Créditos ECTS Créditos ECTS: 3
Horas ECTS Criterios/Memorias Horas de Titorías: 5 Clase Expositiva: 10 Clase Interactiva: 25 Total: 40
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Campus Sur
Áreas: Centro Superior de Hostalería
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
Os obxectivos xerais desta disciplina están relacionados coa toma de decisións consciente apoiada en valores morais. Os profesionais no seu día a día toman numerosas decisións. Estas decisións tómanse tendo en conta tanto aspectos puramente técnicos como os valores que enmarcan a nosa actividade. Ademais, as empresas, como institucións, tamén están imbuídas de valores. Hoxe en día, as empresas son conscientes, por distintos motivos, da necesidade de reintegrar parte do seu beneficio á Sociedade.
Esta nova sensibilidade vese plasmada no desenvolvemento de distintos programas de Responsabilidade Social Corporativa das Empresas e a incorporación de estratexias que seguen esta liña de actuación. Esta disciplina tamén persegue:
• Manexar os principios básicos vinculados ao ámbito da ética e, máis especificamente, á deontoloxía profesional, a responsabilidade social corporativa e a sustenbilidade e que os estudantes aprendan a desenvolver os ditos plans.
• Debater sobre os principais valores que participan no que facer das empresas hostaleiras e na toma de decisións
• Analizar os principais acordos internacionais
• Fomentar actitudes de respecto e comprensión co obxectivo de desenvolver unha xestión sustentable
• Coñecer as dimensións básicas da Responsabilidade Social Corporativa
• Definir os obxectivos, estratexias e políticas da Política de Responsabilidade Social Corporativa
• Integrar coherentemente a Política de Responsabilidade Social Corporativa no conxunto da estratexia da organización
• Valorar a importancia do respecto cara ao código ético da profesión.
1. Introdución conceptual á Ética, a Deontoloxía profesional e a Responsabilidade Social Corporativa. Principais liñas teóricas. A noción de sustentabilidade e os seus vínculos éticos.
2. A ética e os valores. A súa incidencia no sector turístico: acordos internacionais
3. Valores internos e externos presentes no que facer da empresa turística. Toma de decisións e condutas éticas na empresa. A sustentabilidade como eixe entre os valores internos e externos.
4. Do profesional á institución: A Responsabilidade Social Corporativa
o Bibliografía básica
o Agag, G., & Colmekcioglu, N. (2020). Comprender o comportamento dos hóspedes para visitar hoteis verdes: o papel da ideoloxía ética e a relixiosidade. International Journal of Hospitality Management, 91. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2020.102679.
o Cabreiro, M. B. (2017). A ética no sector do aloxamento turístico como fonte de vacina competitiva. Revista de Comunicación da SEECI,42 ), 119-130. https://doi.org/10.15198/seeci.2017.42.119-130
o Carneiro Caneda, M. (2008). Guía de responsabilidade social empresarial interna e recursos humanos. Xunta de Andalucía. Consello Andaluz de Relacións Laborais. https://bit.ly/4d6xGW8
o Durán Herrera, J. J. Dr. (2010). Revista de responsabilidade social da empresa: Goberno corporativo e RSC (Non. 9, Vol. 2, Non. 2). https://bit.ly/3WXUfXz
o Durán Herrera, J. J. (2011). Revista de responsabilidade social da empresa: Valores para crear valor e RSC (No. 9, Vol. 3, No. 3). https://bit.ly/4fEQayK
o Durán Herrera, J. J. (2013). Revista de responsabilidade social da empresa: Turismo responsable e RSC (Non. 13, Vol. 5, Non. 1). https://bit.ly/3WsJrPr
o Fernández Alles, M. T., & Cuadrado Marqués, R. (2011). A responsabilidade social empresarial no sector hoteleiro: revisión da literatura científica. Cadernos de Turismo, (28), 47-57. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3837890
o García López, M. J. (2010). Boa práctica/caso: A xestión sustenble da auga na empresa o caso dos Hoteis NH. En J. J. Durán Herrera (Ed.), Revista de responsabilidade social da empresa: Goberno corporativo e RSC (No. 9, Vol. 2, No. 2). https://bit.ly/3YrDKE4
o Hirigoyen, M. F. (1999). O acoso moral. O maltrato psicolóxico na vida cotiá. Paidos. https://bit.ly/4d7HRJR
o Lieberman, K., & Nissen, B. (2008). Ética na hostalería e turismo (2ª ed.). Encadernado suave.
