Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 102 Horas de Titorías: 6 Clase Expositiva: 28 Clase Interactiva: 14 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Máster RD 1393/2007 - 822/2021
Centro Facultade de Humanidades
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Sen docencia (En extinción)
Matrícula: Non matriculable (Só plans en extinción)
Manexar adecuadamente os conceptos básicos relacionados co patrimonio, especialmente o galego. Deberá coñecer as distintas normativas lexislativas e formas de xestión, así coma os problemas relacionados coa excavación, conservación e divulgación do patrimonio arqueolóxico. Deberán distinguir entre a concepción construtivista e participacionista do patrimonio e a esencialista. Terán que ser quen de diferenciar distintos tipos de patrimonio e relacionar o seu auxe con características propias da sociedade actual coma a globalización e/ou a intervención institucional. Tamén deberán ser capaces de analizar, a través dun exercicio de distanciamento teórico-crítico, os elementos de patrimonialización na súa realidade social máis próxima así como as distintas formas de representación dos fenómenos culturais nos museos e outras entidades.
1. O patrimonio arqueolóxico galego. Conceptos básicos. A súa utilización como fonte histórica.
2. A xestión do patrimonio arqueolóxico. Lexislación e conservación.
3. A difusión do patrimonio arqueolóxico e a súa posta en valor.
4. Lucus Augusti: xestión, conservación e difusión do seu patrimonio.
5. Cultura e patrimonio. O patrimonio como construcción social. Tipoloxías: o patrimonio etnográfico.
6. Os axentes de patrimonialización. Construción de identidades e desenvolvemento local.
7. Museos e outras formas de representación dos fenómenos culturais.
8. Elementos de patrimonialización etnográfica na Galicia. A tradición posta en valor: artesanías, paisaxes, sistemas de crenzas, festas e ritos.
Arqueología, patrimonio y desarrollo urbano: problemática y soluciones: Actas del seminario de Girona, 3 de julio de 2009, Gerona 2009
Patrimonio cultural de Galicia e norte de Portugal. Actas do curso de verán da Universidade de Vigo ( 5 ó 8 de xullo de 1995, Celanova, Ourense, e Santo Tirso, Portugal) Orense 1997.
Ballart J., El patrimonio histórico y arqueológico: valor y uso, Barcelona 1997.
-----------., Gestión del patrimonio cultural, Barcelona 2008.
Bellido Gant, Mª L. (dir.), Difusión del patrimonio cultural y nuevas tecnologías, Sevilla 2008.
Hernández Hernández, F. Manual de museología, Madrid 2001
Iglesias Gil, J. M. (ed.), Cursos sobre el Patrimonio Histórico. Santader, 2002-2009.
Kotler, N. Estrategias y marketing de museos, Barcelona 2001.
Monterroso Montero, J.M. Protección y conservación del patrimonio : principios teóricos, Santiago de Compostela 2001
Pérez-Juel Gil, A., Gestión del patrimonio arqueológico : el yacimiento como recurso turístico, Barcelona 2006.
Querol, Mª A., La Gestión del patrimonio arqueológico en España, Madrid 1996.
-----------, Manual de gestión del patrimonio cultural , Madrid 2010
Rodríguez Temiño, I, Arqueología urbana en España, Barcelona 2003.
Ruiz Gil, J. A., Creer y crear: el patrimonio cultural en la encrucijada de la globalización, Cádiz 2005.
Tugores Truyol, F., Introducción al patrimonio cultural , Gijón 2006.
Aguilar Criado, E. (2003): “La cultura como recurso en las políticas de desarrollo rural. Una lectura desde la globalización”, en: Cultura y política, Actas 9 Congrés d’Antropologia, Barcelona, edición en CDRom, ICA/FAAEE.
Cabana Iglesia, A. & Freire Paz, E. (2014): “Awaiting a new rurality: effects of the Ancares-Courel Park proposal in Galicia” en Heritage. 4th International Conference on Heritage and Sustainable Development. Guimaraes: Green Lines Institute, 2014.)
Carrera Díaz, G. (2005): “Antropología, diversidad cultural y patrimonio. Desde Andalucía ante la globalización”, Sevilla, Actas del X Congreso de Antropología, FAAEE-ASANA.
