Concha, a IA das persoas maiores
A tecnoloxía intimida. A pesar da transición imparable cara ao que os expertos bautizaron como Cuarta Revolución Industrial, no mundo hai hoxe millóns e millóns de persoas sen apenas destrezas dixitais. Entre os maiores, a fenda dixital é abafadora. É por iso polo que proxectos como Concha, segundo premio na última edición do Terra Creative Jam, teñen tanto valor.
As estatísticas non deixan lugar a dúbidas. Segundo Eurostat, a comezos desta década nove de cada 10 españois carecían de habilidades dixitais avanzadas. O diagnóstico era especialmente pesimista ao analizar o segmento das persoas maiores, onde a fenda dixital é aínda máis latente por falta de formación e a identidade netamente analóxica que caracteriza ás xeracións que xa frisan as seis décadas ou máis.
De novo os fríos números ilustran a dimensión do problema. Só en España, o 20% da poboación ten xa máis de 65 anos, segundo o Instituto Nacional de Estatística.
Neste contexto, proxectos como Concha poden supoñer un balón de osíxeno para axudar a atenuar a fenda dixital entre as persoas maiores, moi especialmente aquelas que residen en contornas rurais.
Unha IA móbil e sen conexión a Internet
En esencia, Concha é unha intelixencia artificial adestrada para axudar aos maiores en todas esas necesidades, trámites e xestións que se dixitalizaron. Unha IA para entender como funciona o mundo do presente (e sobre todo do mañá) e para aprender a desenvolverse con soltura dentro dese universo de uns e ceros que nos rodea.
Pero Concha é moito máis que unha IA. É tamén unha ferramenta que non necesita estar conectada permanentemente a Internet para ofrecer solucións aos seus usuarios, unha variable esta diferencial respecto das IAs xenerativas que tanto éxito cultivan a nivel global.
Esa capacidade de operar sen acceso á Rede pode ser de gran valor ao achegarse a núcleos rurais onde a conectividade é escasa ou, directamente, inexistente.
E é que esta é a outra singularidade do proxecto Concha. A tecnoloxía foi deseñada para viaxar dentro dun vehículo (idealmente un tráiler) que poida desprazarse alí onde sexa necesaria.
Ese carácter móbil e autónomo, asociado á potencia que ofrecen as solucións de IA, foi o que levou ao tribunal avaliador do Terra Creative Jam a concederlle o segundo premio na edición celebrada recentemente. Esta iniciativa está promovida polo Campus Terra a través da área de Valorización, Transferencia e Emprendemento da USC (AVTE) en colaboración coa incubadora Lug Open Factory.
Detrás do proxecto Concha figura un equipo interdisciplinar formado por unha integradora social, un educador social, unha artista gráfica e unha filóloga hispánica. Emma Lago, Brandán Candal, Joanee García, Jimena Salgado e Youssef Badsi son os creadores dunha ferramenta que naceu polo carácter cada vez máis horizontal que ten o fenómeno da dixitalización.
Explícano de forma pormenorizada os impulsores do proxecto: «Nunha sociedade na que a importancia da tecnoloxía acrecéntase día a día, é de gran relevancia que toda a sociedade teña acceso a ela e a coñecer o seu funcionamento. Concha nace da idea de querer axudar a aqueles pequenos pobos que conforman Galicia, que non son poucos. Os seus habitantes teñen dereito a coñecer e a aprender habilidades tecnolóxicas que os axudarán no seu día a día».
En relación cos seus plans de futuro, os catro coinciden en que se logran aterrar Concha no mercado, o seu obxectivo será mellorala. Como? Principalmente, engadindo máis recursos e funcionalidades á ferramenta.