Créditos ECTS Créditos ECTS: 22
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 544 Horas de Titorías: 6 Total: 550
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Prácticum Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Campus Norte
Áreas: Escola Universitaria de Traballo Social
Centro Escola Universitaria de Traballo Social
Convocatoria: Prácticas en Empresas de Grao e Máster
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
Todas as competencias específicas asignadas no Título de grao á titulación de Traballo Social poden ser adestradas co desenvolvemento das prácticas profesionais, aínda que as mencionadas a continuación teñen unha especial vinculación:
-Ser capaz de establecer relacións profesionais ao obxecto de identificar a maneira máis axeitada de intervención.
-Ser capaz de valorar as necesidades e opcións posibles para orientar unha estratexia de intervención.
-Ser capaz de promover o crecemento, desenvolvemento e independencia das persoas identificando as oportunidades para formar e crear grupos utilizando a programación e as dinámicas de grupos para o crecemento individual e o fortalecemento das habilidades de relación interpersoal.
-Ser capaz de contribuír á administración de recursos e servizos colaborando cos procedementos implicados na súa obtención, supervisando a súa eficacia e asegurando a súa calidade.
-Ser capaz de xestionar, presentar e compartir historias e informes sociais manténdoos completos, fieis, accesibles e actualizados como garante na toma de decisións e valoracións profesionais.
-Acadar experiencia directa en Traballo Social nos lugares onde se desenvolve (Servizos Sociais e do Benestar, organizacións sociais, etc.).
-Ser capaz de interactuar con persoas, familias, grupos, organizacións e comunidades para acadar cambios, promocionar o desenvolvemento dos mesmos e mellorar as súas condicións de vida a través da utilización dos métodos e modelos de Traballo Social baixo tutela profesional e supervisión.
-Ser capaz de desenvolver as destrezas necesarias para a creación dunha relación de Traballo Social positiva con diferentes persoas.
-Ser capaz de avaliar situacións persoais e recoller, ordenar, tratar e analizar a información, tendo en conta os puntos de vista dos participantes, os conceptos teóricos, os datos da investigación, as normas legais e os procedementos institucionais.
-Ser capaz de tomar en consideración factores como riscos, dereitos, diferenzas culturais e sensibilidades lingüísticas, responsabilidades de protexer aos individuos vulnerables e outras obrigas legais.
-Ser capaz de resolver conflitos de relación no marco da actuación profesional.
-Ser capaz de deseñar, implementar e avaliar proxectos de intervención social e planificar de xeito negociado unha secuencia de accións e seguir e avaliar o seu desenvolvemento.
-Ser capaz de tomar decisións fundamentadas tendo en conta as consecuencias para todas as partes implicadas.
-Ser capaz de responsabilizarse das tarefas encomendadas nun marco de responsabilidades múltiples (por exemplo, ante institucións, os usuarios dos servizos e outros).
-Ser capaz de reflexionar sobre o seu comportamento, e de modificalo en base á experiencia e de identificar e someter a revisión os seus propios límites persoais e profesionais.
-Ser capaz de programar o propio traballo asignando prioridades, cumprindo coas obrigacións profesionais e avaliando a eficacia do propio programa de traballo.
-Ser capaz de autoavaliarse no desenvolvemento da práctica e identificar os seus propios límites e carencias profesionais, e asumir a responsabilidade da adquisición continuada de coñecementos e destrezas.
-Ser capaz de utilizar axeitadamente a supervisión e sistematizar a práctica.
-Ser capaz de contribuír á promoción de boas prácticas do Traballo Social participando no desenvolvemento e análise das políticas que se implementan.
-Ser capaz de presentar conclusións verbalmente e por escrito, de forma estruturada e axeitada á audiencia para a que foron preparadas.
-Ser capaz de preparar de forma efectiva e dirixir reunións de maneira produtiva.
-Ser capaz de xestionar a incerteza o cambio e o estrés en situacións de traballo.
-Ser capaz de manexar de forma construtiva os conflitos interpersoais e intrapersoais.
-Ser capaz de xestionar dilemas e problemas éticos identificando os mesmos, deseñando estratexias de superación e reflexionando sobre os seus resultados.
-Ser capaz de empregar a linguaxe e terminoloxía profesional.
-Análise da institución, servizo ou programa, dos seus recursos e procedementos. Estudo da zona de influenza e da rede de servizos do seu ámbito de aplicación. Análise dos recursos sociais, das fontes documentais e da normativa relativa ao campo de prácticas.
-Deseño de programas e proxectos de intervención social.
-Análise e valoración da realidade obxecto de intervención.
-Análise da metodoloxía, técnicas e instrumentos do Traballo Social con individuos, familias, grupos e comunidades.
-A información, a orientación, o asesoramento e o tratamento continuado con individuos, familiares, grupos e comunidades.
-A xestión dos recursos e o seguimento das intervencións.
