Créditos ECTS Créditos ECTS: 12
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 198 Horas de Titorías: 6 Clase Expositiva: 48 Clase Interactiva: 48 Total: 300
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Centro Facultade de Enfermaría
Convocatoria: Anual
Docencia: Sen docencia (En extinción)
Matrícula: Non matriculable (Só plans en extinción)
De acordo coa Memoria do Título do Grao de Enfermaría son:
-Coñecer os procesos que desencadean as enfermidades no ámbito da patoloxía cirúrxica e médica.
-Diferenciar os mecanismos e/ou problemas derivados das patoloxías máis comúns dos diferentes aparatos e sistemas do organismo humano, o seu tratamento médico e cirúrxico.
-Dominar os procedementos e intervencións precisas para proporcionar unha axeitada atención de enfermaría aos individuos con problemas médicos e cirúrxicos nos diversos aparatos e sistemas.
-Identificar e valorar as necesidades e/ou problemas ocasionados polas enfermidades, establecendo prioridades.
-Elaborar a planificación dos coidados de enfermaría para satisfacer as necesidades e/ou problemas identificados.
-Participar na execución e posterior avaliación do Plan de coidados
Nos diferentes temas recóllense as manifestacións clínicas da enfermiade, as probas diagnósticas e os coidados de enfermaría, a atención en urxencias extrahospitalarias e intrahospitalarias, o manexo do paciente crítico e a atención en unidad de hospitalización atendendo as necesidades do paciente.
MÓDULO I – SISTEMA NERVIOSO
Tema 1.-Procesos dexenerativos do sistema nervioso central. Coidados (E: Bloque I horarios / S:Bloque II e III horarios).
Tema 2.- Traumatismos vértebro-medulares. Manexo, procedementos e cuidados críticos e de urxencia extrahospitalaria (atención inmediata, inmovilización, traslado,etc.) e intrahospitalaria. Coidados xeraís no/na paciente con traumatismos vertebro-medulares (E: Bloque I horarios; Bloque II e III horarios).
Tema 3.- Traumatismos cráneo encefálicos. Manexo, procedementos e cuidados críticos e de urxencia extrahospitalaria (atención inmediata,inmovilización, traslado,etc.) e intrahospitalaria. Coidados xeraís no/na paciente con trumatismo craneo encefálico (E: Bloque I horarios; S: Bloque II e III horarios; L: Bloque II e III horarios).
Tema 4. Accidentes vasculares cerebrais. Manexo, procedementos e cuidados críticos e de urxencia extrahospitalaria (atención inmediata, traslado,etc.) e intrahospitalaria. Coidados no/na paciente con accidente vascular cerebrais (E: Bloque I horarios).
Tema 5. Meninxite e síndrome menínxeos.Coidados (E Bloque I horarios).
Tema 6. Epilepsia e trastornos convulsivos. Manexo, procedementos e cuidados críticos e de urxencia extrahospitalaria (atención inmediata, traslado,etc.) e intrahospitalaria. Coidados xeraís no paciente con epilepsia (E: Bloque I horarios).
MÓDULO II-CORAZÓN E GRANDES VASOS
Tema 1. Endocardite. Fiebre reumática. Estudio xeral das valvulopatías. Coidados xeraís (E: Bloque I horarios).
Tema 2. Insuficiencia cardíaca. Edema agudo de pulmón. (E: Bloque I horarios; S: Bloque II e III horarios; L: Bloque II e III horarios).Manexo, procedementos e cuidados críticos e de urxencia extrahospitalaria (atención inmediata, soporte vital, traslado,etc.) e intrahospitalaria. Coidados xeraís no paciente con insuficiencia cardíaca.
Tema 3. Trastornos da frecuencia e ritmo cardíacos (E: Bloque I horarios; S:Bloque II e III horarios; L: Bloque II e III horarios). Manexo, procedementos e cuidados críticos e de urxencia extrahospitalaria (atención inmediata, soporte vital, traslado,etc.) e intrahospitalaria. Coidados xeraís no paciente con arritmias.
Tema 4. Insuficiencia coronaria (E: Bloque I horarios; S:Bloque II e III horarios; L: Bloque II e III horarios).Manexo, procedementos e cuidados críticos e de urxencia extrahospitalaria ( atención inmediata, soporte vital, traslado,etc.) e intrahospitalaria. Coidados xeraís no paciente con insufiencia coronaria.
MÓDULO III- SISTEMA ENDOCRINO
Tema 1. Enfermidades do tiroides e paratiroides. Coidados no paciente con hipo,hiper-tiroidismo e paratiroidismo. Coidados pre y postquirúrxicos da ciruxia de tiroides. Alteracións metabólicas agudas: Manexo, procedementos e cuidados críticos e de urxencia. Coidados xeraís no/na paciente con enfermidades do tiroides e paratiroides. (E: Bloque I horarios).
Tema 2. Diabetes do adulto. Coidados xeraís no paciente con diabetes. Alteracións metabólicas agudas: Manexo, procedementos e cuidados críticos e de urxencia. Complicaciones crónicas: prevención e coidados (E: Bloque I horarios; S: Bloque II e III horarios; L: Bloque II e III horarios).
Tema 3. Enfermidades das glándulas suprarrenais. Coidados no paciente con hipo-hiperfunción glándulas suprarrenais. Alteracións metabólicas agudas: Manexo, procedementos e cuidados críticos e de urxencia (E: Bloque IV).
MÓDULO IV-SISTEMA URINARIO
Tema 1.Obstrucción de vías urinarias. Litiasis urinaria. Coidados (E: Bloque IV; S: Bloque V e VI horarios; L: Bloque V e VI horarios).
Tema 2- Traumatismo do aparato urinario.Coidados (E: Bloque IV horarios; S: Bloque V e VI horarios; L: Bloque V e VI horarios).
Tema 3. Insuficiencia renal aguda. Manexo do paciente critico (E: Bloque IV horarios; S: Bloque V e VI horarios).
Tema 4. Síndrome nefrótico e Síndrome nefrítico. Coidados(E: Bloque IV horarios).
Tema 5. Diálise.Coidados (E: Bloque IV horarios).
MÓDULO V - SISTEMA MUSCULOESQUELÉTICO
Tema 1.- Esguinces e luxacións.Manexo, procedementos e cuidados. (E: Bloque IV horarios).
Tema 2.- Fracturas. Manexo, procedementos e cuidados. Coidados pre e poscuirurgicos na osteosíntesis, fixadores externos e reemplazamento articular. -Principios básicos de atención a múltiples victimas. -Paciente politraumatizado. -Traumatismos torácicos. Manexo, procedementos e cuidados críticos e de urxencia extrahospitalaria (atención inmediata,soporte vital, traslado,etc.) e intrahospitalarias.(E: Bloque IV horarios; S: Bloque V e VI horarios; L: Bloque V e VI horarios)
MÓDULO VI- ALTERACIÓNS HEMATOLÓXICAS
Tema 1. Trastornos da serie vermella (E: Bloque V horarios; S:Bloque V e VI horarios).
Tema 2. Trastornos da serie branca (E: Bloque V horarios; S:Bloque V e VI horarios).
Tema 3. Trastornos da hemostasia (E: Bloque V horarios; S:Bloque V e VI horarios).
Tema 4. Transfusión sanguínea (E: Bloque V horarios; S:Bloque V e VI horarios).
E: Expositiva; S: seminarios; L: Laboratorio
No campus virtual pode accederse a información e contidos básicos da materia.
Forman parte da bibliografia básica as guías e documentos de consenso. Pode acceder as mesmas nos seguintes enlaces.
Forma parte da bibliografía complementaria: Outros documentos e artigos dispoñibles nos seguintes enlaces.
Todos eles son de acceso gratuito e teñen o respaldo científico das asociación e organismos que as editan.
Nas páxinas web das sociedades abaixo indicadas pode accederse a documentos de consenso, ás revistas das sociedades con acceso a artículos de forma libre, guías clínicas, etc.
-American Heart Association. https://www.heart.org/. Se dispone de guias, declaraciones de consenso, etc en: https://professional.heart.org/en/guidelines-and-statements/guidelines-…
- Sociedad Española de Cardiología (SEC) http://www.secardiologia.es/
-Consejo Español de Resucitación Cardiopumonar: Se dispone de guias, documentos, legislación sobre DEAs y RCP, etc. en el enlace: https://www.cercp.org/guias-
-European Society of Cardiology (ESC) http://www.escardio.org/Pages/index.aspx
-Sociedad Española de Enfermedades Infecciosas y Microbioloxía Clínica (SEIMC) http://www.seimc.org/inicio/index.asp. Se dipone de documentos de consenso no enlcace https://www.seimc.org/documentos-cientificos/documentos-de-consenso
Sociedad Española de Medicina Intensiva, Crítica y Unidades Coronarias (SEMICYUC):https://semicyuc.org/
-Sociedad Española de Neurología (SEN): Se dipone de documentos de consenso, guías de descarga gratuita no seguinte enlace: https://www.sen.es/profesionales/guias-y-protocolos
- Sociedad Española de Cirugía Ortopédica y Traumatoloxía (SECOT) http://www.secot.es/
- European Society of Endocrinlogy (ESE) http://www.euro-endo.org/
- Sociedad Española de Endocrinoloxia (SEEN) http://www.seen.es/
-Sociedad Española de Diabetes (SED) http://www.sediabetes.org/:
Se dipone de documentos de consenso, guías y recomendaciones de descarga gratuita en
https://www.sediabetes.org/consensos- guias-y-recomendaciones/
Se dispone de revista "Diabetes" en el enlace: https://fundacion.sediabetes.org/index.php/revista/
-Asociación Española de Enfermería Quirúrgica. https://www.aeeq.net/
https://aeeq.net/archivos_cientificos/archivos.php
Libros: .-The Sanford Guide to Antimicrobial Therapy. Edición 2011.
.-Principles and practice of Infectious Diseases. Mandell, Douglas, Bennet. Editorial: Churchill
Livinstone. VII ed. 2010. Morillo J, Fernández D. Enfermería Clínica I. ISBN: 9788490224953; eBook ISBN: 9788490229002
Elsevier; 2016.
Competencias específicas da materia:
(*ORDEN CIN/2134/2008, +Libro branco da ANECA do Título de Grado de Enfermaría).
*Coñecer as alteracións de saúde do adulto, identificando as manifestacións que aparecen nas súas distintas fases. Identificar as necesidades de coidado derivadas dos problemas de saúde. Analizar os datos recollidos na valoración, priorizar os problemas do paciente adulto, establecer e executar o plan de coidados e realizar a súa avaliación. Realizar as técnicas e procedementos de coidados de enfermaría, establecendo unha relación terapéutica cos enfermos e familiares. Seleccionar as intervencións encamiñadas a tratar ou previr os problemas derivados das desviacións de saúde. Ter unha actitude cooperativa cos diferentes membros do equipo*.
+“libro blanco ANECA Título de grado de enfermería” competencia II8 (página 85).
Capacidad para reconocer e interpretar signos normales o cambiantes de salud-mala salud, sufrimiento, incapacidad de la persona (valoración y diagnóstico).
+“libro blanco ANECA Título de grado de enfermería” II.CE13 (página 85). Capacidad para poner en práctica principios de salud y seguridad, incluidos la movilización y manejo del paciente, control de infecciones, primeros auxilios básicos y procedimientos de emergencia (utilizando las habilidades...).
ORDEN CIN/2134/2008: Básicas:CB2,CB3;CB4,CB5. Generales:CG1, CG2, CG3, CG5, CG6, CG7, CG10, CG11, CG15.
Transversales:CT1,CT2,CT5,CT9,CT13
E,S,L: utilización das novas tecnoloxías que incorpora imaxes clínicas, probas diagnósticas e simulacións por ordenador ou con manequíns e con enfermos simulados estandarizados (grupo de teatro integrado por alumnos/egresados, alumnos/as de colaboración e do doutorado).
S,L: Simulación básica e avanzada na atención en paciente urxente e crítico, simulación en soporte vital básico y avanzado.
Farase uso de casos clínicos robotizados estandarizados de acordo coas competencias da asignatura, con video aprendizaxe e debriefing multimedia
•FORMATO ECOE. Orientada a avaliar as competencias mediante un formato da/s proba/s dunha ECOE, ferramenta de probada validez para determinar a capacidade do/a alumno/a de utilizar os coñecementos, habilidades e actitudes para resolver as situacións que se presentan no exercicio da profesión.
Na proba ECOE están incluidas as siguientes competencias clínicas:
•Habilidades clínicas básicas.
•Comunicación
•Habilidades técnicas
•Manexo das situacións (plan de actuación de enfermaría)
Instrumentos utilizados:
•Pacientes simulados estandarizados
•Simuladores avanzados
•Maniquíes
•Imáxes clínicas
•Preguntas abertas con resposta curta e tipo test
•Examen oral estruturado
Para superar a materia requirese superar as partes correspondentes a docencia expositiva e interactiva tanto de seminarios como de labratorios.
Para a valoración da asistencia a clase, aplicarase o disposto na Normativa de asistencia a clase nas ensinanzas adaptadas ao espazo europeo de educación superior (Acordo do Consello de Goberno do 25 de marzo de 2010).
A) Continua:
-Contidos correspondentes a docencia expositiva e de seminarios mediante varias probas presenciais (20%).
-Contidos correspondentes a laboratorios (20%).
(B) Proba final presencial dos contidos correspondentes a docencia expositiva e de seminarios (60%)
No caso de superar a parte interactiva (seminarios e/ou laboratorios) e non a correspondente a parte expositiva poderase gardar a parte de seminarios e/ou de laboratorios superada durante o curso académico seguinte.
Si por circunstancias excepcionais (enfirmidade, etc.), faltase a algun dos seminarios/laboratorios e paricipado nas activiades vinculadas a estos, tras a entrega da correspondente xustificación da circunstancia e o seú análise o profesorado poderá establecer algunha alterantiva para a realización das actividades correspondentes.
Tipo: Horas
Estudo individual: 72
Lecturas recomendadas, actividades de biblioteca ou similares: 48
Traballo personal para prácticas de simulador: 60
Establecer nexos entre a información teórica recibida nas clases teóricas e as observacións e intervencións realizadas nos seminarios.
Solicitar colaboración e/ou axuda do profesor mediante as titorías.
Técnica de estudo baseada no razoamento na busca da aplicabilidade práctica dos contido teóricos
Nesta materia, en diferentes temas, abordanse contidos relativos aos coidados xeraís no/na paciente adulto, así como no manexo, procedementos e cuidados críticos e de urxencia no contexto da "ORDEN CIN/2134/2008, de 3 de julio, por la que se establecen los requisitos para la verificación de los títulos universitarios oficiales que habiliten para el ejercicio de la profesión de Enfermero". A abordaxe en profundidade das urxencias e do manexo do paciente crítico faise no Máster Universitario de Atención Sanitaria, Xestión e Coidados entre outras nas materias de "Manexo do paciente crítico", "Urxencias, Emerxencias e grandes catástrofes", "Preprácticum:casos simulados" e "Practicas Clínicas".
USO DE DISPOSITIVOS ELECTRÓNICOS NA CLASE
- De acordo co artigo 9.2.a do Estatuto do Estudante da USC e o artigo 36 da Lei Organización do Sistema Universitario, en clases expositivas e interactivas o uso de uso de dispositivos electrónicos (teléfonos móbiles, tabletas, ordenadores, etc.)
agás cando o autorice expresamente o profesorado.
RESPONSABILIDADE MEDIOAMBIENTAL
Promoverase la entrega de traballos en formato dixital. De solicitarse para a materia algún traballo impreso, sexa individual ou grupal, teranse en conta as seguintes indicacións:
- Evitar as tapas de plástico ou outros envoltorios externos innecesarios.
- Sempre que sexa posible, empregar grampas en lugar de espirais.
- Imprimir a dúas caras en calidade “aforro de tinta”.
- Non empregar folios en branco como separadores de capítulos ou partes.
- Evitar anexos que no teñan referencia directa cos temas tratados nos traballos.
Para obter mais información visitar o enlace https://www.usc.gal/es/usc/institucional/desarrollo-sostenible
PERSPECTIVA DE XÉNERO
En atención a criterios de igualdade de xénero no ámbito universitario, recoméndase facer uso dunha linguaxe non sexista tanto no traballo cotián de aula como nos traballos académicos solicitados. Pode obterse información ao respecto na seguinte ligazón:
http://www.usc.es/export/sites/default/gl/servizos/oix/descargas/lingua…
Tamén se utilizarán outras medidas para aplicar o enfoque de xénero na docencia, tales como o recoñecemento e consideración das situacións particulares das alumnas, a promoción dun clima de interaccións igualitario, a organización paritaria de grupos sempre que sexa posible, a mostra das contribucións científicas e técnicas das mulleres na materia e das propias alumnas, e a introdución do xénero como categoría de análise dos traballos do alumnado.
PROTECCIÓN DE DATOS PERSOAIS
Seguirase a normativa de privacidade e protección de datos persoais dispoñible en https://www.usc.gal/gl/normativa/protecciondatos/index.html
Maria Jesus Nuñez Iglesias
- Departamento
- Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
- Área
- Enfermaría
- Teléfono
- 881812070
- Correo electrónico
- mjesus.nunez [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
20.05.2025 10:00-12:00 | Grupo de exame | Aula 2.01 |
20.05.2025 10:00-12:00 | Grupo de exame | Aula 2.02 |
20.05.2025 10:00-12:00 | Grupo de exame | Aula 2.03 |
20.05.2025 10:00-12:00 | Grupo de exame | Aula 3.01 |
20.05.2025 10:00-12:00 | Grupo de exame | Aula 3.02 |
10.07.2025 10:00-12:00 | Grupo de exame | Aula 2.01 |
10.07.2025 10:00-12:00 | Grupo de exame | Aula 2.02 |
10.07.2025 10:00-12:00 | Grupo de exame | Aula 2.03 |
10.07.2025 10:00-12:00 | Grupo de exame | Aula 3.01 |
10.07.2025 10:00-12:00 | Grupo de exame | Aula 3.02 |