Créditos ECTS Créditos ECTS: 3
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 51 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 9 Clase Interactiva: 12 Total: 75
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Máster RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Departamento externo vinculado ás titulacións
Áreas: Área externa M.U en Arqueoloxía e Ciencias da Antigüidade (3ª ed)
Centro Facultade de Xeografía e Historia
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable | 1ro curso (Si)
Esta materia céntrase no estudo das grandes civilizacións que, entre o IV e o I milenio a. C., establecéronse na chaira aluvial delimitada polos ríos Tigris e Éufrates no actual Iraq e parte de Siria, a saber: Sumer, Acad, Asiria e Babilonia. Os tres grandes obxectivos desta materia son:
-Estudar e comprender a evolución das civilizacións mesopotámicas.
-Comprender a dinámica das primeiras cidades da historia.
-Comprender a relevancia histórica das achegas de Mesopotamia.
• Mesopotamia: xeografía, redescubrimiento e periodización.
• Fuentes para o estudo de Mesopotamia I: o tell.
• Fuentes para o estudo de Mesopotamia II: os textos cuneiformes.
• Primeiras cidades I: urbanismo.
• Primeiras cidades II: arquitectura.
• Mesopotamia hoxe: patrimonio arqueolóxico e conflito armado.
Desenvolverase unha práctica de estudo con tablillas cuneiformes orixinais, a partir da colección do Departamento de Historia da USC.
Bibliografía básica
J.C. Margueron, Los mesopotámicos, Madrid, 1996.
J.L. Montero Fenollós, Babilonia y la torre de Babel: desenterradas por la arqueología, Barcelona, 2020.
A.H. Podany, El antiguo Oriente Próximo: una breve introducción, Madrid, 2016.
M. Roaf, Mesopotamia y el antiguo Oriente Medio, 2 vols., Madrid, 1992.
M. van de Mieroop, Historia del Próximo Oriente antiguo, ca. 3000-323 AEC, Madrid, 2020.
Bibliografía complementaria
Z. Bahrani, Mesopotamia. Ancient Art and Architecture, London, 2017.
P. Bienkowski y A. Millard, Dictionary of the Ancient Near East, London, 2000.
P. Bordreuil et al., Les débuts de l’Histoire. Le Proche-Orient, de l’invention de l’écriture à la naissance du monothéisme, Paris, 2008.
P. Butterlin, Histoire de la Mésopotamie. Paris, 2019.
R. da Riva y J. Vidal eds. Descubriendo el antiguo Oriente, Barcelona, 2015.
B. Foster y K.P. Foster, Las civilizaciones antiguas de Mesopotamia, Barcelona, 2011.
J.L. Huot, Une archéologie des peuples du Proche-Orient, 2 vols. Paris, 2004.
F. Joannès ed., Dictionnaire de la civilisation mésopotamienne, Paris, 2001.
A. Kurt, El Oriente Próximo en la Antigüedad, 2 vols. Barcelona, 2000.
B. Lafont et al., La Mésopotamie: De Gilgamesh à Artaban 3300-120 av. J.-C.: De Gilgamesh à Artaban (3000 av.-120 av. J.-C.), Paris, 2017.
M. Liverani, El antiguo Oriente, Barcelona, 1996.
M. Liverani, Asiria. La Prehistoria del imperialismo, Madrid, 2022.
J.C. Margueron, Cités invisibles. La naissance de l’urbanisme au Proche-Orient ancien, Paris, 2013.
P. Matthiae, Dalla terra alla storia. Scoperte leggendarie di archeologia orientale, Torino, 2018.
E.M. Meyer ed., The Oxford Encyclopedia of Archaeology in the Near East, 5 vols., 1997.
D. Nadali y A. Polcaro eds. Archeologia della Mesopotamia antica, Roma, 2015.
A.L. Oppenheim, La antigua Mesopotamia, Madrid, 2000.
J.N. Postgate, La Mesopotamia arcaica, Madrid, 1999.
D.T. Potts, A Companion to the Archaeology of the Ancient Near East, Oxford, 2012.
R. da Riva, Babilonia. Una introducción a su historia más reciente (900-539 a.C.), Barcelona, 2022.
G. Roux, Mesopotamia. Historia política, económica y cultural, Madrid, 1997.
J.M. Sasson, Civilizations of the Ancient Near East, 4 vols., Peabody, 2000.
COMPETENCIAS BÁSICAS:
(CB-1) Que os estudantes posúan coñecementos susceptibles de ser orixinais e por tanto útiles para o desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación.
(CB-2) Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos para resolver problemas en contornas novas ou pouco coñecidos en contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo.
(CB-3) Que os estudantes teñan a capacidade de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos.
(CB-4) Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións (e os coñecementos e as razóns que as sustentan) a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüidades.
(CB-5) Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que permitan continuar o estudo dun modo en boa medida autónomo.