-O deseño e a utilización de soportes documentais de rexistro de información: Ficha Social, Historia Social, Folla de Seguimento, Rexistro de Entrevista, Rexistro de Visitas ao Fogar, Rexistro de Traballo con Grupos, Proxecto de Intervención de Casos, Follas de Derivación, Folla de Rexistro de Actividades Diarias, Diario de Campo, Axenda de Traballo, Ficha de Recursos, Memoria de Actividades.
-O Informe Social como documento específico e propio do/a Traballador/a Social.
-Ferramentas para dar cumprimento á normativa de tratamento de datos de carácter persoal.
-O uso da entrevista en Traballo Social.
-O emprego das capacidades persoais e profesionais como recurso.
-A comprensión da situación do outro e o establecemento de relacións positivas.
-O traballo en equipo: a coordinación interna e externa, as reunións de traballo e a toma de decisións.
-O uso da linguaxe e terminoloxía profesional, e a elaboración de informes técnicos.
-O traballo en rede.
-A supervisión, a reflexión e a sistematización da práctica: a autoavaliación.
-A responsabilidade profesional: a práctica deontolóxica profesional.
Besada, L. (Coord.). (2023). Manual do practicum en Traballo Social: Guía docente da materia [Documento inédito]. Escola Universitaria de Traballo Social de Santiago de Compostela.
Competencias xerais
- Posuír e comprender os coñecementos que definen ao Traballo Social como disciplina científica, incluíndo as súas teorías, métodos e ámbitos de aplicación, a un nivel que se apoia nas publicacións máis avanzadas e inclúe algúns dos aspectos máis relevantes que están na vangarda do coñecemento neste campo.
- Saber aplicar eses coñecementos na súa actividade profesional e saber elaborar e defender argumentos sobre as cuestións que incumben ao Traballo Social, facendo uso dos seus coñecementos sobre a realidade social, as teorías, os modelos e os métodos científicos propios.
- Ter a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes, facer valoracións e diagnósticos sociais, no ámbito da intervención social, que inclúan unha reflexión sobre temas actuais de índole social, científica ou ética.
- Ser capaces de transmitir información, ideas, problemas e solucións sobre cuestións relativas ao Traballo Social a un público tanto especializado como non especializado.
- Desenvolver as habilidades de aprendizaxe necesarias para continuar a súa formación e aprendizaxe no ámbito do Traballo Social cun alto grado de autonomía.
Competencias específicas
- Establecer relacións profesionais ao obxecto de identificar a forma máis adecuada de intervención.
- Coñecer estratexias para intervir con persoas, familias, grupos, organizacións e comunidades para axudarlles a tomar decisións ben fundamentadas achega das súas necesidades, circunstancias, riscos, opcións preferentes e recursos.
- Valorar as necesidades e opcións posibles para orientar unha estratexia de intervención.
- Saber responder a situacións de crises valorando a urxencia das situacións, planificando e desenvolvendo accións para facer fronte ás mesmas e revisando os seus resultados.
- Adquirir habilidades para interactuar con persoas, familias, grupos, organizacións e comunidades para conseguir cambios, para promocionar o desenvolvemento dos mesmos e para mellorar as súas condicións de vida por medio da utilización dos métodos e modelos de Traballo Social, facendo un seguimento con regularidade dos cambios que se producen ao obxecto de preparar, producir, implementar e avaliar os plans de intervención co sistema cliente e os colegas profesionais negociando o subministro de servizos que deben ser empregados e revisando a eficacia dos plans de intervención coas persoas implicadas ao obxecto de adaptalos ás necesidades e circunstancias cambiantes.
- Desenvolver aptitudes para saber apoiar o desenvolvemento de redes para facer fronte ás necesidades e traballar a favor dos resultados planificados examinando coas persoas as redes de apoio ás que poidan acceder e desenvolver.
- Adquirir facultades para promover o crecemento, desenvolvemento e independencia das persoas identificando as oportunidades para formar e crear grupos, utilizando a programación e as dinámicas de grupos para o crecemento individual e o fortalecemento das habilidades de relación interpersoal.
- Saber identificar e traballar cos comportamentos que representan un risco para o sistema cliente identificando e avaliando as situacións e circunstancias que configuran devandito comportamento e elaborando estratexias de modificación dos mesmos.
- Analizar e sistematizar a información que proporciona o traballo cotián para revisar e mellorar as estratexias profesionais que deben dar resposta ás situacións sociais emerxentes.
- Coñecer e utilizar a mediación como estratexia de intervención destinada á resolución alternativa e complementaria de conflitos en diversos ámbitos, tales como o familiar, escolar, comunitario e intercultural.
- Deseñar, implementar e avaliar proxectos de intervención social.
- Desenvolver habilidades para defender ás persoas, familias, grupos, organizacións e comunidades e actuar no seu nome si a situación requíreo.
- Saber preparar e participar nas reunións de toma de decisións ao obxecto de defender mellor os intereses das persoas, familias, grupos, organizacións e comunidades.
- Diferenciar e actuar na resolución de situacións de risco previa identificación e definición da natureza do mesmo.
- Saber administrar e ser responsable do seu propio traballo asignando prioridades, cumprindo coas obrigacións profesionais e avaliando a eficacia do propio programa de traballo.
