, José Enrique: “En construcción. Cuando el documental se transmuta en arte”, en Dirigido por, nº 305 (oct. 2001), pp. 50-51.
MORENO, Horacio: Cyberpunk: más allá de Matrix. Barcelona, Círculo Latino, 2003.
MUÑOZ, Francesc: Urbanalización. Paisajes comunes, lugares globales. Barcelona, Gustavo Gili, 2008.
NOGUEIRA, Xosé: “Reflexiones sobre y desde la imagen. Algunas notas acerca de la (meta)obra de José Luis Guerin”, en Marta ÁLVAREZ (ed.): Imágenes conscientes. AutoRepresentacioneS #2. Binges (Francia), Éditions Orbis Tertius, 2013, pp. 119-144.
PARADELO NÚÑEZ, Martín: La imagen en el retrovisor. Alcance crítico de los medios de representación cinematográficos en cuanto al sentido social del espacio urbano. Ponte Candelas (Pontevedra), Ellago Ediciones, 2015.
QUINTANA, Àngel: “La ciudad espectral y sus fantasmas”, en Losilla, Carlos / Pena, Jaime (coords.): Algunos paseos por la ciudad de Sylvia. Un cuaderno de notas. Festival Internacional de Cine de Gijón, 2007, pp. 54-56.
RODRÍGUEZ ORTEGA, Vicente: La ciudad global en el cine contemporáneo. Una perspectiva transnacional. Santander, Shangrila, 2012.
RUBERT DE VENTÓS, Xavier: “La ciudad turística” en Ensayos sobre el desorden. Barcelona, Kairós, 1986, pp. 105 y ss.
SALVADOR VENTURA, Francisco (ed.): Cine y cosmopolistismo. Aproximaciones transdisciplinares a imaginarios visuales cosmopolitas. Santa Cruz de Tenerife, Intramar Ediciones, 2010.
SALVADOR VENTURA, Francisco (ed.): Cine y ciudades. Santa Cruz de Tenerife, Intramar Ediciones, 2011.
SECCHI, Bernardo: La ciudad de los ricos y la ciudad de los pobres. Madrid, Los Libros de la Catarata, 2015.
SENNETT, Richard: Vida urbana e identidad personal. Los usos del desorden. Barcelona, Península, 2001.
SHIEL, Mark and FITZMAURICE, Tony (eds.): Screening the City. London-New York, Verso, 2003.
SIMMEL, George: “Las grandes urbes y el espítitu”, en AA.VV., El individuo y la libertad. Ensayos de crítica de la cultura. Barcelona, Península, 1986, pp. 247-262.
SMOODIN, E.: Disney Discourse: Producing the Magic Kingdom. New York, Routledge, 1994.
SOLIÑA BARREIRO, María: “El malestar en el tiempo moderno. La melancolía como índice de las transformaciones históricas, temporales y perceptivas en la urbe moderna a través del cine de vanguardia de los años 20”, en Julio Pérez Perucha y Agustín Rubio Alcover (eds.), Aurora y melancolía. El cine español durante la Segunda República (1931-1939) [Actas del XIII Congreso de la Asociación Española de Historiadores del Cine], Perillo (A Coruña), Vía Láctea Editorial, 2011, pp. 411-421.
SORKIN, Michael (ed.): Variaciones sobre un parque temático. La nueva ciudad americana y el fin del espacio público. Barcelona, Gustavo Gili, 2004.
TORRES, Maruja: Entrevista: José Luis Guerin. “La realidad nunca te traiciona”, en El País (19-10-2001), p. 51.
VENTURI, Robert: Aprendiendo de Las Vegas. Barcelona, Gustavo Gili, 1982.
VERTOV, Dziga: Cine-Ojo. Madrid, Fundamentos, 1973.
VV.AA.: “Itinerarios. Terence Davies”, en Cahiers du Cinéma España, nº 15 (set. 2008), pp. 80-86.
* Conseguir que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos á hora de enfrontarse á resolución de problemas en contornas novas ou pouco coñecidas dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo.
* Capacidade para integrar coñecementos y enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos.
* Saber comunicar as conclusións e coñecementos, así como as razóns ultimas que as sustentan, a públicos especializados e non especializados dun xeito claro e sen ambigüidades.
* Dotar das capacidades críticas necesarias para a actividade profesional ou investigadora nos eidos da arte e a arquitectura vinculados co patrimonio cultural, a cidade histórica e contemporánea, os espazos de conservación e exhibición do patrimonio artístico, así como a arte e o mercado. Capacitar para traballar nun contexto internacional.
* Preparación do egresado para, de ser o caso, a realización dunha tese de doutoramento nos ámbitos propios das disciplinas de historia da arte, arquitectura, audiovisuais y patrimonio cultural.
Dado que para este curso académico 2024/2025 non haberá sesións presenciais, o alumnado deberá desenvolver a asimilación dos contidos da materia coa consulta dos materiais bibliográficos e audiovisuais recomendados, sobre os que realizará un proceso de reflexión que transladará a través de dous vieiros: a) a realización de dous comentarios sobre senllos filmes que se contemplan nos puntos 3.1. e 3.2. do programa; b) a elaboración dun pequeno traballo sobre algún dos contidos contemplados nos tres Bloques que conforman a materia.
Aplicarase a partir de dous apartados:
1. A realización dun traballo individual sobre algunha das temáticas contempladas na materia (80% da cualificación final). A súa extensión non deberá superar os 10 folios (21.000 caracteres, aproximadamente).
2. A escrita de dous comentarios sobre os filmes 'En construcción' e 'Of Time and the City' (20% da cualificación final).
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na "Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións".
- Actividades autónomas dos estudantes (estudo, preparación comentarios, realización traballo): 60 horas.
Especificaranse na presentación da materia.
Xose Nogueira Otero
- Departamento
- Historia da Arte
- Área
- Historia da Arte
- Teléfono
- 881812709
- Correo electrónico
- xose.nogueira [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade