Créditos ECTS Créditos ECTS: 4
Horas ECTS Criterios/Memorias Horas de Titorías: 6 Clase Expositiva: 29 Clase Interactiva: 20 Total: 55
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Campus Sur
Áreas: Centro Superior de Hostalería
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
- Comprender a importancia do cálculo e análise dos custos dunha organización empresarial como ferramenta básica de xestión e control.
- Xustificar e argumentar a implantación dun sistema de análise de custos na empresa hoteleira.
- Distinguir os principais tipos de custos e explicar o seu comportamento na empresa hoteleira.
- Diferenciar os métodos básicos de asignación de custos.
- Aplicar os sistemas de asignación de custos Full Costing e *Direct Costing.
1. Ámbito da análise de custos. Conceptos básicos.
2. Principais conceptos de custos, marxes e resultados analíticos na empresa hoteleira.
3. Sistemas de asignación de custos nunha empresa hoteleira.
4. Elaboración de informes analíticos: contido, redacción e presentación das conclusións analíticas.
o Bibliografía básica
Os alumnos/as terán acceso a todos os contidos da materia a través da plataforma do campus virtual do CSHG á que é esencial acceder, habitualmente, porque nela compártense os materiais didácticos e organización da materia. Na plataforma atoparán os seguintes textos básicos para o desenvolvemento da materia:
• CARMEN ALMENA ALISTE (Actualizado a maio de 2025): Manual de Análise e Xestión de Custos, para alumnos de 4º curso do Grao de Xestión de Empresas Hostaleiras, publicado polo Centro Superior de Hostalería de Galicia.
• CARMEN ALMENA ALISTE (Actualizado a maio de 2025): Manual de exercicios de Análises e Xestión de Custos, para alumnos de 4º curso do Grao de Xestión de Empresas Hostaleiras, publicado polo Centro Superior de Hostalería de Galicia.
o Bibliografía complementaria
• SANZ MORENO, P (última edición 2019): Contabilidad de Costes para la gestión de empresas turísticas. Editorial Sanz y Torres, S.L.
• AMAT, O; SOLDEVILA, P. (última edición 2024): Contabilidad y gestión de costes. Profit Editorial.
• PAREDES ORTEGA, J.L.; FULLANA BELDA, C. (2017): Casos prácticos de gestión de costes. Editorial Pirámide.
• ALMODÓVAR, M.; FERNÁNDEZ, A. SÁNCHEZ M.C. (2020); Prácticas de Contabilidad de Costes. Ejercicios resueltos mediante los métodos Full Costing y Direct Costing. Editorial Delta Publicaciones.
o Básicas e Xenerais
B1. Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral e adóitase atopar a un nivel que, aínda que se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo (a xestión e dirección de empresas hostaleiras).
B2. Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo (ámbito das empresas hostaleiras).
B3. Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes, de índole social, científica ou ética (normalmente no seu campo de estudo).
B4. Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, metodoloxías, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado, tanto mediante comunicación oral como escrita no seu ámbito de estudo.
B5. Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía en todo tipo de contextos.
G1. Formar profesionais que sexan capaces de desempeñar tarefas de xestión e dirección nas organizacións empresariais hostaleiras, desenvolvendo habilidades de liderado, cunha clara orientación de servizo ao cliente, alta capacidade de adaptación permanente e innovación e orientación a resultados nas diferentes áreas do sector, favorecendo o desenvolvemento sostible e respectando a diversidade e multiculturalidad: Organizar e analizar a información, identificar oportunidades, definir obxectivos e estratexias, planificar, deseñar e asignar recursos, dirixir e motivar persoas, resolver problemas e tomar decisións, alcanzar obxectivos e avaliar resultados.
o Transversais
T1 – Capacidade de xestión da información, análise e síntese
T2 – Capacidade de organización e planificación
T3 – Comunicación oral e escrita no ámbito empresarial
T4 – Coñecementos de informática e TIC relativas ao ámbito de estudo
T5 – Resolución de problemas e toma de decisións
T6 – Traballo en equipo
T10 – Razoamento crítico, compromiso ético e social
T11 – Aprendizaxe autónoma permanente e adaptación a novas situacións.
T13 – Iniciativa, espírito emprendedor, resiliencia e curiosidade intelectual
T14 –Motivación pola mellora continua da calidade e a sustentabilidade medioambiental.