o Linares, F. (2021). A ética do traballo gastronómico en España. Periférica Internacional. Revista para a análise da cultura e o territorio, 22. pp. 370-379. https://doi.org/10.25267/Periferica.2021.i22.32
o Mkheimer, IM, Selem, KM, Shehata, AE, Hussain, K., & Pérez Pérez, M. (2023). Os empregados do hotel poden xurdir intencións internas de whistleblowing? Ética do líder, virtudes no lugar de traballo e coraxe moral. Revista Europea de Xestión e Economía Empresarial, 32(2), 203-222. https://doi.org/10.1108/EJMBE-10-2021-0275.
o Rodríguez-Arana, J., & García, P. (2009). Códigos éticos. Unha aposta concreta de gobernanza en positivo. Editorial Netbiblo.
o Sáez Galego, C. (2001). A guía ISO 26000: Facilitando a adopción de prácticas responsables da empresa. Revista de responsabilidade social da empresa, 7(3), 213-224. https://bit.ly/4cfU4uJ
o Básicas e xerais
B2. ► Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que solen demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo (ámbito das empresas hostaleiras).
B3. ► Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes, de índole social, científica ou ética (normalmente no seu campo de estudo).
B4. ►Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, metodoloxías, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado, tanto mediante comunicación oral como escrita no seu ámbito de estudo.
B5. ►Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía en todo tipo de contextos.
G1. ► Formar profesionais que sexan capaces de desempeñar tarefas de xestión e dirección nas organizacións empresariais hostaleiras, desenvolvendo habilidades de liderado, cunha clara orientación de servizo ao cliente, alta capacidade de adaptación permanente e innovación e orientación a resultados nas diferentes áreas do sector, favorecendo o desenvolvemento sustentable e respectando a diversidade e multiculturalidade: Organizar e analiza-la información, identificar oportunidades, definir obxectivos e estratexias, planificar, deseñar e asignar recursos, dirixir e motivar persoas, resolver problemas e tomar decisións, alcanzar obxectivos e avaliar resultados.
o Transversais
T1- Capacidade de xestión da información, análise e síntese.
T3- Comunicación oral e escrita no ámbito empresarial.
T5- Resolución de problemas e toma de decisións.
T6- Traballo en equipo.
T7- Traballo nun contexto internacional.
T9- Recoñecemento á diversidade e a multiculturalidade.
T10- Razoamento crítico, compromiso ético e social.
T11- Aprendizaxe autónomo permanente e adaptación a novas situacións.
T14- Motivación pola mellora continua da calidade e a sustentabilidade ambiental.
T15- Deseño e xestión de proxectos.
T16- Habilidades de investigación e curiosidade intelectual.
T17- Capacidade para pór en práctica os coñecementos con perspectiva social e de crecemento.
AV3- Respecto, tolerancia e responsabilidade persoal e profesional.
o Específicas
E1. ► Comprender os principios do Turismo e analizar a súa dimensión económica, así como o seu carácter dinámico e evolutivo: Comprender os distintos aspectos da actividade turística, en especial as relacións do sector co seu contorno, as condutas do turista e as interrelacións no destino a nivel económico e socio-cultural. Identificar e valora-la dimensión macroeconómica e microeconómica do turismo e os axentes económicos, utilizando as diferentes fontes de información. Comprende-la complexidade e diversificación do turismo, e especificamente do ámbito hoteleiro e gastronómico.
E10. ► Comprender o marco legal e fiscal que regula as actividades hostaleiras.
E17. ► Traballar en contornas socioculturais diferentes vinculados coa actividade hostaleira
E19. ► Comprender a importancia da sustentabilidade, tanto a nivel económico, social e ambiental, contribuíndo ao desenvolvemento sustentable no ámbito gastronómico e hoteleiro.
Para o desenvolvemento da disciplina utilizaranse os seguintes métodos de ensino-aprendizaxe:
• A lección maxistral participativa (a través da cal o profesor/a presentará os soportes teóricos da disciplina e explicará a resolución de todo tipo de exercicios).
• O estudio de casos e resolución de problemas e exercicios que se abordarán mediante coloquios que deben ser preparados previamente nas clases expositivas.
• O traballo cooperativo (polo que se potenciará o traballo en equipo e consolidaranse os obxectivos do traballo autónomo).
• Aprendizaxe baseada en problemas: A aprendizaxe establécese polo formulario dun problema sobre o cal o estudante non recibiu formación particular ningunha. A aprendizaxe dos conceptos adquírese coa procura das solucións ao problema exposto.