COMPETENCIAS XERAIS:
( CG-1) Que os estudantes demostrasen unha comprensión sistemática dun campo de estudo e o dominio das habilidades e métodos de investigación relacionados co devandito campo;
( CG-4) Que os estudantes sexan capaces de realizar unha análise crítica, avaliación e síntese de ideas novas e complexas;
( CG-5) Que os estudantes saiban comunicarse cos seus colegas, coa comunidade académica no seu conxunto e coa sociedade en xeral acerca das súas áreas de coñecemento;
( CG-7) Que os estudantes demostrasen ao longo da investigación capacidade para establecer relacións mutuas entre os tres eixos principais que configuran o programa: histórico, arqueolóxico-artístico e lingüístico-literario.
( CG-9) Que sexan capaces de abrir vías de especialización novas no ámbito dos estudos arqueolóxicos.
( CG-10) Que a súa formación avanzada contribúa ao desenvolvemento cultural europeo a través da correcta transmisión e interpretación crítica do patrimonio histórico e cultural do mundo clásico.
COMPETENCIAS ESPECÍFICAS:
(CE-2) Ser capaz de colaborar na xestión de coleccións e museos.
(CE-5) Adquirir as capacidades necesarias para dirixir actividades de campo, de prospección e de escavación arqueolóxica e de tratamento e estudo de materiais e mostras.
COMPETENCIAS TRANSVERSAIS:
( CT-1) Utilizar bibliografía e ferramentas de procura de recursos bibliográficos
xenerais e específicos, que inclúe o acceso por Internet, vendo as súas enormes posibilidades e potenciando a capacidade discriminatoria do alumno sobre os seus contidos.
( CT-2) Xestionar de forma óptima o tempo de traballo e organizar os recursos dispoñibles, establecendo prioridades, camiños alternativos e identificando erros na toma de decisións.
( CT-3) Potenciar a capacidade de traballo en equipo, en contornas cooperativas, pluridisciplinares ou de alto nivel competitivo.
Clases expositivas: correspóndense á impartición de clases maxistrais con contidos teóricos.
Clases interactivas: sesións de análises de textos e documentos arqueolóxicos con casos prácticos,
Titorías: de atención individualizada e/ou de grupo.
Traballo tutorizado do alumno/a: traballo individual para seguimento da materia.
A docencia da materia é presencial e utilizarase a aula virtual como marco de desenvolvemento da materia, colgándose materiais para os estudantes.
A avaliación será continua e incluirá:
- 1 traballo escrito tutelado: 8 puntos sobre 10.
- 1 caso práctico: 2 puntos sobre 10.
Na segunda convocatoria, en xullo, o/o alumno/para terá que realizar o mesmo tipo de probas de avaliación continua que se realizou ao longo do curso.
En caso de dispensa oficial, examinarase ao alumno/a con os mesmos criterios que os aplicados na docencia presencial.
Sistema de cualificación: expresado mediante cualificación final numérica de 0 a 10 segundo a lexislación vixente (Real Decreto 1125/2003 do 5 de setembro; BOE 18 de setembro).
O art. 16 da Normativa de avaliación do rendemiento académico dos estudantes (DOG 21 de xullo de 2011) establece o seguinte: “A realización fraudulenta dalgún exercicio ou proba exixida na avaliación dunha materia implicará a cualificación de suspenso na convocatoria correspondente, con independencia do proceso disciplinario que se poida seguir contra ou alumno infractor. Considerase fraudulenta, entre outras, a realización de traballos plaxiados ou obtidos de fontes accesibles ao público sen reelaboración ou reinterpretación e sen citas aos autores e dás fontes”. En caso de fraude académica, tal e como se define no artigo 42 do Regulamento polo que se establecen as normas de convivencia da Universidade de Santiago de Compostela e de conformidade co disposto no artigo 11. g) da Lei de convivencia universitaria, aplicaranse as sancións previstas pola normativa. Entre os comportamentos premeditados tendentes a falsear os resultados dun exame ou traballo inclúense o plaxio e o emprego non consentido de ferramentas de Intelixencia Artificial.
ACTIVIDADES PRESENCIAIS DO ALUMNO HORAS PRESENCIAIS DO ALUMNO TRABALLO DO ALUMNO HORAS DE TRABALLO DO ALUMNO
Clase maxistral 18 Estudo autónomo individual 20
Clase práctica 2
Lecturas recomendadas (actividades de biblioteca) 20
Visitas e saídas 2
Avaliación 1 Outras tarefas 10
Titorías 1
TOTAL PARA 3 CRÉDITOS ECTS 25 TOTAL PARA 3 CRÉDITOS ECTS 50
O estudante debe saber manexar programas colaborativos estándares, como Microsoft Teams, para a docencia non presencial.
Xoves | |||
---|---|---|---|
12:30-14:00 | Grupo /CLE_01 | - | Aula 15 |
03.06.2025 11:30-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 15 |
08.07.2025 11:30-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 15 |