T17 – Capacidade para poñer en práctica os coñecementos con perspectiva social e de crecemento
AV2 – Orde, hixiene, disciplina, puntualidade e imaxe persoal, de maneira proactiva
AV3 – Respecto, tolerancia e responsabilidade persoal e profesional
AV4 – Autoconfianza e seguridade
o Específicas
E5 – Analizar, sintetizar e resumir a información económico-patrimonial das organizacións hostaleiras.
E6 – Xestionar os recursos financeiros nas empresas do sector hostaleiro
E8 – Dirixir e xestionar os distintos tipos de organizacións hostaleiras (alojativas e gastronómicas)
E9 – Manexar técnicas de comunicación
E12 – Coñecer e aplicar o procedemento operativo do ámbito de aloxamento.
E13 – Coñecer e aplicar o procedemento operativo do ámbito de restauración e a gastronomía.
E14 – Analizar e utilizar as tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) no sector hostaleiro.
E18 – Detectar necesidades de planificación técnica de infraestruturas e instalacións hoteleiras (alojativas e de restauración).
As competencias expostas serán adquiridas polos alumnos/as fundamentalmente por dúas vías: as sesións presenciais en clase e o simultáneo traballo autónomo continuado por parte de cada estudante, individual e en grupo.
As sesións presenciais desagregaranse en dúas actividades completamente diferenciadas, por unha banda, a explicación dos conceptos teóricos que se realizará na aula e, doutra banda, a aplicación dese soporte teórico á práctica a través da resolución de exercicios por parte dos alumnos/as seguindo as pautas da profesora, tanto en horario presencial na aula, como en horario autónomo, utilizando para iso a ferramenta informática Excel. Á súa vez, en sesiones presenciais e autónomas, en base aos cálculos realizados, o estudante elaborará o informe analítico correspondente utilizando as ferramentas informáticas de Excel e Word.
Por tanto, o traballo autónomo do estudante basearase no estudo dos coñecementos teóricos analíticos e a súa aplicación á empresa hostaleira, a resolución completa ou parcial de exercicios expostos en clase e a elaboración de documentación analítica e cadros de imputación de custos en función de casos previamente expostos en clase, para o que será necesario que cada alumna/para traballe con información complementaria que deberá buscar en libros de texto e manuais de materias de cursos anteriores da titulación.
Posteriormente, a profesora realizará a corrección e o feedback correspondente o que permitirá a cada estudante detectar as accións de mellora expostas para o traballo realizado. Mediante sesións presenciais voluntarias, cada alumno/para poderá realizar sesións titoriais de resolución de dúbidas e a revisión de calquera das probas que compoñen a avaliación da materia. A profesora e os alumnos utilizará ademais a plataforma virtual do CSHG como medio de comunicación para a formulación e resolución de dúbidas ou calquera outra cuestión que estimen necesaria.
O sistema de avaliación terá en conta, en cada unha das oportunidades para superar a materia, todas as actividades realizadas polo alumnado que se indiquen a continuación. Ademais, por ser unha materia de último curso, terase en conta a responsabilidade e o compromiso de cada estudante con relación á súa aprendizaxe.
O alumnado que non supere a materia na primeira oportunidade terá dereito a unha segunda oportunidade, que será a que figure no expediente académico no caso de que a cualificación alcanzada fose superior.
Para alcanzar o nivel de aprendizaxe adecuada dos coñecementos, habilidades e dominio de ferramentas establecido na materia, é necesario que o alumno/para realice, de forma continuada, un esforzo adicional importante fose da aula. Por iso, aplicarase un sistema de avaliación que recompense a dedicación, esforzo e traballo continuados ao longo do curso, polo que se expón a posibilidade de superar a materia na primeira oportunidade ordinaria sen ter que realizar un exame final.
o Primeira oportunidade ordinaria:
O principal obxectivo que se persegue coa avaliación é dar a oportunidade ao alumno de demostrar que adquiriu os coñecementos e as habilidades necesarias para desenvolver as competencias programadas para a materia.
Os métodos que se utilizarán serán:
- Exames parciais (2) durante o curso, con preguntas de teoría aplicada en formato de preguntas curtas, verdadeiro ou falso, relación de conceptos, etc. e resolución de supostos prácticos similares aos efectuados en clase.