O sistema de avaliación terá en conta tódalas actividades realizadas polo alumnado que se indiquen a seguir, en cada unha das oportunidades para supera-la materia. O alumnado que non supere a materia na primeira oportunidade terá dereito a unha segunda oportunidade, que será a que figure no expediente académico no caso de que a cualificación alcanzada fose superior.
o Primeira oportunidade ordinaria:
O principal obxectivo que se persegue coa avaliación é dar a oportunidade ao alumno de demostrar que adquiriu os coñecementos e as habilidades necesarias para desenvolver as competencias programadas para a materia. Os métodos que se utilizarán serán:
Avaliación continua:
Os estudantes serán avaliados de forma continua mediante unha serie de probas teóricas e prácticas:
- A parte teórica avaliarase mediante un ou varios exames cuxo peso na nota final da avaliación será dun 30%. Deberán ser aprobados cunha nota de 5 para poder acceder á avaliación da parte práctica. Se non se superan estas probas teóricas, a nota final da avaliación continua reflictirá os resultados das probas teóricas.
- A parte práctica suporá o 70% da nota da avaliación continua. A parte práctica inclúe as sesións presenciais en clase e a participación nos foros da plataforma virtual (50%) e un exercicio (50%).
Aqueles alumnos/as que non cumpran os seguintes requisitos terán que presentarse ao exame final:
1. Ter aprobado os contidos teóricos.
2. A media de avaliación continua debe ser polo menos de 5.
Exame final:
En caso de que o/a alumno/a non cumpra os obxectivos e condicións previamente sinalados na avaliación continua, o estudante deberá realizar un exame final.
Cualificación final:
1) Alumnado que cumpra os requisitos da avaliación continua: A nota avaliación continua calcúlase mediante as proporcións sinaladas na parte teórica (30%) e práctica (70%).
2) Alumnado que tivese que acudir ao exame final: Aqueles alumnos cuxa nota do exame final sexa igual ou superior a 4, a súa cualificación final da disciplina comporase da avaliación continua (60%) e a cualificación obtida no exame final (40%). Se a nota do exame final é inferior a 4, a cualificación final non considerará a avaliación continua e será a nota obtida no dito exame final. Ás cualificacións finais aplicaráselles as posibles penalizacións por ausencias.
No CSHG a asistencia a clase é obrigatoria e parte importante da formación do alumno/a, polo que as ausencias repetidas ás actividades presenciais consideraranse unha falta de rendemento e polo tanto afectarán a cualificación da disciplina do seguinte modo:
• Cómputo total de horas presenciais (40 horas): 30% de ausencias e penalización de -1 punto (12 horas); 60% de ausencias e penalización de -2 puntos (24 horas).
• Se o alumno/a alcanza un 80% de ausencias sobre o total das horas presenciais, a materia considerarase suspensa cunha cualificación de 0.
o Segunda oportunidade extraordinaria:
Nesta oportunidade, o alumno/a deberase presentar a unha proba presencial teórica sobre a totalidade dos contidos do curso.
A cualificación final da segunda oportunidade comporase, sempre que o resultado da proba presencial sexa maior ou igual a 4, da cualificación da parte práctica da avaliación continua (50%) e os resultados da proba presencial (50%).
Se o resultado da proba presencial é inferior a 4, na cualificación final da segunda oportunidade extraordinaria non se terá en conta a parte práctica da avaliación continua e a nota será a nota da proba.
Aquel alumnado que non superase a parte práctica da avaliación continua a pode recuperar entregando na data do exame os exercicios prácticos que estipule a docente; se a cualificación é superior á do primeiro intento, esta virá a substituíla.
o Segunda e posteriores convocatorias
No caso de non ter superada a materia, avaliarase o alumnado de igual maneira que na segunda oportunidade extraordinaria, en cada unha das dúas oportunidades.
Plaxio
O plaxio ou uso indebido das tecnoloxías na realización de tarefas e ou probas será penalizado na avaliación. Calquera fraude ou intento de fraude que sexa detectado en exames ou traballos será penalizado cunha cualificación de 0 na dita oportunidade.
Considerarase plaxio a utilización de materiais/fontes, entre elas a intelixencia artificial, non citadas en calquera proporción.
As actividades formativas e a súa dedicación en horas serán as seguintes:
• Clase maxistrais-expositivas (10), estudo de casos (22), obradoiros (3), titorías e exames (5) e traballo individual (50).
Será especialmente interesante o dominio de programas de ofimática para un correcto desenvolvemento do estudo da materia, pois permitirá a resolución de exercicios, a preparación de pequenas presentacións e a elaboración dos informes necesarios.
O dominio de coñecementos básicos doutros temas vinculados con Dirección de Marketing Hoteleiro, Xestión Financeira, Lexislación e Fiscalidade Empresarial e Control Interno facilitarán a comprensión da información utilizada no desenvolvemento da materia e o formulario de solucións adecuadas na toma de decisións.
Paula Neira Placer
Coordinador/a- Departamento
- Campus Sur
- Área
- Centro Superior de Hostalería
- Teléfono
- 881542582
- Correo electrónico
- paulaneira.placer [at] usc.es
- Categoría
- Non Aplicable