- Xestionar, presentar e compartir historias e informes sociais manténdoos completos, fieis, accesibles e actualizados como garantía en tómaa de decisións e valoracións profesionais.
- Desenvolver aptitudes para traballar de xeito eficaz dentro de sistemas, redes e equipos interdisciplinais e multiorganizacionais co propósito de colaborar no establecemento de fins, obxectivos e tempo de duración dos mesmos contribuíndo igualmente a abordar de xeito construtiva os posibles desacordos existentes.
- Investigar, analizar, avaliar e utilizar o coñecemento actual das boas prácticas do Traballo Social para revisar e actualizar os propios coñecementos sobre os marcos de traballo.
- Saber traballar dentro de estándares acordados para o exercicio do Traballo Social e asegurar o propio desenvolvemento profesional utilizando a asertividade profesional para xustificar as propias decisións, reflexionando criticamente sobre as mesmas e utilizando a supervisión como medio de responder ás necesidades de desenvolvemento profesional.
- Xestionar conflitos, dilemas e problemas éticos complexos identificando os mesmos, deseñando estratexias de superación e reflexionando sobre os seus resultados.
- Coñecer e aplicar as boas prácticas do Traballo Social participando no desenvolvemento e análise das políticas que as implementan.
Competencias Transversais
- Capacidade de análise e síntese
- Capacidade de organización e planificación
- Capacidade de comunicación oral e escrita
- Capacidade de xestión da información
- Capacidade de resolución de problemas
- Capacidade de toma de decisións
- Capacidade de traballo en equipo
- Capacidade para as relacións interpersoais
- Capacidade de recoñecemento á diversidade e a multiculturalidad
- Capacidade de razoamento crítico
- Capacidade de compromiso ético
- Capacidade de aprendizaxe autónoma
- Capacidade de adaptación a novas situacións
- Capacidade de motivación pola calidade
O/a alumno/a incorporarase a un centro de prácticas no que guiado por un/a traballador/a social desenvolverá as habilidades, capacidades e destrezas necesarias para o exercicio profesional. A metodoloxía empregada combina traballo persoal do alumnado, titorías individuais e unha titoría grupal.
O seguimento realizarase a través da programación das entregas dos contidos da Memoria de prácticas, previamente programadas na guía docente para cada unha das titorías. A profesora titora orientará e realizará o seguimento do alumnado no desenvolvemento das titorías, dentro dos prazos contemplados na guía docente da materia.
O seguimento do alumnado, realizarase fundamentalmente a través de dúas titorías individuais e unha titoría grupal, todas de carácter sincrónico. Levaranse a cabo de forma presencial. En todo caso, as titorías adaptaranse ás necesidades do momento, pudendo realizalas de forma asincrónica.
Como aula virtual, para o desenvolvemento da docencia empléase a web propia do centro, na que cada materia ten o seu espazo propio, ao cal o alumnado accede con chave.
A avaliación será continua ao longo do desenvolvemento do Practicum e teranse en conta os seguintes aspectos:
-Asistencia e participación activa nas sesións de titorías individuais e grupais
-Cumprimento dos compromisos e tarefas contempladas na guía docente do Practicum.
-Realización da Memoria do Practicum.
-Avaliación dos/as titores/as externos e autoavaliación do alumnado en base ao coñecemento do centro, competencias profesionais adquiridas no servizo, actitudes e integración no centro de prácticas.
- Avaliación do/a titor/a académico/a en base á avaliación continua a través das titorías de supervisión (do material presentado polo alumnado nas titorías, da súa actividade no centro de prácticas e da avaliación da Memoria do Practicum).
A avaliación final da materia realizarase mediante a avaliación continua, que abarcará os aspectos comentados anteriormente, nas dúas oportunidades.
Na Guía da materia, especificarase a forma en que se realizará a avaliación continua e o contido do traballo que o alumnado debe presentar en cada unha das titorías.
O prazo e os motivos polos que se pode xustificar as faltas de asistencia son as establecidas na Normativa de asistencia a clase nas ensinanzas adaptadas ao espazo europeo de educación superior (Acordo do Consello de Goberno da USC do 25 de marzo de 2010).
O Practicum ten un total de 550 horas asociadas que se distribúen entre o traballo persoal do alumnado, as titorías e as prácticas en institucións
Ter cursadas as materias de:
-Servizos Sociais Especializados
-Traballo Social con Individuos e Familias
-Soportes Documentais e Xestión da Información en Traballo Social
-Deseño e Avaliación de Proxectos de Intervención Social
-Medidas de Protección Social
-Xestión e Planificación de Servizos Sociais
-Xestión de Organizacións.
Por outra banda, o centro fixará aquelas asignaturas optativas que recoméndase ter cursado para a priorización da realización do Practicum en determinados organismos ou centros específicos.
Incompatibilidades:
Para matricularse do Practicum é requisito indispensable ter superado 150 créditos básicos e obrigatorios, entre eles todos os da primeira metade da titulación.
Nos casos de plaxio e uso indebido das tecnoloxías, e polo tanto da realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de calificacións.