- Realización dun traballo en grupo, que compoñerá un 20% da segunda nota parcial.
- A actitude demostrada ao longo de todo o curso coa súa implicación na aprendizaxe e a súa participación no desenvolvemento da materia: asistencia a titorías, voluntarias, realización en tempo e forma das tarefas encomendadas, revisión das probas de avaliación, etc. A cualificación máxima obtida neste aspecto será 0,5 puntos.
Para a comprobación da adquisición das competencias da materia polo alumnado realizarase, durante o curso, unha avaliación continua que permitirá superar a materia sen ter que realizar un exame final, ponderando un 40% a primeira nota parcial e un 60% a segunda nota parcial. Para non ter que realizar o exame final, o alumno/para debe cumprir dúas condicións: obter unha nota mínima de 5 en cada nota parcial e unha nota media de ambas que alcance como mínimo o 6.
Se non se cumpren ambos requisitos ou algún deles, para superar a materia, o estudante deberá realizar un exame final de toda a materia.
A nota mínima requirida no devandito exame será un 4 e ponderará un 30% na nota final, aplicándose o 70% restante á nota da avaliación continua. En caso de non obter unha nota mínima de 4 no exame final, a cualificación obtida no devandito exame pasará a ser a nota final da materia na primeira oportunidade ordinaria.
Calquera intento de fraude, incluído o plaxio e/ou uso indebido das tecnoloxías, na realización de tarefas e/ou probas de avaliación, será penalizado na súa cualificación podendo chegar a alcanzar o “0”.
A falta de asistencia a clase, considérase unha falta de rendemento que afecta negativamente o desenvolvemento da aprendizaxe continua de cada estudante, por tanto, influirá na cualificación da materia do seguinte modo:
• Cómputo total de tempo presencial da materia (55 sesións de clase) o 30% de ausencias (17 sesións) conlevará a penalización de 1 punto na nota final e ao 60% de ausencias (33 sesións) corresponderalle unha penalización de 2 puntos na devandita nota final.
• Se o/o alumno/para alcanza un 80% de ausencias sobre o total das horas presenciais, a materia considerarase suspensa cunha cualificación de 0.
o Segunda e posteriores convocatorias:
Os/as alumnos/as que non superasen a materia na primeira oportunidade terán unha segunda oportunidade extraordinaria para conseguilo. Para iso, deberán repasar toda a materia e realizar un exame dos mesmos contidos teóricos e prácticos que se avaliaron na primeira oportunidade ordinaria.
A nota conseguida neste exame, en ningún caso fará media coa cualificación da avaliación continua obtida durante o desenvolvemento do curso e, por tanto, a súa nota constituirá, por si soa, a nota final da materia na segunda oportunidade extraordinaria.
Estas condicións serán tamén as aplicables para os alumnos que, non superando a materia na segunda oportunidade, teñan que superala en seguintes convocatorias.
En calquera caso, para superar a materia na segunda e posteriores convocatorias, a nota mínima a alcanzar no exame único, a realizar en cada unha delas, será 5.
As actividades formativas e a súa dedicación en horas serán as seguintes:
• Clases maxistrais expositivas (31 horas), clases interactivas (18 horas), probas de avaliación e titorías (6 horas) e traballo autónomo do estudante (65 horas).
Por tratarse dunha materia cuxo obxectivo é facilitar a información da xestión diaria dunha empresa hoteleira e a súa análise, resulta esencial que o alumno coñeza perfectamente o funcionamento habitual dos departamentos operativos dunha empresa do sector hoteleiro.
Ademais, o dominio das habilidades de redacción e presentación de información escrita resulta fundamental para a elaboración dos informes inherentes aos cadros de cálculo a realizar, o que se conseguirá cun áxil manexo das aplicacións de Excel e Word.
Por último, o coñecemento de contidos básicos relativos a outros temas da área de economía financeira e contabilidade, como son a identificación diferenciada dos conceptos relacionados con operacións de financiamento, investimento e gasto na empresa hostaleira, axudará á comprensión e manexo dos termos analíticos obxecto da materia.
María Del Carmen Almena Aliste
Coordinador/a- Departamento
- Campus Sur
- Área
- Centro Superior de Hostalería
- Correo electrónico
- mariadelcarmen.almena [at] usc.es
- Categoría
- Non Aplicable