Créditos ECTS Créditos ECTS: 3
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 40.5 Horas de Titorías: 1.5 Clase Expositiva: 21 Clase Interactiva: 6 Clínicos EEES: 6 Total: 75
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Ciencias Forenses, Anatomía Patolóxica, Xinecoloxía e Obstetricia e Pediatría
Áreas: Pediatría
Centro Facultade de Medicina e Odontoloxía
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
Xenerais
Coñecer o crecemento, a maduración, o desenvolvemento e a función normal dos distintos dispositivos, órganos e sistemas desde o período neonatal ata o final da adolescencia.
Coñecer e adquirir as correspondentes habilidades e actitudes para a prevención, diagnóstico e tratamento das principais situacións patolóxicas cunha visión biopsicosocial completa durante a idade pediátrica.
Específicos
- Explicar as características que definen o recentemente nado saudable, o recentemente nado prematuro e o retraso do crecemento intrauterino
- Explicar o coidado inicial do recentemente nado saudable e as estratexias necesarias para previr os problemas de adaptación ao nacemento.
- Mostrar a reanimación ao nacer, as consecuencias do dano anóxico na etapa perinatal e a súa implicación clínica.
- Explicar a patoloxía máis prevalente no período neonatal
- Describir as prácticas do cribado neonatal auditivo e endocrino-metabólico.
- Definir unha alimentación sa en diferentes etapas da vida do neno e durante o embarazo e con recomendacións prácticas
-Definir trastornos derivados do comportamento alimentario e alteracións do estado nutricional, tanto desnutrición debido a exceso como defecto ligado á enfermidade
- Definir as patoloxías infecciosas bacterianas e virais máis comúns na infancia, a súa presentación, a súa sintomatoloxía, a súa etioloxía e as súas características segundo a idade.
- Mostrar as inmunodeficiencias conxénitas máis frecuentes e as súas formas clínicas habituais de presentación
Programa teórico (27 temas -29 horas)
1. Concepto de pediatría. Contido e os seus límites
2. Características e coidado do recentemente nado: asistencia inmediata na entrega e posterior. exame físico e neurolóxico; coidados xerais
3. O recén nacido prematuro: coidados e características do recén nacido prematuro; alimentación patoloxía máis específica do recén nacido prematuro (enterocolite, ductus arterioso persistente, apneas, retinopatía); seguimento e evolución
4. O recentemente nado con atraso no crecemento intrauterino. Características, evolución.
5. Hipoglicemia neonatal: definición, etioloxía, sintomatoloxía, tratamento. Fillo dunha nai diabética: características, riscos, xestión. Hipocalcemia neonatal: definición, clasificación, etioloxía, sintomatoloxía, tratamento. Hipomagnesemia
6. Ictericia neonatal Ictericia de hiperbilirrubinemia indirecta: metabolismo da bilirrubina, causas, avaliación, diagnóstico diferencial, tratamento. Colestase neonatal: diagnóstico diferencial, avaliación, tratamento.
7. Afección respiratoria: membrana hialina. Taipnea transitoria Aspiración meconial Hipertensión pulmonar Outras causas de angustia respiratoria
8. Reanimación neonatal inicial e en situacións especiais. Asfixia perinatal. Estratexias de protección do cerebro.
9. Cribado neonatal. Erros conxénitos do metabolismo.
10. Reanimación neonatal inicial e en situacións especiais. Asfixia perinatal. Estratexias de protección do cerebro. Aparentemente episodios letais. Morte súbita do neno.
11. Infeccións neonatales bacterianas
12. Infeccións anatómicas e perinatales: citomegalovirus; Toxoplasma; Lues; Herpes; A rubéola; VIH; Chlamydia Trachomatis.
13. Alimentación saudable dende o embarazo e a saúde dos nenos e adolescentes. Avaliación do estado nutricional. Cálculo dunha dieta.
14. Alimentación no primeiro ano de vida: lactación exclusiva; alimentación complementaria; adulto modificado. Amamentación
15. Comidas de 2º ano e preescolar.
16. Alimentación escolar e adolescente: alimentación colectiva; Alteracións no comportamento alimentario.
17. Obesidade e comorbilidades infantil-xuvenil
18. deficiencias nutricionais. Hipovitaminose D.
19. Alteracións do metabolismo dos lípidos.
20. Infeccións do grupo Bordetella. Tose convulsa
21. Infeccións estafilocócicas e choque tóxico
22. Infeccións por estreptococos: estreptococidades en xeral; escarlatina; febre reumática
23. Patoloxía infecciosa do sistema nervioso central: meningite, encefalite e absceso cerebral. Sepsis meningocócica.
24. Infección tuberculosa en nenos e adolescentes: formas clínicas pulmonares e extrapulmonares máis importantes; diagnóstico; prevención e tratamento
25. Enfermidade erupción e o seu diagnóstico diferencial: sarampelo, varicela, erupción repentina, eritema infeccioso, mononucleose infecciosa, enterovirus e enfermidade de Kawasaki.
26. Neno VIH.
27. Inmunodeficiencias en nenos e adolescentes
Libros de texto recomendados
Básico
* CRUZ (Manual de Pediatría, 4ª edición 2020)
Xenerais
* CRUZ (Tratado de Pediatría, 11ª edición 2014).