Cruces, F. (1998): “Problemas en torno a la restitución del patrimonio. Una visión desde la antropología”, Política y sociedad, 27, pp. 77-87.
Escalera, J. (1993): “Espacios Naturales-Espacios Sociales: Por un Tratamiento Integral del Patrimonio Ecológico-Cultural de Andalucía. El Caso del Parque Natural de la Sierra de Aracena y los Picos de Aroche (Huelva)”, en González Rumbo, I. (Coord.): Parques Naturales Andaluces. Conservación y Cultura, Junta de Andalucía, pp. 11-17.
Escalera, J. (1997): "La fiesta como patrimonio" en Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, 21:53-58.
Freire Paz, E. (2010): “Signos y consignas en la patrimonialización de la alfarería gallega” en Los lindes del patrimonio. Consumo y valores del pasado, Barcelona, Icaria,
García Canclini, N. (1993): “Los usos sociales del patrimonio cultural”, en Florescano, E.: El Patrimonio Cultural en México, México, F.C.E. pp. 41-61.
García, J.L. (1998): "De la cultura como patrimonio al patrimonio cultural", Política y sociedad, 27:9-22.
Godinho, P. (2005): “Nações na fronteira: patrimonializações na raia galaico-portuguesa”, Sevilla, Actas del X Congreso de Antropología, FAAEE-ASANA.
Gondar, M. (1998): Crítica da razón galega, A Nosa Terra, Vigo
González reboredo, J.M. e Rodríguez Campos, X. (2000). Antropología y etnografía de las proximidades de la Sierra de Ancares. Diputación Provincia: Lugo.
Hernández i Martí e outros (2005): La memoria construida. Patrimonio cultural y modernidad, tirant lo blanch, Valencia.
Herrero Pérez, N. (2003): “Resemantizaciones del patrimonio, reconstrucciones de la identidad”, en: Cultura y política, Actas 9 Congrés d’Antropologia, Barcelona, edición en CDRom, ICA/FAAEE.
Linares García, M. (2002): “El patrimonio etnográfico inmaterial en la lei do Patrimonio cultural de Galicia: algunas notas (críticas)”, Gallaecia, 21: 371-392.
Moreno, I. (1991): "Introducción", Anuario Etnológico de Andalucía, 1989-90.
Neiret, R. (1992): “Le patrimoine valeur ajoutee”, en: R. Neyret (Dir.):La patrimione atout du developpement, Lyon, Presse Universitaires de Lyon, pp. 7-17.
Pereiro Pérez, X. e Vilar Alvárez, M. (2003): “Autoimágenes y heteroimágenes en los museos ´etnográficos´ gallegos”, en: Cultura y política, Actas 9 Congrés d’Antropologia, Barcelona, edición en CDRom, ICA,FAAEE.
Prats, LL. (1997): Antropología y patrimonio, Ariel, Barcelona.
-----------(1998): “El concepto de patrimonio cultural”, Política y sociedad, 27, pp. 63-76.
-----------(2005): “Concepto y gestión del patrimonio local”, Cuadernos de Antropología Social, 21, pp. 17-35.
Rodríguez Becerra, S. (1992): “Conservación y divulgación del patrimonio etnográfico. El papel de los museos”, Actas do I Congreso Internacional da Cultura Galega, Xunta de Galicia, Consellería de Cultura e Xuventude, pp. 313-315.
----------- (1997): "Patrimonio cultural, patrimonio antropológico y museos de antropología" en Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, 21:42-52.
Sierra Rodríguez, X.C. (1999): “Experiencias de patrimonialización e musealización. Identidade local en concellos non urbanos” en M. Gondar Portasany (coord.), Galicia fai dous mil anos. O feito diferencial galego III. Antropoloxía, vol. 2, Santiago, Museo do Pobo Galego, pp. 295-327.
------------ (2000): “Procesos de patrimonialización en Galicia” en X.M. González Reboredo (coord.) Galicia. Antropoloxía, t. XXIX, A Coruña, Hércules, pp. 382-471.
Valcuence del Río, J.M. – Narotzky Molleda, S. (2005). “Las políticas de la memoria en los sistemas democráticos: poder, cultura y mercado”, Sevilla, Actas del X Congreso de Antropología, FAAEE-ASANA.