* NELSON (Tratado de Pediatría, 21ª edición 2020).
* Libro de texto ilustrado de pediatría, 5 Ed. Lissauer T, Will Carroll W (eds). Elsevier 2017
Ademais, os profesores proporcionarán material bibliográfico complementario suficiente de antemán, dependendo dos temas impartidos.
O alumno debe saber que o neno é un ser humano en crecemento, maduración e desenvolvemento con compoñentes fisiolóxicos, patolóxicos e semiolóxicos especiais.
Resultados da aprendizaxe
Adquisición de habilidades específicas tanto na historia como na avaliación do crecemento e desenvolvemento normais e patolóxicas, así como para o diagnóstico e tratamento na idade pediátrica das distintas patoloxías.
• Contribuír ao mantemento e mellora da saúde da poboación infantil.
• Coñecer os principios e as bases do crecemento e desenvolvemento dos nenos, así como a nutrición en diferentes idades pediátricas.
• Formar ao alumno para a correcta preparación da historia clínica, con especial énfase nos aspectos particulares da historia pediátrica.
• Coñecer as características das distintas enfermidades na idade pediátrica.
• Proporcionarlle ao estudante a capacidade de recoñecer situacións frecuentes de emerxencia pediátrica e accións inmediatas que se deben tomar.
Encádranse nas xerais: Clases expositivas, seminarios e práctica clínica, con uso de simulación.
As actividades formativas de presentación de coñecementos e procedementos e estudo individual do alumno serán avaliadas mediante unha proba escrita, que suporá o 90% da nota final. Realizarase mediante unha proba obxectiva de catro opcións cunha única resposta verdadeira. Cada resposta correcta marca 1 punto e penalízase restando 0,33 puntos por cada resposta incorrecta. O tempo estimado para completar o exercicio é dun minuto por pregunta.
O 10% da nota final será a partir das actividades de formación nas que os alumnos realizan algún tipo de traballo ou actividade de carácter colectivo ou individual, que serán avaliadas en función da documentación facilitada polo alumno (informes) e a actividade desenvolvida na práctica clínica, que será avaliada en función do traballo desenvolvido polo alumno, así como das habilidades e actitudes mostradas durante a súa actuación.
O alumno deberá distribuír o seu tempo de traballo persoal en estudos individuais, buscar materiais, preparar o traballo e exhibir materiais, resolver problemas e revisar o material de apoio.
É aconsellable ser capaz de ler textos en inglés, así como manexar a nivel de usuario básico un ordenador.
María Rosaura Leis Trabazo
Coordinador/a- Departamento
- Ciencias Forenses, Anatomía Patolóxica, Xinecoloxía e Obstetricia e Pediatría
- Área
- Pediatría
- Correo electrónico
- mariarosaura.leis [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Catedrático/a de Universidade
Maria De La Luz Couce Pico
- Departamento
- Ciencias Forenses, Anatomía Patolóxica, Xinecoloxía e Obstetricia e Pediatría
- Área
- Pediatría
- Correo electrónico
- mariluz.couce [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Catedrático/a de Universidade
Federico Martinon Torres
- Departamento
- Ciencias Forenses, Anatomía Patolóxica, Xinecoloxía e Obstetricia e Pediatría
- Área
- Pediatría
- Correo electrónico
- federico.martinon.torres [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Catedrático/a de Universidade
Ana Concheiro Guisán
- Departamento
- Ciencias Forenses, Anatomía Patolóxica, Xinecoloxía e Obstetricia e Pediatría
- Área
- Pediatría
- Correo electrónico
- ana.concheiro [at] usc.es
- Categoría
- PROFESOR/A PERMANENTE LABORAL
Luns | |||
---|---|---|---|
10:30-12:30 | Grupo /CLE_03 | Castelán | R.N.S.-Aula 2 |
Martes | |||
10:30-12:30 | Grupo /CLE_03 | Castelán | R.N.S.-Aula 2 |
Mércores | |||
10:30-11:30 | Grupo /CLE_03 | Castelán | R.N.S.-Aula 2 |
11:30-12:30 | Grupo /CLE_02 | Castelán | R.N.S.-Aula 1 |
Xoves | |||
10:30-12:30 | Grupo /CLE_02 | Castelán | R.N.S.-Aula 1 |
Venres | |||
10:30-12:30 | Grupo /CLE_02 | Castelán | R.N.S.-Aula 1 |
19.12.2024 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | R.N.S.-Aula 1 |
19.12.2024 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | R.N.S.-Aula 2 |
19.12.2024 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | R.N.S.-Aula 3 |
19.12.2024 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | R.N.S.-Aula 4 |
19.12.2024 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | R.N.S.-Aula Magna |
13.06.2025 09:30-11:30 | Grupo /CLE_01 | R.N.S.-Aula 1 |
13.06.2025 09:30-11:30 | Grupo /CLE_01 | R.N.S.-Aula 2 |
13.06.2025 09:30-11:30 | Grupo /CLE_01 | R.N.S.-Aula 3 |
13.06.2025 09:30-11:30 | Grupo /CLE_01 | R.N.S.-Aula 4 |
13.06.2025 09:30-11:30 | Grupo /CLE_01 | R.N.S.-Aula Magna |