Básicas:
Capacidade de manexar eficientemente a información que proveña de distintos cauces para a produción de coñecementos
relacionados co ámbito da cultura.
Toma de conciencia das responsabilidades sociais e éticas vinculadas ao exercicio profesional e capacidade de reflexión e
revisión crítica das dinámicas socio-culturais existentes.
Poseer e comprender coñecementos que aporten unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a menudo nun contexto de investigación.
Que os estudantes sepan aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en entornos
novos ou pouco coñecidos dentro de contextos más amplos ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo.
Que os estudiantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuizos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuizos.
Transversais:
Aplicación do pensamiento analítico, crítico, lóxico e creativo, demostrando dotes de innovación
Capacidade para coordinar actividades e traballar de forma colaborativa con colegas, redes e equipas de investigación no
contexto dos servizos culturais
Habilidade na comunicación escrita e oral
Fomento do interese pola aprendizaxe continuada e pola actualización dos coñecementos
Capacidade de análise e síntese (saber analizar, sintetizar e resumir a información recibida)
Capacidade de resolución de problemas e toma de decisións
Capacidade crítica e autocrítica (ter capacidade para valorar e discutir o propio traballo)
Compromiso ético
Específicas:
Adquisición duhna comprensión adecuada das correntes de influenza mutua entre a cultura global e a cultura local
Habilidade para traballar nunha entorna multicultural, coñecendo os movimientos sociais, as manifestacións artísticas e
as crenzas máis significativas das sociedades
Adquisición dunha adecuada comprensión das políticas de proteción e das dinámicas de recuperación do patrimonio
histórico-cultural
Coñecemento das técnicas de análise territorial e a metodoloxía de planificación estratéxica para a posta en marcha de
iniciativas de desenvolvemento
Coñecemento activo das políticas turísticas, programas e servicios para a organización de dinámicas de turismo cultural
Coñecemento da metodoloxía e a práctica investigadora en todas as áreas vinculadas á xestión dos bens
culturais.
Esta materia está afectada polo proceso de extinción da oferta do título. Por este motivo só pode matricularse nesta materia
o alumnado que xa o fixese en cursos anteriores, tendo dereito a titorización e avaliación pero non a docencia lectiva.
A metodoloxía da ensinanza será, pois, de carácter titorial. Ao longo do curso o alumnado matriculado poderá e deberá
concertar sesións de titoría co docente para clarexar calquera aspecto da materia e da súa avaliación.
1ª OPORTUNIDADE: Neste proceso de extinción da oferta do título, a avaliación se fará exclusivamente a través da
cualificación obtida no exame final, no que se valorará a adquisición dos contidos e competencias da materia e se realizará
na data establecida pola Secretaría da Facultade.
2ª OPORTUNIDADE: Neste proceso de extinción da oferta do título, a avaliación se fará exclusivamente a través da
cualificación obtida no exame final, no que que se valorará a adquisición dos contidos e competencias da materia e se
realizará na data establecida pola Secretaría da Facultade.
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na "Normativa de avaliación do
rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións".
Horas de traballo: 142.
Actividade presencial: 8 horas; realización da proba final/do exame final.
A dedicación continuada ao estudo da materia xunto co uso obrigatorio da aula virtual.
A participación nas sesións e a realización das tarefas dentro dos prazos.
A adquisición dun hábito lector áxil e eficaz, xunto a unha actitude crítica e analítica dos textos e materiais propostos polas profesoras.
Uns mínimos coñecementos informáticos que lle permitan aos alumnos un correito seguimento da materia.
Lingua na que se imparte a materia: galego e castelán.
Elena Freire Paz
- Departamento
- Filosofía e Antropoloxía
- Área
- Antropoloxía Social
- Correo electrónico
- elena.freire [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Contratado/a Doutor
Maria Dolores Dopico Cainzos
- Departamento
- Historia
- Área
- Historia Antiga
- Teléfono
- 881824730
- Correo electrónico
- mdolores.dopico [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
21.01.2025 16:00-18:30 | Grupo de exame | Aula 14 |
12.06.2025 16:00-18:00 | Grupo de exame | Aula 11 |